Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Tillkännagivande av justering

  4.   5

    Allmänpolitisk budgetdebatt

  5.   6

    Information och meddelanden från kommunrevisorerna 2025

  6.   17

    Interpellation till ordförande för KSON, Hanna Stymne-Bratt (S) gällande Hur agerar KSON för att skydda våra äldre från övergrepp inom omsorgen? från Birtt-Mari Canhasi (SD)

  7.   19

    Motion från Mats Geijer (SD) m.fl. gällande Inrättande av veteranmonument i Norrtälje

  8.   20

    Motion från Britt-Mari Canhasi (SD) m.fl. gällande Implementering av AI-baserade tolktjänster inom den kommunala omsorgen

  9.   21

    Motion från Britt-Mari Canhasi (SD) m.fl. gällande Införande av neutral klädkod i Norrtälje kommuns verksamheter

  10.   23

    Meddelanden - anmäls i kommunfullmäktige

  1. § 80

    Val av justerare

  2. § 81

    Tillkännagivande av justering

  3. Kommunfullmäktiges presidium har upprättat ett förslag till arbetsordning för dagens budgetsammanträde. Förslaget beskriver hur den allmänpolitiska budgetdebatten ska genomföras och den tid respektive parti har till sitt förfogande. Förslaget bygger på samma principer som gällde vid förgående års budgetfullmäktige

    Bilagor

  4. Upplysning

    Ordförandeskap under "Inledande gruppledaranföranden", "Kommunstyrelsens ansvarsområde, samhällsbyggnad, bygg- och miljö, klimat", "Kultur- och fritidsfrågor och övriga frågor" samt "Slutanföranden" innehas av Åsa Wennerfors (L).

    Ordförandeskap under "Barn, skola och utbildning" innehas av Lenneke Sundblom (S).

    Ordförandeskapet under "Sociala frågor, omsorg, integration, arbete, trygghet och säkerhet" innehas av Sören Karlsson (SD).

    Yttranden

    Inledande gruppledaranföranden

    Ulrika Falk (S), Per Lodenius (C), Robert Beronius (L), Milla Rydstrand (MP), Jessica Hilwëyn (V), Staffan Tjörnhammar (M), Andrea Kronvall (SD) och Thomas Imeryd (KD).

    Deltagare i debatten under respektive budgetområde:

    Kommunstyrelsens ansvarsområde, samhällsbyggnad, bygg- och miljö, klimat: 

    Ulrika Falk (S), Jacob Heitmann (SD), Åsa Wärlinder (C), Robert Beronius (L), Milla Rydstrand (MP), Anna Söderblom (V), Staffan Tjörnhammar (M), Thomas Imeryd (KD), Kjell Jansson (M), Olle Jansson (S), Marcus Granström (S), Karl-Göran Edberg (SD), Tommy Lundqvist (C), Hans Andersson (L) och Andrea Kronvall (SD).

    Barn, skola och utbildning:

    Robert Beronius (L), Margareta Lundgren (S), Patrik Dahl (C), Milla Rydstrand (MP), Anna Söderblom (V) , Ann Lewerentz (M), Andrea Kronvall (SD), Michael Sjöblom (KD), Robin Andersson (S), Tina Sandberg (SD), Anna Eneroth (C), Jacob Heitmann (SD), Albin Viktorsson (M), Staffan Tjörnhammar (M), Hans Andersson (L), Olle Jansson (S), Thomas Imeryd (KD), Jessica Hilwëyn (V) och Henning Larsson (S). 

    Sociala frågor, omsorg, integration, arbete, trygghet och säkerhet:

    Hanna Stymne Bratt (S), Anna Eneroth (C), Hans Andersson (L), Milla Rydstrand (MP), Malin Wedberg (V) , Albin Viktorsson (M), Jacob Heitmann (SD), Thomas Imeryd (KD), Anette Ländin (S), Mats Geijer (SD), Katarina Rosengren (MP), Britt-Marie Canhasi (SD), Jörgen Jansson (M), Åsa Wennerfors (L), Jessica Hilwëyn (V) och Ulrika Falk (S).

    Kultur- och fritidsfrågor och övriga frågor:

    Jacob Christman (C), Johannes Salo (S), Nicklas Åkerberg Salmin (L), Milla Rydstrand (MP), Malin Wedberg (V), Eva Roxell (M), Dennis Ekström (SD), Michael Sjöblom (KD), Conny Andersson (S), Staffan Tjörnhammar (M), Jessica Hilwëyn (V), Thomas Imeryd (KD), Kjell Jansson (M) och Ulrika Falk (S).

    Slutanföranden:

    Ulrika Falk (S), Per Lodenius (C), Robert Beronius (L), Milla Rydstrand (MP), Anna Söderblom (V), Staffan Tjörnhammar (M), Andrea Kronvall (SD) och Thomas Imeryd (KD).

  5. Maj Åberg Palm (M), ordförande i kommunrevisionen, delger kommunfullmäktige angående revisionsgruppen vilka är utsedda att granska Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) och Tiohundra AB:s verksamhet. Gruppen består av två revisorer tillika lekmannarevisorer utsedda av Stockholm regionfullmäktige och två revisorer tillika lekmannarevisorer utsedda av Norrtälje kommunfullmäktige.

    Vidare redogör Maj för de granskningar gällande KSON man planerar att besluta om för år 2025 inkluderande: Ekonomi i balans; avtalsförvaltning- och uppföljning, ekonomi och personaladministrativa processer samt IT-säkerhet. Observera att projektplanerna inte är slutgiltigt fastställda utan förväntas inom kort kunna underställas den gemensamma revisionen för beslut. 

    Bilagor

  6. Enligt Kommunallagen (KL) 11 kap 8 § är det Kommunfullmäktiges presidium som bereder
    ärendet avseende kommunrevisionens budget.


    Budgetramen har beräknats med hänsyn tagen till behov av granskningsinsatser, nytt avtal
    med sakkunnigt biträde som gäller från och med 1 maj 2025, utan indexuppräkning samt
    kommunrevisionens kompetensutveckling.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per april 2025. Underlag har hämtats
    från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus
    AB och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per april samt helårsprognos,
    uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.


    Helårsprognosen för kommunens resultat uppgår till 141,6 mnkr, vilket är 45,7 mnkr bättre
    än budget och motsvarar 2,9 procent av skatteintäkter och bidrag. Nämnderna avviker
    positivt mot budget med totalt 25,0 mnkr. Kommunens finansnetto har förbättrats med 4,8
    mnkr på grund av lägre räntekostnader än budgeterat. Pensionskostnaderna beräknas bli
    7,2 mnkr lägre än budget. Kommunstyrelsens centrala medel till förfogande och för
    oförutsedda kostnader är i prognosen ianspråktagna med 1,4 mnkr efter beslut att utöka
    antalet sommarjobb inom kommunen. Övriga medel beräknas ianspråktas under året.
    Nämnder som prognostiserar ett underskott i samband med delåret uppdras att vidta
    åtgärder för att åter komma i balans.


    God ekonomisk hushållning ska utgå från såväl finansiella som verksamhetsmässiga mål. I
    Norrtälje kommun sker detta genom bedömning av tre aspekter. Sammantaget bedöms
    Norrtälje kommun utifrån de uppställda aspekterna ha förutsättningar att nå en god
    ekonomisk hushållning under 2025.

    Bilagor

  8. Rapportering per april 2025 till kommunfullmäktige innefattar nämnder, bolag och
    kommunalförbund och presenteras i sammanställt i bilaga.


    Verksamheterna inom Norrtälje kommun och koncern har identifierat ett antal mindre (icke
    graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen
    för kvalitetsarbetet. Dock finns graverande avvikelser hos socialnämnden, vilka
    omhändertas i enlighet med handlingsplan.


    Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap
    för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera
    risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat
    och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera
    arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett
    kvalitetshöjande verktyg.

    Bilagor

  9. Hela plan 4 på Roslagens sjukhus planeras att renoveras och anpassas för Tiohundra ABs
    verksamhet. Vilket innebär nytt vatten och avlopp, nya ytskikt på golv och vägg, nya
    undertak, tillskapande av nya medicinrum, toaletter med mera. I byggnadens A-, B- och C-vinge planeras det att bedrivas psykiatrisk vård i cirka 30 mottagningsrum, 25 kontor, 3
    personalrum, läkemedelsrum, expedition och 3 väntrum med mera. Tiohundra AB har skrivit
    på en avsiktsförklaring om att hyra hela plan 4 (A-, B- och C-vingarna) om totalt 2234 kvm i
    10 år med en option på 5 års förlängning.


    Tidigare anslag för projektering av projektet finns om 3 000tkr (KS 2024-1316 §186). I detta
    ärende sökes ytterligare 27 000 tkr för genomförande av projektet i sin helhet. Investeringen
    som avser plan 4 på Roslagens sjukhus(Tiohundra) finns inte med som prioriterad i mål och
    budget 2025-2027, men ingår i mål och budget 2026-2028.


    Uppkommen ränta år 1 (internränta 2% 2025) är 600 tkr. Total kapitalkostnad, dvs
    avskrivning kapitalkostnader inklusive ränta år 1 uppgår till 1 703 tkr/år.

    Bilagor

  10. Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för
    Norrtälje vatten och avfall AB.


    I varje kommun måste det finnas en renhållningsordning som ska innehålla två delar,
    föreskrifter om avfallshantering och en avfallsplan. Föreskrifterna reglerar kommunens och
    kommuninvånarnas rättigheter och skyldigheter gällande hantering av kommunalt avfall.
    Föreskrifterna ger riktlinjer och beskriver det ansvar som både kommun, verksamheter och
    enskilda har i fråga om hantering av avfall. Nuvarande föreskrifter för Norrtälje kommun
    antogs av kommunfullmäktige den 19 december 2016, §272.

    Bilagor

  11. Ärendet avser antagandet av tilläggsartiklarna 31 – 39 i den europeiska deklarationen för
    jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå (CEMR-deklarationen).
    Artiklarna tillkom år 2022 och behöver antas i kommunens högsta beslutande organ för att
    säkerställa Norrtälje kommuns efterlevnad av deklarationen i sin helhet. SKR står bakom
    CEMR-deklarationen och rekommenderar kommuner och regioner att underteckna den.

    Bilagor

  12. Den 20 mars 2025 beslutade socialnämnden i Norrtälje kommunen att hemställa att
    kommunfullmäktige ska revidera socialnämndens reglemente, med anledning av att en ny
    socialtjänstlag förväntas träda i kraft den 1 juli 2025.


    Den 23 januari 2025 beslutade regeringen om propositionen En förebyggande
    socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter (prop. 2024/25:89). I
    förslaget förtydligas socialnämndens ansvar för det generella brottsförebyggande arbetet i
    kommunen och socialnämndens särskilda ansvar för att aktivt förebygga och motverka
    brottslighet bland barn och unga. Med anledning av detta föreslås revideringar i
    socialnämndens reglemente.

    Bilagor

  13. Arbetet med att se över ägardirektiven har genomförts av Norrtälje Kommunhus AB (NKAB)
    och kommunstyrelsekontoret i samverkan samt i dialog med bolagen. Norrtälje Kommunhus
    AB har som en del i kommunens budgetprocess under våren 2025 genomfört budget-
    /ägardialoger med bolagen med representanter från dotterbolagsstyrelser, VD:ar i
    dotterbolagen, NKAB:s styrelse och VD samt representanter från kommunstyrelsekontoret
    där frågeställningar och synpunkter kring de befintliga direktiven diskuterades utifrån både
    ägarperspektiv och bolagsperspektiv.

    Bilagor

  14. Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska motionsredovisning göras två gånger per år,
    en gång i juni och en gång i december. I samband med detta kan kommunfullmäktige också
    välja att avskriva motioner.


    Kommunallag (2017:725) 5 kap. 35 § anger att en motion om möjligt ska beredas på sådant
    sätt att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väcktes. Om
    beredningen inte kan avslutas inom denna tid ska detta anmälas till kommunfullmäktige
    inom ett år.


    I dagsläget är det 4 motioner som är under beredning. Varav ingen är äldre än 6 månader.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.