Hoppa över navigering
  •   1

    Upprop

  •   2

    Val av justerare

  •   3

    Ändringar i föredragningslistan

  •   4

    Information socialnämnden ekonomi per maj

  •   5

    Åtgärder för en ekonomi i balans för socialnämnden

  •   6

    Slutredovisning av uppdrag – Ta fram förslag på hur uppföljning kan ske av antal nyanlända som efter etablering har behov av försörjningsstöd

  •   7

    Svar på fördjupad översiktsplan för Norrtälje stad

  •   8

    Svar på fördjupad översiktsplan för Norrtälje kommun

  •   9

    Avdelningen för barn och vuxna - Enhet mottagning informerar

  •   10

    Utreda lokala behov av insatser till individer utsatta för hedersrelaterat våld

  •   11

    Information om uppföljning av idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Brottsofferjouren Stockholm-Gotland

  •   12

    Beslut att lägga ner faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (1949:453) - FB

  •   13

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  •   14

    Tillsynsärende

  •   15

    Tillsynsärende

  •   16

    Tillfälligt serveringstillstånd - allmänheten

  •   17

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  •   18

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  •   19

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  •   20

    Återrapportering av vidtagna åtgärder med anledning av analys av avvikelser

  •   21

    Analys av avvikelser inkomna under perioden januari – april 2024

  •   22

    Redovisning av rapporterade avvikelser maj 2024

  •   23

    Ansökan om bidrag till Bris region Mitt 2024

  •   24

    Anmälan av delegationsbeslut 1

  •   25

    Redovisning av delegeringsbeslut 2

  •   26

    Anmälningar för kännedom

  •   27

    Informationsärenden

  •   28

    NYTT Beslut om upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU samt att avsluta kontaktfamilj enligt 4 kap 1 § Socialtjänstlagen- SoL

  • Enhetschef Maja Lindgren Helin, socialsekreterare Annika Eriksson och gruppledare Sara Pettersson informerar om enhetens arbete.

  • Socialkontoret föreslår socialnämnden godkänner uppdrag om utredningen avseende lokala behov av insatser till individer utsatta för hedersrelaterat våld.

    Utredningen avser nämndinitiativ om att utreda lokala behov av insatser till individer utsatta för hedersrelaterat våld. Utlåtandet är begränsat till den information som finns inom socialförvaltningen och därmed även analysen men slutsatsen är att det finns behov av att öka förvaltningens arbete med målgruppen på lokal nivå i delar av kommunen

    Bilagor

  • Socialkontoret föreslår socialnämnden godkänner uppföljningen av IOP-avtalet med Brottsofferjouren Stockholm-Gotland.

    Partnerskapet innebär att målgruppen (Norrtälje kommuns invånare) genom förebyggande arbete och

    insatser får det stöd och den hjälp den behöver för att känna sig trygga. Partnerskapet ska ge

    utrymme för kunskapsöverföring inom området med mål att nå målgruppens behov och önskemål.

    Årligt verksamhetsstöd utgår med 70 tkr för verksamhetsår 2022, 2023 och år 2024. Utbetalning

    utbetalas under det första kvartalet varje år med start det första kvartalet år 2022.

    Bilagor

  • I socialnämndens delårsrapport per april redovisade nämnden ett underskott motsvarande 5 000 tkr och prognostiserade för helåret ett underskott motsvarande 9 600 tkr vilket motsvarar 2,8 % av nämndens budget. I delårsrapporten angavs att en åtgärdsplan för en ekonomi i balans skulle presenteras vid nämndens sammanträde den 19 juni för att inarbetas i månadsrapport per juli.

    Socialförvaltningen föreslår nedanstående åtgärdsplan för att nå en budget i balans.

    Förslag på åtgärder för en ekonomi i balans

    Beskrivning av åtgärd

    Förväntad nettoeffekt av åtgärd innevarande år (tkr)

    Realiserad effekt av åtgärd (tkr)

    1.     Aktivt arbete med kompetensförsörjningsplan

    560

     

    2.     Minskat antal dygn på HVB

    670

     

    3.     Behandlingsskola – öppenvård

    1 120

     

    4.     Utredningsplaceringar

    1 500

     

    5.     Korta placeringstider HVB en månad

    1 572

     

    6.     Utfördelade besparingskrav på avdelningarna

    4 178

     

    Summa av effektiviseringar

    9 600

     

     

    Aktivt arbete med kompetensförsörjningsplanen innebär att socialförvaltningen, genom lyckad rekrytering, kan avsluta konsulter motsvarande 960 tkr. Kostnad för rekrytering bedöms sammantaget bli 400 tkr för perioden maj-december varför nettoeffekten totalt uppgår till 560 tkr.

    Minskat antal dygn på HVB innebär ett mer utvecklat arbete på hemmaplan genom kompetenshöjande åtgärder inom öppenvård i egen regi för att kunna möta upp behoven i ett tidigare skede vilket förväntas minska kostnader motsvarande 3,7 placeringar i fyra månader (112 dygn per månad).

    Inom extern öppenvård finns behandlingsinsatser för barn och unga som av barn- och utbildningsförvaltningen placerats på behandlingsskola. För att minska kostnader inom den externa öppenvården finns möjlighet att inom ramen för nämndens egen öppenvård koppla på befintliga resurs vilket minskar upphandling av extern öppenvård motsvarande 1 120 tkr för perioden.

    Minskade utredningsplaceringar genom kompetenshöjande åtgärder samt avsätta särskild resurs för att kunna utföra insatsen inom öppenvård i egen regi (inriktning IHF). Åtgärden bedöms kunna minska kostnaderna motsvarande 1 500 tkr.

    Korta ner placeringstid på HVB med en månad med stöd på hemmaplan innebär en ökad personalkostnad under två månader till en sammantagen kostnad på 228 tkr vilket bedöms kunna reducera kostnader motsvarande 1 800 tkr vilket ger en nettoeffekt på 1 572 tkr.

    Utöver ovan angivna åtgärder åläggs varje avdelning inom förvaltningen att sammantaget arbeta in besparingar motsvarande 4 178 tkr.

    Socialförvaltningens bedömning är att ovanstående åtgärder utifrån delårsrapport per april bedöms som tillräckliga för att nå en ekonomi i balans.

    Socialförvaltningen föreslår socialnämndens arbetsutskott föreslår Socialnämnden att godkänna åtgärdsplan för en ekonomi i balans samt inarbeta åtgärderna i samband med månadsrapport per juli 2024.   

    Bilagor

  • Socialnämnden har i verksamhetsplan för socialnämnden 2024-2026 givit avdelningen för försörjning och arbete i uppdrag att ta fram ett förslag på hur uppföljning kan ske av antal nyanlända som efter etablering har behov av försörjningsstöd. Under 2023 var det 11 individer som var aktuella inom socialnämnden när etableringsperioden avslutats och som var i behov av försörjningsstöd. Av dessa var fyra individer ensamstående och resten utgjordes av hushåll med barn. Det är angeläget att fortsättningsvis följa målgruppen för att kunna säkerställa att målgruppen ges rätt förutsättningar. Det föreslås att socialnämnden ger socialförvaltningen i uppdrag att årligen i april redovisa uppföljning av antal nyanlända som efter etablering har behov av försörjningsstöd samt att socialnämnden godkänner socialförvaltningens slutredovisning av uppdraget.

    Bilagor

  • Socialnämnden har vid två tillfällen beslutat att uppdra åt socialförvaltningen att vidta åtgärder för att komma till rätta med bakomliggande orsaker till avvikelser (2024-01-25 § 17 och 2024-03-14 § 65, dr.nr SN 23-511). Socialförvaltningen har under våren 2024 påbörjat arbetet. Det föreslås att socialnämnden godkänner delrapporteringen och uppdrar åt socialförvaltningen att slutrapportera åtgärderna vid socialnämndens sammanträde 2024-11-28.

     

    Bilagor

  • Socialförvaltningen har analyserat avvikelser som inkommit under perioden januari till april 2024. Avvikelserna som rapporterats under årets första fyra månader förstärker bilden av tidigare identifierade utvecklingsområden. Väl fungerande styr- och ledningsprocesser är avgörande för ett framgångsrikt systematiskt kvalitetsarbete, förvaltningsledningen ser därför ett tydligt behov av att fortsätta att utveckla och förbättra dessa processer. Under våren har förvaltningen arbetat med att kartlägga chefers och gruppledares förutsättningar och under andra halvåret kommer förvaltningsledningen att arbeta vidare med att revidera befattningsbeskrivningar och tydliggöra uppdrag och ansvarsfördelning. Identifierade brister avseende rättssäkerhet och verkställighet inom nämndens verksamhetsområde behöver åtgärdas. Förvaltningsledningen har fattat beslut om att upprätta särskilda handlingsplaner för att åtgärda identifierade brister. Planerna kommer löpande att delges nämnden.

    Bilagor

  • Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten är enligt 14 kap. 3 § SoL skyldig att genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten. Vidare ska socialnämnden ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Enligt dataskyddsförordningen ska socialnämnden rapportera och utreda personuppgiftsincidenter. Socialnämnden ska också sammanställa och analysera inkomna rapporter och inkomna synpunkter och klagomål för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet samt åtgärda dessa. Socialnämnden föreslås godkänna redovisningen av rapporterade avvikelser under maj 2024.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.