Möte 2022-06-20
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Tillkännagivande av justering
-
4
Information från Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje
-
5
Besvarande av interpellation från Ola Nordstrand (V) och Britt-Mari Bardon (V) till KSON-direktionens ordförande Olle Reichenberg (M)
-
6
Information från revisorena
-
7
Information från kommunstyrelsen
-
17
Godkännande av mark- och exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15
-
24
Inlämnande av frågor, interpellationer och motioner
-
§ 115
Val av justerare
-
§ 116
Tillkännagivande av justering
-
Olle Reichenberg, ordförande kommunalförbundet sjukvård och omsorg och Peter Graf, VD TioHundra AB presenterar en genomförd behovsanalys angående behovet av ombyggnad och utveckling av Norrtälje sjukhus.
- Bakgrund
- Fokus på akutflöden
- Effektmål
- Tidplan och process
- Vad krävs?
-
§ 118
Besvarande av interpellation till KSON-direktionens ordförande Olle Reichenberg (M) avseende TBE vaccin kan rädda liv från Ola Nordstrand (V) och Britt-Mari Bardon (V)
Interpellation till KSON-direktionens ordförande Olle Reichenberg (M) avseende TBE vaccin kan rädda liv från Ola Nordstrand (V) och Britt-Mari Bardon (V).
Bilagor
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
Johnny Karlsson (S), ordförande i kommunrevisionen informerar om revisionsrapport avseende Granskning av likvärdig skola - Stöd och stimulans.
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per april 2022. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per april samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Kommunens resultat per april exklusive exploateringsvinster uppgår 166,9 mnkr. Prognostiserat resultat för 2022 uppgår till 209,9 mnkr exklusive exploateringsvinster, vilket är 89,4 mnkr bättre än budget. Nämnder avviker positivt med totalt 14,0 mnkr medan skatter och bidrag avviker positivt med totalt 83,5 mnkr. SKR’s skatteprognos per april har hanterats med en viss försiktighet med hänsyn till läget i Ukraina, höjda räntor och ökande inflation och därmed ökad risk för konjunkturavmattning under året. I dagsläget är det Socialnämnden som prognostiserar ett underskott för 2022. Socialförvaltningen kommer till nämnden i juni att presentera en åtgärdsplan för att reducera det ekonomiska underskottet.
Att nå en ekonomi i balans bedöms i dagsläget vara svårt. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha goda förutsättningar att nå god ekonomisk hushållning under 2022.
Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa att redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett större behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
684kb Ladda ner dokument
-
-
Underlag för godkännande och fastställande avseende taxor för brandskyddskontroll enligt förslag till beslut och bilaga.
Den taxa som fastställdes av kommunfullmäktige den 15 november 2021 och som gäller från och med den 1 april 2022 inkluderar mervärdesskatt (moms). I och med att brandskyddskontroll utförs i kommunal regi från och med 1 april 2022 utgår inte moms. Därför har ett nytt underlag för fastställande av taxa tagits fram för verksamheten där den totala taxan är densamma men inte inkluderar moms.
Bilagor
-
491kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige föreslås anta reviderat reglemente för socialnämnden. Den föreslagna förändringen föranleds av en ny lagstiftning om tobaksfria nikotinprodukter som föreslås träda i kraft 1 augusti 2022 samt ett konstaterat behov av att fördela kommunens skyldigheter enligt begravningslag (1990:1144).
Bilagor
-
Kommunstyrelsekontoret har under år 2021 fått i uppdrag från val- och demokratinämnden att utreda frågan om att inrätta ett så kallat ungdomsfullmäktige i Norrtälje kommun. Uppdraget har utgått ifrån att främja ungas intresse för demokrati och politik samt att i enlighet med de rättigheter som stipuleras av barnkonventionen, ge barn och unga i Norrtälje kommun rätt att bilda och uttrycka sina åsikter i frågor som berör dem. I utredningen har identifierats att en lämplig lösning är en utveckling av det ungdomsråd som idag bedrivs av Trygg i Norrtälje kommun. För att ungdomsrådets representanter ska kunna delta i politiska sammanträden där ungdomsrådets frågor hanteras föreslås en ny skrivning i nämndernas reglemente. Skrivningen ska ge ordförande möjlighet att bjuda in en representant från ungdomsrådet att närvara på ett utskott eller nämnd.
Val-och demokratinämnden behandlade ärendet på sitt sammanträde den 28 april 2022 och beslutade att föreslå kommunfullmäktige att godkänna de nya skrivningarna i A-delen av nämndernas reglemente enligt bilaga. Samtliga nämnder har beretts möjlighet att yttra sig i ärendet innan beslut i Kommunfullmäktige. Samtliga nämnder har inkommit med yttranden och ställer sig antingen bakom förslaget eller har inget att erinra sig.
Bilagor
-
Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ett förslag till reviderade ägardirektiv för Norrtälje Kommunhuskoncern. Arbetet med att se över ägardirektiven har genomförts av ekonomiavdelningen och juridikenheten i samverkan samt i dialog med bolagen. En workshop med representanter från bolagsstyrelser, Vd:ar i bolagen, NKAB:s VD samt representanter från kommunstyrelsekontoret har genomförts där synpunkter på de nuvarande direktiven framfördes och mer principiella frågeställningar kring bland annat tydlighet i investeringsbeslut, bolagsstyrning och koncerntänk diskuterades. I kommunens budgetprocess under våren 2022 har budget-/ägardialoger med bolagen genomförts där även synpunkter på nuvarande ägardirektiv framförts.
Bilagor
-
I enlighet med miljö- och klimatstrategin är Vattenplanen det övergripande styrdokumentet för hur Norrtälje kommun ska bidra till att uppnå ramdirektiv för vatten (2000/60/EG), kallat vattendirektivet., med målsättningen om god vattenstatus i alla vattenförekomster. Vattenplanen syftar till att tydliggöra hur:
1. Norrtälje kommun ska bidra till att god status enligt EU:s vattendirektiv uppnås i kommunens alla vattenförekomster.
2. hållbar vattenplanering kan bidra till att säkra viktiga miljömässiga, sociala och ekonomiska värden för framtidens vatten.
3. ansvar och roller i vattenfrågor fördelas i kommunkoncernen, samt hur intressenter i samhället kan bidra i vattenförvaltningsarbetet.
4. ett förvaltningsövergripande arbetssätt kan utvecklas som stärker lokalt åtgärdsarbete och lokalt engagemang för vatten från källa till hav.
Vattenplanen lägger grunden för hur kommunkoncernen ska genomföra en förvaltningsövergripande vattenplanering och genomförande av vattenvårdsåtgärder med en helhetssyn utifrån ett avrinningsområdesperspektiv. Vattenplaneringen och prioriterade åtgärder (vattenplanens stöddokument A3) har fokus på de yt- och grundvattenförekomster där det behövs åtgärder för att miljökvalitetsnormerna ska kunna följas. Den förvaltningsövergripande vattenplaneringen ska säkerställa att miljökvalitetsnormerna beaktas i alla tillämpliga delar av kommunens verksamhet. MeetingDate Justerandes sign Utdragsbestyrkande I och med vattenplanens fastställande antar Norrtälje kommun 51 övergripande åtgärder som stärker lokal samverkan, motverkar övergödning och utsläpp av föroreningar, samt säkerställer att kommunens roller inom tillsyn, planering och dagvattenhantering mm. stärks.
Under åren 2022–2027 kommer de prioriterade åtgärderna lägga grunden för en fördjupad lokal samverkan med markägare, lant- och skogsbrukare, och övriga intressenter vilket är avgörande för att identifiera lämpliga åtgärder och se till att åtgärderna genomförs och följs upp i form av lokala åtgärdsprogram för vatten i Norrtälje kommuns större avrinningsområden, dvs. Norrtäljeån, Bergshamraån, Broströmmen, Skeboån mfl.
Bilagor
-
36mb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje Vatten & Avfall föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör sammanlagt 97 fastigheter, där stamfastigheten för 66 av fastigheterna sedan tidigare tillhör beslutat verksamhetsområde. Fastigheterna har eller planeras att få anslutning till kommunens allmänna VA-anläggning. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
§ 128
Godkännande av mark- och exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15
Ett äldre ramavtal finns mellan kommunen och exploatören (KB Björnö mark) avseende exploatering av ett område av fastigheten Östhamra 1:15. Utbyggnaden av den första etappen pågår, detta exploateringsavtal avser den andra av fyra planerade etapper i området. Detaljplaneförslaget omfattar 640 nya bostäder och en skoltomt. Exploatören utför och bekostar anläggandet av allmän platsmark inom planområdet, inklusive gator och VA-nät, som sedan överlämnas till kommunen. Kommunens VA-bolag utför och bekostar en större pumpstation för spillvatten med ledning från området till reningsverk. Exploatören ansvarar för att en ny skola (F6) samt förskola kan tas i drift till höstterminen 2025. Kommunen och dess bolag får framtida driftskostnader för all allmän platsmark inom planområdet samt för VA-anläggningar.
Bilagor
-
58mb Ladda ner dokument
-
-
§ 129
Antagande av detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15, i Frötuna församling
Syftet med planen är att möjliggöra byggnation av bostäder och en skola i en samlad småhusbebyggelse med inslag av mindre flerbostadshus. Detaljplaneförslaget omfattar 640 bostäder och området är tänkt att få en karaktär av trädgårdsstad. Bostäderna ska ges närhet till naturen och vattnet vid Björnö gård utanför Norrtälje.
Inom planområdet finns även planer för mindre centrumverksamhet, ny badbrygga, lekplats samt utrymme för nödvändiga tekniska anläggningar så som dagvattendammar. Närmast Björnö gård bekräftas nuvarande användning för odling och bete.
Detaljplanen har inför antagandet kompletterats med fördjupade utredningar av olika slag samt reviderade bebyggelseförslag. Alla förändringar återfinns i granskningsutlåtandet.
Bilagor
-
23mb Ladda ner dokument
-
-
För att möjliggöra verkställande av detaljplan Björnö etapp 2 och 3, som planeras för bostäder och en skola, så behöver väghållarskapet på Björnövägen tas över av Norrtälje kommun för att möjliggöra en väganslutning till det planerade området. Vägövertagandet omfattar en sträcka på cirka 100 meter väg. Tillkommande driftskostnader för gatu- och parkavdelningen på grund av utökat väghållarskap om 21 tkr från och med 2024 inarbetas i mål- och budget 2024-2026. Finansieringen av ökade driftskostnader 2023 sker med kommunstyrelsens anslag för oförutsett år 2023. Teknik och klimatnämnden behandlade ärendet den 31 maj och beslutade i enlighet med förslaget.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Planläggning av fastigheterna Gräddö 2:41-2:43 på Rådmansö har, med vissa avbrott, pågått sedan 2014. Under våren 2022 gick Credentia AB in som samarbetspart till sedan tidigare aktiv exploatör; Rådmansö Fastighets AB. Tillsammans kom dessa bolag med förslaget om att driva projektet vidare genom byggherredrivet detaljplanearbete. Genom nystart av projektet och tecknande av markanvisningsavtal med både Credentia AB och Rådmansö Fastighets AB kan kommunen driva projektet framåt både ekonomiskt och resursmässigt effektivt. Plankostnadsavtal, för finansiering av själva planläggningen, tecknas med Credentia AB.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje Vatten & Avfall föreslår kommunfullmäktige att projektera för ett utbyggt Lindholmens reningsverk för 50 000 personekvivalenter som uppfyller miljötillståndet från 2021 samt arbetsmiljökrav men med minsta möjliga investering samt påbörja det arbete som krävs för etablering av ett nytt reningsverk. Grunden för behovet av ett utbyggt Lindholmen fram till dess att ett nytt reningsverk är på plats är att gällande miljötillstånd från 1997 på 34 000 personekvivalenter med mycket betydande risk överskrids innan ett nytt verk kan vara på plats. Dispens att överskrida tillståndet från 1997 ges ej. Den beräknade perioden som det ombyggda reningsverket ska vara i drift är 15 år, vilket är den tidsrymd då behovet för Norrtälje beräknas vara 50 000 personekvivalenter enligt de planer som finns. Syftet är att minska investeringen på kortare sikt samt möjliggöra att på längre sikt frigöra mark på Norrtäljevikens norra strand. Kommande belastningsutveckling avgör vid senare tillfälle om dessa 15 år ska förlängas eller om ett nytt verk enligt påbörjad förstudie ska ersätta Lindholmen. Etablering av ett nytt reningsverk ska förberedas så att det kan stå klart när behovet för Norrtälje överstiger 50 000 personekvivalenter. Det nya verket föreslås byggas i två etapper, varför båda verken kommer att vara i drift en period.
Bilagor
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska motionsredovisning göras två gånger per år, en gång i juni och en gång i december. För närvarande är 42 motioner under beredning. Av dessa förväntas samtliga behandlas under hösten 2022 innan nästa motionsredovisning i december år. Sedan förgående motionsredovisning har kommunfullmäktige behandlat 23 motioner vilket är i linje med Kommunstyrelsekontorets bedömning. Vid förgående motionsredovisning uppskattade förvaltningen att 25 motioner skulle behandlas av fullmäktige innan denna motionsredovisning.
Bilagor
-
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
361kb Ladda ner dokument
-
-
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
-
§ 137
Frida Ranft (S), avsägelse av uppdragen som ersättare i socialnämnden och styrelseledamot i Roslagsbostäder AB
-
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
453kb Ladda ner dokument
-
-
§ 140
Val av ny huvudman i Roslagens sparbank t.o.m. årsstämma 2023 och styrelseledamot i Stiftelsen Motorfarbriken Pyhagoras efter Ingmar Ögren (SD)
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
§ 141
Förtydligande i ärendet Val av 3 ledamöter och 2 lekmannarevisorer i Tiohundra AB 2019-2022 avseende valets längd
Linda Hiort af Ornäs (M) redogör för kommunfullmäktiges valberednings nominering.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-