Möte 2024-04-25
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Ansökan enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken (1949:381) om överflyttning av vårdnaden
-
5
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU
-
6
Information socialnämnden ekonomi per mars
-
7
Revidering av socialnämndens delegationsordning samt beslut om att ersätta familjehem för inkomstbortfall vid deltagande i utbildning ”Ett hem att växa i”
-
8
Information Socialtjänstrapport 2023
-
9
Kvalitetsberättelse för socialnämnden 2023
-
10
Revidering av socialnämndens riktlinjer för personuppgiftsbehandling
-
11
Revidering av socialnämndens riktlinjer för distansdeltagande vid nämndsammanträde
-
12
Redovisning av rapporterade avvikelser under mars 2024
-
13
Redovisning uppdrag Etablera akutboende i egen regi
-
14
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
-
15
Redovisning arbetsmiljöenkät
-
16
Yttrande över motion från Anette Ländin, (S) gällande 35 timmars arbetsvecka för socionomer
-
17
Nämndinitiativ från Vänsterpartiet avseende organiseringen av fältassistenter i kommunen
-
18
Val av ny ersättare i socialnämndens arbetsutskott
-
19
Anmälningar för kännedom
-
20
Anmälan av delegationsbeslut 1
-
21
Redovisning av delegeringsbeslut 2
-
22
Informationsärenden
-
Avdelningschef Carina Forsberg informerar i korthet om Socialtjänstrapport 2023
-
Enligt 7 kap. 1 § Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) ska arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet dokumenteras. Enligt allmänna råd till bestämmelsen bör den som bedriver socialtjänst med dokumentationen som utgångspunkt varje år upprätta en sammanhållen kvalitetsberättelse. Det föreslås att socialnämnden godkänner kvalitetsberättelse för socialnämnden för 2023 samt beslutar om fokusområden för kvalitetsarbetet för 2024.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden antog riktlinjer för personuppgiftsbehandling 2021-09-30, § 97, SN 21-630 002. Dessa har sedan reviderats vid ett tillfälle 2022. Riktlinjerna har setts över utifrån nya bestämmelser i lagen (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten som trädde i kraft 2024-03-01 och det föreslås att riktlinjerna revideras för att tydliggöra ansvaret som den nya regleringen medför. Vidare föreslås att riktlinjerna revideras avseende vilket digitalt mötesverktyg som ska användas i klientmöten till att det av kommunen fastställda mötesverktyget ska användas i dessa situationer.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden beslutade 2020-11-12 att anta kommunstyrelsens riktlinjer för distansdeltagande (SN § 127, dnr 20-729). 2020-12-15 beslutade ordföranden i socialnämnden att revidera riktlinjerna utifrån att socialnämnden vid den tidpunkten hade tillgång till en digital mötestjänst som möjliggjorde att ärenden med sekretessbelagda uppgifter kunde avhandlas vid sammanträden. Denna mötestjänst har inte använts och därför föreslås att socialnämnden åter antar kommunstyrelsens riktlinjer för distansdeltagande.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten är enligt 14 kap. 3 § SoL skyldig att genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten. Vidare ska socialnämnden ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Enligt dataskyddsförordningen ska socialnämnden rapportera och utreda personuppgiftsincidenter.
Socialnämnden ska också sammanställa och analysera inkomna rapporter och inkomna synpunkter och klagomål för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet samt åtgärda dessa. Socialnämnden föreslås godkänna redovisningen av rapporterade avvikelser under mars 2024.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
-
”35-timmarsprojektet” pågick vid socialförvaltningen i Norrtälje kommun mellan 2 september 2019 och 31 maj 2022. Projektets mål var att utreda om förändrat arbetssätt möjliggjorde att heltidsarbete kunde utföras på 35 timmar parallellt med ett arbetsliv i balans, minskad sjukfrånvaro, minskat eller oförändrat rekryteringsbehov och att bibehållen tillgänglighet.
Mot bakgrund av osäkerheten kring effektutvärderingen av projektet samt mot bakgrund av att socialnämnden behöver säkerställa att det finns kapacitet på alla nivåer i förvaltningen för att kunna arbeta i enlighet med SOSFS 2011:9 bedömer -socialnämnden inte att det är lämpligt att återinföra 35 timmars arbetsvecka. Det föreslås därför att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet lämnade ett nämndinitiativ vid socialnämndens sammanträde 2023-03-14. Initiativet syftar till att stärka socialtjänstens möjligheter till förebyggande och tidiga insatser genom att placera fältassistenter under socialtjänstens organ. PWC har under hösten genomfört en utredning av det brottsförebyggande och socialt förebyggande arbetet i kommunen samt lämnat förslag på organiseringen. Utifrån den utredningen pågår arbete med frågan vid kommunstyrelsekontoret. Med anledning av det föreslås socialnämnden lämna nämndinitiativet utan åtgärd.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Inom socialnämnden ska finnas ett arbetsutskott. Arbetsutskottet består av fem ledamöter och fem ersättare. Kommunfullmäktige godkände 2024-02-19 Bo Wetterströms (M) avsägelse av uppdrag som ledamot i socialnämnden. Då Bo Wetterström (M) avsagt sig uppdrag i Socialnämnden så behöver socialnämnden utse en ny ersättare för Ann Lewerentz (M) i socialnämndens arbetsutskott under perioden 2024.