Möte 2024-11-04
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
17
Information från förvaltningen A) Organisation B) OB omsorg
-
18
Rapporter från arbetsutskottet, presidiet och ordförande
-
§ 74
Val av justerare och tid för justering
-
§ 75
Ändringar i föredragningslistan
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har tagit fram förslag till avgifter för 2025. Förslaget omfattar:
- Avgift för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem.
- Avgift för ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola eller fritidshem, eller ansökan om väsentlig förändring av befintligt tillstånd.
- Avgift för ansökan om godkännande som huvudman för fristående pedagogisk omsorg, eller ansökan om väsentlig förändring av befintligt tillstånd.
- Avgift för prövning av betyg.
Avgift för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem föreslås räknas upp med det fastställda taket för högsta avgiftsgrundande inkomst som Skolverket beslutar senast i början av december inför varje nytt år. Inga förändringar föreslås i övrigt vad gäller avgiftens konstruktion.
Avgift för godkännande som huvudman för fristående förskola, fritidshem eller pedagogisk omsorg, eller ansökan om väsentlig förändring av befintligt tillstånd föreslås att beroende på verksamhetsform bli uppräknade med mellan 2,5–3,0 procent 2025.
Avgift för prövning av betyg får enligt förordning (1991:1124) uppgå till högst 500 kronor vilket är oförändrat jämfört med 2024.
Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
§ 77
Ersättningar till utförare av förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem, förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola i Norrtälje kommun 2025
Barn- och utbildningskontoret har upprättat förslag till ersättning/bidrag till utförare av till utförare av förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem, förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola 2025. Bidragsbeloppen har räknats fram utifrån beslutad resursfördelningsmodell och budgetförutsättningar fastställda i Mål och budget 2025–2027, beslutad av kommunfullmäktige den 17 juni 2024 § 128.
Ersättnings-/bidragsbelopp ska enligt Norrtälje kommuns styrmodell fastställas av kommunfullmäktige.
Bilagor
-
820kb Ladda ner dokument
-
-
§ 78
Yttrande över revisionsrapport - Likvärdig förskoleverksamhet med fokus på resursfördelning och organisation
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun genomfört en grundläggande granskning av kommunstyrelsen och nämnderna i syfte att ge kommunens revisorer ett underlag för dess uttalande i revisionsberättelsen.
De övergripande revisionsfrågorna har varit följande:
1. Har nämnden säkerställt en ändamålsenlig resursfördelning till förskoleverksamheten?
2. Har nämnden säkerställt att verksamheten organiseras på ett likvärdigt sätt utifrån barnens behov och förutsättningar avseende tillgång till utbildad personal, barngruppernas storlek och goda lärmiljöer?
3. Har nämnden säkerställt att de olika förskoleenheterna ges förutsättningar att bedriva en verksamhet som ryms inom tilldelad budget?
4. Följer nämnden upp förskoleverksamheten utifrån perspektiven resursfördelning och organisation?
5. Vidtar nämnden nödvändiga åtgärder för att säkerställa att en likvärdig förskoleverksamhet kan bedrivas inom tilldelad ekonomisk ram?
Barn- och skolnämnden har medverkat i revisionen samt haft möjlighet att sakgranska innehållet. Barn- och skolnämnden delar revisionens övergripande slutsatser och behöver implementera slutsatserna i verksamheten efter överväganden och analys av prognoser och trender i verksamheterna.
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
§ 79
Ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola, ny förskoleenhet, Norlandia förskolor AB.
Norlandia Förskolor AB har ansökt om godkännande som huvudman för en fristående förskola med 75 platser på Videvägen 11 D i Älmsta i Norrtälje kommun.
Det har i utredningen inte framkommit annat än att Norlandia Förskolor AB uppfyller de krav som ställs i 2 kap. 5 § skollagen avseende ägar- och ledningskretsens insikt och lämplighet. Bolaget bedöms ha ekonomiska förutsättningar att följa de förskrifter som gäller för verksamheten samt även i övrigt ha förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för den sökta utbildningen.
Ansökan avslås, i enlighet med 2 kap. 5 § 5 stycket, med hänvisning till påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna och för den del av skolväsendet som anordnas av kommunen.
En avgift för ansökan om godkännande som huvudman om 27 300 kronor, enligt kommunfullmäktige fastställd taxa, kommer att tas ut. Faktura skickas i separat försändelse.
Bilagor
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
I samverkan med samhällsbyggnadskontorets fastighetsenhet föreslår barn- och utbildningsförvaltningen att en ny förskola byggs i Svanberga med kapacitet för 120 barn. Den nya förskolan ska ersätta områdets befintliga förskolor, Sjöhagens förskola och Svanberga förskola och den nedlagda förskolan i Söderbykarl. En nybyggd konceptförskola i två våningar som motsvarar framtida behov för området. Den nya förskolan placeras i anslutning till Svanberga skola.
Den totala investeringen är beräknad till 74 900 tkr. Den årliga kostnaden för barn- och skolnämnden beräknas uppgå till 4 450 tkr, vilket ska finansieras genom barnpengen för förskolan.
Bilagor
-
I samverkan med samhällsbyggnadskontorets fastighetsenhet föreslår barn- och utbildningsförvaltningen att en ny förskola byggs för att ersätta den befintliga förskolebyggnaden för Skarsjö förskola, med en kapacitet för 120 barn. Den nya förskolan kommer att vara en tvåvånings konceptförskola som motsvarar framtida behov för området. Den nya byggnaden planeras att placeras på samma fastighet som den nuvarande förskolan.
Den totala investeringen är 64 700 tkr, den årliga internhyreskostnaden beräknas till 3 871 tkr, vilket ska finansieras genom barnpengen för förskolan. Under byggnationstiden kommer den befintliga förskolan att evakueras till inhyrd paviljong, med en inhyrningskostnad på totalt 3 925 tkr år 1 och 2 289 tkr för de första 7 månaderna av år 2, vilket ersätter den ordinarie hyreskostnaden.
Bilagor
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har utrett möjligheterna att starta en anpassad grundskola i Hallstavik enligt ett e-förslag.
Skälet till e-förslaget anges vara den långa resvägen för eleverna från Hallstavik till centralorten Norrtälje, där kommunens två befintliga anpassade grundskolor är belägna.
Barn- och skolnämnden återremitterade den 29 maj förslaget till barn- och utbildningskontoret i syfte att ytterligare klargöra de ekonomiska och lokalmässiga förutsättningarna samt efterfråga vårdnadshavarnas åsikter.
Barn- och utbildningsförvaltningens bedömning är att det inte är möjligt att tillskapa en stabil och kvalitativ anpassad grundskola i Hallstaviksområdet. Bedömningen grundar sig på att:
- Att rekrytera behörig personal till den anpassade skolan är en utmaning för alla huvudmän. Norrtälje har en låg behörighet i den anpassade grundskolan redan med dagens organisation. Det är en ännu större utmaning att rekrytera personal långt ifrån centralorter där lärare har få kollegor.
- Det bedöms saknas funktionella lokaler för en anpassad grundskola i Hallstaviksområdet. En noggrann förstudie med kostnadsberäkningar måste genomföras av fastighetsavdelningen innan beslut tas om en nystart av en anpassad grundskola i Hallstaviksområdet.
- En enkätundersökning visar att åtta vårdnadshavare (av 91) är intresserade av att flytta sina barn till en anpassad grundskola i Hallstaviksområdet. Detta bedöms inte utgöra en tillräcklig volym för att möjliggöra en stabil kvalitativ verksamhet.
Bilagor
-
565kb Ladda ner dokument
-
§ 83
Besvarande av remiss över betänkandet Offentlighetsprincipen eller insynslag - Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) med kompletterande promemeoria
Utbildningsdepartementet har genom Skolinformationsutredningen (SU2021:01) tagit fram betänkandet Offentlighetsprincipen eller insynslag – Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) och den kompletterande promemorian Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän (U2024/01169). Betänkandet har skickats på remiss till Norrtälje Kommun som genom barn- och utbildningsförvaltningen avger synpunkter på förslagen.
Bilagor
-
Barn- och skolnämnden bereds möjlighet att yttra sig över kommunstyrelse-kontorets förslag till ändringar i barn- och skolnämndens reglemente (B-del).
Kommunstyrelsekontoret har tagit fram ett förslag till ändringar i barn- och skolnämndens reglemente. Kommunstyrelsekontoret föreslår bland annat att en formulering i § 3 i reglementet, som anger att det ingår i barn- och skolnämndens uppgifter att leda och samordna verksamhet inom annan pedagogisk verksamhet i form av öppen förskola, ska utgå.
Bilagor
-
342kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och skolnämnden ska fastställa sammanträdesdagar 2025 för nämnd samt arbetsutskott.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och skolnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till arbetsutskott, ordförande och tjänstemän. Vilka beslut som överlåtits framgår av en delegationsordning som beslutats av nämnden. Beslut som fattas med stöd av denna delegationsordning ska anmälas till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden ska fastställa, eller får ompröva de beslut som fattats på delegation. Däremot står det nämnden fritt att återkalla lämnad delegation.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningskontoret sammanställer och redovisar för barn- och skolnämnden inkomna klagomål mot utbildningen, inkomna anmälningar om kränkande behandling, samt anmälningar om olovlig frånvaro från utbildningen. Enligt skollagen ska varje huvudman för utbildning ha skriftligarutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Barn- och skolnämnden beslutade 2012-09-03 § 83 att inkomna klagomål och synpunkter ska redovisas för nämnden vid varje nämndsammanträde. Vidare gäller att en lärare, eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten skyldig att anmäla detta till rektorn som är skyldig att anmäla detta vidare till huvudmannen. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna, och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens styrmodell med riktlinjer för ekonomi- och verksamhetsstyrning ska varje nämnd upprätta månadsrapport per oktober månad med prognos för 2024. Månadsrapporten behandlar status och prognos för nämndens uppdrag, ekonomiskt utfall och prognos.
Enligt kommunens årshjul och tidplan för nämndens sammanträden kommer den aktuella månadsrapporten inte att hinna behandlas vid ordinarie nämndsammanträde i december. Barn- och skolnämnden delegerar därför beslut om ekonomisk månadsrapport per oktober 2024 till nämndens ordförande.
-
Jenny Nordström, förvaltningsdirektör informerar om:
- Organisation
- Nyrekrytering skolchef vuxenutbildningen
Henrik Sundblom, avdelningschef förskolan informerar om:
- Barnomsorg på obekväm tid
-
§ 91
Rapporter från arbetsutskottet, presidiet och ordförande