Hoppa över navigering
  • § 126

    Val av justerare

  • § 127

    Ändringar i föredragningslistan

  • Malin Olofsson, miljö- och hälsoskyddsinspektör från miljö- och hälsoskyddsenheten presenterar ett sammandrag av uppdaterad behovsbedömning gällande allmänna vattentjänster inom Västernäs, Östernäs och Uppnäs för kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och besvarar frågor från utskottet.

  • VA-plan 2024 består av delplaner, inklusive vattentjänstplan, där VA-planen utgör en sammanhållande kappa till de övriga dokumenten och delplanerna som innehåller fördjupad information.VA-planen beskriver organisation och ansvar för VA-planeringen, koppling till andra styrdokument samt hur VA-frågorna hanteras i samhällsplaneringen. VA-planen är ett viktigt vägledande dokument för kommunens tjänstepersoner och beslutsfattare, men vänder sig även till kommunens invånare och myndigheter.

    VA-planen omfattar både enskilt och allmänt VA. VA-planen ska säkerställa en god hälsa och miljö för kommunens invånare och bidra till att vattenförekomsterna i kommunen uppnår god ekologisk och kemisk status.

    Bilagor

  • Sedan den 1 januari 2023 finns det ett lagkrav att alla kommuner ska ha en vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska visa kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Vattentjänstplanen ska även redogöra för åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.

    För att möta det kravet har Norrtälje kommuns tidigare VA-plan från 2020 arbetats om till delplaner, där vattentjänstplanen är en av dessa delplaner. I arbetet med framtagande av vattentjänstplan har kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt Norrtälje Vatten och Avfall AB deltagit.

    Norrtälje kommuns vattentjänstplan fokuserar på utbyggnad av de allmänna vattentjänsterna. Planen visar VA-utbyggnadsområden samt VA-utredningsområden med en motivering till prioriteringen. Vattentjänstplanen redogör även för åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna anläggningen ska fungera vid skyfall.  

    Vattentjänstplanen var ute på samråd under vårvintern 2024, då fick berörda fastighetsägare och myndigheter tycka till om planen. Utifrån de synpunkter som inkom under samrådstiden bearbetades planen. Under sommaren 2024 ställdes den nya versionen ut för granskning. Utifrån de synpunkter som inkom under granskningstiden genomfördes mindre ändringar i planen och en granskningsutlåtande skrevs.

     

    Bilagor

  • En VA-policy är ett styrdokument som fastställer ställningstaganden för allmänt och enskilt VA inom kommunen. Den tydliggör hur kommunen och Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA) arbetar för en hållbar VA-försörjning i hela kommunen. VA-policyn ska vara långsiktig.

    I samband med att kommunens VA-plan skulle uppdaterad blev det även aktuellt att uppdatera VA-policyn. Den uppdaterade VA-policyn utgör en del av VA-plan 2024 vilket illustreras i figuren nedan.

    VA-policyn är gemensamt styrdokument som har tagits fram av en arbetsgrupp med representanter från kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt NVAA. En workshop kring VA-policyn med politiker och tjänstemän genomfördes under våren 2024 och underlaget från workshopen har använts i uppdateringen.

    Bilagor

  • Planenheten har inom kommunfullmäktiges målområde 5 fått i uppdrag att ta fram en skyfallsplan. Planenheten har under år 2024 tagit fram en projektplan för att under år 2025 ta fram styrdokumentet Skyfallsplan för Norrtälje kommun.

    Projektplanen planerar, styr och avgränsar skyfallsplanens innehåll och omfattning. I projektplanen beskrivs att skyfallsplanen ska innehålla strategier och riktlinjer utefter vilka kommunens dagliga arbete ska bedrivas för att undvika skador på grund av skyfall och kraftiga regn. Skyfallsplanen ska även innehålla identifiering av samhällsviktiga verksamheter och funktioner som riskerar att påverkas vid skyfall och kraftiga regn samt metodik för prioritering och genomförande av åtgärder. Bilagt till skyfallsplanen ska finnas en handlingsplan med prioriterade åtgärder för att avhjälpa eller förebygga identifierade risker.

    Projektplanen anger att framtagande av skyfallsplanen sker med ramanslag, samt utrymme för upphandling av underlag och utredningar vilka kan uppgå till 750 000 kr under år 2025. Investeringsmedel för genomförande av åtgärder i handlingsplanen äskas utifrån behov.

  • Den 26 oktober 2020 inkom en planbeskedsansökan för fastigheten Kråkan 3 (KS 2020–2097), med syfte av en planändring för att kunna möjliggöra bostadsbebyggelse på fastigheten. Förslaget innebar en utbyggnad av befintlig byggnad.

    Den 21 augusti 2024 skickades tidsuppskattning för framtagande av detaljplanen till fastighetsägaren, som beskriver den uppskattade tidsberäkningen och som ligger till grund för plankostnadsavtalet. Det har inte skett någon återkoppling från fastighetsägaren inom föreskriven tid (11 september 2024), därav bedöms ärendet inte som aktuellt och att planbeskedet ska avskrivas.

  • Ett nytt samhällsbyggnadsprojekt inklusive detaljplanearbete föreslås påbörjas för att pröva möjligheten att bland annat möjliggöra för en ny- och ombyggnation av Norrgärdesskolan (skola, förskola samt sporthall), nybyggnation av bostäder samt en ombyggnation av delar av Vätövägen. I samhällsbyggnadskontorets verksamhetsplan för år 2024 fick fastighetsenheten ett nämndinitiativ med titeln ”Uppdra till fastighetsavdelningen Start PM Norrgärdet (Grindskolan)”.

  • Samhällsbyggnadskontoret har, i enlighet med uppsiktsplikten (§129 Dnr 2015-000421 042), tagit fram en statusrapport per 31 augusti 2024 inkl. bilaga 5.1-5.4 för Projekt Norrtälje Hamn.

  • I samverkan med barn- och utbildningsförvaltningen föreslår fastighetsenheten att en ny förskola byggs i Svanberga med kapacitet för 120 barn. Den nya förskolan ska ersätta områdets befintliga förskolor, Sjöhagen förskola och Svanberga förskola. En nybyggd konceptförskola i två våningar som motsvarar framtida behov för området. Den nya förskolan placeras i anslutning till Svanberga skola.

    Ett investeringsanslag om 71 900 tkr ger tillsammans med tidigare beviljat anslag om 2 000 en total kostnad om 73 900 tkr och en drift- och kapitalkostnad om 4 397 tkr/år (år 1) och finansieras genom utökad internhyra till barn- och utbildningsnämnden.

  • I samverkan med barn- och utbildningsförvaltningen föreslår samhällsbyggnadskontorets fastighetsenhet att en ny förskola byggs för att ersätta den befintliga förskolebyggnaden för Skarsjö förskola, med en kapacitet för 120 barn. Den nya förskolan kommer att vara en tvåvånings konceptförskola som motsvarar framtida behov för området. Den nya byggnaden planeras att placeras på samma fastighet som den nuvarande förskolan.

    Ett investeringsanslag om 63 700 tkr ger tillsammans med tidigare beviljat anslag om 1 000 tkr en total kostnad om 64 700 tkr en drift- och kapitalkostnad om 3 686 tkr per år (år 1) och som finansieras genom en utökad internhyra till barn- och utbildningsnämnden.

  • Fastighetsenheten har utrett förutsättningarna för att uppföra en byggnad med omklädningsrum på Mullevallen. På Rimbo-Tomta 3:23 finns en möjlig placering vid den södra kortsidan av konstgräsplanen, då den är planenlig inom idrottsändamål. Det som har lyfts fram är behovet av två omklädningsrum stora nog för ett fotbollslag i varje med tillhörande duschrum och toalett. Stort behov finns också för en publik toalett som är tillgänglighetsanpassad samt ett domarrum som även kan använda som flexomklädningsrum.

  • Fastighetsenheten har utrett förutsättningarna för en renovering och utbyggnad av Hallstavik sporthall. På nuvarande plats Hallsta 2:163 där sporthallen ligger idag finns det inga möjligheter att genomföra en utbyggnad. Tillgängligheten i byggnaden uppfyller idag inte dom lagkrav som finns på publika lokaler. Sporthallen har idag en för liten friyta för sporthallsgolvet samt även läktarkapacitet för att möta framtidens behov och krav för en modern och funktionell sporthall.

    Ett alternativ är att riva dom nuvarande byggnaderna, dvs. badhusbyggnaden, samt sporthallen. En ny byggnad byggs på samma plats som uppfyller krav på sporthallen samt tillgängligheten för publika lokaler.

    Ett annat alternativ är att placera en ny sporthall på annan plats i nära anslutning till Hallsta skola. Föreslagen plats för en ny sporthall är på Hallsta 36:1 som ligger på Envägen 1, ca 260 meter från den nuvarande sporthallen. För att kunna genomföra en nybyggnad av sporthall måste en ny detaljplan beslutas vilket tar ca 2 år och beräknas träda i laga kraft under 2027. Fördelen med detta alternativ är att verksamheterna som idag nyttjar den nuvarande sporthallen fram till den nya står klar och sedan kan verksamheter flytta över i den nya sporthallen. Verksamheterna behöver därför inga ersättningslokaler under hela uppförandeskedet av den nya sporthallen i detta alternativ.

  • Fastighetsenheten har blivit tilldelad ett uppdrag i mål och budget 2024–2026 med titeln ”Projektera för att utöka kapaciteten vid Svanberga skola”.

    Arbetet har genomförts i samverkan med barn- och utbildningsförvaltningen.

    Nuvarande detaljplan tillåter ingen utbyggnad av Svanberga skola, en ny detaljplan behöver därför tas fram. Ett positivt planbesked gavs av samhällsbyggnadskontoret på delegation den 21 augusti 2023. Planprocessen pågår och befinner sig i samrådsskede. En ny detaljplan för Svanberga skolområde skulle kunna vara klar under kvartal 3 år 2025 under förutsättning att inga större synpunkter inkommer som påverkar planens genomförande.

  • Fastighetsenheten har blivit tilldelad ett uppdrag från mål och budget 2024-2026 med titeln ”Genomföra en förstudie för en sammanhållen F-9 skola i Älmsta (Elmsta skola, fastighet Älmsta 3:41)”.

    Arbetet har genomförts i samverkan med barn- och utbildningskontoret samt samhällsbyggnadskontorets planenhet.

    Enligt förstudien bedöms en fullskalig F-9 skola få plats inom Elmsta skolans befintliga lokaler (se bilaga 2) med förutsättningar att husets ombyggnad kan försvaras ekonomiskt och byggnadstekniskt i en framtida projektering.

    En fullstor idrottshall skulle kräva en ändring av detaljplanen då den inte inryms inom den nuvarande detaljplanens höjdbestämmelse på 5 meter byggnadshöjd. Därför föreslår förstudien att Vikingahallen fortsättningsvis används för detta ändamål vilket ställer krav på elevförflyttningar samt schemaläggning av skoldagen.

    Ventilationen behöver ses över för samtliga hus, främst inom hus 3. Ventilationen för denna huskropp behöver göras om oavsett resultat på inriktning i denna förstudie.

  • Fastighetsenheten har blivit tilldelad ett uppdrag i mål och budget 2024–2026 med titeln ”Verka för ökad produktion av fossilfri el”. Produktion av fossilfri el kan ske genom kärnkraft, vattenkraft, solkraft och vindkraft.

    År 2023 installerades solceller på Rodengymnasiets tak. Under hösten 2024 pågår installation av solceller på kommunhusets tak som väntas vara klart senast Q1 2025.

    Fastighetsenheten har också upphandlat en ny elleverantör där ett av avtalsvillkoren är att man ska leverera fossilfri energi.

    Fastighetsenheten föreslår att installation av solceller ska inneha en egen ekonomi och planerar att söka fram en investering under år 2025.

  • Projektet är det sista av Södra bergets tre etapper i arbetet med omhändertagande av dagvatten- och skyfall, området som avses går från Södra bergets högpunkt och ned till Lennart Torstenssons väg samt Galles gränd inklusive Verkstadsgatan. Hela Verkstadsgatan saknar idag en kommunal huvudledning för dagvatten vilket ställer till problem vid kraftig nederbörd. Detta resulterar i att fastigheterna utmed Verkstadsgatan, Pythagoras och närliggande garage utmed Galles gränd får sina källare översvämmande. Investeringen gäller förstudie och detaljprojektering som sedan ska ligga till grund för genomförandet innefattande omhändertagande för dagvatten- och skyfall. Södra bergen etapp 3 – förstudie och detaljprojektering inkluderande framtagning av nödvändiga förutsättningar och lösningsförslag beräknas pågå till slutet av Q3 2025.

  • Ett uppdrag med titeln ”Se över hur avtal gällande snöröjningen och halkbekämpningen kan förbättras” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2024–2026 under målområde 3.1 Stärka tryggheten i hela Norrtälje kommun. För att kunna bidra till bättre framkomlighet och trafikmiljö kommer gatu- och parkenheten att besluta om att vinterväghållningsstandarden höjs från standard gul till röd i Norrtälje från år 2025 enligt föreslagna ytor i tabell 1. Kostnaden från 2026 inarbetas i Mål- och Budget 2026–2028. För år 2025 kommer den utökade kostnaden om 1 350 tkr tas inom beslutad ram.

  • Ett uppdrag med titeln ”Ta fram en plan för utbyte av halogenlampor till LED inom den offentliga belysningen” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2024–2026 under målområde 5.1 Minska användningen av fossila bränslen. EU har förbjudit användningen av kvicksilver i ljuskällor för utomhusbelysning från den 24 februari 2027 enligt RoHs-direktivet. Norrtälje kommun kommer att fasa ut och ersätta samtliga ljuskällor av natrium och metallhalogen till LED inom den offentliga belysningen under år 2025 till år 2027, enligt Bilaga 1.

  • Ett uppdrag med titeln ”Fortsätta utbyggnaden av gång- och cykelvägar samt bygga bort tappade länkar inom Norrtälje stad, Rimbo och Hallstavik enligt framtagen plan” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2024–2026 under målområde 5.1. Minska användningen av fossila bränslen. Gatu- och parkenheten planerar och genomför utbyggnaden utifrån årligen beslutade medel och för år 2024 är dessa 3,5 mnkr. Enligt investeringsplanen finns 5 mnkr för år 2025, 7 mnkr för både år 2026 och år 2027. Dessa pengar kommer att äskas via tjänsteutlåtande avseende investering och aktuellt år.

  • Ett initiativ med titeln ”Uppdra till samhällsbyggnadskontoret att ändra standard för bruksgräsmattor till ängsmarker där detta är lämpligt” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2024–2026 under målområde 1.2. en effektiv verksamhet. Gatu- och parkenheten har tagit fram en ängsrapport som redovisas i bilaga 1. Den kommer att kunna fungera som en handbok för omställandet av en del grönytor till ängar.

  • Ett uppdrag med titeln ”Implementering av åtgärder som framkommit i förstudien för Vätövägen” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2024–2026 under målområde 3.1 stärka tryggheten i hela Norrtälje kommun. Arbete pågår med att signalreglera den oreglerade högersvängen österut i korsningen Baldersgatan/Vätövägen för att uppfylla rådande trafiklagstiftning och detta beräknas vara färdigställt under Q1 2025. Fortsatt dialog pågår med berörda parter samt planering inför tänkt genomförande på kort och lång sikt. I investeringsplanen finns 7 mnkr för år 2025 till förberedande åtgärder på kort sikt. För större åtgärder och genomförandet finns 100 mnkr fördelat över åren 2026 till och med år 2029 i investeringsplanen.  

  • Kommunstyrelsekontoret har getts i uppdrag att utreda förutsättningarna för att skapa en vänthall på Hallstaviks busstation. Kommunstyrelsekontoret har undersökt förutsättningarna att förbättra befintligt väderskydd och möjligheterna att komplettera med varuautomater för att uppnå samma effekt som en vänthall samt bedömt förutsättningarna för en vänthall i form av en huskonstruktion. Möjligheterna för en vänthall i huskonstruktion måste utredas vidare i en fastighetsutredning utifrån specificerade behov då kostnadsbilden kan variera kraftigt. En dialog behövs för att forma inriktning för fortsatt uppdrag. Uppdraget ska vara klar under år 2026.

  • § 151

    Styrgrupp översiktsplan 2050

  • Anders Öhman, biträdande mark- och exploateringschef, informerar om aktuell status i Norrtälje kommuns stora projekt inkluderande Lommarstranden, Norrtälje hamn och Övre bryggårdsgärdet i Norrtälje stad.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.