Möte 2024-10-21
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Tillkännagivande av justering
-
4
Information från Pär Dalhielm, VD Svenskt Vatten och Andreas Lindgren VD Norrtälje Vatten och Avfall AB
-
5
Fråga till ordförande i styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB Ulf Linderholm (L) från Kjell Jansson (M)
-
Bilagor
-
297kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
7
Information från kommunstyrelsen
-
8
Information från kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje
-
16
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) angående bussförbindelser Rimbo från Janeth Tjörnhammar (M)
-
17
Interpellation till ordföranden i KSON, Hanna Stymne Bratt (S) angående mammografibuss i Norrtälje från Janeth Tjörnhammar (M)
-
§ 250
Val av justerare
-
§ 251
Tillkännagivande av justering
-
Pär Dalhielm, VD Svenskt Vatten samt Andreas Lundin Lindgren, VD Norrtälje Vatten och Avfall AB, har bjudits in för att informera om samt svara på frågor från de förtroendevalda om VA-branschen ur ett brett perspektiv.
Svenskt Vatten är en branschorganisation som företräder Sveriges 290 kommuner och arbetar med policypåverkan, forskning, innovation, branschstandarder och kunskapsförmedling.
Pär Dalhielm redogör för VA-branschens dagsläge och dess framtida utmaningar. Vederbörande föredrar kring de stora investeringsbehov som finns i ledningsnät och infrastrukturen för VA. De faktorer som påverkar detta är att vi i dagsläget har en gammal infrastruktur, krav på en bättre beredskapsförmåga, ny striktare EU-lagstiftning samt står inför klimatförändringar som påverkar vårt vatten.
Svenskt Vatten har beräknat att man i Sverige behöver investera 560 miljarder kronor i den gemensamma kommunala vatteninfrastrukturen till år 2040. I dagsläget är den årliga underinvesteringen 10 miljarder per år och reinvesteringen släpar.
Avslutningsvis pekar Pär Dalhielm på det positiva som kommer av investeringen i detta. En investering i VA är en investering i hela Sverige, vårt gemensamma totalförsvar, hållbarheten i våra städer och arbetstillfällen skapas.
Pär Dalhielm svarar därefter på frågor från följande förtroendevalda: Hans Andersson (L) och Sverker Nyman (S).
-
Maj Åberg Palm (M), ordförande i kommunrevisionen, informerar om granskningar av delårsrapport 2 och den grund som finns för uttalande slutsatsen med avvikande mening. Denna specificeras vara att hyreskontrakt inte räknats som finansiell leasing vilken skulle ha påverkat balansräkningen i sin helhet. Detta menar man innebär att delårsrapportens balansräkning inte kan anses i all väsentlighet vara upprättad i enlighet med Lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning.
Därutöver anser man att resultaten i delårsrapporten uppfyller målen för god ekonomisk hushållning när det kommer till de finansiella målen samt förenligt med balanskravet, och delvis uppfyller dem när det kommer till verksamhetsmålen. Man pekar dock på att målen och indikatorerna bör ses över.
Granskningen från Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes revisorer av delårsrapport 2 för KSON kommer redovisas för kommunfullmäktige i november då den ännu inte nått direktionen för KSON, de indikatorer kommunrevisionen fått är alltjämt oroande.
Göran Härngren (S), vice ordförande i kommunrevisionen, redogör för kommunfullmäktige om revisionens pågående arbete inkluderande uppföljning av dialoger med presidiet i socialnämnden, fördjupad granskning av bygg- och miljönämnden, påbörjandet av fördjupad granskning av föreningsbidragen vid kultur- och fritidsnämnden.
Avslutningsvis delger Göran Härngren (S) ett urval av upplysningar och nyheter som framkommit av revisionens omvärldsbevakning som är av intresse för kommunfullmäktige.Bilagor
-
297kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens ordförande, Ulrika Falk (S), redogör för kommunstyrelsens pågående arbete med VA-planeringen för att kunna möta de berörda framtida utmaningar som prognosticeras både i Norrtälje kommun men även hela Sverige. Vederbörande noterar vikten i att genomföra en hållbar VA-utbyggnad och uppnå en hållbar VA-situation, ett perspektiv som upplevs ha en bred samsyn kring mellan partierna. Man har fattat beslut om en förnyad behovsanalys gällande utbyggnadsområden och en fördjupad analys kring de finansiella förutsättningarna för VA i kommunen. Kommunfullmäktige kommer att ta ställning till en ny VA-policy och vattentjänstplan inom snar framtid.
-
Hanna Stymne Bratt (S), ordförande i Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON), delger resultatet av den granskning som PwC genomfört vilken visar på att man bedriver en ändamålsenlig och effektiv förvaltning, trots ett för år 2023 negativt resultat. Vederbörande uppmärksammar även kommunfullmäktiges ledamöter på den tidigare granskning, genomförd av InRikta AB, som bekräftar att KSON tillhandahåller en kostnadseffektiv vård och omsorg i Norrtälje med lägre genomsnittskostnad än länet.
Vederbörande delger att KSON breddar införandet av fysisk aktivitet på recept (FaR) vilket innebär att alla vårdgivare KSON har avtal med kommer att kunna erbjuda FaR som en integrerad del av behandlingen. Satsningen finansieras genom statsbidrag där Norrtälje är en av fyra kommuner som får stöd från Socialstyrelsen för implementeringen av denna behandlingsform för personer i eget boende.
Vidare berörs den av Sveriges kommuner och regioner (SKR) genomförda patientenkät vilken påvisar att fler patienter i Norrtälje kommun upplever att man är delaktig och inkluderad i sin vård under 2023. Enkäten visa därtill att patienterna överlag har en positiv upplevelse av primärvården i Norrtälje kommun.
Avslutningsvis delger Hanna Stymne Bratt (S) den satsning man gjort för att utbilda palliativa ombud. Palliativt kunskapscentrum har arrangerat en 3 dagar lång utbildning för undersköterskor, vårdbiträden, fysioterapeuter och arbetsterapeuter som arbetar på särskilda boenden för äldre.
-
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Det är av största vikt att systematiska uppföljningar utförs, och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, att dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder.
Inom kommunens och koncernens verksamheter arbetas mer aktivt med att medvetandegöra frågor och kontroller mot välfärdsbrott och stärkt intern kontroll. Analysen visar att större fokus läggs på att identifiera även mindre avvikelser. Därmed höjs ambitionsnivån på att säkerställa att risker anses kontrollerade.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att utveckla och implementera arbetssättet med internkontroll, och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg samt för att stärka den interna kontrollen.
Verksamheterna fortsätter att utveckla och implementera arbetssättet, stärka den interna kontrollen, och nyttja internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg. Strävan att ständigt förbättra och effektivisera processer och rutiner är en del i det systematiska kvalitetsarbetet.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per augusti 2024. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB med dotterbolag och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per augusti samt helårsprognos för drift och investeringar, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Norrtälje kommunkoncerns resultat per augusti uppgår till 167,1 mnkr och prognosen för 2024 uppgår till 73,1 mnkr vilket är 41,1 mnkr bättre än budget. Kommunkoncernens soliditet uppgår till 32,9 procent och är oförändrad jämfört med årsskiftet 2023.
Kommunens resultat per augusti uppgår 152,5 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 102,6 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 115,6 mnkr, vilket är 51,8 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,5 procent av skatteintäkter och bidrag. Balanskravsresultatet prognostiseras till 115,6 mnkr. Inga reavinster vid försäljning av fastigheter har uppstått per augusti och inga försäljningar planeras före årsskiftet. Nämnderna prognostiserar en positiv avvikelse med totalt 26,6 mnkr.
Kommunfullmäktiges 7 målområden bedöms utifrån analys av indikatorer, genomförande av uppdrag och uppfyllelse av inriktningsmålen. Det som talar för en god ekonomisk hushållning är den goda ekonomin i såväl kommun som Norrtälje kommunhuskoncern och att de flesta målområdena har ett gott utfall. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun ha goda möjligheter att nå en god ekonomisk hushållning under 2024.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen. Kommunfullmäktige fattade efter valet 2022 beslut om att lämna rådet. Beslutet var politiskt motiverat eftersom det var en del av de punkter som det dåvarande styret hade kommit överens om. Det nya styret vill ändra på detta beslut och vill därför att Norrtälje kommun ska ansöka om att bli medlem i Mälardalsrådet. Det innebär ett ekonomiskt åtagande i form av en årlig medlemsavgift på cirka 120 000 kronor.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige ska årligen fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd och partierna som är berättigade till det ska årligen lämna in en redovisning över hur stödet använts. Samtliga partier i fullmäktige har inkommit med redovisning och granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år men stödet till respektive parti har förändrats utifrån valresultatet.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
§ 261
Godkännande av exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15, Frötuna församling
Detaljplanen för Björnö etapp 2 och 3 har tidigare antagits av kommunfullmäktige men överklagades och upphävdes under 2023. Handlingarna har nu uppdaterats och arbetats om och ett nytt exploateringsavtal har tagits fram avseende kostnads- och ansvarsfördelning för genomförandet av detaljplanen. Detaljplanen har kommunalt huvudmannaskap. Etappvis utbyggnad fram till 2041.
Detaljplanen möjliggör byggnation av cirka 600 bostäder, en privat skola (cirka 420 skolplatser) i en samlad småhusbebyggelse med inslag av mindre flerbostadshus. Detaljplanen möjliggör även för mindre centrumverksamhet, ny kommunal badplats och parkering, kommunal lekplats samt utrymme för nödvändiga kommunala tekniska anläggningar så som dagvattendammar och pumpstationer.
Exploateringsavtalet innebär bland annat att KB Björnö mark bygger ut allmän plats och överlämnar mark och anläggningar etappvis till kommunen. Detta sker utan uppkommen kostnad för kommunen. De kommunala bolagen tecknar egna genomförandeavtal kopplat till genomförandet av VA, el-, fiber och fjärrvärme.
Kommunen står inga kostnader utöver kommande drifts- och kapitalkostnader vid färdigställda och godkända/överlämnade anläggningar. Anläggningarna kommer på sikt att generera kapitalkostnader, avskrivningar och ränta. Vid färdigställandet av allmän plats kommer anläggningen ha ett bedömt värde om cirka 190 mnkr. Total driftkostnad (kapitalkostnader och teknisk drift) för hela anläggningen (allmän plats, bad och belysning) år 1 är uppskattad till 8,5 mnkr, varav kapitalkostnader om 5,9 mnkr och teknisk drift 2,6 mnkr.Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
§ 262
Antagande av detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15, i Frötuna församling
Detaljplanen för Björnö etapp 2 och 3 har tidigare antagits av kommunfullmäktige, 2022-09-26 §149, men överklagades och upphävdes under år2023. Handlingarna har nu uppdaterats och arbetats om och de reviderade handlingarna har varit på förnyad granskning under sommaren 2024. Ett nytt exploateringsavtal har också tagits fram avseende kostnads- och ansvarsfördelning för genomförandet av detaljplanen.
Detaljplanen har kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Detaljplanen har som syfte att möjliggöra byggnation av cirka 600 bostäder, en privat skola (cirka 420 skolplatser) i en samlad småhusbebyggelse med inslag av mindre flerbostadshus. Detaljplanen möjliggör även för mindre centrumverksamhet, ny kommunal badplats med tillhörande servicebyggnad och parkering, kommunal lekplats samt utrymme för nödvändiga kommunala tekniska anläggningar så som dagvattendammar och pumpstationer.
Området kommer att byggas ut etappvis, i 3 etapper, med ett prognosticerat färdigställande år 2041.
Samtliga förändringar som gjorts när planhandlingarna har arbetats om finns i samrådsredogörelsen och i granskningsutlåtandet.Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Norrtälje kommunhus AB har behandlat ärendet den 25 september 2024.
Styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA) har behandlat ärendet den 9 september 2024.
NVAA föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör sammanlagt en fastighet.
Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger fullmäktigeledamotens avsägelse.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
§ 267
Zee Vieira (V) avsägelse av uppdrag som ledamot i styrelsen för Roslagsbostäder AB samt val av ny ledamot
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger styrelseledamotens avsägelse.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
§ 268
Dennis Ekström (SD) avsägelse av uppdrag som ledamot tillika ordförande i Stiftelsen Roslagsmuséet samt val av ny ledamot och ordförande
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger ledamoten tillika ordförandens avsägelse.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
§ 269
Ann-Charlotte Lindblad Söderman (M) avsägelse av uppdraget som vice ordförande i styrelsen för Kapellskärs Hamn AB samt val av ny vice ordförande
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger vice ordförandes avsägelse, samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger sin avsägelse.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-