Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Presentation ekonomiskt utfall per september
Godkännande av taxor för tillsyn och tillstånd inom alkohol-, tobaks- och receptfria läkemedelsområdet.
Godkännande av taxa för 2025 avseende dödsboförvaltning.
Godkännande av taxa för 2025 avseende familjerådgivning
Redovisning av uppdraget/Nämndinitiativ - Genomföra aktiviteter för att öka kunskapen om våld i ungas nära relation
Presentation av fältverksamhet och föräldrastöd
Redovisning av uppdraget/Nämndinitiativ - Säkerställa dataskyddet i samband med digitalisering
Presentation av förändringsledare för socialförvaltningens omställning till ny socialtjänstlag
Avdelningen för försörjning och arbete - Presentation av verksamheten vid Arbetsmarknadscenter AMC
Stadigvarande utökning av serveringstid
Tillsynsärende
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Rapportering avvikelser september 2024
NYTT Yttrande över remiss Ökat informationsutbyte mellan myndigheter - Behov och föreslagna förändringar, SOU 2024:63
NYTT Yttrande över förslag till revidering av socialnämndens reglemente B-delen
Sammanträdesdagar för socialnämnd och socialnämndens arbetsutskott 2025
Val av ledamöter till socialnämndens förvaltarmöte
Information från kommunala pensionärsrådet – KPR
Information från rådet för funktionshinder – RFF
Anmälan av delegationsbeslut 1
Redovisning av delegeringsbeslut 2
Anmälningar för kännedom
Informationsärenden
Godkännande av taxor för tillsyn och tillstånd inom alkohol-, tobaks- och receptfria läkemedelsområdet.
Socialnämnden är enligt reglemente ansvarig för kommunens uppgifter enligt alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter, lagen om tobaksfria nikotinprodukter och lagen om handel med vissa receptfria läkemedel. Kommunen har genom avtal överlåtit till Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd (SRMH) att utföra kommunens uppgifter enligt dessa lagar. Kommunen får enligt dessa lagar ta ut avgifter för bland annat tillsyn och tillstånd. Taxorna ska fastställas årligen av kommunfullmäktige. Södra Roslagens Miljö- och hälsoskyddsnämnd - SRMH föreslår att taxorna är desamma för 2025 som för 2024. Det föreslås att socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att anta taxor enligt bilagan till detta tjänsteutlåtande för tillsyn och tillstånd enligt Alkohollagen (2010:1622), Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088), Lagen om tobaksfria nikotinprodukter (2022:1257) och Lagen om handel med vissa receptfria läkemedel (2009:730).
Bilagor
Enligt 18 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB) och 5 kap. 2 § begravningslagen har socialnämnden rätt att ta ut ersättning av ett dödsbo för sina kostnader för dödsboförvaltning och åtgärder enligt begravningslagen.
Det föreslås att socialnämnden föreslår Kommunfullmäktige att fastställa taxa avseende dödsboförvaltning till 463 kr per timme för 2025.
Bilagor
Norrtälje kommun har kundval när det gäller familjerådgivning. Invånaren väljer själv utförare, tar kontakt och avtalar tid.
Egenavgifter för besök till familjerådgivningen föreslås höjas från 333 kr till 341 kr per besök från med 1 januari 2025. Avgiften är uppräknad i enlighet med kommunens planeringsförutsättningar för 2025.
Bilagor
Redovisning av uppdraget/Nämndinitiativ - Genomföra aktiviteter för att öka kunskapen om våld i ungas nära relation
Förvaltningen har under året genomfört aktiviteter som syftar till att öka kunskapen om våld i ungas relation, internt i förvaltningen och externt både i form av riktade och generella insatser.
Förvaltningens bedömning är att det finns ett fortsatt behov av att se över och analysera hur förbättringar kan genomföras för att fortsätta att utveckla arbetet med våld i ungas nära relation både på generell och individuell nivå. Förvaltningen ser framförallt ett behov av att utveckla arbetssätt för att nå målgruppen då beviljade riktade stödinsatser varit relativt få under året. Förvaltningen avser att bedriva fortsatt utvecklingsarbete inom ramen för ordinarie verksamhet.
Bilagor
Redovisning av uppdraget/Nämndinitiativ - Säkerställa dataskyddet i samband med digitalisering
Socialnämndens verksamhet arbetar intensivt med effektiviseringar som syftar till att bedriva verksamheten mer resurseffektivt med bibehållen, eller ökad, kvalitet och en ökad tillgänglighet för våra invånare. Digitalisering är en viktig möjliggörare för effektivisering av verksamheten, särskilt genom att automatisera manuella och tidskrävande aktiviteter vilket möjliggör för ett ökat fokus på aktiviteter som skapar mervärde för kommunens invånare.
Resultatet av en alltmer digital verksamhet är att informationen om invånare blir mer strukturerad vilket leder till nya och ökade risker för invånarens personliga integritet. Detta särskilt inom socialtjänsten då klienter inte har någon möjlighet att motsätta sig nämndens behandling av dennes personuppgifter, 6 § SoLPuL (2001:454).
Av socialnämndens riktlinjer för behandling av personuppgifter framgår att dataskyddet ska beaktas inför varje ny eller förändrar behandling av personuppgifter. Därför har socialnämndens verksamhet utvecklat en struktur för hantering av dataskyddsfrågor. För att ytterligare säkerställa dataskyddet i samband med digitalisering kommer beaktande av dataskyddet ingå som en del av socialnämndens process för utveckling av verksamheten.
Mot bakgrund av detta föreslås att socialnämnden godkänner återrapporteringen av nämndinitiativet ”Säkerställa dataskyddet i samband med digitalisering”.
Bilagor
Avdelningen för försörjning och arbete - Presentation av verksamheten vid Arbetsmarknadscenter AMC
Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten är enligt 14 kap. 3 § SoL skyldig att genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten. Vidare ska socialnämnden ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Enligt dataskyddsförordningen ska socialnämnden rapportera och utreda personuppgiftsincidenter.
Socialnämnden ska också sammanställa och analysera inkomna rapporter och inkomna synpunkter och klagomål för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet samt åtgärda dessa.
Socialnämnden föreslås godkänna redovisningen av rapporterade avvikelser under september 2024.
Bilagor
Yttrande över remiss Ökat informationsutbyte mellan myndigheter - Behov och föreslagna förändringar, SOU 2024:63
Regeringen beslutade den 19 oktober 2023 att ge en särskild utredare i uppdrag att överväga och föreslå förbättrade möjligheter att utbyta information om enskilda inom och mellan myndigheter och andra organ som enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) jämställs med myndigheter.
Utredningen har antagit namnet Utredningen om förbättrade möjligheter till informationsutbyte mellan myndigheter (Ju 2023:22) och överlämnade delbetänkandet Ökat informationsutbyte mellan myndigheter. Behov och föreslagna förändringar (SOU 2024:63). Se bilaga 2 för sammanfattning av utredningen och författningsförslag.
Delbetänkandet har skickats på remiss till Norrtälje kommun. Socialnämnden har beretts möjlighet att inkomma med yttrande till kommunstyrelsekontoret senast 2024-10-28 som därefter samordnar kommunens yttrande för beslut i kommunstyrelsen 2024-12-02.
Det föreslås att socialnämnden avger yttrande i enlighet med bilaga 1 till detta tjänsteutlåtande.
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har tagit fram förslag till ändringar i socialnämndens reglemente B-delen. Socialnämnden har beretts tillfälle att yttra sig. Kommunstyrelsekontoret föreslår bland annat att hänvisning till numera upphävd lagstiftning ska utgå, och därmed ersättas av nu gällande lagstiftning. Kommunstyrelsekontoret föreslår därtill ett tydliggörande av ansvarsfördelningen mellan kommunstyrelsekontoret och socialförvaltningen, med anledning av omorganisationen av Trygg i Norrtälje kommun (TiNK).
Kommunstyrelsekontoret har även föreslagit ett tillägg i socialnämndens reglemente vad avser ansvar för kommunens krisstöd (tidigare benämnt ”POSOM”). Vidare föreslår kommunstyrelsekontoret, för det fall kommunfullmäktige antar ovan angivet förslag om krisstöd i socialnämndens reglemente, att socialnämnden ges i uppdrag att utarbeta förslag till styrande dokument för att tydliggöra krisstödsarbetet före, under och efter en kris eller katastrof (samhällsstörning). Därtill ska uppdraget omfatta en utredning avseende förslag till ansvarsfördelning inom kommunkoncernen vad avser det kommunala krisstödet, mandatfördelning samt vilka ekonomiska resurser som krävs för att kunna bedriva det kommunala krisstödet utifrån de styrande dokument som föreslås. Socialnämndens utarbetade förslag till styrande dokument och ovan nämnda utredning, föreslås beslutas i kommunstyrelsen (KS).
Det föreslås att socialnämnden tillstyrker samtliga förslag.
Bilagor