Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Tillkännagivande av justering

  4.   4

    Information om stödinsatser till Ukraina från räddningschef Anders Ahlström

  5.   5

    Information från Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje

  6.   6

    Information från kommunstyrelsen

  7.   7

    Information och meddelanden från kommunrevisorerna 2025

  1. Kommunrevisionens ordförande, Maj Åberg Palm, informerar kommunfullmäktige om följande:

    1. Maj Åberg Palm redogör för kommunrevisionens utlåtande över Delårsrapport 2 avseende januari – augusti 2025 Norrtälje kommun

    - Kommunrevisionen konstaterar att det prognostiserade resultatet i rapporten är förenligt med beslutade mål för en god ekonomisk hushållning

    - Det prognostiserade årsresultatet är förenligt med balanskravet

    - 19 av 20 inriktningsmål bedöms vara uppfyllda inom helåret

    -  Det mål som inte bedöms uppfyllas inom helåret är Socialnämndens ”Rätt insats ska ges till rätt individ och av rätt aktör”. Konkret handlar det om att ta reda på hur många individer med insatser på Socialnämndens arbetsmarknadsenhet som uppnår egen försörjning.

    2. Kommunrevisionen återkommer vid fullmäktiges novembersammanträde och informerar om sitt utlåtande över KSON:s delårsrapport 2 avseende perioden januari – augusti 2025. Direktionen i KSON behandlar denna 2025-10-23.

    3. Kommunrevisionen genomför den 20/10 dialogmöten med presidierna i Barn- och Skolnämnden, Utbildningsnämnden och Kultur – och Fritidsnämnden samt den 24/10 med  Bygg- och Miljönämnden, Socialnämnden och Kommunstyrelsen. Den 26/11 är det Överförmyndarprövningens och presidiet i Val- och Demokratinämndens tur. Varje dialog är tidssatt mellan 45 minuter till en timme. Frågor har sänts ut i förväg från revisionen och de handlar i stort sett om nämndernas arbete med en ekonomi i balans, hur nämnderna lyckas uppfylla fullmäktiges mål för nämnderna och de egna nämndspecifika målen. Om man inte lyckas; vad det kan bero på. En annan fråga berör hur nämnderna tar till sig och använder resultaten i interkontrollrapporterna. Hur effektiva är internkontrollerna med avseende på nämndernas möjligheter att t ex upptäcka eventuella oegentligheter inom verksamheterna, brister i handläggningen osv.

    4. KSON:s revision har nu avslutat sin del av budgetprocessen 2026-2027-2028 inför beslut i Direktionen och Regionfullmäktige senare i höst. Arbetet har genomförts enligt samma principer som numera är rådande i Norrtälje kommunfullmäktige dvs i enlighet med vad som anges i 2017 års kommunallag.  Vad gäller KSON så är Direktionen att betrakta både som fullmäktige och styrelse. Direktionens ordförande tar emot revisionens förslag till budgetram – som helt grundar sig på kostnaderna för genomförande av de granskningar( inkl sammanträdesersättningar, kompetensutveckling  etc) som dels är obligatoriska och dels revisionen efter genomförda riskanalyser ansett vara behövda - och formulerar sitt förslag som förs till Direktionen för beslut vilket innebär att förslaget då kommer ingå som en bilaga i Direktionens samlade budgetförslag till Regionfullmäktige för slutligt beslut i under hösten 2025.

    - KSON:S revision vill – förutom den obligatoriska lagstadgade grundläggande granskningen - genomföra fyra fördjupade granskningar A. Ekonomi i balans B. Krisberedskap . C.Administrativa processer avseende personal-ekonomi och  IT-säkerhet D. En fördjupad riskanalys avseende tidigare förstudie om välfärdsbrottsligheten.

    5. Kommunrevisionens ordförande informerar övergripande om de båda uppdragen kommunrevisor och lekmannarevisor; vad som förenar och vad som skiljer de båda uppdragen åt.  Uppdragen regleras huvudsakligen i Kommunallagen respektive Aktiebolagslagen.

    Bilagor

  2. Rapportering per augusti 2025 till kommunfullmäktige innefattar nämnder, bolag och
    kommunalförbund och presenteras i sammanställt i bilaga.
    Verksamheterna inom Norrtälje kommun och koncern har identifierat ett antal mindre (icke
    graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen
    för kvalitetsarbetet.

    Dock har graverande avvikelser identifierats inom socialnämndens internkontroll, vilka
    hanteras bland annat genom att nämnden uppdragit till socialkontoret att ta fram en
    sammanhållen handlingsplan, som presenteras för socialnämnden den 27 november 2025
    och kommer att utgöra grund för det fortsatta arbetet.

    Med anledning av den identifierade avvikelsen för socialnämnden, rättssäker
    myndighetsutövning samt risken för att socialnämnden inte uppfyller de lagstadgade
    tidsramarna för utredning och verkställighet av beslutade insatser gällande barn och unga,
    avser kommunstyrelsen att utöva sin uppsiktsplikt genom att begära att socialnämnden
    återrapporterar den handlingsplan och tillhörande tidplan beslutas i socialnämnden den
    27 november 2025 rörande hur bristerna gällande utredningstider för barn och unga ska
    åtgärdas.

    Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap
    för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera
    risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat
    och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera
    arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett
    kvalitetshöjande verktyg.

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per augusti 2025. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB med dotterbolag, TioHundra AB samt Kommunalförbundet Norrvatten. I delårsrapporten redovisas utfall per augusti samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.

    Kommunens resultat per augusti uppgår 281,2 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 221,8 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 130,1 mnkr, vilket är 34,3 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,7 procent av skatteintäkter och bidrag. Balanskravsresultatet prognostiseras uppgå till 129,7 mnkr. Nämnder prognostiserar en positiv avvikelse mot budget med totalt 56,5 mnkr. Skatter och bidrag avviker negativt mot budget per augusti med totalt -22,7 mnkr och prognostiseras för helåret ge en negativ avvikelse mot budget med -32,9 mnkr enligt SKR’s skatteprognos per 2025-08-21.

    Sammantaget bedöms Norrtälje kommun ha förutsättningar att nå god ekonomisk hushållning under 2025. Dock finns fortfarande utmaningar kring vissa inriktningsmål främst under målområde 4 och 7.

    Norrtälje kommunhuskoncerns (NKAB) resultat per augusti uppgår till 82,5 mnkr och prognosen för 2025 uppgår till 57,3 mnkr vilket är 36,3 mnkr bättre än budget.

    Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) rapporterar ett underskott per augusti om -14,1 mnkr varav kommunal verksamhet -7,2 mnkr. TioHundra AB visar per augusti ett resultat på -47,6 mnkr och en helårsprognos på -70,0 mnkr, varav kommunal verksamhet drygt -30 mnkr.

    Kommunalförbundet Norrvattens resultat uppgår per augusti till 16,3 mnkr och helårsprognosen visar ett resultat på 5,5 mnkr. Norrtälje kommuns andel av förbundet uppgår till 0,82 procent.

    Bilagor

  4. Kommunfullmäktige ska varje år fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd i enlighet med Norrtälje kommuns lokala regler för partistöd och avvecklingsbidrag som antogs i kommunfullmäktige den 15 december 2014 § 198. Vidare ska mottagare av stödet årligen enligt kommunallagen lämna in en redovisning över hur föregående års erhållna partistöd använts.

    I Norrtälje kommuns lokala regler för kommunalt partistöd fastställs partistödets storlek och reglerna kring det. De lokala reglerna bygger på vad som fastslås i kommunallagen (2017:725) 4 kap. 29–32§§. Beslutet gällande fastställande av partistödet avser de utbetalningar som ska göras nästkommande år. Enligt kommunfullmäktiges beslut, § 227 den 6 november 2017, ska partistödet för nästkommande år fastställas under tredje kvartalet innevarande år.

    I de lokala reglerna stipuleras att partistödet innefattar ett grundstöd tillsammans med mandatbundet stöd. För att vara berättigad till utbetalning av stöd ska partiet vara representerat i fullmäktige, detta innebär att partiet ska ha fått mandat i fullmäktige för vilket en vald ledamot är fastställd enligt 14 kap. vallagen (2005:837). Ytterligare ska partier som erhållit partistöd, för att vara kvalificerade till utbetalning av partistöd, inkomma med redovisning av erhållet partistöd vilken visar på att stödet använts för de ändamål 4 kap. §29 KL (2017:725) anger inom reglerad tidsram. Det lagstadgade syftet med partistödet är att stärka partiernas ställning i den kommunala demokratin. Det innebär att det är ett stöd till politisk verksamhet och det politiska arbetet med anknytning till den utbetalande kommunen.

    Vid tillämpning av kommunens regelverk för fastställande av partistödets storlek föreslås fördelning av partistödet 2026 enligt bilaga 1 till detta tjänsteutlåtande. Samtliga partier i kommunfullmäktige har inkommit med redovisning med tillhörande granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år med skillnaden av den årliga indexuppräkningen av prisbasbelopp.

    Bilagor

  5. Kommunen ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun antog nya riktlinjer för bostadsförsörjning den 18 december 2023. För att nå de bostadspolitiska målen och för att riktlinjerna ska få verkan har en aktivitetslista tagits fram som ska fungera som en konkret handlingsplan för arbetet med bostadsförsörjning. Aktivitetslistan togs ursprungligen fram under 2023, tillsammans med de nu antagna Riktlinjer för bostadsförsörjning. Aktivitetslistan återremitterades dock av kommunfullmäktige i april 2024 varför en översyn har gjorts under våren 2025.

    Bilagor

  6. Kamerabevakning är idag en del av kommunens systematiska trygghets- och säkerhetsarbete. Trots att tillståndsplikten för kamerabevakning slopades i april 2025 (proposition 2024/25:93), kvarstår krav på integritet och lagstiftning. Vilket medför att varje kamera som sätts upp måste ha ett identifierat behov, uppfyller kraven avseende integritet samt är i enlighet med gällande lagstiftning. Förvaltningen arbetar med att se över redan existerande kamerabevakning samt eventuella behov av utökning som en del av linjeverksamhetens vardagliga arbete.

    Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige därmed anser motionen besvarad med
    hänvisning till redan pågående arbete.

    Bilagor

  7. Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.