Hoppa över navigering

Det finns ingen information att visa

  1. § 49

    Upprop

  2. § 50

    Val av justerare och tid för justering

  3. § 51

    Ändringar i föredragningslistan

  4. Kultur och fritidsförvaltningen redovisar per i april en positiv avvikelse om +2 542 tkr. Intäkterna avviker positivt med +1 207 främst gällande badintäkter och bidrag. Kostnaderna avviker positivt med + 1 335 tkr främst med fastighetskostnader, verksamhetskostnader och köp av verksamhet, extern aktör som ej fakturerat.

    Samtliga uppdrag bedöms kunna slutföras enligt plan, fyra av sex uppdrag är slutförda och två är pågående. Ett av nämndens initiativ är slutfört och fyra är påbörjade. Alla initiativ och uppdrag bedöms kunna genomföras enligt plan.

    Bilagor

  5. Tolv bidragsberättigade föreningar har ansökt om verksamhetsbidrag för 2025. Fördelningen baseras på föreningarnas inkomna ansökningar och kultur- och fritidsnämndens bidragsregler.

    Inför budget 2024 beslutade kultur- och fritidsnämnden att öka budgetramen för verksamhetsbidrag till funktionsrättsföreningar till 200 000 kronor. Detta innebär en utvidgad möjlighet att tillmötesgå föreningarnas behov av bidrag. Bland de ansökande föreningarna finns FUB och Norrtälje Autismförening, som båda driver uttalad barn- och ungdomsverksamhet med syftet att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar.

     

    Kultur- och fritidsförvaltningen föreslår att bidraget fördelas enligt tabellen ovan.

    Bilagor

  6. Förslag till beslut avser fördelning av aktivitetsbidrag till pensionärsföreningar.

    Aktivitetsbidraget för pensionärsföreningar baseras på föregående års redovisade aktiviteter och det ska ge ekonomiskt stöd till verksamhetens omfattning och därmed stimulera till ökad aktivitet hos en äldre målgrupp och på så sätt bidra till en meningsfull fritid för kommunens pensionärer.

    Bidraget ska även täcka del av kostnaderna för ledarutbildningar som kan behövas för verksamheten.

     

    Aktivitetsbidrag lämnas per bidragsberättigad aktivitet. Elva bidragsberättigade pensionärsföreningar har i sin ansökan uppgett föreningarnas totala antal genomförda aktiviteter under 2024.

     

    Kultur- och fritidsförvaltningen föreslår att årets aktivitetsbidrag endast består av en rörlig del som genererar 164 kronor per bidragsberättigad aktivitet. Grundbeloppet tas bort.

     

    Bilagor

  7. Kultur- och fritidsnämnden fördelar årligen verksamhetsbidrag till kulturföreningar. Syftet med stödet är att underlätta och möjliggöra skapande och utåtriktad kulturverksamhet som är öppen för allmänheten och/eller stödja verksamhet som belyser och utvecklar Norrtälje kommuns kulturhistoria och kulturarv.

     

    Verksamhetsbidragets storlek bedöms utifrån föregående års regelbundna verksamhet och omfattning där verksamhet som är öppen för allmänheten premieras.

     

    Verksamhetsbidraget är budgeterat till 500 000 kr för 2025.

    Budget finns inom ram för det totala verksamhetsbidraget för kulturföreningar, museer och stiftelser.

     

    I år har 39 kulturföreningar ansökt om verksamhetsbidrag till en total summa om 820 186 kr.
    Förvaltningen föreslår att 500 000 kr fördelas i verksamhetsbidrag.

    Bilagor

  8. Studieförbunden når en stor bredd av invånare i kommunen. De stöttar våra lokala föreningar med utveckling, bildning och verksamhet. På så sätt når aktiviteter av skilda slag ut till många i hela Norrtälje kommun.

     

    STUSAM har en fördelningsnyckel för de kommunala bidragens fördelning, se bilaga.

    Bilagor

  9. Kultur- och fritidsförvaltningen har sammanställt inkomna ansökningar och lämnar förslag på fördelning av verksamhetsbidrag till museer och stiftelser som är bidragsberättigade. Norrtälje Luftvärnsmuseum har under året 2024 blivit godkänd som bidragsberättigad förening och har inkommit med ansökan om verksamhetsbidrag för att kunna värma upp hangaren där de har lovaktiviteter för barn och ungdomar på höst- och vårloven.
    Kultur- och fritidsförvaltningen har ett gott samarbete med samtliga ansökande museer och stiftelser och anser att de bör beviljas bidrag enligt förvaltningens förslag i syfte att kunna genomföra innevarande års planerade verksamhet. Det är av stor vikt att stötta de museer och stiftelser som genom sina särarter och profiler bidrar till att levandegöra Norrtäljes kulturarv.

    Bilagor

  10. Ett e-förslag har inkommit till kommunen gällande att anlägga en badtrappa vid badklipporna på Björnösidan av Kvisthamraviken. Förslaget syftar till att underlätta uppstigningen ur vattnet för badande på platsen.

     

    Kultur- och fritidsförvaltningen har utrett möjligheten att installera en badtrappa vid badklipporna på Björnösidan av Kvisthamraviken. Med hänvisning till ekonomiska, logistiska och säkerhetsmässiga skäl förordar förvaltningen att e-förslaget avslås.

     

    De huvudsakliga skälen är:

     

    • Kommunens ansvar för badvattenkvalitet och tillsyn, vilket innebär återkommande kostnader och administrativa krav.

     

    • Höga initiala och löpande kostnader för installation, drift och underhåll.

     

    • I samband med utbyggnaden av Björnö etapp 2 planeras en allmän badplats i närområdet, vilket bedöms tillgodose det aktuella behovet.

     

    • En kommunal badplats, Kärleksudden, ligger cirka 2,5km från badklippan.

     

     

    Mot bakgrund av att det redan finns 31 friluftsbad i kommunen med god tillgänglighet, och att en planerad allmän badplats är på väg att anläggas i området, bedöms behovet av en separat badtrappa på den aktuella platsen som begränsat.

    Bilagor

  11. Ett förslag har inkommit till kommunen gällande att höja åldersgränsen på fritidsgårdarna till och med sista året på gymnasiet. Detta för att fritidsgården är ett bra ställe att umgås med vänner och träffa fritidsledare.

     

    Kultur- och fritidsförvaltningen föreslår att avslå förslaget. Fritidsgårdens verksamhet är en plats för unga att vistas i ett sammanhang med trygga vuxna och ha en meningsfull fritid. Fritidsgårdens åldersgräns är idag från och med att du går i årskurs 6 till och med att du är 17 år. Åldersgränsen bör inte höjas då det är ett avvägt åldersspann, som redan är väldigt omfattande. Fritidsgårdarna är således inte en plats där de som börjar i årskurs 6 ska umgås tillsammans med de som är över 18 år. Att inte höja åldersgränsen kan påverka vissa individer, men det är till fördel för gruppen som helhet.

     

    På aktivitetshuset Magasinet kan de från 15 och uppåt umgås, göra aktiviteter med trygga vuxna närvarande. Att ha en äldre åldersgräns kan vara aktuellt vid ett eventuellt införande av andra mötesplatser, såsom ungdomshus, ytterligare aktivitetshus, kulturhus eller liknande.

     

    Bilagor

  12. De förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun, har givit PwC i uppdrag att genomföra en granskning med syfte att bedöma om kultur- och fritidsnämnden säkerställer en tillräcklig intern kontroll gällande hantering av bidrag till föreningar. Efter genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att kultur- och fritidsnämnden inte helt säkerställer en tillräcklig intern kontroll gällande hantering av bidrag till föreningar.

     

    Kultur- och fritidsnämnden skall inkomma med svar till revisorerna senast den 30 juni 2025.

    Bilagor

  13. Kultur- och fritidsförvaltningen redovisar nya ärenden upprättade på förvaltningen för perioden 29 mars -24 april 2025.

    Bilagor

  14. § 64

    Information

  15. Kultur- och fritidsförvaltningen arbetar med att verkställa investeringar som tidigare beslutats.

    I detta arbete så ingår att genomföra upphandlingar enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU).

    Summan av dessa investeringar överstiger den delegationsrätt som regleras via kultur- och fritidsnämndens delegationsordning och behöver därmed beslutas i ett extra ärende.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.