Möte 2022-08-24
-
1
Val av justerare
-
2
Ändringar i föredragningslistan
-
3
Allmän samhällbyggnadsinformation
-
4
Godkännande av mark- och exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2, del av fastigheten Östhamra 1:15
-
Bilagor
-
622kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
6
Planprogram för Gräddö-Rävsnäs
-
7
Ansökan om planbesked för fastigheterna Björhövda 3:9 och 3:12
-
9
Sigtuna kommuns riktlinjer för bostadsförsörjning – samråd
-
10
Styrgrupp stora projekt
-
§ 52
Val av justerare
-
§ 53
Ändringar i föredragningslistan
-
Anna Keskitalo, samhällsbyggnadsdirektör informerar kort om nyrekryteringar och att översiktsplanen har varit ute på samråd över sommaren.
-
Ett äldre ramavtal finns mellan kommunen och exploatören (KB Björnö mark) avseende exploatering av ett område av fastigheten Östhamra 1:15. Utbyggnaden av den första etappen pågår, detta exploateringsavtal avser den andra av fyra planerade etapper i området.
Detaljplaneförslaget omfattar 640 nya bostäder och en skoltomt. Exploatören utför och bekostar anläggandet av allmän platsmark inom planområdet, inklusive gator och VA-nät, som sedan överlämnas till kommunen. Kommunens VA-bolag utför och bekostar en större pumpstation för spillvatten med ledning från området till reningsverk. Exploatören ansvarar för att en ny skola (F6) samt förskola kan tas i drift till höstterminen 2025. Kommunen och dess bolag får framtida driftskostnader för all allmän platsmark inom planområdet samt för VA-anläggningar.
-
Samhällsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag till naturreservat för Färsna. Handlingarna för reservatet består av beslutshandling med beskrivning av reservatet, syfte och föreskrifter och beslutskarta med gränser. Till handlingarna hör även en skötselplan. Färsna är ett tätortsnära område på cirka 82 hektar, beläget i norra utkanten av Norrtälje stad. Marken ägs av Norrtälje kommun.
Syftet med reservatet ska vara att vårda, bevara och utveckla ett tätortsnära natur- och friluftsområde med höga biologiska och kulturhistoriska värden. I reservatet ska områdets gårdsmiljö, historiska skogs- och odlingslandskap, skyddsvärda skogsområden, fornlämningar liksom värdefullt växt- och djurliv vårdas. Områdets stora betydelse för friluftsliv och naturstudier ska tillvaratas och stärkas, dock på ett sådant sätt att det inte äventyrar dess natur- och kulturvärden.
Det är reservatsföreskrifterna (A-D-föreskrifter) som ska styra så att syftet med reservatet uppfylls. Reservatsföreskrifterna beskriver vad som är tillåtet och inte tillåtet i naturreservatet. Föreskrifterna finns i bilaga 1 s.4-7. och ska läsas i sin helhet. Formuleringen att skogsbruk undantas behövs för att förtydliga att skogsvårdslagen inte kommer att gälla i reservatet. Detta hindrar inte att kullfallna träd tas bort om de hotar reservatets syfte. Kontoret har efter samrådet förtydligat målbilden för skötseln, skötseln ska ta hänsyn till att gården är en gammal roslagsgård där landskapet formats av ålderdomligt jord- och skogsbruk, såsom det bedrevs fram till början av 1900-talet. Naturvårdande skötsel inbegriper skötsel som syftar till att bibehålla områdets naturvärden kopplat till äldre tiders bondeskogsbruk runt år 1900 i det avseende att eventuell skogsbetesfrämjande luckhuggning motsvarar tidigare tiders husbehovshuggning. Vidare har ytterligare undantag införts i föreskrifterna så att lämpliga åtgärder mot granbarkborre kan utföras. Granbarkborren är inte bara ett hot mot granen i sig utan även mot de sällsynta arter i reservatet som är beroende av den. Även nödvändig skötsel av skogsbete har förtydligats.
Beslutet bedöms medföra kostnader för kommunen i form av utmärkning av reservatets gränser och informationsskyltar, skötselkostnader, uppföljningar av bevarandemål, tillsyn och naturbevakning. Den största posten är skötsel, det handlar om såväl engångsåtgärder som återkommande skötselåtgärder.
Total kostnad för förslaget beräknas till 495 tkr i nettoinvesteringar, 760 tkr i engångsåtgärder och 242 tkr i återkommande årlig skötsel samt kapitalkostnader.
Bilagor
-
622kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
På senare år har det kommit in flertalet ansökningar om bygglov och förhandsbesked, både i och utanför planlagt område på Rådmansö och inom orterna Gräddö och Rävsnäs. Det finns ett utbrett intresse av att bebygga fastigheter i och mellan orterna, men det saknas tydliga riktlinjer för nybyggnation utanför redan planlagt område. Utifrån ett samhällsperspektiv är det fördelaktigt att ta ett helhetsgrepp om bebyggelseutvecklingen i ett tidigt skede för att skapa en sammanhållen utveckling och samordna olika typer av samhällsservice som tillkommer med en ökad bebyggelseutvecklingen. Exempelvis bör frågor som naturvärden, dagvattenhantering och infrastruktur ses i ett större perspektiv.
-
Samhällsbyggnadskontoret har den 13 april 2022 fått in en ansökan om upprättande av en ny detaljplan för fastigheterna Björhövda 3:9 och 3:12. Ansökan ansågs, efter komplettering, vara komplett den 21 april 2022. Sökanden önskar ändra befintlig detaljplan för att möjliggöra ytterligare bostadshus samt båthus till respektive fastighet.
Sammantaget anser inte Samhällsbyggnadskontoret att det är lämpligt att pröva en planläggning för exploatering som föreslagits för fastigheterna Björhövda 3:9 och 3:12. Detta grundas på kommunens riktlinjer för planbesked som stipulerar att samhällsbyggnadskontoret inte ska upprätta frimärksplaner samt att delar av området omfattas av strandskydd.
-
§ 59
Arrendeavtal småbåtshamn - Östervikens Båthamn och sjösättningsramp - Köpmanholms Hamnförening, Yxlö 1:220
På Blidö har Köpmanholms Hamnförening haft arrendeavtal för två områden i Österviken avseende småbåtshamn och sjösättningsramp. Sedan avtalen sades upp har kommunen inte haft något avtal för dessa upplåtelser. Nu kommer dessa anläggningar att arrenderas av två olika föreningar. Samtliga anläggningar är befintliga.
Bilagor
-
285kb Ladda ner dokument
-
-
Sigtuna kommun har bjudit in Norrtälje kommun att yttra sig om deras samrådsförslag till riktlinjer för bostadsförsörjning. Enligt lag ska varje kommun med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun anser att samrådsförslaget, på ett tillfredställande sätt, beskriver Sigtuna kommuns utmaningar, behov, mål, riktlinjer och ambitioner gällande bostadsförsörjningen.
-
Anna Keskitalo, samhällsbyggnadsdirektör, informerar om aktuellt statusläge i de stora projekten - Norrtälje hamn, Lommarstranden och Övre bryggårdsgärdet.