Möte 2021-10-26
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Informationsärenden
-
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
-
§ 74
Val av justerare
-
Inga ändringar förelåg.
-
- Linda Edgren, teknisk direktör, presenterar sig för nämnden och informerar om hon har begärt dispens för nämnden att yttra sig över den fördjupade översiktsplanen för Rimbo eftersom den inte har kommit Tekniska kontoret tillhanda.
- Linda Börjesson, handläggare, informerar om svarstiderna på ärenden inkomna från kontaktcenter till Gatu- & parkavdelningen och Fastighetsavdelningen. Enligt gällande Servicepolicy ska förvaltningarna svara innevånare inom två arbetsdagar men sedan Kontaktcenter bytte ärendehanteringssystem är den genomsnittliga svarstiden drygt 5 dagar för Gatu- & parkavdelningen. Fastighetsavdelningens ärenden går inte via Kontaktcenter varför det är svårare att mäta svarstiden men enligt fastighetsavdelningens senaste mätning av nöjdkundindex (NKI) får avdelningen höga värden och den subjektiva bedömningen från Kontaktcenter är att avdelningen är relativt snabba att besvara frågor. Därefter informerar Linda Börjesson om aktuell status kring hanteringen av E-förslag. I dagsläget inväntar 9 förslag svar från förvaltningen och under våren har man hanterat 19 förslag.
- Tom Johansson, tf. gatu- & parkchef, informerar om pågående projekt på avdelningen.
- Peter Gidlund, gatuingenjör, informerar om de beläggningsarbeten som genomförts i Norrtälje och Hallstavik samt en inventering som ska genomföras under 2022 i syfte att kartlägga aktuellt underhållsbehov av det kommunala vägnätet.
- Caroline Isenborg, tf. fastighetschef, informerar om aktuella fastighetsprojekt som föreligger för slutredovisning.
-
Tekniska kontorets gatu- och parkverksamhet föreslår att få anslag för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder beviljade av kommunstyrelsen. Investeringen för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder är beräknad till en kostnad av 3 200 tkr. Behovet för år 2021 specificeras i bilaga 1. Tillkommande kapital- och driftskostnader ryms inom befintlig ram.
-
Investeringen avser reinvestering i form av underhållsåtgärder på gator och cirkulationsplats, GC-vägar samt underhållsåtgärder i park samt belysningsåtgärder inom Norrtälje kommuns tätorter.
Investeringen är beräknad till en kostnad av 10 mnkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2021. Kapitalkostnaderna ökar med 961 tkr från och med år 2022 till följd av komponentavskrivningar och ökade räntekostnader. Finansieringen av ökade kapitalkostnader sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under 2021.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska kontoret föreslår revidering av riktlinjer för upplåtelse av offentlig plats i enlighet med bilaga 2, att gälla från 1 januari 2022 samt revidering av taxan för upplåtelse av offentlig plats i enlighet med bilaga 1, att gälla från 1 januari 2022.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska kontorets fastighetsavdelning har genomför utredningar av Rådmansö sporthalls takkonstruktion. De har visat att hela konstruktionen är för klent dimensionerad och att den därför rör sig alldeles för mycket. Konstruktionen har även visat sig så klent dimensionerad att den inte klarar vare sig full snö- och vindlast. Även skador och sprickor i pelare har konstaterats. Hallen har på grund av detta fått hållas stängd vid för mycket snö eller för mycket vind då rasrisk då föreligger.
Total kostnad är 11 550 tkr, kapitalkostnad som uppkommer är 392 tkr år 1.Enligt beslut i teknik- och klimatnämnden 2021-03-09 återremitterades ärendet för vidare utredning avseende upphandling. upphandling av entreprenör för ombyggnad pågår nu och kommunen har fått in anbud. Ärendet har nu uppdaterats vad gäller sökta medel. Efter att beslut fattats i teknik- och klimatnämnden kan tilldelningsbesked skickas ut. Innan tilldelningsbeslut har skickats råder absolut sekretess gällande upphandlingen.
Anbud som inkommit till kommunen ligger över anslagna medel, Fastighetsavdelningen bedömer att orsaken till detta kan vara kraftigt ökade materialpriser den senaste tiden samt att byggbranschen har med jobb än vad den hinner med, vilket minskar mängden anbud samt driver upp priserna på dessa.
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade vid sammanträde den 11 april, §66, och den 29 januari 2018, §12, att anslå reinvesteringsmedel om totalt 2000 tkr för utbyte av uttjänta delar i passagesystemet och att integrera inbrott och passage i samma system på Rodenskolan. Arbetet har pågått fram till och med 2020. I samband med detta har man även tittat på att förbättra och effektivisera systemet för att förenkla handhavandet för samtliga. För att kunna slutföra projektet behöver fastighetsavdelningen investera till en kostnad av 2500 tkr och den kapitalkostnad som uppkommer är 150 tkr/år. Sökta medel ingår i nu gällande investeringsplan, beloppet är 485 tkr högre är planerat.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-