Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Tillkännagivande av justering

  4.   4

    Information om den nya socialtjänstlagen med Linnéa Grähs, förändringsledare och Suzanne Lindgren Larsdotter, processledare

  5.   5

    Information från kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje

  6.   6

    Information från kommunstyrelsen

  7.   7

    Information från kansliet om genomförandet av budgetfullmäktige 2025

  8.   15

    Fråga från Kjell Jansson (M) angående Tillstånd till försäljning av alkoholhaltiga drycker vid gårdsförsäljning till Ingrid Landin (MP)

  1. § 59

    Val av justerare

  2. § 60

    Tillkännagivande av justering

  3. Linnéa Grähs som arbetar som förändringsledare med omställningen till en ny socialtjänstlag inom socialförvaltningen och Suzanne Lindgren Larsdotter som arbetar som processledare med ansvar över omställningen till en ny socialtjänstlag inom Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) har bjudits in till kommunfullmäktige för att informera om den nya socialtjänstlagen.

    Inledningsvis informerar Suzanne Lindgren Larsdotter kommunfullmäktige om bakgrunden till framtagandet av den nya socialtjänstlagen som ska ersätta nuvarande Socialtjänstlag (1980:620) vilken trädde i kraft år 1982. Suzanne redogör för de orsaker som gett upphov till behovet av en ny socialtjänstlag inkluderande bland annat Sveriges demografiska och samhälleliga förändringar, den administrativa tyngd dagens socialtjänstlag innebär samt att den nuvarande socialtjänstlagen ansetts för reaktiv till skillnad från proaktiv.

    Framtagandet av en ny socialtjänstlag har varit ett mångårigt arbete som pågått sedan år 2017 då regeringen tillsatte en utredning vilken vid färdigställande samlat slutsatserna i ett betänkande och publicerats i serien Statens offentliga utredningar, SOU. Den första utredningen var SOU:n – Ju förr desto bättre – vägar till en förebyggande socialtjänst som färdigställdes den 24 april 2018. Därefter kom SOU:n - Hållbar socialtjänst – en ny socialtjänstlag den 26 augusti 2020, vidare till lagrådsremissen den 4 juli 2024 En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Efter detta lades propositionen den 28 januari 2025 En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter vilken den 20 maj antogs av riksdagen. Den nya socialtjänstlagen träder därmed i kraft den 1 juli 2025. 

    Suzanne Lindgren Larsdotter informerar kommunfullmäktige angående den nya socialtjänstlagens övergripande struktur. Vederbörande redogör för huvudförslagen i lagrådsremissen och i propositionen med följande beståndsdelar vilka karaktäriserar den nya socialtjänstlagen: förebyggande, lättillgänglig, kommuners möjlighet till insatser utan behovsprövning, större krav på planerande insatser, kommuner ska sträva efter att arbeta kunskapsbaserat och kvalitetsmedvetet, arbetet ska genomsyras av ett barnrättsperspektiv samt sträva efter jämlika levnadsvillkor och se till varje individs rätt till ett värdigt liv. 

    Linnéa Grähs förklarar därefter vardera beståndsdel mer ingående med en särskild fördjupning rörande insatser utan behovsprövning (IUB), då den nya lagen ger kommuner befogenhet att genomföra en eller flera insatser utan individuell behovsprövning. Linnéa redogör för exempel på sådana insatser samt vilka typer av insatser som fortsatt kommer att kräva behovsprövning.

    Suzanne Lindgren Larsdotter redogör för den av SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) framtagna nuläges- och behovsinventeringen som hela 98% av Sveriges kommuner deltagit i. Sammanställningen av denna nulägeskarta är ett led i att förbereda Sveriges kommuner på omställningen till den nya socialtjänstlagen. Kartläggningen visade att Sveriges kommuner i genomsnitt genomfört omställningen till den nya socialtjänstlagen till 40 procent där Norrtälje kommuns skattning visade på att man genomfört omställningen till 33 procent. Kartläggningen tydliggjorde några behov man inom Norrtälje socialförvaltningen och KSON därmed avser förbättra.

    Avslutningsvis informerar Suzanne Lindgren Larsdotter kommunfullmäktige om hur kommunens invånare numera kommer att märka den påbörjade omställningen till den nya socialtjänstlagen och redogör för insatser från både socialförvaltningen och KSON.

  4. Hanna Stymne Bratt (S), ordförande i Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) redogör för kommunfullmäktige angående det beslut som direktionen för KSON fattat om att från och med den 1 september 2025 införa ett nytt vårdcentralsuppdrag i Norrtälje kommun. Detta innebär ett namnbyte och en anpassning till Region Stockholms vårdval. Syftet är att förbättra tillgängligheten och skapa en mer sammanhållen och jämlik vårdstruktur. Ersättningarna höjs, särskilt för läkarbesök, äldre patienter och insatser inom psykisk hälsa. För att säkerställa nära vård för invånare i glesbygd införs perifera vårdcentraler och förstärkta närmottagningar. Kraven på bemanning, kvalitet och beredskap skärps. Läkarinsatser i den kommunala hemsjukvården kvarstår som en viktig del i vårdcentraluppdraget. Förändringen syftar till att ge vårdgivare bättre förutsättningar att möta invånarnas behov.

    Hans Andersson (L), vice ordförande i Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje redogör för kommunfullmäktige angående hemtjänst, hemsjukvård och hemrehabilitering. Ersättningen inom kundvalet justeras för att förbättra kvaliteten på basal hemsjukvård. En extra ersättning på 137 kronor införs för dokumentation vid hembesök av legitimerad personal i tätort, från 1 augusti 2025, finansierad med statliga medel. Förändringen ökar tryggheten och kontinuiteten i vården. Det är en tillfällig lösning medan långsiktiga villkor utvecklas.

    Hanna Stymne Bratt (S) redogör vidare för KSON:s direktions beslut om en ny strategi för äldreboenden i Norrtälje, gällande perioden 2025 till 2033. Planen syftar till att möta det ökande behovet av boendeformer för äldre. Strategin betonar hela boendekedjan, med särskilt fokus på att etablera fler trygghetsboenden utan biståndsbedömning, vilket ska öka valfriheten och minska social isolering. För att förbättra livskvaliteten hos de äldre betonas trygghet, gemenskap och tillgång till digital teknik, såsom bredbandsuppkoppling för välfärdsteknik. Planen inkluderar även satsningar på korttidsvård och stöd i hemmet för att stärka tryggheten vid övergångar i vård- och omsorgsbehov. Strategin ska följas upp årligen från år 2026 och integreras i kommunens budgetprocess.

    Hans Andersson (L) informerar ytterligare angående hemtjänstinsatser utan behovsbedömning som från och med 2026 innebär att personer som är 80 år eller äldre och folkbokförda i Norrtälje kommun kan erhålla hemtjänst utan individuell behovsprövning, förutsatt att de inte redan har en pågående hemtjänstinsats. Insatserna inkluderar städning, tvättning, inköp, ledsagning och trygghetslarm, och tillhandahålls upp till en viss nivå utan individuell utredning. Modellen syftar till att förenkla tillgången till grundläggande stöd i vardagen, medan mer omfattande behov fortsatt kommer att prövas individuellt. Införandet är en del av anpassningen till den nya socialtjänstlagen, som träder i kraft den 1 juli 2025 och betonar ett förebyggande arbetssätt samt ökad tillgång till insatser utan behovsprövning. Uppföljning ska ske ett år efter införandet. Erfarenheter från andra kommuner visar att modellen upplevs positivt och inte har lett till ökade kostnader.

    Hanna Stymne Bratt (S) delger därefter kommunfullmäktige kring korttidsvården i Norrtälje kommun som planeras utvecklas för att förbättra stöd vid återhämtning, rehabilitering och tillfälliga behov. Genom att samla korttidsplatserna i en större enhet förbättras tillgången till personal, kompetens och lokaler, vilket ger tryggare vård och bättre arbetsförutsättningar. Antalet korttidsplatser utökas från 30 till 32, medan de fem platserna på Elmstagården omvandlas till ett biståndsbedömt trygghetsboende enligt tidigare beslut. Korttidsvården ska i högre grad stödja återgång till det egna boendet, stärka självständigheten och minska behovet av särskilt boende. Förändringen förbättrar även möjligheterna till växelvård, vilket innebär tillfällig avlastning för anhöriga och mer anpassade miljöer för socialt stöd. Den nya inriktningen planeras att starta den 1 september 2025, under förutsättning att nödvändiga tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) erhålls.

    Hans Andersson redogör för kommunfullmäktige angående arbetet mot välfärdsbrottslighet. En uppdaterad antikorruptionspolicy med tydligare förebyggande fokus infördes den 1 april 2025, med syfte att stärka det systematiska arbetet mot oegentligheter och säkerställa ett robust regelverk. Förvaltningen genomför samtidigt förstärkta kontroller av leverantörers skatteinbetalningar och ekonomiska stabilitet, samt förbättrad uppföljning av utbetalningar för att upptäcka avvikelser. Arbetet inkluderar även ökad samverkan där en översyn pågår rörande möjligheten att inrätta en samordnande funktion för att stärka kontroll och samordning mellan aktörer.

    Hanna Stymne Bratt (S) redogör avslutningsvis angående ytterligare åtgärder som vidtas för att möta det prognostiserade underskottet på 77,2 miljoner kronor för 2025 inom den regionfinansierade verksamheten, i enlighet med den styrmodell som antogs i 2025 års budget. Två finansieringsåtgärder har beslutats: en hemställan om återställning av tidigare års underskott på 149,9 miljoner kronor för 2023 och 2024, samt en nivåjustering av medlemsbidraget med 63,4 miljoner kronor för 2025.

    Kostnadsökningarna drivs av ökad användning av sjukhusvård och läkemedel i Region Stockholm, där avtalskontroll saknas, samt av demografiska faktorer såsom en ökande andel äldre med större vårdbehov. Förvaltningen har fått i uppdrag att redovisa vidtagna och planerade effektiviseringar i delårsrapport 2, medan Tiohundra AB:s styrelse redovisar hur deras kostnadskontroll fortlöper. Man fortsätter att arbeta för en långsiktigt hållbar ekonomi genom effektiv styrning, tät dialog med förbundsmedlemmarna och uppföljning av alla åtgärder.

  5. Ulrika Falk (S) delger kommunfullmäktige angående att kommunstyrelsen fattat beslut om ett yttrande till Trafikverket rörande Blidöleden i vilket kommunstyrelsen tar tydlig ställning till en frigående elhybridfärja. Fördelarna kommunstyrelsen ser med en frigående elhybridfärja inkluderar att denna typ av färja leder till minskade utsläpp av växthusgaser, att valet av en sådan färja säkrar en störningsfri kollektivtrafik på vatten och är bättre ur ett beredskapsperspektiv. Vederbörande riktar ett stort tack till alla politiska partiers gruppledare för en konstruktiv diskussion angående yttrandet. 

  6. Laila Lindroth, administrativ chef, informerar kommunfullmäktiges förtroendevalda om genomförandet av kommunfullmäktiges heldagssammanträde den 16 juni 2025. Eftersom Sportcentrum, utöver att inrymma kommunfullmäktige, även kommer att ta emot ungdomar från evenemanget Camp Roslagen, kommer anpassningar av sammanträdets genomförande att vara nödvändiga. Då kommunfullmäktiges heldagssammanträde den 17 juni 2024 i likhet med i år hölls parallellt med Camp Roslagen i Sportcentrum har man erfarenheter från detta sammanträde. Sammantaget var upplevelsen att förra årets sammanträde förflöt problemfritt.  Laila Lindroth har tillsammans med arrangören för evenemanget och Sportcentrums fastighetsförvaltare haft samplaneringsmöten för att utarbeta den bästa planeringen för denna dag.

    Laila Lindroth riktar särskild uppmärksamhet mot kommunikationen till och från Sportcentrum samt de lokaler som kommunfullmäktiges förtroendevalda inte kommer att ha tillgång till under denna dag. Lunchpausen kommer att förlängas för att möjliggöra för alla att lämna lokalen för att äta, då detta inte kan ske på plats.

  7. Göran Härngren (S), vice ordförande i kommunrevisionen, redogör för kommunfullmäktige angående de språkliga uttryck som revisionen använder när man formulerar revisionsberättelser, samt de grunder på vilka man bygger sitt arbete - nämligen god revisionssed. God revisionssed är de föredömliga och goda principer samt tillvägagångssätt som är allmänt vedertagna där revision utförs. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) normerar god revisionssed. Göran Härngren (S) påpekande att om revisionen exempelvis beslutar rikta anmärkning eller inte bevilja ansvarsfrihet ska man grunda detta på någon av de 9 grunderna som god revisionssed stipulerar. Vidare delger vederbörande angående den process som följer på en riktad anmärkning i enlighet med god revisionssed och kommunallagen.

    Maj Åberg Palm (M), ordförande i kommunrevisionen, redogör för kommunfullmäktige angående anledningen till att Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes (KSON) revisorer riktat en anmärkning mot direktionen i KSON. Vederbörande anger att anmärkningen avser den bristande ekonomiska måluppfyllelsen i år 2024 års verksamhet. KSON:s revisorer har under 2024 understrukit behovet av åtgärder för att få en ekonomi i balans vid årets slut. De åtgärder som direktionen vidtagit under 2024 har inte gett effekten att en ekonomi i balans har kunnat uppnås vid årets slut. Direktionen beslutade inför 2024 om en underfinansierad budget för år 2024. KSON:s revisorer har uttryckt kritik redan i 2023 års revisionsberättelse kring den bristfälliga måluppfyllelsen gällande ekonomi och verksamhetens underfinansiering. 

    Maj Åberg Palm (M) redogör för vad som hänt efter KSON:s revisorers riktade anmärkning. Vederbörande menar att regionfullmäktige har uppmärksammat KSON och Norrtäljemodellen på ett annat sätt än tidigare. Ytterligare har direktionen gjort en framställan om medlemsbidrag till dess medlemmar. Utöver detta har direktionen initierat en utredning om utveckling av alternativa boendeformer inom äldreomsorgen samt en utredning om för- och nackdelar med upphandling enligt Lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) respektive upphandling enligt Lag (2016:1145) om Offentlig Upphandling (LOU).

    Därefter redogör Maj Åberg Palm (M) angående de beslutade granskningar man planerar genomföra under år 2025 inkluderande: kommunstyrelsens uppsiktsplikt, fritidshemmens kvalitet, vuxenutbildning samt kommunens arbete med att få fler till egen försörjning. Vidare önskar lekmannarevisionen granska Norrtälje Vatten och Avfalls (NVAA) verksamhets omfattning och dess innehåll.

    Avslutningsvis redogör Maj Åberg Palm (M) för kommunfullmäktige ett urval ur kommunrevisionens sammanställda omvärldsbevakning.

    Bilagor

  8. Enligt kommunallagen och Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes förbundsordning ska kommunalförbundets revisorer avge revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Om anmärkning framförs ska skälet till detta anges i revisionsberättelsen. Den ska också innehålla ett särskilt uttalande angående huruvida ansvarsfrihet tillstyrks eller ej.

    Kommunallagens 5 kap, 24 § fastställer följande: ”Fullmäktige ska vid ett sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet ska beviljas eller vägras. Beslutet ska motiveras om det inte är uppenbart obehövligt.”

    Rörande granskningen av Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje har de förtroendevalda revisorerna tillstyrkt att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionens ledamöter. Kommunfullmäktiges presidium föreslår med anledning av revisionsberättelsen, samt efter egen överläggning, kommunfullmäktige bevilja förbundsdirektionen för Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje som var ansvariga under 2024 ansvarsfrihet för 2024 års räkenskapsår.

    Revisorerna riktar därutöver, i sin revisionsberättelse, en anmärkning mot förbundsdirektionen för bristande ekonomisk måluppfyllelse under 2024 i enlighet med bilaga 4. Under ärendets beredning har kommunfullmäktiges presidium inhämtat förklaring från förbundsdirektionen i Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje som var ansvariga under 2024, se bilaga 8. Förklaring beslutad av Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtäljes direktion inkom den 29 april 2025. Förklaringen från förbundsdirektionen föranleder inte någon annan bedömning än den som framförts i revisionsberättelsen. Kommunfullmäktiges presidium noterar dock att inhämtad förklaring visar på ett behov av att förbättra samverkan och kommunikationen mellan de båda huvudmännen och direktionen.

    Kommunfullmäktiges presidium föreslår därför kommunfullmäktige besluta att anmärkning riktas mot förbundsdirektionen i Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje för år 2024 för bristande ekonomisk måluppfyllelse under 2024.

     

    Bilagor

  9. Socialnämnden har den 20 mars 2025 hemställt kommunfullmäktige besluta om att
    socialnämnden får bevilja insatser utan behovsprövning och att beslutet ska gälla från och
    med den 1 juli 2025 under förutsättning att riksdagen beslutar om att anta ny socialtjänstlag.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen gav kommundirektören i uppdrag i justerad verksamhetsplan, beslutad
    den 6 maj 2024 §93, att ta dram ett nytt förslag på vision för Norrtälje kommun samt en
    implementeringsplan för denna. Detta då den nuvarande visionen Global livsstil, lokalt liv
    inte ansågs ha tillräcklig styrverkan på kommunens utmaningar.


    Arbetet med framtagandet av en ny vision delades in etappvis varav den första etappen
    inkluderade utformandet av en enkät som gick ut till medborgare, näringsliv, besökare och
    andra forum. Det arrangerades även workshops såväl internt som externt. Totalt svarade
    6893 personer.


    Efter denna etapp sammanfattades och analyserades insamlade data och lades som grund
    till det fortsatta visionsarbetet. Tre förslag presenterades men ansågs inte nå upp till det
    syfte och mål som angavs i uppdraget. En ny etapp inleddes. Efter uppdragets omtag har
    nuvarande förslag stämts av mot externa varumärkesstrateger, delar av näringslivet samt
    presenterats för samtliga politiska partier.

    Bilagor

  11. Mark- och exploateringsenheten under samhällsbyggnadskontoret, har upprättat förslag till
    Tillägg III av markanvisningsavtal med Tranvik Projekt AB. Tilläggsavtalet har tagits fram
    främst med anledning av att tiden för tidigare tecknat tilläggsavtal håller på att gå ut och
    detaljplanen kommer inte hinna antas innan avtalet går ut. Ett nytt tilläggsavtal tecknas
    även för att göra mindre förändringar i vad som ska regleras i kommande
    marköverlåtelseavtal. Det som föreslås förändras är att gatukostnadsersättningen ersätts
    med exploateringsbidrag, projektets preliminära tidplan uppdateras, samt att det tydligare
    definieras vad som avses med ljus BTA.

    Bilagor

  12. Klimathandlingsplanen syftar till att ständigt förbättra kommunens förmåga att minska
    utsläpp av koldioxid, inklusive andra växthusgaser. Arbetet med att motverka
    klimatförändringen förväntas pågå kontinuerligt och integreras i kommunkoncernens
    ordinarie verksamhet i linje med kommunens styrmodell, samt i samverkan med övriga
    intressenter i samhället. Insatser som bidrar till minskade utsläpp av koldioxid bör ses som
    en naturlig del av arbetet med Agenda 2030, miljömålen och andra nationella och
    internationella mål.


    Klimathandlingsplanen är ett styrande dokument för kommunala verksamheter och
    nämnder, kommunala bolag, samt de aktörer som utför verksamhet på uppdrag av
    Norrtäljes kommun.

    Klimathandlingsplanen som helhet består av flera dokument:

    • Del A - strategiskt styrdokument som beskriver syfte, bakgrund, mål, grundläggande principer, ansvar, organisation, genomförande, finansiering och uppföljning av klimatarbetet
    • Del B – en sammanfattande och övergripande åtgärdsinriktning för klimatet per omställningsområde, samt tillhörande generella typåtgärder för att minska växtgasutsläpp redovisas
    • Del C – ett övergripande verksamhetsstöd till Norrtälje kommuns nämnder, förvaltningar och bolag. Listar konkreta åtgärdsförslag per omställningsområde, samt delmål.

    Klimathandlingsplanen tar första steget mot en mer omfattande klimatomställningsplan.

    Bilagor

  13. Ärendet föreslår att kommunfullmäktige godkänner att Roslagsbostäder AB köper två
    fastigheter med totalt 39 lägenheter i Hallstavik. Fastighetsaffären är ekonomiskt
    fördelaktigt för bolaget. Att köpa befintliga hyresrätter är ett effektivt sätt att utöka beståndet
    och stärka ägarens närvaro på orten.


    Det ger ett positivt signalvärde att Roslagsbostäder AB satsar på orten Hallstavik och vill
    utveckla sin verksamhet där. Bolaget har redan befintlig förvaltningspersonal på plats med
    kapacitet att ta sig an fastigheterna vilket ger en stor fördel gentemot andra potentiella
    investerare.


    Fastigheterna är i gott skick, samtliga lägenheter är uthyrda och husen ligger i ett lugnt och
    attraktivt bostadsområde precis intill Roslagsbostäder AB:s befintliga bostäder.
    Roslagsbostäder AB har idag 371 lägenheter i Hallstavik, samtliga är uthyrda. Ett eventuellt
    köp skulle utöka beståndet med ca 10 procent vilket bolaget ser som mycket positivt.


    Styrelsen för Roslagsbostäder AB har behandlat ärendet den 10 februari 2025. Styrelsen
    för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärendet den 30 april 2025.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.