Upprop
Val av justerare och tid för justering
Ändringar i föredragningslistan
Besvarande av remiss - Nationella riktlinjer för måltider i skolan, förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och fritidshem
Bilagor
Information från förvaltningen A) Organisation B) Systematiskt arbetsmiljöarbete C) Frukt och frukostsatsningen D) Modersmålsundervisning
Val av justerare och tid för justering
Ändringar i föredragningslistan
Enligt kommunens gällande styrmodell ska varje nämnd upprätta och besluta om en årlig plan för ekonomi och verksamhet.
Barn- och skolnämnden antog den 19 februari 2024 §6 Riktlinjer för barn- och skolnämndens ekonomistyrning. I samband med beslutet antog nämnden även en plan för uppföljning av ekonomi och verksamhet för 2024. Planen är i hög grad tillämplig även för innevarande och kommande år, men för att säkerställa efterlevnad av den övergripande styrmodellen har barn- och utbildningsförvaltningen tagit fram en plan för 2025. Denna plan kommer att tillämpas tills vidare, om inte revideringar i kommunens övergripande styrmodell eller annan orsak föranleder någon förändring.
Bilagor
Barn- och skolnämndens verksamheter har i samband med uppföljning av nämndens internkontrollplan 2025 identifierat tre mindre avvikelser. Verksamheten vidtar åtgärder för att hantera dessa avvikelser, och för att säkerställa processen för kvalitetsarbetet.
Bilagor
Barn- och utbildningsförvaltningen har upprättat delårsrapport 1 per april 2025 för barn- och skolnämnden.
Barn- och skolnämnden redovisar ett resultat på +2 530 tkr för perioden januari-april, och en prognos på +261 tkr för helåret 2025. Prognosen för antalet barn och elever följer budget i samtliga skolformer utom för förskola och pedagogisk omsorg där antalet barn beräknas bli cirka 70 färre en beräknat.
Sex av nio inriktningsmål bedöms bli uppnådda under året. För ett inriktningsmål saknas underlag för bedömning av måluppfyllelse. Två inriktningsmål bedöms inte nås under året. Samtliga av nämndens uppdrag från kommunfullmäktige och egna nämndinitiativ bedöms bli slutförda enligt plan under året.
Bilagor
Barn- och utbildningsförvaltningen har i verksamhetsplanen för barn- och skolnämnden 2025 fått i uppdrag att utreda möjligheten att ersätta små förskolor med pedagogisk omsorg. Grunden för all skol- och förskoleverksamhet är att det finns barn boende i området som väljer att gå i de verksamheter som finns på landsbygden.
I dagsläget finns det fyra förskolor i Norrtälje kommun med 10 eller färre barn inskrivna i verksamheten. Samtliga verksamheter har funnits under lång tid och minskningen av barn har fortsatt över tid och har nu nått under en kritisk volym. Det bedöms då vara bättre att de ersätts med pedagogisk omsorg.
Organisatoriskt är det bästa alternativet att förskolan avvecklas och att det under perioden tills det att verksamheten stängs arbetas för en möjlighet till uppstart av fristående pedagogisk omsorg i närhet till den avvecklade förskolan. Den nyetablerade verksamheten bör få rätt till lokaliseringsstöd så att den aktör som startar upp verksamheten erhåller en ekonomisk trygghet i uppstartsfasen.
Bilagor
Barn- och utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag av barn- och skolnämnden att revidera riktlinjerna för modersmål och studiehandledning, dnr BSN 2023-51. Uppdraget innebär framför allt att ge förslag på reviderade riktlinjer som möjliggör elevers tillgång till modersmålsundervisning under hela skoltiden och inte begränsas till sju år.
Förutom de reviderade riktlinjerna kommer modersmålsenheten under hösten 2025 att påbörja arbetet med att söka upp familjer med finskt ursprung i syfte att erbjuda barn i grundskola och gymnasiet modersmålsundervisning i finska. Avsikten är att öka antalet elever som läser finska som modersmål.
Bilagor
Barn- och skolnämnden följer två gånger om året upp beslut och uppdrag för att säkerställa att dessa verkställs.
Bilagor
Besvarande av remiss - Nationella riktlinjer för måltider i skolan, förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och fritidshem
Livsmedelsverket har lämnat förslag till uppdaterade Nationella riktlinjer för måltider i skolan på remiss till Barn- och utbildningsförvaltningen Norrtälje Kommun. Riktlinjerna är tänkt att ge vägledning och stöd till hur arbetet med skolmåltiderna kan utvecklas för att främja hälsosamma matvanor och skapa matglädje. Barn- och skolnämnden tillstyrker majoriteten av förslagen men framför synpunkter kring avsnitten ”Trivsamma måltider” och ”Näringsriktiga måltider” som rör organisatoriska svårigheter för skolenheterna avseende schemaplanering och svårigheter för kommunen att följa upp vissa indikatorer i riktlinjerna i brist på adekvat data.
Förslaget bedöms inte ha några negativa konsekvenser ur ett barn- eller ekonomiskt perspektiv.
Bilagor
Barn- och skolnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till arbetsutskott, ordförande och tjänstemän. Vilka beslut som överlåtits framgår av en delegationsordning som beslutats av nämnden. Beslut som fattas med stöd av denna delegationsordning ska anmälas till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden ska fastställa, eller får ompröva de beslut som fattats på delegation. Däremot står det nämnden fritt att återkalla lämnad delegation.
Barn- och utbildningskontoret sammanställer och redovisar för barn- och skolnämnden inkomna klagomål mot utbildningen, inkomna anmälningar om kränkande behandling, samt anmälningar om olovlig frånvaro från utbildningen. Enligt skollagen ska varje huvudman för utbildning ha skriftligarutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Barn- och skolnämnden beslutade 2012-09-03 § 83 att inkomna klagomål och synpunkter ska redovisas för nämnden vid varje nämndsammanträde. Vidare gäller att en lärare, eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten skyldig att anmäla detta till rektorn som är skyldig att anmäla detta vidare till huvudmannen. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna, och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.
Bilagor
Bilagor
Niclas Gustafsson, Tf förvaltningsdirektör informerar om:
Anna Pedersen, kostekonom informerar om:
Magnus Lindblå, avdelningschef informerar om: