Hoppa över navigering

Det finns ingen information att visa

Ingen agenda har publicerats

  1. § 179

    Val av justerare

  2. § 180

    Ändringar i föredragningslistan

  3. § 181

    Tillfälligt serveringstillstånd - allmänheten

  4. § 182

    Stadigvarande serveringstillstånd - allmänheten

  5. Socialnämnden har upprättat en månadsrapport per juli 2025 utifrån kommunens reglemente för planering, styrning och uppföljning av verksamhet. I rapporten sker uppföljning av socialnämndens uppdrag, nämndinitiativ och ekonomi.

    Kommunfullmäktige har tilldelat socialnämnden tre uppdrag. Bedömningen är att nämnden under 2025 kommer att slutrapportera samtliga uppdrag.

    Vidare har nämnden sju nämndinitiativ. Vidare har nämnden sju nämndinitiativ varav sex initiativ har påbörjats. Ett initiativ bedöms vara klart, fyra initiativ följer plan och tre initiativ bedöms vara försenade, dock med bedömning att kunna slutföras under året.
     
    Socialnämnden redovisar ett överskott om 5 600 tkr och prognostiserar ett underskott om 
    4 700 tkr för helåret.

    För att nå en ekonomi i balans har förvaltningen genomfört en omstrukturering av förvaltningens organisation med syfte att skapa kortare beslutsvägar och generera tydligare kommunikation mellan ledning och verksamhet. Ytterligare en åtgärd är att anlita en extern part för att stötta verksamheten i arbetet med förändrat arbetssätt som i sin tur avser att leda till minskade kostnader för insatser till barn och unga.
     

    Bilagor

  6. § 184

    Redovisning kostnadsutveckling familjehemsvård

  7. I mitten av januari 2024 öppnade kommunens akutboende, vilket möjliggör att efter en biståndsprövning kan en person få natthärbärge. Sedan införandet har antalet inbokade platser succesivt ökat. Även antal fattade beslut, både avslag och bifall för tillfälligt boende har ökat. Kostnaden för inköp av externt tillfälligt boende har sjunkit. Akutboendes lokalisering har även visat på synergieffekter så som att invånare fångas upp i andra insatser enklare. Invånare tycks föredra att bo på akutboendet än att bo på tillfälligt boende i Stockholm. Invånare från andra kommuner har sökt insats i form av akutboende i Norrtälje.

    Bilagor

  8. § 186

    Ärende från kärnverksamheten - Bostadsenheten

  9. § 187

    Information om mötesplatsen, akutboende och bostad först

  10. Socialnämnden har rapporterat in ej verkställda beslut till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt skyldighet.

    IVO överväger att ansöka om utdömande av särskild avgift hos förvaltningsrätten för ett ej verkställt beslut i Norrtälje kommun (16 kap. 6 a § Socialtjänstlagen (2001:453), SoL). IVO begär därför ett yttrande och handlingar i ärendet för att kunna bedöma om dröjsmålet med att verkställa beslutet har varit oskäligt långt.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden antar föreslaget yttrande och överlämnar det till IVO.

  11. Socialnämnden har rapporterat in ej verkställda beslut till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt skyldighet.

    IVO överväger att ansöka om utdömande av särskild avgift hos förvaltningsrätten för ett ej verkställt beslut i Norrtälje kommun (16 kap. 6 a § Socialtjänstlagen (2001:453), SoL). IVO begär därför ett yttrande och handlingar i ärendet för att kunna bedöma om dröjsmålet med att verkställa beslutet har varit oskäligt långt.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden antar föreslaget yttrande och överlämnar det till IVO.

  12. Socialnämnden har rapporterat in ej verkställda beslut till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt skyldighet.

    IVO överväger att ansöka om utdömande av särskild avgift hos förvaltningsrätten för ett ej verkställt beslut i Norrtälje kommun (16 kap. 6 a § Socialtjänstlagen (2001:453), SoL). IVO begär därför ett yttrande och handlingar i ärendet för att kunna bedöma om dröjsmålet med att verkställa beslutet har varit oskäligt långt.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden antar föreslaget yttrande och överlämnar det till IVO.

  13. Det föreslås att socialnämnden antar riktlinjer för handläggning av ärenden inom socialnämndens verksamhet för barn och unga enligt bilaga 1. Det föreslås att socialnämnden beslutar om följande ambition för verksamhet för barn och unga: den som berörs av en barn- och ungdomsutredning ska inom 10 arbetsdagar från inledd utredning få information om vem som är ansvarig handläggare, dennes kontaktuppgifter samt få förslag på tid för ett första samtal eller möte för att planera utredningen.

    Vidare föreslås att socialnämnden uppdrar åt socialförvaltningen att ta fram en handlingsplan med tidplan för hur bristerna gällande utredningstider ska åtgärdas samt hur ambitionen om att klient ska får information om handläggare inom 10 arbetsdagar från det att utredning inleds ska uppnås. Slutligen föreslås att socialnämnden beslutar att handlingsplan och tidplan ska läggas fram för beslut vid socialnämndens sammanträde den 27 november 2025

    Bilagor

  14. § 193

    Redovisning statistik barn och unga volymer och effektivitet

  15. Socialnämndens handlingsplan mot välfärdsbrott och otillåten påverkan antogs i juni 2024 (SN24-258). Handlingsplanen innehåller kompetenshöjande åtgärder samt åtgärder som syftar att bidra till att socialnämnden upptäcker och förebygger välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan.

    Socialnämnden föreslås godkänna slutrapportering av handlingsplanen och uppdra åt socialkontoret att upprätta riktlinjer för arbetet mot välfärdsbrott och otillåten påverkan.

    Bilagor

  16. Socialnämnden ingår som remissinstans avseende detaljplanen med syfte att pröva möjligheten att uppföra fyra nya bebyggelsekvarter i stadsdelen Norrtälje hamn.

    Socialtjänsten ställer sig i huvudsak positiv till planförslaget och ser utvecklingen av Norrtälje Hamn som ett viktigt steg i att skapa en omtyckt och trivsam stadsdel. Vi värdesätter satsningen på att ge stadsdelen kultur och service samt ett starkare samband mellan staden och hamnområdet.

    Socialnämnden invändningar består i att avsaknaden av hyresrätter som upplåtelseform är negativt ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. Det förstärker segregation och begränsar ungas möjlighet att etablera sig i området. För att främja social inkludering och motverka ojämlikhet är det viktigt att olika socioekonomiska grupper kan bo och leva i samma områden, vilket planförslaget inte bidrar till.

     

    Bilagor

  17. § 196

    Informationsärende - analys avvikelser

  18. § 197

    Redovisning av personalsituationen på socialkontoret

  19. § 199

    Information - rådet för funktionshinder

  20. § 200

    Information - kommunala pensionärsrådet

  21. § 201

    Information - Samordningsförbundet

  22. § 202

    Anmälningar för kännedom

  23. § 203

    Anmälan av delegationsbeslut

  24. § 204

    Information från förvaltningen

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.