Hoppa över navigering
  • § 66

    Val av justerare och tid för justering

  • § 67

    Ändringar i föredragningslistan

  • Henrik Sundström, avdelningschef informerar om:

    • Organisationsförändringar i förskoleverksamheterna. 

    Magnus Lindblå, avdelningschef informerar om:

    • Omstrukturerar inom avdelningen Strategiskt kvalitetsarbete, hälsa och lärande.
    • Ny ESU chef på plats. 

    Niclas Gustafsson, avdelningschef informerar om: 

    • Långsjöskolan 

     

     

     

  • Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning att främja en effektiv ledning av organisationen, hantering av risker, utveckling av verksamheten och utvärdering av verksamhetens resultat - ytterst för att säkerställa att verksamhetens syfte och mål nås.

    Nämnderna och styrelsen ska besluta om en internkontrollplan med åtgärder som bygger på en riskinventering och analys utifrån konsekvenser och sannolikhet att de inträffar. Planen ska sedan löpande återrapporteras och följas upp, åtgärder med anledning av genomförd internkontrollplan ska rapporteras till nämnd och kommunstyrelsen. 

  • Varje förskola, skola och huvudman ska kvalitetssäkra sin verksamhet enligt 4 kap. Skollagen (2010:800).

    Utifrån skolornas kvalitetsrapporter, kvalitetsdialoger och annat underlag skriver barn- och utbildningsförvaltningen en kvalitetsredovisning över huvudmannens hela ansvarsområde.

    Redovisningen ska ligga till grund för huvudmannens fortsatta arbete med att utveckla utbildningen så att varje enskilt barn- och elev får en likvärdig utbildning utifrån de nationellt satta kraven.

    Varje verksamhetsform har tre till fyra utvecklingsområden under läsåret 2024/25.

     

  • Rånäs förskola har kapacitet för 40 barn men har låg lokaleffektivitet med nuvarande antal barn. Byggnaden från 1989 är i gott skick men har höga driftkostnader, bland annat på grund av direktverkande el, ineffektivt ventilationssystem och behov av fortsatt underhåll. En omplacering av förskolan till Rånäs skola och anpassning av "Gamla lärarbostaden" skulle ge flera fördelar, såsom förbättrad funktionalitet, lägre driftskostnader och en mer effektiv verksamhet. Genom att samla förskola och fritids på samma område kan kostnader för mattransport undvikas, samtidigt som det ger möjlighet till en gemensam hämt- och lämningsavdelning för både förskola och fritids, vilket förenklar logistik och underlättar för föräldrar. Detta skulle inte bara underlätta för vårdnadshavare och personal utan också skapa en mer kostnadseffektiv och sammanhållen enhet för barnen. Dessutom skulle det minska underhållskostnader och förbättra energieffektiviteten för kommunen.

  • Norrtälje kommun har erhållit beslut om en statsbidragsram på 36 954 782 kr för Stärkt kunskapsutveckling 2025. Statsbidraget ska användas till insatser som stärker kunskapsutvecklingen och likvärdigheten inom huvudmannens verksamheter för fritidshemmet, förskoleklassen och grundskolan. Huvudmannen ansvarar själv för att analysera sina resultat, identifiera behoven och prioritera vilka insatser som statsbidraget ska finansiera. Bidraget för 2025 kan användas för kostnader till insatser under perioden 1 januari-31 december 2025. Barn- och utbildningskontoret har tagit fram ett förslag till insatser och fördelning av bidraget.

  • Regeringen har beslutat om statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder inom förskolan. Statsbidraget ska användas för insatser som syftar till kvalitetshöjande åtgärder under perioden 1 januari till 31 december 2025. Norrtälje kommuns bidragsram för 2025 är 10 027 268 kronor. 1 600 000 kronor av Stadsbidraget fördelas för att täcka omkostnader inom Förskolan i fokus som är ett kompetensutvecklingsprojekt där alla aktiviteter är fria att nyttja för alla förskolor oavsett huvudman. 8 427 268 kronor fördelas ut till förskolorna utifrån antalet barn i medeltal mellan 1 oktober 2024 och 1 april 2025. 

  • En kommun har enligt skollagen tillsyn över de fristående förskolor vars huvudman kommunen godkänt. Syftet med kommunens tillsyn är kontrollera att verksamheten uppfyller lagkraven samt bidra till en likvärdig förskola för alla barn.

    Den regelbundna tillsynen kommer under 2025 att ske på 10 fristående förskolor som drivs av 8 olika huvudmän. Utöver detta kommer en förstagångstillsyn av en nyligen startad verksamhet genomföras. Tillsynen kommer att omfatta samtliga områden i läroplanen med ett särskilt fokus på förskolans språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) samt huvudmännens och förskolornas analys av utbildningen som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. En granskning av ägar- och ledningskretsens insikt och lämplighet samt huvudmannens ekonomiska förutsättningar kommer också genomföras. Inom ramen för tillsynen kan också råd och vägledning komma att ges.

    Det övergripande syftet med tillsynen är att höja kvaliteten i fristående förskolor och ge Barn-och utbildningsförvaltningen en nulägesanalys om de granskade förskolornas kvalitet och måluppfyllelse samt om kraven på verksamhetens ägare och ledning vad gäller insikt och lämplighet och huvudmannens ekonomiska förutsättningar fortlöpande är uppfyllda. Resultatet av genomförd tillsyn ska redovisas för Barn- och skolnämnden hösten 2025. 

  • En kommun har enligt skollagen tillsyn över fristående pedagogisk omsorg vars huvudman kommunen godkänt. Syftet med kommunens tillsyn är att kontrollera att verksamheten bedrivs i enlighet med bestämmelserna och säkerställa att inskrivna barn får en likvärdig och trygg pedagogisk omsorg.

    Den regelbundna tillsynen kommer under 2025 att ske på två av totalt fyra pedagogiska omsorger i kommunen. Tillsynen kommer att omfatta samtliga områden i skollagen som gäller pedagogisk omsorg samt Skolverkets allmänna råd för pedagogisk omsorg. Ett särskilt fokus kommer att läggas på verksamhetens arbete med språkutveckling samt huvudmannens systematiska arbete med planering, uppföljning och utveckling av verksamheten samt dokumentationen av detta. En granskning av ägar- och ledningskretsens insikt och lämplighet kommer också genomföras. Inom ramen för tillsynen kan råd och vägledning komma att ges. Efter besöket kommer en digital återkoppling att ske.

    Det övergripande syftet med tillsynen är att höja kvaliteten i pedagogisk omsorg och ge Barn-och utbildningsförvaltningen en nulägesanalys om de granskade verksamheternas kvalitet samt om kraven vad gäller huvudmannens insikt och lämplighet fortlöpande är uppfyllda. Resultatet av genomförd tillsyn ska redovisas för Barn- och skolnämnden hösten 2025.

  • Regelbunden tillsyn har 2024 genomförts av 11 huvudmän som tillsammans driver 14 fristående förskolor i kommunen. De granskade huvudmännen uppfyller kraven på ägar- och ledningskretsens insikt och lämplighet. Samtliga granskade huvudmän bedöms i nuläget ha ekonomiska förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för verksamheten.

    De granskade förskolorna bedriver verksamhet i en trygg lek- och lärorik miljö och utformas så att den omfattar de mål och riktlinjer som gäller för förskolan. Barnen ges goda förutsättningar till lek, rörelse och lärande både inomhus, ute på den egna gården och/eller i närområdet. En del av förskolorna har fått förslag på åtgärder för ökad barnsäkerhet, främst på den egna gården.

    Samtliga förskolor bedriver ett aktivt arbete med värdegrund och demokrati och barnen har ett reellt inflytande över sin dag. När det gäller jämställdhet är bland annat den språkliga interaktionen mellan pedagoger och flickor respektive pojkar i hög grad likvärdig och pedagogerna ger i lika stor utsträckning stöd till flickor respektive pojkar i vardagliga situationer. Aktiviteter ger flickor och pojkar samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och miljön är på de flesta förskolor utformad så att den motverkar stereotypa könsroller och könsmönster. Varje verksamhet gavs i samband med tillsynen konkreta exempel på utvecklingsområden specifika för den egna verksamheten när det gäller lärmiljö samt mål och riktlinjer.

    Granskningen har belyst vissa brister och ett utvecklingsbehov i olika omfattning hos de granskade huvudmännen, främst gällande det systematiska kvalitetsarbetet och synliggörandet av jämställdhetsarbetet, men i viss mån även avseende huvudmännens rutiner för klagomålshantering. En huvudman har fått föreläggande avseende det systematiska kvalitetsarbetet och tre huvudmän en anmärkning. En verksamhet har en rektor som inte lever upp till behörighetskraven. Samtliga huvudmän kommer att följas upp.

    De huvudmän som i föregående års tillsyn fått förelägganden har följts upp under året.

  • Regelbunden tillsyn har 2024 genomförts av en av totalt fyra huvudmän för pedagogisk omsorg.

    Den granskade huvudmannen och verksamheten uppfyller kraven på trygg miljö, verksamhetens utformning och särskilt stöd. I syfte att höja kvaliteten i verksamheten ytterligare gavs inom ramen för tillsynen ett par förslag på utvecklingsområden. Huvudmannen har skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten och bedriver ett systematiskt och kontinuerligt arbete med att planera, följa upp och utveckla verksamheten. Det har inte framkommit annat än att huvudmannen och verksamhetsstället uppfyller författningarnas krav avseende insikt och lämplighet.

    En uppföljning av föregående års regelbundna tillsyn och huvudmannens systematiska kvalitetsarbete har också genomförts och kommer att fortgå under ännu en tid.

  • Styrgruppen för lokal BUS-samverkan i Norrtälje kommun har upprättat förslag till reviderad överenskommelse anseende lokal samverkan.

    Barn- och skolnämnden föreslås godkänna reviderad överenskommelse.

  • Barn- och utbildningsförvaltningen har i verksamhetsplan 2024 i ett nämndinitiativ uppdragits av barn- och skolnämnden att utreda om en akutskola ska inrättas i huvudmannens organisation.

    Under 2023 beslutade regeringen att Skolverket ska stötta huvudmän för grundskolan att inrätta akutskolor genom statsbidrag för personalkostnader för akutskolor.[1]

    Under föregående läsår tog de kommunala rektorerna beslut om att flytta elever till en annan skolenhet vid åtta tillfällen.

    I och med att Norrtälje kommunala skolor redan har ett antal elever där rektor beslutar om att flytta eleven till annan skolenhet eller stänger av eleven under en period kan en akutskola underlätta för både elever och skolpersonal.

    Barn- och utbildningsförvaltningen förordar att Norrtälje kommun startar upp en akutskola på Långsjöskolan under vårterminen 2025. Personalkostnaderna uppgår till en heltidstjänst, cirka 1 miljon kronor, vid en bemanning av två lärare eller annan personal.

     

     


    [1] Förordningen (2023:117) om statsbidrag för personalkostnader för akutskolor, speciallärare och elevhälsa

  • Barn- och skolnämnden har i sin Verksamhetsplan 2024-2026 givit barn- och utbildningsförvaltningen i uppdrag att utreda möjligheterna att utveckla en e-tjänst för insamling och behandling av barn- och elevuppgifter, som enligt dataskyddsförordningen klassas som känsliga personuppgifter.

    En utredning har genomförts där slutsatsen är att en digital lösning för hantering av känsliga personuppgifter är både tekniskt möjlig och verksamhetsmässigt fördelaktig.

    En plan för implementering, testning och utbildning av skolpersonal är framtagen och e-tjänsten föreslås tas i bruk från och med höstterminen 2025.

     

  • Barn- och utbildningsförvaltningen har i mål och budget 2024 – 2026, samt i barn- och skolnämndens verksamhetsplan 2024-2026 uppdragits att utreda behov och intresse av att skapa särskilda profilinriktningar vid nystart av kommunala förskolor och skolor.

    Den samlade bedömningen är att det inte är intressant att starta upp kommunala förskolor eller skolor med särskilda profilinriktningar. Det finns ett tillräckligt stort friutrymme inom utrymmet i läroplanerna att inrikta och marknadsföra en förskola eller skola utan att benämna det som en enhet med särskild profilinriktning.

     

  • Barn- och utbildningsförvaltningen har i verksamhetsplan 2024 i ett nämndinitiativ uppdragits av barn- och skolnämnden att utreda lämpliga åtgärder för att stärka brottsofferperspektivet vid hot- och våld i skolan inom huvudmannens organisation.

    Skolan har inte ett formellt ansvar för att bedriva ett brottsförebyggande arbete. I praktiken arbetar dock skolan med att förhindra att elever utsätts för kränkande behandling eller brott från andra elever eller personal. De disciplinära åtgärderna medför en högre grad av ingripande ju mer en elev stör eller hotar övriga elever eller skolpersonal.

    Om barn- och skolnämnden beslutar att införa en akutskola inom huvudmannens organisation kommer skolan att kunna agera snabbare vid en hotfull situation. Det kan ge personal och ledning en trygghet att hjälp finns att få vi de tillfällen då de har mest behov av stöd.

    Barn- och utbildningsförvaltningens bedömning är att huvudmannen bör avvakta de tre stora utredningar som regeringen har initierat och som kommer att redovisas under december 2024 samt januari respektive juni 2025. 

  • Barn- och utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag från barn- och skolnämnden att genomlysa behovet av stödfunktioner i förskola, grundskola och anpassad grundskola i syfte att minska belastningen på undervisande personal. Utredningen har visat att lärare till viss del ägnar för mycket tid till annat än kärnuppdraget och flera enheter har anställt stödfunktioner i avlastande syfte. Bland annat har socialpedagoger, samordnare och resurs- och lärarassistenter anställts. Framför allt avlastas eller behöver den undervisande personalen avlastas gällande extra anpassningar och särskilt stöd samt studiero och trygghet. Behovet av stöd varierar från enhet till enhet och det uttrycks inte några generella verksamhetsövergripande behov. Den sammantagna bedömningen är därför att respektive enhets behov av stöd kan lösas inom ramen för rektors mandat och befintliga ramar. Respektive enhet behöver kontinuerligt kartlägga den egna verksamheten och följa upp hur den undervisande personalen kan avlastas i syfte att få mer tid till kärnuppdraget. Detta är något som kan ske inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet.

  • Barn- och skolnämnden antog 2023-06-14 § 44 ny delegationsordning. Till följd av förändringar i skollagen avseende avskaffandet av elevens val och behovet av vissa förtydliganden av beslutspunkter så behöver delegationsordningen revideras.

    Bilagor

  • Barn- och skolnämnden följer två gånger om året upp beslut och uppdrag för att säkerställa att dessa verkställs.

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.