Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Ändringar i föredragningslistan

  4.   4

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  5.   5

    Information från Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor med anledning av Länsstyrelsens verksamhetstillsyn

  6.   6

    Godkännande av taxor för tillsyn och tillstånd inom alkohol-, tobaks, och receptfria läkemedelsområdet

  7.   7

    Delårsrapport per augusti 2025

  8.   8

    Redovisning kostnadsutveckling familjehemsvård samt HVB

  9.   9

    Godkännande av taxa för 2025 avseende dödsboförvaltning

  10.   10

    Godkännande av egenavgift för 2025 avseende familjerådgivning

  11.   11

    Ärende från kärnverksamheten - Familjehems- och insatsenheten

  12.   12

    Internkontrollrapport för socialnämnden per 31 augusti 2025

  13.   13

    Yttrande till förvaltningsrätten gällande särskild avgift för ett ej verkställt beslut

  14.   14

    Framtidens socialtjänst – Så arbetar socialtjänsten mot nya SoL

  15.   15

    Redovisning statistik barn och unga volymer och effektivitet

  16.   16

    Hemställan till kommunstyrelsen angående riktlinjer för det kommunala krisstödet

  17.   17

    Revidering av riktlinjer för styrande dokument inom socialnämndens verksamhet

  18.   18

    Redovisning av personalsituationen på socialkontoret

  19.   19

    Nämndinitiativ från Sverigedemokraterna Norrtälje- Utred förutsättningarna för dagverksamhet på lördagar

  20.   20

    Uppdrag till förvaltningen avseende akutboendet

  21.   21

    Information - rådet för funktionshinder

  22.   22

    Information - kommunala pensionärsrådet

  23.   23

    Information - Samordningsförbundet

  24.   24

    Anmälningar för kännedom

  25.   25

    Anmälan av delegationsbeslut

  26.   26

    Information från förvaltningen

  1. § 205

    Val av justerare

  2. § 206

    Ändringar i föredragningslistan

  3. § 207

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  4. § 208

    Information från Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor med anledning av Länsstyrelsens verksamhetstillsyn

  5. Socialnämnden är enligt reglemente ansvarig för kommunens uppgifter enligt alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter, lagen om tobaksfria nikotinprodukter och lagen om handel med vissa receptfria läkemedel. Kommunen har genom avtal överlåtit till Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd (SRMH) att utföra kommunens uppgifter enligt dessa lagar.

    Kommunen får enligt dessa lagar ta ut avgifter för bland annat tillsyn och tillstånd. Taxorna ska fastställas årligen av kommunfullmäktige.

    Den 1 juni 2025 infördes genom en ändring av alkohollagen (2010:1622) en möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker i Sverige.

    För att säkerställa att Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd kan finansiera det prövnings- och tillsynsuppdrag som följer av författningsförändringen behöver den befintliga taxan kompletteras.

    Den föreslagna avgiften för prövning av tillstånd för gårdsförsäljning är på samma nivå som den avgift som gäller för stadigvarande serveringstillstånd. Tillsynsavgiften föreslås vara differentierad för att företagare som har både ett stadigvarande serveringstillstånd och ett tillstånd för gårdsförsäljning inte ska debiteras för samma tillsynsmoment flera gånger.

    Det föreslås att socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att anta taxor enligt bilagan till detta tjänsteutlåtande för tillsyn och tillstånd.

    Bilagor

  6. Socialnämnden har upprättat en delårsrapport per augusti 2025 utifrån kommunens reglemente för planering, styrning och uppföljning av verksamhet. I rapporten sker uppföljning av socialnämndens mål, uppdrag, nämndinitiativ och ekonomi.

    Bedömningen per augusti är att nämnden kommer att kunna nå sammantaget nio av tio inriktningsmål med hänsyn tagen även till uppdrag och initiativ. 

    Kommunfullmäktige har tilldelat socialnämnden tre uppdrag. Bedömningen är att nämnden under 2025 kommer att slutföra samtliga uppdrag.

    Vidare arbetar socialnämnden med åtta nämndinitiativ, varav två initiativ är överförda från 2024. Bedömningen är att samtliga initiativ kommer att slutföras till årets slut.

    Socialnämnden redovisar per augusti en positiv avvikelse om 10 000 tkr och prognostiserar ett överskott om 3 400 tkr. Redovisat och prognostiserat överskott kan främst hänföras till återsökta statsbidrag, ersättning från Migrationsverket samt lägre kostnader för försörjningsstöd än budgeterat.

     

    Socialnämnden har påbörjat arbetet med att minska barn och ungas placeringar och därmed kostnader men bedömer att full effekt kommer att uppnås först under 2026.

     

    Bilagor

  7. § 211

    Redovisning kostnadsutveckling familjehemsvård samt HVB

  8. Enligt 18 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB) och 5 kap. 2 § begravningslagen har socialnämnden rätt att ta ut ersättning av ett dödsbo för sina kostnader för dödsboförvaltning och åtgärder enligt begravningslagen.

     

    Det föreslås att socialnämnden föreslår Kommunfullmäktige att fastställa taxa avseende dödsboförvaltning till 465 kr per timme för 2026.

    Bilagor

  9. § 214

    Ärende från kärnverksamheten - Familjehems- och insatsenheten

  10. Socialnämnden har vid genomförd internkontroll för delår 2 2025 identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser samt en avvikelse som bedöms som graverande gällande rättssäker myndighetsutövning.

    Samtliga riskpunkter där mindre avvikelser identifierats har planerade åtgärder. Dessa följs upp vid nästa internkontroll, årsredovisningen.

    Att socialnämnden inte håller tidsfristerna, på fyra månader, enligt lag när det gäller barnutredningar är att betrakta som en graverande avvikelse. Socialförvaltningen arbetar aktivt med flera pågående åtgärder och ytterligare är planerade. Därutöver har socialnämnden beslutat att socialförvaltningen ska upprätta en sammanhållen handlingsplan för att komma till rätta med utredningstiderna. Denna handlingsplan presenteras för socialnämnden i november.

    Bilagor

  11. § 216

    Yttrande till förvaltningsrätten gällande särskild avgift för ett ej verkställt beslut

  12. § 217

    Framtidens socialtjänst – Så arbetar socialtjänsten mot nya SoL

  13. § 218

    Redovisning statistik barn och unga volymer och effektivitet

  14. Socialnämnden har fått i uppdrag att ta fram förslag på styrande dokument för att tydliggöra ansvaret för det kommunala krisstödet innan, under och efter en kris eller extraordinär händelse. Socialnämnden ska även ge förslag på lämplig ansvarsfördelning, mandatfördelning samt vilka ekonomiska resurser som krävs. Förslaget ska sedan hemställas till kommunstyrelsen.

     

    Socialnämnden hemställer kommunstyrelsen att besluta om riktlinjer för kommunalt krisstöd enligt bilaga 2.

    Bilagor

  15. Socialnämnden antog 2024-10-03 riktlinjer för styrande dokument inom socialnämndens verksamhet (§ 183 D.nr: 24-1059). Med anledning av organisationsförändring som träder i kraft 2025-09-01 finns behov av att göra förändringar i riktlinjer för styrande dokument inom socialnämndens verksamhet avseende vilken befattning som får besluta om styrdokument som inte ska antas av socialnämnden. Det föreslås att socialnämnden antar reviderade riktlinjer för styrande dokument inom socialnämndens verksamhet enligt bilaga 1 samt att beslutet ska gälla omedelbart varvid tidigare riktlinjer för styrande dokument inom socialnämndens verksamhet upphör att gälla.

     

    Bilagor

  16. § 221

    Redovisning av personalsituationen på socialkontoret

  17. § 224

    Information - rådet för funktionshinder

  18. § 225

    Information - kommunala pensionärsrådet

  19. § 226

    Information - Samordningsförbundet

  20. § 227

    Anmälningar för kännedom

  21. § 228

    Anmälan av delegationsbeslut

  22. § 229

    Information från förvaltningen

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.