Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Tillkännagivande av justering

  4.   4

    Information från kommunstyrelsens ordförande

  5.   5

    Information från kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje

  6. Bilagor

  7.   19

    Fråga till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) angående planerad ombyggnation av Blidöleden från Kjell Jansson (M)

  8.   20

    Fråga till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes ordförande Hanna Stymne Bratt (S) angående väntetider och tillgänglighet till NPF-utredningar BUP Norrtälje från Janeth Tjörnhammar (M)

  9.   21

    Motion från Ann Lewerentz (M) angående Öka säkerheten för kommunens elever

  10.   22

    Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående att upphäva beslutet om utökat VA-verksamhetsområde på Rådmansö (Uppnäs, Västernäs, Östernäs)

  11.   23

    Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående ökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun

  12.   24

    Valärenden

  1. § 21

    Val av justerare

  2. § 22

    Tillkännagivande av justering

  3. Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) redogör för kommunfullmäktige angående att kommunstyrelsen har gjort en omprioritering av de medel kommunstyrelsen har till förfogande för att dubbla antalet sommarjobb kommunen erbjuder.

  4. § 24

    Information från Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje

  5. Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap
    för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera
    risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat
    och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera
    arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett
    kvalitetshöjande verktyg.


    Arbetet med internkontroll löper enligt plan och avvikelser identifieras och åtgärdas.
    Sammantaget är det mindre allvarliga avvikelser, vilka bedöms kunna hanteras inom ramen
    för tjänstemannaorganisationen. Dock finns det en graverande avvikelse att socialnämnden
    inte håller tidsfristerna enligt lag när det gäller barn- och ungdomsutredningar. Med
    anledning av avvikelserna avseende utredningstider har en handlingsplan upprättats och
    antagits i socialnämnden. Kommunens och koncernens verksamheter har identifierat ett
    antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt
    säkerställt processen för kvalitetsarbetet. Gällande den identifierade, graverande avvikelsen
    arbetar socialkontoret aktivt med åtgärder för att komma tillrätta med utredningstiderna
    genom antagen handlingsplan.


    Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna processer,
    rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att
    resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå och säkerställa
    löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten,
    dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade, vidtagna åtgärder. I vissa
    delar inom kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt betydande behov
    av proaktiva insatser inom kommunikation och utbildning. Syftet är att stödja övriga
    verksamheter i att agera korrekt utifrån centralt beslutade processer och styrdokument.
    Detta är nödvändigt för att förhindra avvikelser inom kommunstyrelsekontorets
    verksamhetsområden.


    Rapporten för verksamhetsåret 2024 innefattar samtliga nämnder, bolag och
    kommunalförbund.

    Bilagor

  6. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått god
    ekonomisk hushållning under 2024.


    Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 151,5 mnkr. År 2023 uppgick resultatet till
    251,7 mnkr. Norrtälje kommuns resultat för 2024 uppgår till 164,4 mnkr vilket ger en positiv
    avvikelse mot budget med 100,7 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 3,6 procent av
    skatteintäkter och statsbidrag jämfört med budget 1,4 procent och föregående år 6,6
    procent.

    Soliditeten ökar 2024 för både koncern och kommun. Investeringstakten har sjunkit något
    jämfört med föregående år både inom koncern och kommun och ligger lägre än budget.
    Koncernens sammantagna externa upplåning uppgick vid årets utgång till totalt 3 807 mnkr
    jämfört med 3 910 mnkr vid föregående årsskifte, vilket ger en minskad låneskuld med 103
    mnkr.


    Av koncernens totala upplåning om 3 807 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncern
    tillsammans för totalt ca 3 904 mnkr. Kommunens lån för den egna verksamheten har
    minskat med 170 mnkr från en upplåning om 39 mnkr år 2023 till en tillfällig vidareutlåning
    till koncernbolagen av egen likviditet med 131 mnkr år 2024.


    Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven (RUR).
    I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Riksdagen har
    beslutat att den tidigare möjligheten att reservera medel till en resultatutjämningsreserv
    (RUR) har tagits bort, där sista reservering möjliggjordes för räkenskapsår 2023. De
    kommuner som vid ikraftträdandet av de nya reglerna år 2024 hade en RUR får ha kvar och
    nyttja den till och med räkenskapsår 2033. Nya regelverk finns för en så resultatreserv
    (RER). Ingen avsättning till RER föreslås 2024.

    Bilagor

  7. Kommunrevisionens ordförande, Maj Åberg Palm (M), informerar inledningsvis kommunfullmäktige om det avtal kommunrevisionen och Kommunalförbundets revisorer tecknat med PWC som fortsatt sakkunnigt biträde. Avtalet gäller från den 1 maj 2025 till 30 april 2029. Upphandlingen har gjorts som en viktad kvalitetsupphandling med revisionsbudgeterna för kommunrevisionens och Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtäljes revisorer som bas, där pris inte använts som ett kriterium. 

    Vidare redogör vice ordförande i kommunrevisionen, Göran Härngren (S), och Maj Åberg Palm (M) om den grundläggande granskningen av styrelser och nämner för 2024 kommunrevisionen genomfört. Man har granskat följande områden:

    • Styrning, kontroll och åtgärder
    • Måluppfyllelse för verksamheten
    • Måluppfyllelse för ekonomin

    Vederbörande redogör för de resultat man nått angående kommunstyrelsen, barn- och skolnämnden, bygg- och miljönämnden, kultur- och fritidsnämnden, socialnämnden, utbildningsnämnden, val- och demokratinämnden respektive överförmyndarnämnden. 

    Kommunrevisionen delger vidare kommunfullmäktige kring deras bedömningar och särskilda iakttagelser inom de angivna områdena. 

    Sammanfattningsvis bedömer kommunrevisionen gällande kommunstyrelsen och nämnderna:

    • att räkenskaperna, i allt väsentligt, är rättvisande
    • att kommunstyrelsen och nämndernas interna kontroll i huvudsak varit tillräcklig, trots noterade brister i årets granskningar, som framgår av vår redogörelse
    • sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella målen och delvis med de verksamhetsmål som fullmäktige uppställt för god ekonomisk hushållning, då de verksamhetsmässiga målen i låg grad är förenliga med fullmäktiges verksamhetsmässiga mål

    Kommunrevisionen tillstyrker att fullmäktige, trots noterade brister, beviljar ansvarsfrihet för styrelse och nämnder samt de enskilda ledamöterna i dessa organ, samt tillstyrker att fullmäktige godkänner kommunens årsredovisning för 2024.

    Maj Åberg Palm (M) informerar vidare att styrelsen för NVAA brustit i verksamhetens måluppfyllelse då man inte genomfört systematisk uppföljning och utvärdering av verksamhetsmål. Styrelsen har varken fastställt verksamhetsberättelse 2023 eller delårsrapport 240831.

    Vidare redogör Maj Åberg Palm (M) om revisionens resultat gällande granskningen av Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) samt de bedömningar och slutsatser revisionen gjort. Den sammantagna bedömningen medför att revisionen valt att rikta en anmärkning mot förbundsdirektionen för bristande ekonomisk måluppfyllelse. 

    Göran Härngren (S) delger avslutningsvis kommunfullmäktige angående de fördjupade granskningar samt övriga granskningsinsatser man genomför under 2025.

    Bilagor

  8. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  9. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  10. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  11. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  12. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  13. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  14. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  15. Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.

    I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    Bilagor

  16. Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid
    bolagsstämma. Som ägare i bolag företräds kommunen av ett ombud som väljs för en
    mandatperiod. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ges kommunens stämmoombud, eller den som denne sätter i sitt ställe, i uppdrag att rösta i de ärenden som enligt
    bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.

    Bilagor

  17. Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid
    bolagsstämma. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ger kommunen i uppdrag till
    Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) att rösta i de ärenden som
    enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.

    Bilagor

  18. Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för
    Norrtälje vatten och avfall AB.

    Förslaget till VA-taxa återremitterades av kommunfullmäktige den 16 december 2024 för att
    kompletteras med en analys av hur det harmoniserar med den nya VA-planen. Efter en
    genomförd analys av Norrtälje vatten och avfall AB:s (NVAA) finansiella situation föreslås
    justeringar av avgifterna:

    Brukningsavgiften höjs med 3%.

    Anläggningsavgifterna föreslås justeras:

    • Avgiften för servisledning och förbindelsepunkt sänks med 30%.
    • Avgiften per bostadslägenhet höjs med 8,7%.

    En översyn av taxekonstruktionen pågår inför år 2026, och en långsiktig ekonomisk strategi
    ska utvecklas genom samarbete mellan NVAA och kommunen.

    Bilagor

  19. VA-plan 2024 består av delplaner, inklusive vattentjänstplan, där VA-planen utgör en
    sammanhållande kappa till de övriga dokumenten och delplanerna som innehåller fördjupad
    information.VA-planen beskriver organisation och ansvar för VA-planeringen, koppling till
    andra styrdokument samt hur VA-frågorna hanteras i samhällsplaneringen. VA-planen är ett
    viktigt vägledande dokument för kommunens tjänstepersoner och beslutsfattare, men
    vänder sig även till kommunens invånare och myndigheter.


    VA-planen omfattar både enskilt och allmänt VA. VA-planen ska säkerställa en god hälsa
    och miljö för kommunens invånare och bidra till att vattenförekomsterna i kommunen
    uppnår god ekologisk och kemisk status

    Bilagor

  20. En VA-policy är ett styrdokument som fastställer ställningstaganden för allmänt och enskilt
    VA inom kommunen. Den tydliggör hur kommunen och Norrtälje vatten och avfall AB
    (NVAA) arbetar för en hållbar VA-försörjning i hela kommunen. VA-policyn ska vara
    långsiktig.


    I samband med att kommunens VA-plan skulle uppdaterad blev det även aktuellt att
    uppdatera VA-policyn. Den uppdaterade VA-policyn utgör en del av VA-plan 2024 vilket
    illustreras i figuren nedan.


    VA-policyn är gemensamt styrdokument som har tagits fram av en arbetsgrupp med
    representanter från kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt NVAA. En
    workshop kring VA-policyn med politiker och tjänstemän genomfördes under våren 2024
    och underlaget från workshopen har använts i uppdateringen.

    Bilagor

  21. Sedan den 1 januari 2023 finns det ett lagkrav att alla kommuner ska ha en
    vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska visa kommunens långsiktiga planering för att
    tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Vattentjänstplanen ska även redogöra för
    åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.


    För att möta det kravet har Norrtälje kommuns tidigare VA-plan från 2020 arbetats om till
    delplaner, där vattentjänstplanen är en av dessa delplaner. I arbetet med framtagande av
    vattentjänstplan har kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt Norrtälje
    Vatten och Avfall AB deltagit.


    Norrtälje kommuns vattentjänstplan fokuserar på utbyggnad av de allmänna
    vattentjänsterna. Planen visar VA-utbyggnadsområden samt VA-utredningsområden med
    en motivering till prioriteringen. Vattentjänstplanen redogör även för åtgärder som behöver
    vidtas för att den allmänna anläggningen ska fungera vid skyfall.


    Vattentjänstplanen var ute på samråd under vårvintern 2024, då fick berörda
    fastighetsägare och myndigheter tycka till om planen. Utifrån de synpunkter som inkom
    under samrådstiden bearbetades planen. Under sommaren 2024 ställdes den nya
    versionen ut för granskning. Utifrån de synpunkter som inkom under granskningstiden
    genomfördes mindre ändringar i planen och en granskningsutlåtande skrevs.

    Bilagor

  22. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB (NKAB) har behandlat ärendet den 5 mars 2025.


    Styrelsen för Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) har den 10 december beslutat att
    föreslå kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster.


    Ärendet berör sammanlagt tre fastigheter. Fastigheterna bedöms ha behov av allmänna
    vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna
    vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt
    LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje
    kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.

    Bilagor

  23. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärenden den 5 mars 2025.


    Norrtälje Vatten & Avfall (NVAA) föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet
    för allmänna vattentjänster. Ärendet berör en fastighet.


    Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6
    § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att
    rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser
    för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA)
    ska gälla för de berörda fastigheterna.

    Bilagor

  24. Val- och demokratinämnden behandlade i november 2024 ett förslag om förändrade
    ersättningsbestämmelser i syfte att möjliggöra för årsarvoderade uppdrag att få rätt till
    förlorad arbetsinkomst, restids-, sammanträdes- och förrättningsersättning i likhet med
    övriga förtroendeuppdrag som inte sker på betydande del av heltid. För att förslaget inte ska
    bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%.
    Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid från september 2023–2024. I
    praktiken bedöms då förslaget bli kostnadsneutralt. Kommunfullmäktige beslutade att
    återremittera ärendet i februari 2025 med anledning av att en rättelse behöver göras.


    Efter en genomgång av den data som revisionen har rapporterat in har
    kommunstyrelsekontoret funnit i dialog med val- och demokratinämndens presidium att
    merparten av den tid som inrapporterats ska ingå i årsarvodet. Därmed föreslås sänkningen
    av årsarvodet för revisionens presidium sänks med 1%. Vidare har avsnittet gällande hur
    förrättning ska godkännas förtydligats och det framgår av bestämmelserna att uppgifter
    förenade med årsarvodet inte ska vara berättigade till förrättningsersättning. Val- och
    demokratinämnden behandlade ärendet den 11 mars 2025. och ställde sig bakom förslaget
    till revidering utifrån återremissen med en ändring under punkten sammanträdesersättning
    som innebär att sammanträdesersättning kan betalas ut för sammanträden som inte är
    protokollförda men som ingår som en del av uppdraget

    Bilagor

  25. § 45

    Fråga till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) angående planerad ombyggnation av Blidöleden från Kjell Jansson (M)

  26. § 46

    Fråga till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes ordförande Hanna Stymne Bratt (S) angående väntetider och tillgänglighet till NPF-utredningar BUP Norrtälje från Janeth Tjörnhammar (M)

  27. § 47

    Motion från Ann Lewerentz (M) angående Öka säkerheten för kommunens elever

  28. § 48

    Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående att upphäva beslutet om utökat VA-verksamhetsområde på Rådmansö (Uppnäs, Västernäs, Östernäs)

  29. § 49

    Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående ökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun

  30. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger kommunfullmäktigeledamotens avsägelse.

    Bilagor

  31. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger nämndersättarens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  32. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger nämndersättarens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  33. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  34. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  35. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger styrelseledamotens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  36. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger styrelseledamotens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

    Bilagor

  37. Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.