Möte 2021-12-14
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Informationsärenden
-
6
Internkontrollrapport för teknik- och klimatnämnden per delår 2 2021
-
20
Meddelanden - anmäls i Teknik- och klimatnämnden
-
§ 84
Val av justerare
-
Inga ändringar i föredragningslistan förelåg.
-
- Tom Johansson, tf. gatu- och parkchef, informerar om att upphandlingen gällande uppförande av en ny kaj i Socitetsparken i Norrtälje har avbrutits till följd av att de inkomna anbuden var högre än de budgeterade medlen.
Johansson informerar vidare att kommunstyrelsen beviljat ett extra anslag för genomförande av projektet Södra bergen etapp 2 till följd av att projektet har fördyrats. Den totala budgeten är nu 15,6 mkr. Det beräknas vara färdigt till den sista juni 2022.
- Caroline Isenborg, tf. fastighetschef, och Leif Söderbäck, projektledare, informerar om att kommunstyrelsen antagit Storsthlm:s rekommendation gällande samverkansöverenskommelse för energi- och klimatrådgivning 2022-2025
- Johan Jönsson, projektledare, informerar om att det inte inkom några anbud avseende upphandlingen gällande restaureringen av Norrtälje Gevärsfaktori varför förvaltningen fick avbryta upphandlingen och genomföra en direktupphandling. Den totala budgeten är nu 22 mkr.
-
Teknik- och klimatnämndens har upprättat en månadsrapport per oktober 2021 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av budget och utfall för perioden, helårsprognos och en riskanalys. Teknik- och klimatnämnden redovisar en positiv avvikelse mot budget om +20 593 tkr per oktober.
Bilagor
-
423kb Ladda ner dokument
-
-
Teknik- och klimatnämnden redovisar internkontrollrapport per augusti, det vill säga delår 2 2021. Vid delårets slut framkom inga större avvikelser i arbetet med internkontrollen och verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
-
Norrtälje kommun har upprättat ett förslag till ny fördjupning av översiktsplanen för Rimbo. Samtliga nämnder erbjuds möjlighet att yttra sig i egenskap internremissinstans. Teknik- och klimatnämnden har valt att yttra sig.
Bilagor
-
Tekniska kontoret har tagit fram ett förslag till sammanträdesschema för teknik- och klimatnämnden och dess utskott för år 2022. Förslaget är satt utifrån kommunfullmäktige och kommunstyrelsens sammanträden. Förslaget har tagits fram i samråd med ekonomiavdelningen med hänsyn till Norrtälje kommuns styrprocess som reglerar ekonomiska rapporter. Det innebär att nämnden sammanträder vid sju tillfällen. I likhet med tidigare år hålls sammanträdena i Norrtäljesalen och öppnar klockan 15.
TKN
11-jan
18-jan
15-feb
01-mar
15-mar
29-mar
17-maj
31-maj
16-aug
30-aug
20-sep
04-okt
15-nov
29-nov
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
I befintligt fastighetsbestånd finns en hög andel belysningsarmaturer som fastighetsavdelningen finner vara uttjänt. Dessa armaturer bör bytas ut till ny LED-belysning. Äldre armaturer har en högre energiförbrukning och tätare underhållsbehov, vilket leder till höga driftskostnader. Investeringen kommer att ge betydande lägre energi- och underhållskostnader. Total investering är 6 000 tkr och uppkommen kapitalkostnad är 460 tkr per år, vilket finansieras inom respektive objekts internhyra.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Kristinagården har drivit sin verksamhet med hjälp av gamla brandskyddsregler men i och med den ombyggnation som behövs för ventilationsombyggnaden måste också brandskyddet uppdateras till moderna normer. Det innebär ändrade brandcellsgränser med bygg- och ventilationsåtgärder samt att ett sprinklersystem installeras.
Dessa åtgärder kommer att markant öka säkerheten både för de boende och för fastigheten i stort, tillkommer också att inomhusmiljön kommer att bli bättre i och med att rätt luftflöden kan uppnås.
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut för en reinvestering i Roslagsskolans aula togs 2018-01-29 i KS §12. Projektet tilldelades reinvesteringsmedel om totalt 5000 tkr. Slutkostnaden slutade på 4250 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 750 tkr.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
§ 94
Slutredovisning Investering 2019 - Rivning av fastigheten Hallsta 2:92 samt anläggning av parkering
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 3 210 tkr för rivning av befintlig byggnad på Hallsta 2:92 samt anläggning av en ny parkering. Slutkostnaden blev 2 560 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 650 tkr.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om investering i en ny förskola togs i KF 2015-09-28 §158 samt med ett tilläggsanslag KF 2018-02-19 §7. Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 38 500 tkr för nybyggnad av en förskola på Magistervägen 4 i Hallstavik. Slutkostnaden slutade på 38 340 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 160 tkr.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen för genomförande av del av huvudvägnätet – Förstudie Vätövägen är beräknad till en kostnad av 2 mnkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2021. Tillkommande kapital- och driftskostnader hanteras vid den kommande investeringen d.v.s. när erforderliga arbeten och åtgärder ska genomföras på Vätövägen. Förstudiens projektering, utredning med mera beslutas ingå i kommande huvudinvestering för Vätövägen. Tidplan för genomförande Q1, 2022 till och med Q4, 2022.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen är beräknad till en kostnad av 4,5 mnkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2021. Kapitalkostnaderna från år 2022 uppgår till 402 tkr till följd av komponentavskrivning. Kapitalkostnader arbetas in i mål- och budget 2022-2024. Driftskostnader för åtgärder ej kopplade till investering uppgår till 850 tkr för år 2022. Åtgärderna planeras under 2021 och genomförs under och inför 2022.
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
§ 98
Olagliga skyltar utom detaljplanelagt område – handläggning inom kommunen enligt Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning
När det gäller skyltar som inte kräver bygglov ligger tillsynsansvaret av att erforderliga tillstånd finns på kommunen enligt 11 § Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS). Kommunen får besluta om de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att lagen eller föreskrifter meddelade med stöd av lagen ska efterlevas. I ett beslut om föreläggande eller förbud får vite sättas ut.
Tillsynen enligt LGS i kommunen består idag endast av att pröva inkomna anmälningar. Någon aktiv tillsyn genomförs inte. Denna ordning kan ifrågasättas då en kommun sannolikt inte kan avstå från att genomföra tillsyn enligt PBL eller LGS. Detta oavsett om anmälan inkommit utifrån eller om kommunen själv uppmärksammat att någon eventuellt inte följt gällande bestämmelser.
Därför föreslår tekniska kontoret att ansvaret för tillsynen enligt LGS när det gäller olaglig skyltning delegeras till Gatu- och parkavdelningen då de redan har ansvaret för andra skyldigheter som kommunen har enligt LGS. Av delegationsordningen bör framgå vem som har rätt att besluta i ärenden som gäller olaglig skyltning. I linje med vad som tillämpas vid handläggningen av byggnadslovspliktiga skyltar enligt PBL föreslås eventuella beslut enligt LGS om föreläggande mot vite beslutas på nämndnivå vilket innebär Teknik- och klimatnämnden. Rutiner för handläggningen av ärenden om olagliga skyltar bör tas fram i samråd med Bygg- och miljönämnden.
Bilagor
-
286kb Ladda ner dokument
-
-
§ 99
Nedskräpade platser – handläggning inom kommunen enligt Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning
Det saknas idag beslut om vilken organisation inom kommunen som ska ha ansvaret för att återställa nedskräpad plats i de fall det konstaterats att kommunen har den skyldigheten. I tjänsteutlåtandet föreslås att Gatu- och parkavdelningen får detta ansvar. Tillkommande driftskostnader om 300 tkr från och med 2022 inarbetas i mål- och budget 2023-2025.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
För schaktarbeten på allmän plats i Norrtälje kommun krävs schakttillstånd från kommunen och hanteras av gatu- och parkavdelningen. Om schaktarbetet kommer att påverka trafiken eller framkomligheten så måste även en trafikanordningsplan (TA-plan) upprättas och godkännas. Avgifter och sanktionsavgifter behövs för att kommunen på ett rationellt sätt ska kunna påverka arbetenas utförandetid och trafiksäkerhetsefterlevnad. Avgifter och sanktionsavgifter för schakt och TA-plan tillämpas redan av merparten av kommunerna i Stockholms län. Avgifter och sanktionsavgifter framgår av bilaga 1 till tekniska kontorets tjänsteutlåtande i ärendet och är satta på en nivå som harmoniserar med omkringliggande kommuner. De föreslagna avgifterna har under november 2021 föredragits för TKN presidiet.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-