Möte 2020-05-05
-
1
Val av justerare
-
2
Beslut om medlyssning på distans
-
Inga ändringar förelåg.
-
Inga informationsärenden förelåg.
-
Teknik- och klimatnämnden redovisar en positiv helårsprognos på +291 tkr. Intäkterna prognostiseras bli högre med 9 580 tkr och kostnaderna beräknas bli högre med 9 289 tkr. Renhållningen och VA- verksamheten är taxefinansierade och överskott/underskottet täcks av tidigare års överskott. Per 31 december 2019 fanns det 3 495 tkr i överskott på VA:s balanskonto från år 2015 och 2016 och 9 367 tkr på Renhållningens balanskonto för avsättning för täckning av deponi. Överskott och underskott i VA-verksamheten ska jämnas ut inom en treårs-period.
Arbetet med att genomföra uppdragen i teknik- och klimatnämndens verksamhetsplan för 2020 har inletts.
I dagsläget kan man se ökade kostnader för övertid och vikariat. Verksamheterna inom TKN flaggar även för att en långvarig hantering av coronautbrottet kan medföra ökade kostnader för reinvesteringar i driftanläggningar och förseningar i investeringsprojekt (redan nu har två entreprenörer flaggat för risk för förseningar). Anmälan om force majeure i entreprenader kan inträffa. Risken att förseningar driver extrakostnaderna (projekten blir dyrare och inte håller budget). Entreprenader kan ej pågå i den planerade takten enligt tidsplan, beslut försenas, möten kan inte hållas. Verksamheten kan få merkostnader för tidsförlängning samt andra ökade kostnader.
Bilagor
-
Tekniska kontorets gatu- och parkverksamhet föreslår att få anslag för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder beviljade av kommunstyrelsen. Investeringen för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder är beräknad till en kostnad av 3 500 tkr. Behovet för år 2020 specificeras i bilaga 1.
Gatu- och parkavdelningen begär utökad ram i anslaget för drift på grund av ökade driftskostnader. Driftskostnaderna förväntas öka med 130 tkr från 2021 på grund av nybyggda belysningsanläggningar och finansieras med kommunstyrelsens anslag för nyinvesteringar.
Bilagor
-
Stabilitetsproblem i Societetsparken kräver åtgärdande av skredrisk och kaj, en sträcka på cirka 90 meter till en kostnad av 32 mnkr. Drift- och kapitalkostnader uppgår till 817 tkr från år 2022. I tjänsteutlåtandet finns option på att åtgärda fortsättning av kaj fram till bron Havslänken som föreslås då det är ekonomiskt fördelaktigt att åtgärda hela kajen från hamnbron till bron havslänken, en ytterligare sträcka på cirka 180 meter i samma entreprenad. Drifts- och kapitalkostnader uppgår för optionen med ytterligare 792 tkr från år 2022.
Investeringen finansieras med egna medel.
Gatu- och parkavdelningen begär utökad ram i anslaget för drift på grund av ökade drift- och kapitalkostnader. Investeringen genomförs under 2021 och färdigställs till 2022 och avskrivningstiden är 120 år.
Bilagor
-
Projektet innebär en uppdatering och komplettering av kommunens digitala ritningsarkiv som nyttjas av fastighetsavdelningen och VA-avdelningen. Arkivet har länge varit eftersatt och behovet av uppdatering är stort. Ett anslag om 810 tkr ger en kapitalkostnad om 174 tkr/år vilken finansieras inom befintlig ram. Investeringen finns ej med i VP 2020 men anses nödvändig för att kommunens arbete skall kunna bedrivas på ett rationellt vis.
Bilagor
-
658kb Ladda ner dokument
-
-
10
Verksamhetsområde för allmänna vattentjänster vatten och spillvatten för Åkerö/Västergården/Djursnäs
Tekniska kontoret/VA-avdelningen föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster för vatten och spillvatten i Åkerö.
Sammanlagt berör ärendet 205 stycken fastigheter vilka kommer att få anslutning till kommunens framtida allmänna VA-anläggning.
Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang samt av hälso- och miljöskäl enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV).
För fastigheter inom verksamhetsområde gäller Kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA)
Bilagor
-
VA projektportföljen 2020 består för närvarande av 44 projekt, varav 25 projekt är pågående, med en total investeringsbudget om 973 mkr. På portföljnivå ligger avvikelsen mellan budget och prognos på minus 3 mnkr.
Av alla 25 pågående projekt är det 8 projekt som har prognos med en negativ avvikelse mot budget på mer än 5% och/eller mer än 0,5 mnkr.
Bilagor
-
Kommunstyrelsekontoret har sedan 2016 arbetat med en översyn av bland annat konstruktionen av kommunens VA-taxa. Inriktningen i arbetet har varit att VA-taxans konstruktion ska följa gällande lagkrav och bli mer anpassad efter principerna i branschorganisationen Svenskt Vattens basförslag P96. Resultatet av arbetet med VA-taxan har implementerats succesivt. En delvis förändrad taxekonstruktion infördes i samband med VA-taxa 2019. I och med förändringarna har kommunens VA-taxa närmat sig Svenskt Vattens basförslag.
Kommunstyrelsekontoret föreslår förändringar i nuvarande VA-taxa enligt Svenskt Vattens basförslag för VA-taxor P 96, även vad gäller brukningsavgifter. Vidare föreslås ytterligare anpassning av anläggningsavgiften samt ett antal mindre förändringar i enlighet med basförslaget. En taxekonstruktion enligt basförslaget skapar förutsättningar för en mer rättvis fördelning avgifterna och tydligare tillämpning av taxan. Genom de föreslagna förändringarna får kommunen en VA-taxa som motsvarar Svenskt Vattens basförslag P 96 och bedöms leva upp till vattentjänstlagens krav på skälig och rättvis avgiftsfördelning.
Förslaget berör endast konstruktionen av VA-taxan och behandlar inte några avgiftsnivåer som ändrar intäkterna för VA-kollektivet som helhet. Förslaget till ny VA-taxa med avgiftsnivåer hanteras i samband med Mål och budget 2021-2023.
Bilagor