Möte 2024-04-25
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Ansökan enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken (1949:381) om överflyttning av vårdnaden
-
5
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU
-
6
Information socialnämnden ekonomi per mars
-
7
Revidering av socialnämndens delegationsordning samt beslut om att ersätta familjehem för inkomstbortfall vid deltagande i utbildning ”Ett hem att växa i”
-
8
Information Socialtjänstrapport 2023
-
9
Kvalitetsberättelse för socialnämnden 2023
-
10
Revidering av socialnämndens riktlinjer för personuppgiftsbehandling
-
11
Revidering av socialnämndens riktlinjer för distansdeltagande vid nämndsammanträde
-
12
Redovisning av rapporterade avvikelser under mars 2024
-
13
Redovisning uppdrag Etablera akutboende i egen regi
-
14
Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten
-
15
Redovisning arbetsmiljöenkät
-
16
Yttrande över motion från Anette Ländin, (S) gällande 35 timmars arbetsvecka för socionomer
-
17
Nämndinitiativ från Vänsterpartiet avseende organiseringen av fältassistenter i kommunen
-
18
Val av ny ersättare i socialnämndens arbetsutskott
-
19
Anmälningar för kännedom
-
20
Anmälan av delegationsbeslut 1
-
21
Redovisning av delegeringsbeslut 2
-
22
Informationsärenden
-
Gruppledare leder och fördelar det dagliga arbetet. För att dessa ska kunna utföra sitt arbete fullt ut och därmed avlasta enhetschefer har det uppmärksammats behov av att delegera beslutanderätten till gruppledare i ytterligare ärendetyper. Det föreslås därför att socialnämnden delegerar beslutanderätt till gruppledare i ett antal ärendetyper.
Socialförvaltningen har vidare identifierat ett behov av att kunna ersätta uppdragstagare för eventuella inkomstbortfall som uppstår vid deltagande i utbildningen ”Ett hem att växa i”. Det föreslås att socialnämnden beslutar att utge ersättning för inkomstbortfall i dessa situationer samt att enhetschef ges delegation på att fatta dessa beslut.
I samband med översyn av riktlinjer för personuppgiftsbehandling med anledning av ny reglering i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten (SoLPuL) har det uppmärksammats ett behov av att delegera beslutanderätt till förvaltningsdirektör avseende beslut om villkor för behörighetstilldelning. Det föreslås att förvaltningsdirektör ges delegation att fatta beslut om villkor för behörighetstilldelning i verksamhetssystem och IT-stöd.
-
Avdelningschef Carina Forsberg informerar i korthet om Socialtjänstrapport 2023
Bilagor
-
Enligt 7 kap. 1 § Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) ska arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet dokumenteras. Enligt allmänna råd till bestämmelsen bör den som bedriver socialtjänst med dokumentationen som utgångspunkt varje år upprätta en sammanhållen kvalitetsberättelse. Det föreslås att socialnämnden godkänner kvalitetsberättelse för socialnämnden för 2023 samt beslutar om fokusområden för kvalitetsarbetet för 2024.
Bilagor
-
Socialnämnden antog riktlinjer för personuppgiftsbehandling 2021-09-30, § 97, SN 21-630 002. Dessa har sedan reviderats vid ett tillfälle 2022. Riktlinjerna har setts över utifrån nya bestämmelser i lagen (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten som trädde i kraft 2024-03-01 och det föreslås att riktlinjerna revideras för att tydliggöra ansvaret som den nya regleringen medför. Vidare föreslås att riktlinjerna revideras avseende vilket digitalt mötesverktyg som ska användas i klientmöten till att det av kommunen fastställda mötesverktyget ska användas i dessa situationer.
Bilagor
-
754kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden beslutade 2020-11-12 att anta kommunstyrelsens riktlinjer för distansdeltagande (SN § 127, dnr 20-729). 2020-12-15 beslutade ordföranden i socialnämnden att revidera riktlinjerna utifrån att socialnämnden vid den tidpunkten hade tillgång till en digital mötestjänst som möjliggjorde att ärenden med sekretessbelagda uppgifter kunde avhandlas vid sammanträden. Denna mötestjänst har inte använts och därför föreslås att socialnämnden åter antar kommunstyrelsens riktlinjer för distansdeltagande.
Bilagor
-
504kb Ladda ner dokument
-
-
Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten är enligt 14 kap. 3 § SoL skyldig att genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten. Vidare ska socialnämnden ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Enligt dataskyddsförordningen ska socialnämnden rapportera och utreda personuppgiftsincidenter.
Socialnämnden ska också sammanställa och analysera inkomna rapporter och inkomna synpunkter och klagomål för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet samt åtgärda dessa. Socialnämnden föreslås godkänna redovisningen av rapporterade avvikelser under mars 2024.
Bilagor
-
629kb Ladda ner dokument
-
-
”35-timmarsprojektet” pågick vid socialförvaltningen i Norrtälje kommun mellan 2 september 2019 och 31 maj 2022. Projektets mål var att utreda om förändrat arbetssätt möjliggjorde att heltidsarbete kunde utföras på 35 timmar parallellt med ett arbetsliv i balans, minskad sjukfrånvaro, minskat eller oförändrat rekryteringsbehov och att bibehållen tillgänglighet.
Mot bakgrund av osäkerheten kring effektutvärderingen av projektet samt mot bakgrund av att socialnämnden behöver säkerställa att det finns kapacitet på alla nivåer i förvaltningen för att kunna arbeta i enlighet med SOSFS 2011:9 bedömer -socialnämnden inte att det är lämpligt att återinföra 35 timmars arbetsvecka. Det föreslås därför att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-