Möte 2022-05-02
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Tillkännagivande av justering
-
4
Information från Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje
-
5
Information från revisorerna
-
6
Information från kommunstyrelsen
-
8
Revisionsberättelse 2021
-
9
Ansvarsprövning/beslut om ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnder i Norrtälje kommun
-
10
Ansvarsprövning för direktionen i Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
-
11
Direktiv till Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i TioHundraAB
-
12
Direktiv till stämmoombud inför bolagsstämmor i de kommunala bolagen
-
17
Återremiss: Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo
Bilagor
-
§81 KS Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo .pdf145kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
§15 KS Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo .pdf171kb Ladda ner dokument
-
-
19
Besvarande av interpellation till kultur- och fritidsnämndens ordförande angående våningsplanet 22 i Havstornet Norrtälje Hamn. Från Johan Österberg och Björn Rudolfsson ROOP
-
Bilagor
-
23
Besvarande av motion från Johan Österberg (ROOP), Robert Johansson (ROOP) och Yvonne Svensson (ROOP) angående inrättande av tjänster som socialpedagog.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
28
Besvarande av motion från Karl-Göran Edberg (SD) och Morgan Kjelldahl (SD) angående rustning av fastighet (Byggnad om ca 40 kvm i Räfsnäs hamnområde).
-
29
Inlämnande av frågor, interpellationer och motioner
-
30
Meddelanden - anmäls i Kommunfullmäktige
-
§ 83
Val av justerare
-
§ 84
Tillkännagivande av justering
-
Olle Reichenberg presenterar budgetarbetet för Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje för år 2023.
-
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått en god ekonomisk hushållning under 2021.
God ekonomisk hushållning bedöms utifrån tre aspekter:
1-En sammanvägd bedömning av inriktningsmål 1 en ekonomi i balans.
2-En sammanvägd bedömning av inriktningsmål 2 en effektiv verksamhet.
3-En sammanvägd bedömning av målområde 3-7 med avseende på genomförda uppdrag och uppnådda inriktningsmål.
Aspekterna har bedömts på följande sätt:
· Aspekt 1 bedöms vara uppfyllt
· Aspekt 2 bedöms ej vara uppfylld.
· Aspekt 3 bedöms vara till största delen uppfylld.
Dessa tre aspekter ska vägas samman när god ekonomisk hushållning ska bedömas.
· Det som talar för en god ekonomisk hushållning är den goda ekonomin i såväl kommun som koncern och att de flesta målområdena har ett relativt gott utfall.
· Det som drar ner bedömningen är att ett målområde inte kan bedömas samt att aspekten/inriktningsmålet om effektiv verksamhet inte anses uppfyllt.
· Bedömningen är utifrån detta att utvecklingen fortsätter i positiv riktning mot ambitionsnivå 2030, och att flera av de identifierade bristerna har adresserats i mål och budget 2022–2024 samt kan utgöra vidare underlag till mål och budget 2023–2025.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån ovan uppställda aspekter därmed ha uppnått en god ekonomisk hushållning under 2021
Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 411,3 mnkr efter skatt. Resultatet i koncernen är 280,7 mnkr bättre än budget. År 2020 uppgick resultatet till 296,0 mnkr. Avvikelsen mot budget kommer främst från Norrtälje kommun men även övriga bolag inom kommunkoncernen avviker positivt mot budget
Norrtälje kommuns resultat för 2021 uppgår till 375,7 mnkr vilket motsvarar en positiv avvikelse mot budget med 268,6 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 9,6 procent av skatteintäkter och statsbidrag vilket är klart högre än budgeterade 2,8 procent. Större positiva avvikelser som kan nämnas är skatter och statsbidrag +151 mnkr, exploatering +58,3 mnkr och nämnderna +29,5 mnkr. Balanskravsresultatet uppgår till 364,6 mnkr.
Soliditeten ökar markant för både koncern och kommun 2021. Investeringstakten har avtagit något under året både inom kommun och koncern. Det goda resultatet bidrar till att öka likvida medel, att stärka det egna kapitalet och lyfta soliditeten vilket gör det möjligt att finansiera kommunens investeringar med egna medel i större utsträckning istället för att låna, vilket ger lägre räntekostnader än vad som annars varit fallet. Större andel egenfinansiering av investeringar ger lägre upplåning, lägre räntekostnader och större utrymme åren framöver på driftbudgeten till kärnverksamhetens behov.
Norrtälje kommunkoncerns externa upplåning uppgick vid årets utgång till totalt 3 967 mnkr vilket innebär en ökning sedan föregående årsskifte med 98 mnkr. Norrtälje kommun står inte längre för den största delen av koncernens låneskuld. Efter verksamhetsövergång av VA- och renhållningsverksamheten till bolaget Norrtälje vatten och avfall AB har dessa tillgångar och låneskulder överförts från kommunen till bolaget som nu står för den största delen av koncernens låneskuld. Av koncernens totala skuld om 3 967 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncernen tillsammans för totalt ca 3 503 mnkr. Kommunens lån uppgår till 464 mnkr.
Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven. I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Ingen avsättning har gjorts senaste åren och ingen avsättning föreslås i samband med detta bokslut. Regelverket för resultatutjämnings-reserven i kommuner kan komma att förändras enligt den statliga utredningen ”En god kommunal hushållning” som överlämnades till Regeringen i september 2021.
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
§ 87
Revisionsberättelse 2021
-
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning.
-
Föreligger revisionsberättelse, där de förtroendevalda revisorerna tillstyrker att förbundsdirektionen
beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
-
De förtroendevalda revisorerna tillstyrker att bolagets styrelse och verkställande direktör beviljas ansvarsfrihet för 2021 års räkenskaper.
-
De förtroendevalda revisorerna tillstyrker att bolagets styrelse och verkställande
direktör beviljas ansvarsfrihet för 2021 års räkenskaper.
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa att redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett större behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Skolverket har fattat beslut om medel gällande tillfällig förstärkning av statligt stöd till skolväsendet 2022 med syfte att bidra till goda förutsättningar för kommunerna att säkerställa barn och elever den utbildning de har rätt till trots covid-19-pandemin. Medlen har fördelats proportionerligt mellan landets kommuner utifrån antalet barn och unga i åldern 6–19 år i kommunen. Samma fördelningsgrund föreslås tillämpas vid fördelning av medlen mellan Barn- och skolnämnden och Utbildningsnämnden.
För Norrtälje kommun är tilldelningen 7 547 304 kr. Medlen fördelas med 5 434 059 kr till Barn- och skolnämnden samt 2 113 245 kr till Utbildningsnämnden.
Statsbidraget ska enligt redovisningsregler för kommuner hanteras som ett generellt statsbidrag vilket innebär att statsbidraget bokförs centralt tillsammans med övriga generella statsbidrag. Av denna anledning föreslås att budgeten för generella statsbidrag år 2022 ökar med 7 547 304 kr samt att budgetramen för Barn- och skolnämnden samt Utbildningsnämnden sammantaget ökar med motsvarande för år 2022, vilket innebär oförändrat budgeterat resultat i kommunen. Justeringen avser endast år 2022 eftersom eventuellt statsbidrag kommande år inte är känt i dagsläget.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun förvärvade bolaget 2019-04-17 som en del av samhällsutvecklingen inom kommunen. Bolaget äger och förvaltar fastigheten Vaktmästaren 2. På bolagets mark finns en byggnad som har driftkostnader som el, vatten, försäkring m.m. och administrationskostnader för redovisning och revision.
En kalkyl visar bedömda kostnader från preliminärt bokslut 2021 fram till och med år 2025. Kostnaderna bedöms uppgå till 300 000 kronor per år fram till och med 2025 och investeringar till 300 000 kronor. Bolaget har endast 52 297 kronor i likvida medel i bokslut 2021 vilket kräver tillskott av likvida medel. Enligt 25 kap 13 § aktiebolagslagen ska kontrollbalansräkning upprättas inom 6 månader när halva aktiekapitalet är förbrukat. I bokslut 2021 är mer än halva aktiekapitalet förbrukat vilket kräver ytterligare aktiekapital i form av aktieägartillskott. Ett aktieägartillskott på 2,5 mnkr ger bolaget likvida medel för kommande års drift samt återställer och ger bolaget en nivå på det egna kapitalet som uppskattas hålla fram till år 2025.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har genomfört en översyn av politiskt antagna styrande dokument inom HR-området där det konstaterats att det finns flertalet nu gällande policys, program och planer. I översynen konstateras även att delar av dessa policys, program och planer i viss utsträckning är överlappande. Utifrån detta föreslås att ett antal policys, program och planer upphävs. Parallellt med översynen och beslut om upphävande pågår ett arbete med att bereda framtagandet av nya policys och riktlinjer inom de aktuella områdena, vilka beräknas träda i kraft per den 2 maj 2022.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
§ 96
Återremiss: Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo
Styrelsen i Norrtälje Kommunhus AB behandlade vid sitt sammanträde i december 2021 ett förslag från Roslagsbostäder om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9–11 i Rimbo. Styrelsen ställde sig positiva till försäljningen men för att den ska kunna genomföras måste ärendet beslutas av kommunfullmäktige. De tre fastigheterna omfattar totalt 51 lägenheter och har ett stort upprustningsbehov och Roslagsbostäder har anfört att vinsten vid en eventuell försäljning skulle kunna användas för att täcka delar av det underhållsbehov som finns i resterande fastighetsbestånd samt möjliggöra för nya investeringar på orten.
Kommunfullmäktige behandlade ärendet den 7 mars 2022 och beslutade att återremittera ärendet för att det skulle kompletteras med följande:
1. Redovisning av motsvarande ekonomiska underlag som presenterats för Duvhöken 9-11 för det övriga beståndet
2. Åtgärdsval och finansieringsalternativ för att komma till rätta med Roslagsbostäders sammanlagda underhållsskuld
3. Redogörelse för bolaget kostnadsbild, utöver underhållsskulden, i relation till jämförbara bolag inom allmännyttan.
Kommunstyrelsekontoret har kompletterat ärendet i dialog med Roslagsbostäder. Kompletteringen återfinns i bilaga 5.
Bilagor
-
§81 KS Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo .pdf145kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
§15 KS Hemställan från Roslagsbostäder AB om försäljning av fastigheterna Duvhöken 9-11 i Rimbo .pdf171kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande Linda af Hiortnäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
§ 99
Denise Duinker (L), avsägelse av uppdrag som ersättare i kultur- och fritidsnämnden samt val av ny ersättare.
Valberedningens ordförande Linda af Hiortnäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Valberedningens ordförande Linda af Hiortnäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
§ 101
Val av ny ersättare i Naturvårdsstiftelsen efter Katja Wiezell (V)
-
§ 102
Besvarande av interpellation till kultur- och fritidsnämndens ordförande angående våningsplanet 22 i Havstornet Norrtälje Hamn. Från Johan Österberg och Björn Rudolfsson ROOP
-
Ulrika Falk (S) har lämnat in en motion vid kommunfullmäktiges sammanträde den 31 augusti 2020 om att utreda förutsättningarna för att göra nödvändiga ändringar i befintliga detaljplaner i syfte att ta över huvudmannaskapet för allmän plats i de områden som inte har det idag inom tätorten. Kommunfullmäktige har beslutat att remittera motionen till kommunstyrelsen för beredning.
För att ta över huvudmannaskapet krävs mer än att bara ändra detaljplaner. Bland annat behöver kommunen köpa in den mark som man inte äger och bygga om gatumarken till kommunal standard. En samlad bedömning leder till slutsatsen att det inte finns tillräckliga skäl för att utreda frågan vidare. Kommunstyrelsekontoret anser därför att motionen bör avslås.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Ingmar Ögren (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige den 15 april 2019 gällande att kommunen ska främja samåkning. Kommunfullmäktige har överlämnat motionen till kommunstyrelsen för beredning. Utöver oklarhet för vilket lagstöd som finns för att kommunen tillhandahåller en samåkningstjänst finns för närvarande inte arbetsresurser för att bedriva verksamheten. Därmed anser kommunstyrelsekontoret att motionen ska avslås.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
-
Andrea Kronvall (SD) har den 15 april 2019 lämnat in en motion om att införa ett förbud mot passiv pengainsamling (tiggeri) i kommunens ordningsföreskrifter. Kommunfullmäktige har beslutat att remittera motionen till kommunstyrelsen för beredning.
Frågan har behandlats i Kommunstyrelsens arbetsutskott den 26 januari 2022 och förslaget röstades ner. Det innebär att det i nuläget inte finns förutsättningar för att införa ett tiggeriförbud i ordningsföreskrifterna. Därmed anser kommunstyrelsekontoret att motionen bör anses vara besvarad.
Bilagor
-
§ 106
Besvarande av motion från Johan Österberg (ROOP), Robert Johansson (ROOP) och Yvonne Svensson (ROOP) angående inrättande av tjänster som socialpedagog.
Johan Österberg, Robert Johansson och Yvonne Svensson (ROOP) har inkommit till Kommunfullmäktige i november 2020 med en motion där de yrkar att tjänster som socialpedagog bör införas på försök i några av Norrtäljes kommunala skolor. Kommunstyrelsen har remitterat motionen till barn- och skolnämnden för yttrande. De behandlade motionen i maj 2021. De beslutade att föreslå att motionen ska anses vara besvarad utifrån att det redan idag finns tre socialpedagoger som arbetar i kommunen och att andra åtgärder är vidtagna för att hantera psykisk ohälsa hos elever innebär ROOP:s förslag dubbelarbete vars effekt är högst osäker. Kommunstyrelsekontoret anser att barn- och skolnämndens yttrande är tillämpligt och anser att motionen bör anses vara besvarad.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
§ 107
Besvarande av motion från Sören Karlsson (SD) angående inhägnad av pendlarparkeringen vid Campus Roslagen.
Sören Karlsson (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige den 11 maj 2020 gällande inhägnad av pendlarparkeringen vid Campus Roslagen. Kommunstyrelsen har remitterat teknik-och klimatnämnden för yttrande. De behandlade motionen vid sitt sammanträde den 1 mars 2022 och beslutade föreslå att motionen ska anses besvarad då arbetet med att inrätta bättre förbindelser till Campusområdet har initierats. När dessa är på plats är förhoppningen att färre (eller inga) personer kommer gena över Västra vägen och att stängsel därmed inte behöver sättas upp. Kommunstyrelsekontoret anser att teknik-och klimatnämndens yttrande är tillämpligt och att motionen därmed ska anses vara besvarad.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har via Andrea Kronvall lämnat in en motion till kommunfullmäktige den 10 december 2018 avseende att inskaffa en rullstolsgunga. Kommunstyrelsen har remitterat teknik-och klimatnämnden för yttrande. De behandlade motionen vid sitt sammanträde den 1 mars 2022 och beslutade att anse motionen besvarad då gatu- och parkavdelningen ser över lämpliga alternativ till rullstolsgungor och ska under 2022 tillgänglighetsanpassa lekplatser i kommunen. Kommunstyrelsekontoret anser att teknik-och klimatnämndens yttrande är tillämpligt och anser att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
§ 109
Besvarande av motion från Lorant Alföldi (SD) och Tina Sandberg (SD) gällande att uppföra byst över Gustav II Adolf.
Sverigedemokraterna (SD) lämnade via Lorant Alföldi och Tina Sandberg in en motion till kommunfullmäktige den 11 november 2019 i vilken de yrkar att kommunen ska uppföra en byst över Gustav II Adolf i parken i Norrtälje som bär samma namn. Kommunstyrelsekontoret har remitterat motionen till kultur- och fritidsnämnden för yttrande. De beslutade att parken inte är en ultimat placering för en byst då den skulle konkurrera med nuvarande konstverk på platsen och få platsen att upplevas som ”trång”. Huruvida ett eventuellt uppförande av byst av Gustav II Adolf kan ske på annan plats behöver noga utredas.
Vidare beslutade de att föreslå att motionen bereds vidare av ansvarig för stadsplanering och/eller ansvarig för gata/park. Senare har därmed teknik- och klimatnämnden remitterats för yttrande. De har gjort samma bedömning som kultur- och fritidsnämnden av motionens förslag och lämnade yttrandet till kommunstyrelsekontoret utan eget ställningstagande. Kommunstyrelsekontoret delar bedömningen om att Gustav II Adolfs park inte är en optimal placering av en byst och anser därmed att motionen ska avslås.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
-
§ 110
Besvarande av motion från Andrea Kronvall (SD) och Tommy Grönberg (SD) angående belysning i Rimbo.
Andrea Kronvall och Tommy Grönberg (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige den 15 april 2019 där de yrkar att Norrtälje kommun ska installera belysning mellan badplatserna Sandbanken och Arkadien i Rimbo. Kommunstyrelsen har remitterat motionen till teknik-och klimatnämnden för yttrande. De behandlade den vid sitt sammanträde den 1 mars 2022 och beslutade att anse motionen besvarad med hänvisning till att kommunstyrelsen 2020 anslog 3 500 tkr i investeringsanslag för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder enligt teknik- och klimatnämndens hemställan. I denna investering ingår att gatu- och parkavdelningen ska förbättra och belysa det gångstråk som idag finns mellan badplatserna på allmän plats. Detta kommer ses över och åtgärdas under Q4 2022. Kommunstyrelsen anser att teknik-och klimatnämndens yttrande är tillämpligt och att motionen därmed ska anses vara besvarad.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
-
§ 111
Besvarande av motion från Karl-Göran Edberg (SD) och Morgan Kjelldahl (SD) angående rustning av fastighet (Byggnad om ca 40 kvm i Räfsnäs hamnområde).
Karl-Göran Edberg och Morgan Kjelldahl (SD) har lämnat in en motion den 14 december 2020 som yrkar på att renovera ”Kronbaracken” i Rävsnäs hamn. Därefter ska byggnaden nyttjas som väntsal i Rävsnäs hamn. Kommunfullmäktige har överlämnat motionen till kommunstyrelsekontoret för beredning. Förvaltningens bedömning är att motionen i sin helhet är besvarad. Detta med anledning av att en renovering redan är planerad i den redan beslutade Utvecklingsplanen för Rävsnäs hamn.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
-
Inga meddelanden har inkommit