Möte 2020-02-17
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Tillkännagivande om justering
-
4
Information från kommunstyrelsen
-
5
Information från revisorerna
-
Bilagor
-
17
Interpellation från Camilla Rydstrand och Mats Wedberg (MP) till Bengt Ericsson (C) gällande utökat utbud i kulturskolan
-
18
Inlämnande av motioner, interpellationer och frågor
-
19
Valärenden
-
Kommunstyrelsekontoret/VA-avdelningen föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Sammanlagt berör ärendet tre fastigheter vilka har fått anslutning till kommunens allmänna VA-anläggning. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
-
I syfte att möjliggöra för restauratörer att hålla uteserveringar öppna vintertid behöver taxan för upplåtelse av offentlig plats justeras. Föreslagen ändring innebär att i kolumnen "anmärkningar" för uteserveringar vintersäsong, stryks meningen om att staket/plan inte får förekomma och att stolar och bord ska plockas undan vid stängning. Avgiften höjs också under vintersäsongen till 300 kr i Norrtälje hamn och till 200 kr i övriga Norrtälje. Taxan indexregleras.
Bilagor
-
EU-förordningen ((EU) 2017/625) om offentlig kontroll inom livsmedelskedjan träder i kraft den 14 december 2019. För att säkerställa att kommunerna har möjlighet att ta betalt för sin livsmedelskontroll fullt ut efter detta behöver taxan för offentlig kontroll inom livsmedels- och foderlagstiftning anpassas till den nya EU-förordningen.
Den nuvarande timtaxan som tidigare beslutats av kommunfullmäktige i december 2018 ligger på 1 100 kr för uppföljande kontroll och 1 250 kr för övrig kontroll även tills vidare.
Bilagor
-
Den nu föreslagna taxeändringen innebär tillägg av poster för typen relationshandling och typen avgiftsreducering vid lång handläggningstid. Små skrivfel har rättats till samt förtydligande i text för punkterna 1.35 och 2.35 (tabell 1 och 2). Vidare föreslås en rabatt på avgiften för utstakning införs när situationsplanen grundar sig på en Nybyggnadskarta enligt ny punkt 16.13 (tabell 16). Slutligen har även små justeringar i uträkningstabellen för Nybyggnadskarta föreslagits, i tabell 15, men påverkar inte genomsnittstiden, dvs uträkningsfaktorn.
Bilagor
-
§ 9
Prolongering av Norrtälje kommuns handlingsprogram för skydd mot olyckor 2016-2019, att gälla även 2020
Kommunfullmäktige föreslås prolongera Norrtälje kommuns handlingsprogram för skydd mot olyckor 2016-2019 att gälla även under 2020. Det skulle medge analys och hänsynstagande till kommande lagstiftningsförändringar avseende utformningen av handlingsprogrammet samt tillkommande och förändrade uppdrag avseende exempelvis civilt försvar. Det skapar även förutsättningar för det nybildade Kontoret för Räddning och säkerhet att inför ett nytt handlingsprogram värdera dagens organisation och ambitionsnivå utifrån aktuell riskbild och andra förutsättningar i kommunen. Förslag till nytt och utvecklat handlingsprogram för perioden 2021-2023 tas fram för möjligt beslut underhösten 2020.
Bilagor
-
953kb Ladda ner dokument
-
-
Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) anger att det i varje kommun ska finnas en krisledningsnämnd som vid extraordinära händelser ska fullgöra uppgifter och kan ta över verksamhet från andra nämnder.
Då speciella regler för nämndens sammankallande och beslutsfattande gäller för krisledningsnämnden motiverar detta att ett särskilt reglemente antas för krisledningsnämnden. Föreslaget reglemente med regler om nämndens uppgifter och arbetsformer syftar till att klargöra och underlätta krisledningsnämndens arbete i händelse av en extraordinär händelse.
Bilagor
-
778kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun ska ha en god förmåga att hantera kriser och andra samhällsstörningar som påverkar kommunens verksamhet och dess invånare. För detta ändamål antar kommunfullmäktige Norrtälje kommuns styrdokument för krisberedskap 2020. Styrdokumentet inkluderar den krisledningsplan som krävs enligt lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Med en ettårig löptid på styrdokumentet och ett uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram ett utvecklat styrdokument för perioden 2021-2023 medges möjlighet att arbeta in lärdomar från hanteringen av stormen Alfrida samt slutsatser från genomförd risk- och sårbarhetsanalys och kommande säkerhetsskyddsanalys. Det möjliggör även en utveckling av krisledningsplanen utifrån perspektiven höjd beredskap och krig, en viktig del i pågående uppbyggnad av civilt försvar.
Bilagor
-
Inrättandet av ett lokalt trygghets- och säkerhetsråd, tillika brottsförebyggande råd, under kommunstyrelsen skapar förutsättningar för en bred dialog mellan förtroendevalda, tjänstepersoner, polisen samt andra berörda aktörer avseende arbetet med trygghet och säkerhet i Norrtälje kommun. Trygghets- och säkerhetsrådet föreslås ersätta det sedan tidigare vilande brottsförebyggande rådet och är tänkt att utgöra en plattform för dialog, transparens och gemensam lägesbild avseende nuläge, utmaningar och fortsatt arbete inom området. Formella beslut avseende arbetet med trygghet och säkerhet tas i ordinarie nämnds- och tjänstemannaorganisationer.
Kommunstyrelsen föreslås få i uppdrag att ta fram och fastställa en arbetsordning för trygghets- och säkerhetsrådet. Inriktningen är att rådets politiska representation ska bestå av ledamöter i kommunstyrelsens arbetsutskott samt ordföranden för Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje, samt att kommunstyrelsens ordförande ska utgöra ordförande för rådet. I övrigt föreslås rådets medlemmar bestå av utvalda tjänstepersoner i kommunen inom området trygghet och säkerhet samt representant från polisen, näringslivet och eventuellt frivilligorganisationer.
Bilagor
-
905kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av rekommendationer från den förtroendevalda revisionen samt att arbete med frågor kring samhällsskydd och beredskap visat på behov av översyn föreslås revideringar i kommunstyrelsens reglemente och A-delen i nämndernas gemensamma reglemente. De viktigaste revideringarna som föreslås är tillkomst av beslutsförhetsregler för arbetsutskott och presidium, förtydligande av utbildningsansvar samt justeringar inom området samhällsskydd och beredskap.
Bilagor
-
Revisorernas granskning fyller en viktig funktion i kommunal verksamhet genom uppföljning av politiska beslut, ekonomi, styrning och kontroll. Ett reglemente för revisorernas verksamhet är viktigt för att tydliggöra och stärka revisionens uppdrag, arbetsformer och resultat. Kommunrevisionens förslag till reglemente utgår från SKR:s (Sveriges Kommuner och Regioner) underlag till revisionsreglemente och innebär inga stora förändringar jämfört med nuvarande reglemente. Reglementet föreslås träda i kraft omedelbart.
Bilagor
-
896kb Ladda ner dokument
-