Möte 2022-09-05
-
1
Val av justerare
-
2
Ändringar i föredragningslistan
-
3
Ekonomisk månadsrapport per maj 2022 för Norrtälje kommun
-
4
Ekonomisk månadsrapport per maj 2022 för Kommunstyrelsen
-
Bilagor
-
730kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
13
Uthyrning av fastighet Björkö-Arholma
-
14
Samarbetsavtal gällande reklam mellan Norrtälje kommun och Rospiggarna Speedway
-
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
-
§ 144
Val av justerare
-
§ 145
Ändringar i föredragningslistan
-
Utfallet per maj för kommunen är 202,5 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +175,0 mnkr. Avvikelsen består av överskott på nämnderna 90,4 mnkr, skatteintäkter och bidrag +60,1 mnkr samt centrala anslag med ca 51,4 mnkr. En tillfällig periodiseringsavvikelse för semesterlöneskuld gör att avvikelsen minskar något.
Prognostiserat resultat för helåret 2022 uppgår till 233,2 mnkr inklusive exploatering vilket är 112,7 mnkr bättre än budget. Detta är en förbättring med ca 15 mnkr jämfört med prognosen i delårsrapport 1 per april. Förbättringen har skett på nämnderna där främst Socialnämndens och Barn- och skolnämndens prognoser har förbättrats. Samtliga nämnder prognostiserar positiva avvikelser eller en ekonomi i balans för 2022. Den prognostiserade positiva avvikelsen består främst av skatteintäkter och statsbidrag +83,6 mnkr samt överskott på nämnder med 29,9 mnkr.
Resultatet för Kommunhus koncernen (NKAB) för perioden uppgår till 34,1 mnkr. Prognostiserat resultat för helåret ökar till 51,9 mnkr vilket är 24,1 mnkr bättre än budget.
Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje rapporterar ett underskott per maj med -28,5 mnkr. För helåret kvarstår prognosen från delårsrapport 1 per april med ett underskott på - 78,1 mnkr där kommunfinansierad verksamhet står för 16,4 mnkr och regionfinansierad verksamhet för 61,7 mnkr. Avvikelsen bedöms bero på ökade volymer. Analys sker inför eventuellt beslut om ianspråktagande av volymreserv i samband med delårsrapport per augusti.
Prognostiserade avvikelser i jämförelse med helårsbudget 2022 Norrtälje kommun:
· Lokalbank -2,4 mnkr
· Skatter och bidrag +83,6 mnkr
· Avskrivningar +2,6 mnkr
· Interna intäkter och kapitalkostnader (ränta och avskrivningar) -3,2 mnkr.
· Diverse +2,2 mnkr
Prognosen är baserad på skatteprognos per 2022-04-28 SKR 22:15. Ny prognos kommer i slutet av augusti där en viss försämring kan befaras. Kommunen har redan i delårsrapporten per april enligt försiktighetsprincipen dragit ned SKR-prognosen med ca 36 mnkr med anledning av förväntad konjunkturnedgång under 2022.
Under våren, och fram till denna rapports upprättande, har inflationen ökat kraftigt och påverkar såväl kommande driftavtal som investeringskalkyler och investeringsbeslut. Därför föreslås att kommunstyrelsen uppdrar till kommundirektören att i samverkan med nämnder och koncernbolag utreda effekterna av nu uppkomna fördyringar (inflationen) inom investerings- och exploateringsverksamheten samt föreslå prioriteringar inom beslutade och planerade projekt inför höstens budgetprocess samt inför kommande beslut om igångsättning av investeringar.
Investeringar har till och med maj genomförts med 94,3 mnkr. Prognos från delår 1 uppgår till 449,2 mnkr vilket är 188,6 mnkr lägre än budget. Ny prognos sker i samband med delårsrapport 2 per augusti.
Av kommunstyrelsens centrala medel har beslut fattats om ianspråktagande enligt nedanstående tabell. Beslut som fattas efter maj fram till augusti har inte beaktats i denna rapport och kommer inarbetats i delårsrapport 2. Beslutade åtgärder ingår i prognos på nämnderna. Prognosticerade åtgärder ingår i prognosen på centrala verksamhetskostnader och intäkter. Återstående medel antas förbrukas i sin helhet och ligger med i prognosen för respektive övergripande post.
Sammanställning centrala anslag:
Mnkr
Ks till förfogande Budget 2022
-10,0
Norrtälje 400 år delegation kso
1,3
Beslut delegation
SN minska kö barn- och ungdomsutredningar
4,6
Beslut delegation
Återstår prognos
-4,1
KS oförutsett Budget 2022
-80,0
Boendeplatser flyktingar från Ukraina
5,0
Beslut delegation
NVAA utredning nytt reningsverk
12,0
prognos maj
KSON återbet. Bidrag äldreomsorg socialstyrelsen
33,8
prognos maj
Kson balanskrav 2019-2020 -13,7+3,8
9,9
prognos maj
Återstår prognos
-19,3
KS Volymreserv
-35,0
BSN utnyttjas ej
12,9
prognos maj
Återstår prognos
-22,1
-
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per maj 2022 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helår.
Budget Jan - Maj 2022
Utfall Jan - Maj 2022
Avvikelse Jan - Maj 2022
Utfall Jan - Maj 2021
Budget helår 2022
Prognos 3
Avvikelse Budget-Prognos
Kommunstyrelsekontor
-51 582
-42 326
9 256
-43 649
-126 736
-123 802
2 934
Samhällsbyggnadskontor
-15 602
-6 991
8 610
-5 551
-37 799
-28 909
8 890
Trygghets- och säkerhetskontor
-39 674
-35 421
4 252
-29 940
-92 356
-91 608
748
Kommunstyrelse
-10 166
-10 145
22
-8 060
-19 834
-20 119
-285
Kommunfullmäktige
-2 031
-1 995
36
-1 846
-4 875
-4 935
-60
Kommunstyrelsen
-119 055
-96 878
22 177
-89 045
-281 600
-268 823
12 777
Kommunstyrelsen resultat för perioden visar ett överskott om 22 177 tkr. Intäkterna för perioden januari-maj har varit lägre än budgeterat, men de verksamheter som har ett lägre utfall har kunnat balansera intäktsbortfallet med lägre kostnader. Personalkostnaderna har varit lägre på grund av vakanta tjänster och sjukfrånvaro. Kapitalkostnader är lägre än budgeterat vilket beror på investeringar som inte är klara enligt plan.
Helårsprognosen visar en positiv avvikelse mot budget om 12 777 tkr. Personalkostnader beräknas bli lägre på grund av vakanta tjänster och sjukfrånvaro. Kostnader för kommunala detaljplaner beräknas bli lägre. Erhållna medel för att få fram villatomter och industrimark kommer inte att förbrukas till fullo. Kostnader för fördjupad översiktsplan i Rimbo och Norrtälje stad beräknas bli lägre än budgeterat då tidplanen skjutits framåt på grund av vakanser inom samhällsbyggnadskontoret.
Respektive kontor har tagit fram rapporter där avvikelser i utfall och helårsprognos kommenteras mer i detalj.
-
Kommunstyrelsen anslår totalt 605 tkr för investering i ett fordon till verksamheten brandskyddskontroll. Investeringen i fordonet med utrustning är en tillkommande investering och kommer att läggas till i räddningstjänstens långsiktiga investeringsplan. Den tillkommande investeringen är baserat på behov som uppstått inom enheten brandskyddskontroll på räddningstjänsten. Finansiering av fordonet sker med kommunstyrelsens investeringsram för 2023. Samtliga kapitalkostnader kommer att finansieras genom taxor för utförda brandskyddskontroller.
Bilagor
-
375kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till beslut avser inköp av pistmaskiner av Norrtälje kommun till Kvisthamrabacken i Norrtälje stad (Friluftsfrämjandets lokalavdelning i Norrtälje) och till Lundåsvallen i Häverödal (Häverödals SK) samt beslut om att långsiktiga serviceavtal för pistmaskinernas ombesörjs ekonomiskt av kultur- och fritidskontoret. Behovet av nya pistmaskiner är akut då det i dagsläget saknas fungerande maskiner för att pista alpina nedfarter och skidspår på de två anläggningarna. Kvisthamrabacken och Lundåsvallen är två av kommunens största vinteranläggningar som skapar en aktiv fritid för många invånare under vintersäsong vilket ökar möjligheten till en meningsfull fritid året runt i Norrtälje kommun.
Bilagor
-
301kb Ladda ner dokument
-
-
§ 150
Återremiss: Godkännande av mark- och exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2, del av fastigheten Östhamra 1:15
Ett äldre ramavtal finns mellan kommunen och exploatören (KB Björnö mark) avseende exploatering av ett område av fastigheten Östhamra 1:15. Utbyggnaden av den första etappen pågår, detta exploateringsavtal avser den andra av fyra planerade etapper i området. Detaljplaneförslaget omfattar 640 nya bostäder och en skoltomt. Exploatören utför och bekostar anläggandet av allmän platsmark inom planområdet, inklusive gator och VA-nät, som sedan överlämnas till kommunen. Kommunens VA-bolag utför och bekostar en större pumpstation för spillvatten med ledning från området till reningsverk. Exploatören ansvarar för att en ny skola (F6) samt förskola kan tas i drift till höstterminen 2025. Kommunen och dess bolag får framtida driftskostnader för all allmän platsmark inom planområdet samt för VA-anläggningar.
Bilagor
-
40mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag till naturreservat för Färsna. Handlingarna för reservatet består av beslutshandling med beskrivning av reservatet, syfte och föreskrifter och beslutskarta med gränser. Till handlingarna hör även en skötselplan. Färsna är ett tätortsnära område på cirka 82 hektar, beläget i norra utkanten av Norrtälje stad. Marken ägs av Norrtälje kommun.
Syftet med reservatet ska vara att vårda, bevara och utveckla ett tätortsnära natur- och friluftsområde med höga biologiska och kulturhistoriska värden. I reservatet ska områdets gårdsmiljö, historiska skogs- och odlingslandskap, skyddsvärda skogsområden, fornlämningar liksom värdefullt växt- och djurliv vårdas. Områdets stora betydelse för friluftsliv och naturstudier ska tillvaratas och stärkas, dock på ett sådant sätt att det inte äventyrar dess natur- och kulturvärden.
Det är reservatsföreskrifterna (A-D-föreskrifter) som ska styra så att syftet med reservatet uppfylls. Reservatsföreskrifterna beskriver vad som är tillåtet och inte tillåtet i naturreservatet. Föreskrifterna finns i bilaga 1 s.4-7. och ska läsas i sin helhet. Formuleringen att skogsbruk undantas behövs för att förtydliga att skogsvårdslagen inte kommer att gälla i reservatet. Detta hindrar inte att kullfallna träd tas bort om de hotar reservatets syfte. Kontoret har efter samrådet förtydligat målbilden för skötseln, skötseln ska ta hänsyn till att gården är en gammal roslagsgård där landskapet formats av ålderdomligt jord- och skogsbruk, såsom det bedrevs fram till början av 1900-talet. Naturvårdande skötsel inbegriper skötsel som syftar till att bibehålla områdets naturvärden kopplat till äldre tiders bondeskogsbruk runt år 1900 i det avseende att eventuell skogsbetesfrämjande luckhuggning motsvarar tidigare tiders husbehovshuggning. Vidare har ytterligare undantag införts i föreskrifterna så att lämpliga åtgärder mot granbarkborre kan utföras. Granbarkborren är inte bara ett hot mot granen i sig utan även mot de sällsynta arter i reservatet som är beroende av den. Även nödvändig skötsel av skogsbete har förtydligats.
Beslutet bedöms medföra kostnader för kommunen i form av utmärkning av reservatets gränser och informationsskyltar, skötselkostnader, uppföljningar av bevarandemål, tillsyn och naturbevakning. Den största posten är skötsel, det handlar om såväl engångsåtgärder som återkommande skötselåtgärder.
Total kostnad för förslaget beräknas till 495 tkr i nettoinvesteringar, 760 tkr i engångsåtgärder och 242 tkr i återkommande årlig skötsel samt kapitalkostnader.
Bilagor
-
730kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
§ 152
Arrendeavtal småbåtshamn - Östervikens Båthamn och sjösättningsramp - Köpmanholms Hamnförening, Yxlö 1:220
På Blidö har Köpmanholms Hamnförening haft arrendeavtal för två områden i Österviken avseende småbåtshamn och sjösättningsramp. Sedan avtalen sades upp har kommunen inte haft något avtal för dessa upplåtelser. Nu kommer dessa anläggningar att arrenderas av två olika föreningar. Samtliga anläggningar är befintliga.
Bilagor
-
285kb Ladda ner dokument
-
-
Sigtuna kommun har bjudit in Norrtälje kommun att yttra sig om deras samrådsförslag till riktlinjer för bostadsförsörjning. Enligt lag ska varje kommun med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun anser att samrådsförslaget, på ett tillfredställande sätt, beskriver Sigtuna kommuns utmaningar, behov, mål, riktlinjer och ambitioner gällande bostadsförsörjningen.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen i Norrtälje kommun beslutade 2018-12-17 § 211 att ansluta sig till Storstockholms rekommendation Överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i Stockholms län. Överenskommelsen trädde i kraft den 1 juli 2019.
Norrtälje kommun har sedan överenskommelsen infördes haft 32 utflyttningar och 15 inflyttningar, varför Norrtälje kommun kan räknas som en utflyttningskommun. Vid jämförelse av fördelar och nackdelar med överenskommelsen för kund, inflyttningskommun respektive utflyttningskommun visar det sig att det främst är inflyttningskommuner som tjänar på att vara med i överenskommelsen.
Direktionen för Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) beslutade 2021-11-10 att rekommendera Norrtälje kommun att snarast säga upp överenskommelsen eftersom man bedömer att överenskommelsen sammantaget bedöms medföra fler nackdelar än fördelar för kommunalförbundet.
Bilagor
-
Norrtälje kommun, i egenskap av delägare i Stockholmsregionens Försäkring AB (SRF), föreslås godkänna att SRF utökas med kommunerna Nykvarn, Salem, Sundbyberg och Upplands-Bro som har anmält intresse att få möjlighet att tillträda som nya aktieägare i Stockholmsregionens Försäkring AB.
För att kunna utöka ägarkretsen med dessa fyra kommuner behövs godkännande från samtliga kommunfullmäktigeförsamlingar i nuvarande 21 aktieägande kommuner.
Bilagor
-
35mb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun stödjer föreningen Björkö Konstnods bidragsansökan till Region Stockholm om verksamhetsstöd. Föreningen hyr sedan sommaren år 2020 totalt 610 m2 lokal i fastigheten Skänninge 1:60 (Björkö- Arholma) för 20 tkr per månad. Nuvarande hyreskontrakt löper ut 31 december 2022 men kan förlängas med 6 månader i taget. Föreningen önskar hyra totalt 610 m2 lokal i fastigheten Skänninge 1:60 (Björkö- Arholma) för 240 tkr per år. Den självkostnadsbaserade hyran för fastigheten är 501 tkr per år. Fastighetsavdelningen har inte mandat att bevilja hyresrabatt till hyresgästen.
Om fastighetsavdelningen ska hyra ut lokalen för 240 tkr per år krävs ett politiskt beslut samt en täckning för resterande kostnader.
Den ovannämnda lokalen är tom och hyresförlusten belastas av lokalbanken. Fastighetsavdelningen belastar alla outhyrda lokaler till lokalbanken. I detta fall blir det en hyresrabatt och resterande hyresförlust kommer att belasta lokalbanken.
Bilagor
-
416kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun har under flertal år, haft möjlighet att mot ersättning använda sig av Rospiggarnas speedwayarena i Hallstavik för marknadsföringsinsatser. För att tydliggöra omfattningen och andra detaljer kring reklam och övriga marknadsföringsinsatser har ett avtal utformats som även inbegriper överenskommelser kring formulerade uppdrag, till exempel aktiviteter för barn och ungdomar. I upprättat avtal finns även en klausul om att kommunen och Rospiggarna gemensamt ska arbeta för att stärka näringslivet i Hallstavik.
Parterna har varit överens om att detta samarbete ska ha en långsiktig inriktning. Avtalstiden är nu satt till tre år, 2023–2025.
Nu föreslås ett nytt avtal med Rospiggarna Speedway för år 2023–2025, förslag till avtal enligt bilaga 1. Inom avtalet anges hur mottagaren av sponsring kommer exponera Norrtälje kommun i sin marknadsföring och vice versa. Förutom detta tar avtalet hänsyn till hur mottagande part ska främja ungdomsverksamhet.
Samarbetet med Rospiggarna sportklubb syftar till att stärka varumärket Norrtälje kommun och i synnerhet Hallstavik. Detta genom aktiviteter som gör kommunen mer eftertraktad, se bilaga 1.
-
§ 158
Kommunal medverkan inom lokal ledd utveckling genom Leadermetoden under EU:s strukturfondsprogram 2023-2027
För programperioden åren 2023 – 2027 föreslås att Norrtälje kommun fortsatt är med i Leader Stockholmsbygd. Leader Stockholmsbygd har under våren 2022 tagit fram en ny Utvecklingsstrategi som kompletterar, förstärker och samspelar med Norrtälje kommuns program för landsbygds- och skärgårdsutveckling.
I tidigare budgetar har ca 770 tkr avsatts för medfinansiering till Leaderarbete per år. Den finansieringsfördelning som har arbetats fram innebär minskade kostnader för Norrtälje kommun fr.om. år 2023.
Uppväxlingseffekten är mycket god. Arbetet med Leader Stockholmsbygd innebär att landsbygds- och skärgårdsområden i Norrtälje kommun ges ytterligare förutsättningar till stöd för utvecklingsprojekt som syftar till att stärka Norrtäljes lokalsamhällen och entreprenörskap.
Bilagor
-
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
-
Britt-Mari Bardon (V) tackar för sin tid i Kommunstyrelsen och informerar att detta är hennes sista sammanträde.