Möte 2021-11-15
-
1
Val av justerare
-
2
Upprop
-
3
Tillkännagivande av justerare
-
4
Godkännande av arbetsordning budgetfullmäktige 2021
-
5
Allmänpolitisk budgetdebatt
-
7
Mål och Budget 2022-2024
-
12
Återremiss - Godkännande av Marköverlåtelseavtal för Övrebryggårdskolan i anslutning till detaljplanen för kvarteret Kungsängsliljan del av fastigheten Tälje 2:195 m.fl i Norrtälje Stad
-
Bilagor
-
524kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
20
Besvarande av interpellation till kommunstyrelsens ordförande Bino Drummond (M) avseende kommunens konsulter, från Johan Österberg och Björn Rudolfsson (ROOP)
-
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
§ 240
Val av justerare
-
§ 241
Tillkännagivande av justerare
-
§ 242
Godkännande av arbetsordning budgetfullmäktige 2021
-
Debatten inleds av gruppledarna Bino Drummond (M), Per Lodenius (C), Robert Beronius (L), Göte Vaara (KD), Ulrika Falk (S), Andrea Kronvall (SD), Camilla Rydstrand (MP), Britt-Mari Bardon (V) och Johan Österberg (ROOP).
Deltar i debatten gör också Olle Jansson (S), Tommy Lundqvist (C), Ann Lewerentz (M), Jacob Heitmann (SD), Jane Trepp (C), Sören Karlsson (SD), Britt-Mari Canhasi (SD), Tina Sandberg (SD), Margareta Lundgren (S), Roger Harvidsson (SD), Hanna Stymne-Bratt (S), Ingrid Markström (S), Lars Sundberg (S), Lotta Lindblad-Söderman (M), Karl-Göran Edberg (SD), Andreas Hagstedt (MP), Patrik Dahl (C), Ola Nordstrand (V), Jessica Hilwëyn (V), Helena Ekekihl (SD), Conny Andersson (S), Linda Hiort af Ornäs (M), Hans Andersson (L), Marcus Granström (S), Yvonne Svensson (ROOP), Staffan Tjörnhammar (M), Mats Wilzén (MP) Åsa Wennerfors (L), Aleksandar Srndovic (S) och William Olsson (MP).
-
Enligt kommunallagen ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Förslag till Mål och budget 2022-2024 har upprättats för behandling i kommunstyrelsen i oktober och beslut i kommunfullmäktige i november. I särskilt ärende behandlas skattesatsen för 2022.
Skattesatsen föreslås lämnas oförändrad, och fortsatt uppgå till 19,72 per skattekrona.
Bilagor
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
Mål och budget 2022-2024 präglas av fortsatt stor osäkerhet kring vilka konsekvenser den ännu pågående coronapandemin kommer att få. Behoven av kommunal service har i vissa verksamheter varit låga under pandemin och hur behoven utvecklas när pandemin börjar avta är svårbedömda. Vaccinationsgraden är i flera delar av världen låg vilket innebär fortsatt spridning av viruset och risken för mutationer, vilket skulle kunna ge återkommande restriktioner och nedstängningar. Den kraftiga ekonomiska återhämtningen i världen och i Sverige som nu pågår skulle därmed kunna råka ut för bakslag. I spåren av pandemin har även leveranskedjor brustit och komponentbrist uppkommit i vissa sektorer vilket dämpar tillväxten och tillsammans med kraftigt stigande energipriser ökat inflationen kraftigt. Består dessa effekter finns en risk för räntehöjningar och konjunkturavmattning. Förslaget till mål och budget 2022-2024 bygger på en positiv samhällsekonomis utveckling men osäkerheten har beaktats i form av budgeterade anslag för oförutsett.
De målområden som formulerades i Mål och budget 2021-2023 kvarstår i Mål och budget 2022-2024 och konkretiseras i inriktningsmål med indikatorer för år 2022, samt i uppdrag till nämnder och bolag.
De övergripande politiska prioriteringarna som synliggörs i ramtilldelningen inför 2022 är i korthet en ekonomi i balans, kvalitet i kärnverksamheterna, satsningar för att möta behov i pandemins spår, fortsatt fokus på ytterligare förbättrat företagsklimat, fortsatt förstärkning av det trygghets- och säkerhetsrelaterade arbetet, satsningar på föreningslivet och satsningar för att snabbare få fram detaljplaner för ny villabebyggelse både på landsbygden, på mindre orter och i tätorter.
Resultatbudgeten för planeringsperioden 2022-2024 görs inom en budget i balans, med oförändrad skattesats. Överskottsmålet på minst 2 procent av skatteintäkter och generella bidrag ligger kvar under planperioden.
-
För att täcka VA-verksamhetens ökade kostnader har Norrtälje Vatten och Avfall AB bedömt att avgifterna i VA-taxan behöver höjas från med den 1 januari 2022. Anläggningsavgifterna och brukningsavgifterna föreslås därför höjas med 3% för fasta och rörliga avgiftsparametrar. Styrelsen behandlade ärendet vid sitt sammanträde den 5 oktober 2022 och beslöt att ställa sig bakom förslaget och överlämnade det till kommunstyrelsen för antagande i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
För att utveckla avfallshanteringen utifrån målen i Norrtälje kommuns avfallsplan 2018-2021 och täcka nödvändiga kostnader för Norrtälje Vatten och Avfall AB behöver avgifter och ändringar i avfallstaxan justeras enligt bilaga 1 och börja gälla från och med 2022-01-01.
-
Johnny Karlsson (ordförande i kommunrevisionen) informerar avseende granskning av delårsrapport 2 samt internkontrollrapport delår 2. God ekonomisk hushållning bedöms genom en sammanvägd bedömning av det övergripande inriktningsmålet; En ekonomi i balans. Detta mäts genom elva indikatorer där nio beräknas nås för 2021.
Även indikatorer för inriktningsmålet En effektiv verksamhet är en del av bedömningen av God ekonomisk hushållning.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun kunna redovisa en god ekonomisk hushållning för helåret 2021, förutsatt:
- att genomförandet av utestående uppdrag i Mål och budget 2021-2023 genomförs av nämnderna enligt tidplan.
- att inga större oförutsedda avvikelser uppstår, jämfört med aktuell prognos avseende indikatorerna under målområde 1 om en sund och hållbar ekonomi.
I bifogad bilaga till kommunstyrelsekontorets tjänsteutlåtande framgår vilka uppdrag som inte kommer kunna genomföras under 2021. Inom de sju övergripande målområdena är det 23 stycken uppdrag som inte slutförs under året. Dessa överflyttas till 2022.
Kommunfullmäktiges långsiktiga mål: Sju löften till Norrtälje kommuns invånare och företag mäts genom inriktningsmål och indikatorer samt riktade uppdrag till förvaltningarna.
En sammanvägd bedömning av arbetet med att uppfylla inriktningsmål och att genomföra uppdrag är att progressen trots coronapandemin är god och att merparten kommer att kunna anses uppfyllda vid årets slut. Genomförandet av uppdrag lämnade till KSON har inte kommenterats i KSON rapportering.
Resultatet för kommunen per sista augusti är 222,5 mnkr och 267,7 mnkr för kommunkoncernen. Den ekonomiska prognosen för kommunen är 227,3 mnkr vid årets slut, vilket är 120,1 mnkr bättre än budgeterat resultat och motsvarar 6,2 procent av skatteintäkter och statsbidrag.
Prognostiserat resultat efter balanskravsjusteringar sjunker till 217,6 mnkr då reavinsten i försäljningen av Tingshuset i Norrtälje räknats bort.
Kommunens nettoinvesteringar per augusti uppgår till 156,8 mnkr. I utfall ingår investeringar för Va och renhållning under januari och februari med 31,8 mnkr. Prognosen för 2021 uppgår till 293,6 mnkr vilket är en halvering jämfört med föregånende år men då exklusive Va och renhållning.
Kommunens upplåning förväntas inte överstiga investeringarna vilket är en av förutsättningarna för en god ekonomisk hushållning.
Norrtälje Kommunhuskoncerns utfall per augusti uppgick till 43,9 mnkr vilket är i samma nivå som föregående år. Prognosen för helåret beräknas bli 43,5 mnkr, vilket är 32,8 mnkr bättre än budget.
Samtliga bolag inom koncernen avviker positivt mot budget
Prognos 2021 för Kommunalförbundet sjukvård och omsorg är ett underskott på 56,5 mnkr.
Den största kostnadsavvikelsen -30 mnkr, består av ökade kostnader för vård av Norrtäljebor inom regionen. Intäktsavvikelsen 9 mnkr, består av statsbidrag som ändrat inriktning under året och därav har minskat jämfört med budgeterade intäkter. Övriga avvikelser omfattar: husläkarverksamhet (10 mnkr), luftvägsmottagningen (3,5 mnkr), avancerad sjukvård i hemmet (3 mnkr) och husläkarjouren (1 mnkr). Kommunal verksamhet bidrar inte till prognostiseat underskott för 2021
Resultatet per augusti för TioHundra AB uppgår till -27,3 mnkr vilket är en negativ avvikelse med 34,3 mnkr.
Prognosen för helåret inklusive diskonteringsränteeffekt uppgår till -85,5 miljoner kronor. Borträknat diskonteringsränteeffekt, merkostnader och uteblivna intäkter för covid-19 uppgår prognosen till cirka 12,5 miljoner kronor.
Arbetet med att under 2021 överföra tillgångar och skulder avseende VA från kommun till nybildat helägt bolag, Norrtälje Vatten och Avfall AB, har varit komplext, vilket inneburit att andra processer påverkats negativt, bland annat utvecklingen av exploateringsredovisningen. I delårsbokslut per augusti ligger tillgångar till uppskattat bokfört värde om 100 mnkr avseende VA kvar i kommunen. Utredning pågår och tillgångarna planeras överföras i november. Inför bokslut 2021 bedöms VA-affären vara slutförd. Inför bokslut 2021 bedöms även exploateringsredovisningen genomlysts och de inkomster som influtit intäktsförts om kriterierna för intäktsföring uppnåtts. Resultatet skulle i så fall förbättras i bokslutet. I nuläget ligger exploateringsinkomster på balansräkningen.
Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Inga större avvikelser framkom vid internkontrollen vid delårets slut. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har tidigare godkänt markanvisningsavtal mellan Famera Skola 1 AB och
kommunen med avsikt att avtala om ett marköverlåtelseavtal för möjliggörande av nya
grundskoleplatser inom den nya stadsdelen Övre bryggårdsgärdet. Avtalet reglerar även ansvar i olika delar för den befintliga skolverksamheten på fastigheten. För att fullfölja syftet med
markanvisningen föreslår samhällsbyggnadskontoret därför godkännande av bilagt
marköverlåtelseavtal mellan ovanstående parter med förutsättningen att framtagen detaljplan för
området antas och får laga kraft. Överlåtelse av markområdet enligt avtalet sker till Bolaget mot en ersättning om 29 088 000 kr inklusive gatukostnader för allmän plats inom detaljplanen. För
överlåtelsen tillkommer även exploateringsbidrag om 2 000 000 kr som Bolaget ska erlägga för
exempelvis skyfallshantering och trygghetsåtgärder. Kommunfullmäktige behandlade ärendet den 18 oktober 2021, §221, och beslöt då att återremittera ärendet till kommunstyrelsen.Bilagor
-
38mb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fastställde 2020-12-14 om Mål och budget 2021-2023 innefattande ersättning till utförare av förskole- och skolverksamhet. Underlag för beslut om ersättning till utförare bygger på barn- och skolnämndens beslutade mål- och budgetunderlag i vilket förslag till ersättning för utförare av förskole- och skolverksamhet lämnas.
Bidraget till utförare av omsorg för tid då förskola eller fritidshem inte erbjuds (nattomsorg) blev i mål- och budgetunderlagen för lågt beräknat till den del som avser barn i åldersgruppen 6-12 år. Barn- och utbildningskontoret föreslår att ersättningen revideras till att motsvara samma ersättning som för barn i åldern 3-5 år i enlighet med tidigare års beslut.Bilagor
-
I ärendet föreslås en revidering av ägardirektivens generella del som är gemensam för samtliga i NKAB koncernen ingående bolag. Gällande direktiv är från 2019 och omnämner således inte Norrtälje vatten och avfall AB. Förslag till ändringar innefattar bl.a. anpassningar och förtydliganden av koncernens budget och verksamhetsplan, taxe- och avgiftsbeslut samt investeringar.
Bilagor
-
827kb Ladda ner dokument
-
-
Styrmodellen beskriver kommunens ansvarsfördelning och roller avseende fastställande och uppföljning av mål och resultat; gemensamma begrepp, principer för mål, tidplan etc. Den gäller för hela kommunen och omfattar alla från kommunfullmäktige till den enskilde medarbetaren.
Styrmodellen ska bidra till att skapa helhetsperspektiv och samordning mellan styrelse, nämnder och utskott samt ökad transparens i kommunens hela mål- och budgetprocess. Modellen ligger till grund för ett ledningssystem som kännetecknas av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Den nu reviderade styrmodellen har förtydligats. I styrmodellen har Norrtälje kommuns vision och värdegrund lagts in och tydliggjorts som utgångspunkt för styrmodellen. Styrmodellen har kompletterats med riktlinjer för god ekonomisk hushållning, riktlinjer för verksamhetsstyrning och riktlinjer för ekonomistyrning. Genom beslut om ny styrmodell upphävs tidigare beslutad styrmodell samt tidigare beslutat reglemente för driftbudget och investeringsprojekt i Norrtälje kommun.
-
Kommunstyrelsen har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att ta fram och börja implementera en strategi för trygghet och säkerhet som ska ersätta tidigare trygghetspolicy med underliggande tematiska strategier
Dokumentet, som är ett aktiverande styrdokument som styr kommunens samlade trygghets- och säkerhetsarbete, har ett långsiktigt perspektiv med åtgärdsområden som är nedbrytbara, avspeglar aktuella prioriteringar och har ett invånarperspektiv.
Det övergripande målet bryts i denna strategi ner i sex fokusområden. Inom respektive fokusområde beskrivs det önskade läge som vi vill uppnå till år 2030. Vidare anges ett antal prioriterade åtgärder som ska leda till det önskade läget. De prioriterade åtgärderna ligger till grund för det årliga arbetet med Mål och budget.
Kommunens mål att trygghets- och säkerhetsarbetet ska leda till att Norrtälje kommun ska vara Sveriges tryggaste kommun senast år 2030.
Bilagor
-
Destinationsstrategin kommer att vara en viktig utgångspunkt i det fortsatta arbetet med besöksnäringsfrågor och destinationsutveckling i Roslagen. Med strategin som grund kommer respektive kommun att utveckla egna lokala handlingsplaner med fokus på operativa frågor. Strategin kommer även att utgöra grunden för det destinationsråd som inrättades under år 2021.
Strategin spelar en viktig roll för att besöksnäring, kommuner, civilsamhälle och destinationsbolag ska kunna samarbeta för en hållbar utveckling av Roslagen som attraktiv och konkurrenskraftig
besöksdestination. Strategin inleds med en framtidsvision för Roslagen som visar ett önskvärt
tillstånd år 2030. Vägen dit presenteras genom fyra målområden och fyra ledmotiv. Ledmotiven är baserade på geografiska områden i Roslagen som ger destinationen en spännande karaktär. De ligger också i linje med de fyra hörnpelarna i varumärkesplattformen för Roslagen (Visit Roslagen, 2019).
Av strategin framgår också önskvärda samarbetsformer och rollfördelning mellan aktörerna.
Ett första naturligt steg för att starta resan mot 2030 är att destinationsrådet och kommunerna fullt ut tar sig an strategin som sitt huvudsakliga styrmedel för utveckling av Roslagen som besöksdestination. Det är också viktigt att Roslagens alla aktörer som utgör destinationen, utgår från visionen och de målbilder som presenteras.
Förvaltningen föreslår även att senast år 2026 ska destinationsstrategin aktualitetsprövas.
Bilagor
-
Kommunfullmäktige ska årligen fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd och partierna som är berättigade till det ska årligen lämna in en redovisning över hur stödet använts. Samtliga partier i fullmäktige har inkommit med redovisning och granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Nytt sedan 2019 är att partiernas redovisning skett enligt en enhetlig mall, i syfte att underlätta redovisningen. På initiativ av företrädare för några av de politiska partierna föreslås att rutinerna för utbetalning förändras till en gång per år senast den 31 januari.
Bilagor
-
421kb Ladda ner dokument
-
-
§ 257
Motion från Karl-Göran Edberg (SD) angående Räfsnäs hamn, vägen förbi gamla dansbanan till angöring: Båtar, fartyg, pråmar
Ärendet gäller en motion om att godstrafik- och persontrafik separeras i Rävsnäs hamn. Godstrafiken ska ledas ut till den yttre hamnen och persontransporterna blir kvar i den inre hamnen. Som en följd av denna uppdelning ska detta tydligt skyltas och vägar förstärkas.
Förvaltningens bedömning är att motionen ska avslås med anledning av att dessa detaljer kommer att ses över när den beslutade Utvecklingsplanen för Rävsnäs hamn är genomförd.
Bilagor
-
301kb Ladda ner dokument
-
-
§ 258
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Bino Drummond (M) avseende kommunens konsulter, från Johan Österberg och Björn Rudolfsson (ROOP)
-
§ 259
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Bino Drummond (M) angående Anvisade nyanlända i Norrtälje kommun 2022 och framåt , från Andrea Kronvall (SD) och Jacob Heitmann (SD)
-
§ 260
Enkel fråga till Teknik- och klimatnämndens ordförande Tommy Lundqvist avseende trafiksäkerheten vid södra infarten, från Conny Andersson (S)
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
-
§ 263
Bitte Marelius (V), avsägelse av uppdrag som ersättare i teknik- och klimatnämnden samt val av ny ersättare
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
-
§ 265
Val av ny ledamot i kommunfullmäktiges valberedning efter Johannes Folkesson (V), Ola Nordstrand (V)
Valberedningens ordförande ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
§ 266
Val av ny ersättare till Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) efter Ingela Brinkefeldt (V), Britt-Mari Bardon (V)
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
§ 269
Kurt Pettersson (L) avsägelse av uppdrag som ledamot och vice ordförande i Norrtälje Naturvårdstiftelse samt val av ny vice ordförande
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
-
§ 271
Bernd Svärd (ROOP), avsägelse av uppdrag som nämndeman i Norrtälje Tingsrätt samt val av ny nämndeman Ulf Wallin (ROOP)
Valberedningens ledamot Olle Jansson (S) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
§ 272
Meddelanden - anmäls i Kommunfullmäktige