Möte 2024-12-04
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Information från förvaltningen 2024 A) Organisation
-
6
Internkontrollplan för Utbildningsnämnden 2025
-
8
Revidering av utbildningsnämndens delegationsordning
-
9
Antal platser för antagning till Rodengymnasiet årskurs 1, läsåret 2025/26
-
10
Tidplan för antagning till gymnasieskolan och anpassad gymnasieskola inför läsåret 2025/26
-
11
Ändringsvalsperiod för om- och nyval vid antagning till gymnasieskolan läsåret 2025/26
-
13
Primärt samverkansavtal för gymnasieskola i Stockholms län
-
14
Sekundärt samverkansavtal för gymnasieskolan
-
15
BUS-överenskommelse. Samverkan rörande barn och ungdomar i behov av särskilt stöd.
-
16
Förnyelse av överenskommelse om interkommunal samverkan för Sfx
-
17
Utreda programutbud i anpassad gymnasieskola
-
18
Utredning avseende genomlysning av stödfunktioner i gymnasieskolan
-
20
Uppdrag att revidera riktlinjer för distansdeltagande för Utbildningsnämnden
-
§ 49
Val av justerare och tid för justering
-
§ 50
Ändringar i föredragningslistan
-
Magnus Lindblå, avdelningschef informerar om:
- Omstrukturerar inom avdelningen Strategiskt kvalitetsarbete, hälsa och lärande.
- Ny enhetschef för ESU på plats.
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har upprättat förslag till verksamhetsplan för utbildningsnämnden 2025–2027 utifrån planeringsförutsättningar och förslag till reviderad Mål & Budget 2025–2027 som beslutas av kommunfullmäktige den 25 november 2024.
I verksamhetsplanen beskrivs utbildningsnämndens ansvarsområde och verksamhet, mål kopplat till verksamheten, uppdrag från kommunfullmäktige och nämnd, budget per verksamhetsområde, samt indikatorer för uppföljning. Verksamhetsplanen anger inriktningen för kommande år med fokus på kärnuppdraget och dess kunskaps- och trygghetsmål.
Bilagor
-
747kb Ladda ner dokument
-
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning att främja en effektiv ledning av organisationen, hantering av risker, utveckling av verksamheten och utvärdering av verksamhetens resultat - ytterst för att säkerställa att verksamhetens syfte och mål nås.
Nämnderna och styrelsen ska besluta om en internkontrollplan med åtgärder som bygger på en riskinventering och analys utifrån konsekvenser och sannolikhet att de inträffar. Planen ska sedan löpande återrapporteras och följas upp, åtgärder med anledning av genomförd internkontrollplan ska rapporteras till nämnd och kommunstyrelsen.
-
Enligt kommunens attestreglemente ska nämnden årligen besluta om attestbehörighet, beslut om tjänstepersoner med rätt att beslutsattestera fakturor, samt beloppsgränser för attesträtten. Det föreslås att utbildningsnämnden godkänner attestbehörigheter enligt bifogad attestlista. Vidare föreslås att controller har generell attesträtt för uppbokningar och rättelser av kostnader och intäkter vid periodavslut genom bokförningsorder.
För ändringar i attesträtt under löpande verksamhetsår föreslås att utbildningsnämnden delegerar till förvaltningsdirektör att besluta om attesträtt för nya chefer och ersättare för beslutsattestant fram till att nästa beslut om attestbehörigheter fattas i utbildningsnämnden.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden antog den 12 juni 2023 § 54 ny delegationsordning. På grund av förändringar i arbetssätt avseende bland annat antagningsförfarande mot gymnasieskolan innebärande förtydliganden av beslutspunkter så behöver delegationsordningen revideras.
-
Utbildningsnämnden ska fastställa antal platser vid Rodengymnasiet för sökande till år 1, läsåret 2025/2026.
-
Kommunala och fristående gymnasieskolor i Stockholms län samt Håbo och Gnesta ingår i en gemensam gymnasieregion. Gymnasieregionen i Stockholms län är en del av kommunförbundet Storsthlm som också ansvarar för gymnasieantagningen och har ett eget antagningskansli. Varje år fastställer utbildningsnämnden tidsplan för gymnasieantagning.
-
Om- och nyval i enlighet med Gymnasieantagningens tidsplan vid antagning till Rodengymnasiet och Norrtälje anpassade gymnasium inför läsåret 2025/2026.
-
Varje förskola, skola och huvudman ska kvalitetssäkra sin verksamhet enligt 4 kap. Skollagen (2010:800).
Utifrån skolornas kvalitetsrapporter, kvalitetsdialoger och annat underlag skriver barn- och utbildningsförvaltningen en kvalitetsredovisning över huvudmannens hela ansvarsområde.
Redovisningen ska ligga till grund för huvudmannens fortsatta arbete med att utveckla utbildningen så att varje enskild elev får en likvärdig utbildning utifrån de nationellt satta kraven.
Varje verksamhetsform har tre utvecklingsområden under läsåret 2024/25.
· Betyg och bedömning
· Måluppfyllelse och kunskapsutveckling
· Närvarofrämjande arbete
Bilagor
-
Storsthlms styrelse beslutade vid sammanträdet den 24 oktober 2024 att rekommendera kommunerna i länet att anta det primära samverkansavtalet för gymnasiet och därmed ingå i gymnasieregionens primära samverkansområde.
Inom Storsthlms gemensamma gymnasieregion har det funnits ett samverkansavtal sedan 2008 som redan uppfyller huvudkravet i den nya lagstiftningen. Det nuvarande samverkansavtalet har tjänat gymnasieregionen väl men måste nu på grund av den nya lagstiftningen uppdateras.
Förslaget på ett nytt primärt samverkansavtal är därför likt det nuvarande i allt väsentligt. Huvudsyftet med det nya avtalet är detsamma som med det nuvarande; att erbjuda eleverna inom Storsthlms gymnasieregion ett brett utbud av utbildningar av hög kvalitet.
Storsthlm är den naturliga regionen för Norrtälje kommun att samverka med kring gymnasieutbildning, och Norrtälje kommun är del av detta redan idag. Förvaltningen föreslår därför att utbildningsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att anta det nya avtalet.
-
Norrtälje kommun har under många år haft avtal med Uppsala kommun om samverkan inom gymnasieskolan. Genom samverkansavtal ges ungdomar i kommunerna möjlighet att tas emot i första hand i respektive kommun på samma villkor som kommunens egna elever.
Gällande avtal har sagts upp från läsåret 2025/26 till följd av ny lagstiftning om planering och dimensionering av gymnasial utbildning. Norrtälje kommun avser att ingå primärt samverkansavtal med kommunerna i Stockholms län.
Genom att ingå sekundärt samverkansavtal med Uppsala kommun möjliggör kommunerna för elever som är bosatta i gränstrakterna mellan Norrtäljes och Uppsalas respektive primära samverkansområden att tas emot i första hand på samma sätt som kommunens egna elever, och får därmed tillgång till det programutbud som respektive kommun anordnar.
-
Styrgruppen för lokal BUS-samverkan i Norrtälje kommun har upprättat förslag till reviderad överenskommelse anseende lokal samverkan.
Utbildningsnämnden föreslås godkänna reviderad överenskommelse. -
Sfx är en regional utbildning med svenska för invandrare (sfi), svenska som andraspråk grund (sva grund) eller svenska som andraspråk (sva) för immigranter som har akademisk utbildning inom någon av de erbjudna yrkesinriktningarna. En grundtanke med Sfx är att kommunerna samarbetar och att de studerande med samma yrkesbakgrund med det kan samlas hos en anordnare.
Utbildningsförvaltningen ser positivt på den reviderade samverkan inom Storsthlm och föreslår därmed utbildningsnämnden att rekommendera kommunstyrelsen att anta det reviderade avtalet.
-
Kommunstyrelsen har i mål och budget 2023-2025 uppdragit åt utbildningsnämnden att utreda programutbudet i gymnasiesärskolan för säkerställande av att gymnasiesärskolans resurser används effektivt och utifrån elevernas behov och önskemål.
Dessa utredningsdirektiv syftar därför till att säkerställa att den anpassade gymnasieskolan har ett programutbud som återspeglar elevernas behov och önskemål samt att den anpassade gymnasieskolan i Norrtälje kommuns egen regi kan bedrivas resurseffektivt och i enlighet med god ekonomisk hushållning.
Utredningen ska genomföras i samarbete mellan avdelningen för grund- och gymnasieskola och avdelningen för kvalitet, hälsa och lärande. I genomförandet bedöms det finnas behov av kompetenser inom den aktuella skolformen, studie- och yrkesvägledning, ekonomi och statistik.
Utredningen bör vara klar i 5 april 2025. Detta bör medge att ett eventuellt behov av resurser kan lyftas till arbetet med mål och budget 2026-2028. På så sätt kan eventuella förändringar implementeras i skolvalet inför läsåret 2026/2027 och en omställning av utbildningen inledas hösten 2026.
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag från utbildningsnämnden att genomlysa behovet av stödfunktioner i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan i syfte att minska belastningen på undervisande personal.
Utredningen har visat att behovet av stöd varierar mellan enheterna men i dagsläget finns inte ytterligare behov av stödfunktioner i gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan. Den sammantagna bedömningen är att respektive enhets behov av stöd kan lösas inom ramen för rektors mandat och befintliga ramar.
Respektive enhet behöver kontinuerligt kartlägga den egna verksamheten och följa upp hur den undervisande personalen kan avlastas i syfte att få mer tid till kärnuppdraget. Detta är något som kan ske inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet.
-
Utbildningsnämnden följer upp beslut och uppdrag två gånger per år.
Denna uppföljning avser beslut fattade av utbildningsnämnden under perioden maj 2024 - december 2024.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsförvaltningen fick den 2 oktober 2024 i uppdrag av utbildningsnämnden att revidera riktlinjer för distansdeltagande som antogs på Utbildningsnämnden 2022-12-14.
Kommunfullmäktige i Norrtälje kommun fattade den 11 maj 2020 §54 beslut om att revidera den gemensamma A-delen i nämndernas reglementen i syfte att möjliggöra distansdeltagande i kommunens nämnder. För att möjliggöra att kommunallagen samt fullmäktiges beslut kan följas har ett förslag på riktlinjer tagits fram för distansdeltagande i Utbildningsnämnden.
Avsikten med riktlinjerna är bland annat att klargöra ansvaret för ordföranden, förvaltningen, samt för de ledamöter som deltar på plats och de som deltar på distans.