Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslista
Information från kommunikationsavdelningen - Så kan kommunikationsavdelningen bidra till att barn får en tryggare uppväxt
Månadsrapport per juli 2024
Socialnämndens åtgärdsplan för en ekonomi i balans
Avdelningen för barn och vuxna - enhet våld i nära relation informerar
UTGÅR Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU
Beslut om upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU
Information - Organisationsförändring Trygg i Norrtälje kommun (TiNK) och Socialförvaltningen
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
Ansökan tillstånd tobak detaljhandel
Informationsärende - åtgärdad behörighetsstyrning i verksamhetssystem
Redovisning av rapporterade avvikelser under juni och juli 2024
Val av ny personlig ersättare i socialnämndens arbetsutskott
Anmälan av delegationsbeslut 1
Redovisning av delegeringsbeslut 2
Anmälningar för kännedom
Informationsärenden
Socialnämnden har upprättat en delårsrapport per juli 2024 utifrån kommunens reglemente för planering, styrning och uppföljning av verksamhet. I rapporten sker uppföljning av socialnämndens mål, uppdrag, nämndinitiativ och ekonomi.
Socialnämnden har färdigställt ett uppdrag av två och förväntas ha slutrapporterat det sista uppdraget vid nämndens sammanträde den 24 oktober.
Nämnden har för 2024 åtta initiativ att slutföra varav två är slutrapporterade. Fem initiativ förväntas att vara genomförda och slutrapporterade vid årets slut. Ett initiativ har en oklar slutrapportering utifrån avsaknad av licenser, vilka är en förutsättning för genomförandet
Socialnämnden redovisar ett underskott per juli motsvarande 9 600 tkr och prognostiserar ett underskott om 17 600 tkr, vilket är en försämring motsvarande 8 000 tkr jämfört med delår 1.
Det redovisade resultatet saknar upparbetade kostnader inom ramen för köpt extern öppenvård för barn och unga per juli.
Bilagor
Socialnämnden beslutade 2024-06-19, § 121, att uppdra socialförvaltningen att vid nästkommande nämndsammanträde återkomma med en mer detaljerad åtgärdsplan för ekonomi i balans där konsekvensanalys och tidplan ingår. Socialförvaltningen föreslår nämnden att öka nämndens kostnader motsvarande 400 tkr 2024 och 9 520 tkr 2025 med en förväntad effektiviseringseffekt netto om 27 900 tkr kronor kvartal 4 2025. Socialförvaltningen har gjort en beräkning och en prognos av förväntad och avsedd effekt men beräkningen av effekterna måste dock betraktas som indikativ. Det är därför av stor vikt att nämnd och förvaltning löpande följer utvecklingen. Socialförvaltningen kommer också att göra en fördjupad analys i samverkan med kommunstyrelsekontoret och i anslutning till att delårsbokslutet per augusti upprättas. Analysen kan medföra att ytterligare, eller reviderade, åtgärder föreslås nämnden. Skulle de föreslagna åtgärderna inte visa förväntad effekt eller om läget skulle försämras ytterligare är det sannolikt att nämndens uppdrag behöver revideras och ambitionsnivån justeras givet att finansieringen inte kan säkerställas.
Bilagor
Enhetschef Maja Lindgren Helin och enhetschef Lorenny Stenbäck samt socialsekreterare Daniel Nordgren och Sophia Warner Hasselqvist informerar om arbetet vid enhet våld i nära relation.
Enhetschef för enheten för säkerhet, beredskap och systemförvaltning, Nicklas Söderblom Gräns, informerar.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun genomfört en grundläggande granskning med syfte att bedöma Kommunstyrelsens och nämndernas internkontroll. Den övergripande revisionsfrågan som besvaras i bifogad revisionsrapport är: Har Kommunstyrelsens och nämndernas förvaltning skett på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt med tillräcklig intern kontroll?
Utifrån genomförd granskning är revisorernas bedömning att socialnämndens förvaltning:
- delvis kan verifiera att dess förvaltning har fullgjorts på ett ändamålsenligt sätt under år 2023
- har skett på ett från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt under år 2023. Resultat mot driftbudget: + 5,9 mnkr
- av den interna kontrollen hänförlig till nämndens förvaltning delvis har varit tillräcklig under år 2023.
Det föreslås att socialnämnden antar förvaltningens yttrande som sitt eget och att yttrandet överlämnas till kommunstyrelsen. som svar på revisionsrapporten.
Bilagor
Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten är enligt 14 kap. 3 § SoL skyldig att genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten. Vidare ska socialnämnden ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Enligt dataskyddsförordningen ska socialnämnden rapportera och utreda personuppgiftsincidenter. Socialnämnden ska också sammanställa och analysera inkomna rapporter och inkomna synpunkter och klagomål för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet samt åtgärda dessa. Socialnämnden föreslås godkänna redovisningen av rapporterade avvikelser under juni och juli 2024.
Bilagor
Information från avdelningschef – Avdelningen för barn och vuxna
Avdelningschef informerar om att ett Lokalt Bob-råd (Barn och unga i organiserad brottslighet) håller på att upprättas (Polismyndigheten, Länsstyrelsen, Socialstyrelsen). Regionalt Operativt Center (ROC) är kopplat till Bob och projektansvarig besökte socialförvaltningen i somras.
Vidare informeras om att utredningsenheten för fjorton dagar sedan lyckades dela ut alla inkomna utredningar, för första gången sedan 2020, och därmed finns nu möjlighet att pröva Mölndalsmodellen fullt ut.
Avdelningschef informerar även om att utredning har lyckats rekrytera till alla socialsekreterartjänster (24/24), men alla är ännu inte på plats.
Det informeras även om hur arbetet med uppföljning och kvalitetssäkring av HVB fungerar.
Information från avdelningschef – Avdelningen för stöd och utveckling
Enhetschef Nicklas Söderblom Gräns informerar om att de två kvalitetsstrateger som har rekryterats till Avdelningen för Stöd under denna vecka börjat sina nya tjänster. Uppdraget är dels anpassning inför nya socialtjänstlagen, dels att återuppta arbetet med socialtjänstens kvalitetsledningssystem. Vidare informeras om det arbete som pågår med att ta emot TiNK inom verksamheten.
Information från ordförande
Ordförande informerar om kommande nämnddialog den 1 oktober
Information från socialdirektör
Flera medarbetare på Baldersgatan har framfört att de får symtom från övre luftvägar, ögon och huvudvärk när de vistas i lokalen. Förvaltningen har informerat skyddsombud och fackliga representanter och en åtgärdsplan ska presenteras på ett extra samverkansmöte. Centralt HR och fastighetsenheten bistår i arbetet.
Bilagor