Upprop
Val av justerare
Tillkännagivande av justering
Information från kommunstyrelsens ordförande
Information från kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje
Bilagor
Fråga till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) angående planerad ombyggnation av Blidöleden från Kjell Jansson (M)
Fråga till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes ordförande Hanna Stymne Bratt (S) angående väntetider och tillgänglighet till NPF-utredningar BUP Norrtälje från Janeth Tjörnhammar (M)
Motion från Ann Lewerentz (M) angående Öka säkerheten för kommunens elever
Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående att upphäva beslutet om utökat VA-verksamhetsområde på Rådmansö (Uppnäs, Västernäs, Östernäs)
Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående ökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun
Valärenden
Bilagor
Val av justerare
Tillkännagivande av justering
Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) redogör för kommunfullmäktige angående att kommunstyrelsen har gjort en omprioritering av de medel kommunstyrelsen har till förfogande för att dubbla antalet sommarjobb kommunen erbjuder.
Information från Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap
för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera
risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat
och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera
arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett
kvalitetshöjande verktyg.
Arbetet med internkontroll löper enligt plan och avvikelser identifieras och åtgärdas.
Sammantaget är det mindre allvarliga avvikelser, vilka bedöms kunna hanteras inom ramen
för tjänstemannaorganisationen. Dock finns det en graverande avvikelse att socialnämnden
inte håller tidsfristerna enligt lag när det gäller barn- och ungdomsutredningar. Med
anledning av avvikelserna avseende utredningstider har en handlingsplan upprättats och
antagits i socialnämnden. Kommunens och koncernens verksamheter har identifierat ett
antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt
säkerställt processen för kvalitetsarbetet. Gällande den identifierade, graverande avvikelsen
arbetar socialkontoret aktivt med åtgärder för att komma tillrätta med utredningstiderna
genom antagen handlingsplan.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna processer,
rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att
resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå och säkerställa
löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten,
dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade, vidtagna åtgärder. I vissa
delar inom kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt betydande behov
av proaktiva insatser inom kommunikation och utbildning. Syftet är att stödja övriga
verksamheter i att agera korrekt utifrån centralt beslutade processer och styrdokument.
Detta är nödvändigt för att förhindra avvikelser inom kommunstyrelsekontorets
verksamhetsområden.
Rapporten för verksamhetsåret 2024 innefattar samtliga nämnder, bolag och
kommunalförbund.
Bilagor
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått god
ekonomisk hushållning under 2024.
Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 151,5 mnkr. År 2023 uppgick resultatet till
251,7 mnkr. Norrtälje kommuns resultat för 2024 uppgår till 164,4 mnkr vilket ger en positiv
avvikelse mot budget med 100,7 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 3,6 procent av
skatteintäkter och statsbidrag jämfört med budget 1,4 procent och föregående år 6,6
procent.
Soliditeten ökar 2024 för både koncern och kommun. Investeringstakten har sjunkit något
jämfört med föregående år både inom koncern och kommun och ligger lägre än budget.
Koncernens sammantagna externa upplåning uppgick vid årets utgång till totalt 3 807 mnkr
jämfört med 3 910 mnkr vid föregående årsskifte, vilket ger en minskad låneskuld med 103
mnkr.
Av koncernens totala upplåning om 3 807 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncern
tillsammans för totalt ca 3 904 mnkr. Kommunens lån för den egna verksamheten har
minskat med 170 mnkr från en upplåning om 39 mnkr år 2023 till en tillfällig vidareutlåning
till koncernbolagen av egen likviditet med 131 mnkr år 2024.
Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven (RUR).
I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Riksdagen har
beslutat att den tidigare möjligheten att reservera medel till en resultatutjämningsreserv
(RUR) har tagits bort, där sista reservering möjliggjordes för räkenskapsår 2023. De
kommuner som vid ikraftträdandet av de nya reglerna år 2024 hade en RUR får ha kvar och
nyttja den till och med räkenskapsår 2033. Nya regelverk finns för en så resultatreserv
(RER). Ingen avsättning till RER föreslås 2024.
Bilagor
Kommunrevisionens ordförande, Maj Åberg Palm (M), informerar inledningsvis kommunfullmäktige om det avtal kommunrevisionen och Kommunalförbundets revisorer tecknat med PWC som fortsatt sakkunnigt biträde. Avtalet gäller från den 1 maj 2025 till 30 april 2029. Upphandlingen har gjorts som en viktad kvalitetsupphandling med revisionsbudgeterna för kommunrevisionens och Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtäljes revisorer som bas, där pris inte använts som ett kriterium.
Vidare redogör vice ordförande i kommunrevisionen, Göran Härngren (S), och Maj Åberg Palm (M) om den grundläggande granskningen av styrelser och nämner för 2024 kommunrevisionen genomfört. Man har granskat följande områden:
Vederbörande redogör för de resultat man nått angående kommunstyrelsen, barn- och skolnämnden, bygg- och miljönämnden, kultur- och fritidsnämnden, socialnämnden, utbildningsnämnden, val- och demokratinämnden respektive överförmyndarnämnden.
Kommunrevisionen delger vidare kommunfullmäktige kring deras bedömningar och särskilda iakttagelser inom de angivna områdena.
Sammanfattningsvis bedömer kommunrevisionen gällande kommunstyrelsen och nämnderna:
Kommunrevisionen tillstyrker att fullmäktige, trots noterade brister, beviljar ansvarsfrihet för styrelse och nämnder samt de enskilda ledamöterna i dessa organ, samt tillstyrker att fullmäktige godkänner kommunens årsredovisning för 2024.
Maj Åberg Palm (M) informerar vidare att styrelsen för NVAA brustit i verksamhetens måluppfyllelse då man inte genomfört systematisk uppföljning och utvärdering av verksamhetsmål. Styrelsen har varken fastställt verksamhetsberättelse 2023 eller delårsrapport 240831.
Vidare redogör Maj Åberg Palm (M) om revisionens resultat gällande granskningen av Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) samt de bedömningar och slutsatser revisionen gjort. Den sammantagna bedömningen medför att revisionen valt att rikta en anmärkning mot förbundsdirektionen för bristande ekonomisk måluppfyllelse.
Göran Härngren (S) delger avslutningsvis kommunfullmäktige angående de fördjupade granskningar samt övriga granskningsinsatser man genomför under 2025.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för bygg- och miljönämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för kultur- och fritidsnämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för socialnämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för barn- och skolnämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för utbildningsnämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Ansvarsprövning/ beslut om ansvarsfrihet för val- och demokratinämnden och dess förtroendevalda för 2024 års förvaltning
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Norrtälje kommuns revisorer föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet efter mötet med revisorerna, då revisionsberättelsen mottogs, och efter egen överläggning.
I kommunallagen 5 kap, 25a § står följande: ”fullmäktige skall vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Beslutet skall motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”
Kommunfullmäktiges presidium föreslår, med hänvisning till revisionsberättelsen, att fullmäktige beslutar bevilja kommunstyrelsen och nämnderna i Norrtälje kommun ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.
Bilagor
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid
bolagsstämma. Som ägare i bolag företräds kommunen av ett ombud som väljs för en
mandatperiod. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ges kommunens stämmoombud, eller den som denne sätter i sitt ställe, i uppdrag att rösta i de ärenden som enligt
bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
Direktiv till Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i Tiohundra AB
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid
bolagsstämma. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ger kommunen i uppdrag till
Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) att rösta i de ärenden som
enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för
Norrtälje vatten och avfall AB.
Förslaget till VA-taxa återremitterades av kommunfullmäktige den 16 december 2024 för att
kompletteras med en analys av hur det harmoniserar med den nya VA-planen. Efter en
genomförd analys av Norrtälje vatten och avfall AB:s (NVAA) finansiella situation föreslås
justeringar av avgifterna:
Brukningsavgiften höjs med 3%.
Anläggningsavgifterna föreslås justeras:
En översyn av taxekonstruktionen pågår inför år 2026, och en långsiktig ekonomisk strategi
ska utvecklas genom samarbete mellan NVAA och kommunen.
Bilagor
VA-plan 2024 består av delplaner, inklusive vattentjänstplan, där VA-planen utgör en
sammanhållande kappa till de övriga dokumenten och delplanerna som innehåller fördjupad
information.VA-planen beskriver organisation och ansvar för VA-planeringen, koppling till
andra styrdokument samt hur VA-frågorna hanteras i samhällsplaneringen. VA-planen är ett
viktigt vägledande dokument för kommunens tjänstepersoner och beslutsfattare, men
vänder sig även till kommunens invånare och myndigheter.
VA-planen omfattar både enskilt och allmänt VA. VA-planen ska säkerställa en god hälsa
och miljö för kommunens invånare och bidra till att vattenförekomsterna i kommunen
uppnår god ekologisk och kemisk status
Bilagor
En VA-policy är ett styrdokument som fastställer ställningstaganden för allmänt och enskilt
VA inom kommunen. Den tydliggör hur kommunen och Norrtälje vatten och avfall AB
(NVAA) arbetar för en hållbar VA-försörjning i hela kommunen. VA-policyn ska vara
långsiktig.
I samband med att kommunens VA-plan skulle uppdaterad blev det även aktuellt att
uppdatera VA-policyn. Den uppdaterade VA-policyn utgör en del av VA-plan 2024 vilket
illustreras i figuren nedan.
VA-policyn är gemensamt styrdokument som har tagits fram av en arbetsgrupp med
representanter från kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt NVAA. En
workshop kring VA-policyn med politiker och tjänstemän genomfördes under våren 2024
och underlaget från workshopen har använts i uppdateringen.
Bilagor
Sedan den 1 januari 2023 finns det ett lagkrav att alla kommuner ska ha en
vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska visa kommunens långsiktiga planering för att
tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Vattentjänstplanen ska även redogöra för
åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.
För att möta det kravet har Norrtälje kommuns tidigare VA-plan från 2020 arbetats om till
delplaner, där vattentjänstplanen är en av dessa delplaner. I arbetet med framtagande av
vattentjänstplan har kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt Norrtälje
Vatten och Avfall AB deltagit.
Norrtälje kommuns vattentjänstplan fokuserar på utbyggnad av de allmänna
vattentjänsterna. Planen visar VA-utbyggnadsområden samt VA-utredningsområden med
en motivering till prioriteringen. Vattentjänstplanen redogör även för åtgärder som behöver
vidtas för att den allmänna anläggningen ska fungera vid skyfall.
Vattentjänstplanen var ute på samråd under vårvintern 2024, då fick berörda
fastighetsägare och myndigheter tycka till om planen. Utifrån de synpunkter som inkom
under samrådstiden bearbetades planen. Under sommaren 2024 ställdes den nya
versionen ut för granskning. Utifrån de synpunkter som inkom under granskningstiden
genomfördes mindre ändringar i planen och en granskningsutlåtande skrevs.
Bilagor
Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB (NKAB) har behandlat ärendet den 5 mars 2025.
Styrelsen för Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) har den 10 december beslutat att
föreslå kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster.
Ärendet berör sammanlagt tre fastigheter. Fastigheterna bedöms ha behov av allmänna
vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna
vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt
LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje
kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.
Bilagor
Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärenden den 5 mars 2025.
Norrtälje Vatten & Avfall (NVAA) föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet
för allmänna vattentjänster. Ärendet berör en fastighet.
Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6
§ lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att
rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser
för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA)
ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
Återremiss: Revidering av nu gällande bestämmelser om ersättning till kommunala förtroendevalda i Norrtälje kommun
Val- och demokratinämnden behandlade i november 2024 ett förslag om förändrade
ersättningsbestämmelser i syfte att möjliggöra för årsarvoderade uppdrag att få rätt till
förlorad arbetsinkomst, restids-, sammanträdes- och förrättningsersättning i likhet med
övriga förtroendeuppdrag som inte sker på betydande del av heltid. För att förslaget inte ska
bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%.
Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid från september 2023–2024. I
praktiken bedöms då förslaget bli kostnadsneutralt. Kommunfullmäktige beslutade att
återremittera ärendet i februari 2025 med anledning av att en rättelse behöver göras.
Efter en genomgång av den data som revisionen har rapporterat in har
kommunstyrelsekontoret funnit i dialog med val- och demokratinämndens presidium att
merparten av den tid som inrapporterats ska ingå i årsarvodet. Därmed föreslås sänkningen
av årsarvodet för revisionens presidium sänks med 1%. Vidare har avsnittet gällande hur
förrättning ska godkännas förtydligats och det framgår av bestämmelserna att uppgifter
förenade med årsarvodet inte ska vara berättigade till förrättningsersättning. Val- och
demokratinämnden behandlade ärendet den 11 mars 2025. och ställde sig bakom förslaget
till revidering utifrån återremissen med en ändring under punkten sammanträdesersättning
som innebär att sammanträdesersättning kan betalas ut för sammanträden som inte är
protokollförda men som ingår som en del av uppdraget
Bilagor
Fråga till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) angående planerad ombyggnation av Blidöleden från Kjell Jansson (M)
Fråga till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes ordförande Hanna Stymne Bratt (S) angående väntetider och tillgänglighet till NPF-utredningar BUP Norrtälje från Janeth Tjörnhammar (M)
Motion från Ann Lewerentz (M) angående Öka säkerheten för kommunens elever
Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående att upphäva beslutet om utökat VA-verksamhetsområde på Rådmansö (Uppnäs, Västernäs, Östernäs)
Motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående ökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger kommunfullmäktigeledamotens avsägelse.
Bilagor
Catharina Matseus (SD) avsägelse av uppdrag som ersättare i val- och demokratinämnden samt val av ny ersättare
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger nämndersättarens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Nicklas Salmin (L) avsägelse av uppdrag som ersättare i val- och demokratinämnden samt val av ny ersättare
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger nämndersättarens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Gunilla Edvinsson (OP) avsägelse av uppdrag som styrelseledamot i Tiohundra AB, samt val av ny styrelseledamot till och med bolagsstämman 2027
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger styrelseledamotens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Göran Hägerfelth (OP) avsägelse av uppdrag som styrelseledamot i Tiohundra AB, samt val av ny styrelseledamot till och med bolagsstämman 2027
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), delger styrelseledamotens avsägelse samt redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
Valberedningens ordförande, Olle Jansson (S), redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor