Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Internkontrollrapport för kommunstyrelsen per augusti 2025
Delårsrapport per augusti 2025 för kommunstyrelsen
Internkontrollrapport för Norrtälje kommun och koncern per augusti 2025
Delårsrapport 2 per augusti 2025 för Norrtälje kommun och koncern
Kommunfullmäktige ska varje år fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd i enlighet med Norrtälje kommuns lokala regler för partistöd och avveckingsbidrag som antogs i kommunfullmäktige den 15 december 2014 § 198. Vidare ska mottagare av stödet årligen enligt kommunallagen lämna in en redovisning över hur föregående års erhållna partistöd använts.
I Norrtälje kommuns lokala regler för kommunalt partistöd fastställs partistödets storlek och reglerna kring det. De lokala reglerna bygger på vad som fastslås i kommunallagen (2017:725) 4 kap. 29–32§§. Beslutet gällande fastställande av partistödet avser de utbetalningar som ska göras nästkommande år. Enligt kommunfullmäktiges beslut, § 227 den 6 november 2017, ska partistödet för nästkommande år fastställas under tredje kvartalet innevarande år.
I de lokala reglerna stipuleras att partistödet innefattar ett grundstöd tillsammans med mandatbundet stöd. För att vara berättigad till utbetalning av stöd ska partiet vara representerat i fullmäktige, detta innebär att partiet ska ha fått mandat i fullmäktige för vilket en vald ledamot är fastställd enligt 14 kap. vallagen (2005:837).
Ytterligare ska partier som erhållit partistöd, för att vara kvalificerade till utbetalning av partistöd, inkomma med redovisning av erhållet partistöd vilken visar på att stödet använts för de ändamål 4 kap. §29 KL (2017:725) anger inom reglerad tidsram. Det lagstadgade syftet med partistödet är att stärka partiernas ställning i den kommunala demokratin. Det innebär att det är ett stöd till politisk verksamhet och det politiska arbetet med anknytning till den utbetalande kommunen.
Vid tillämpning av kommunens regelverk för fastställande av partistödets storlek föreslås fördelning av partistödet 2026 enligt bilaga 1 till detta tjänsteutlåtande.
Samtliga partier i kommunfullmäktige har inkommit med redovisning med tillhörande granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år med skillnaden av den årliga indexuppräkningen av prisbasbelopp.
Bilagor
Reinvestering av kommunens primära och centrala infrastruktur för datalagring och virtualiseringsmiljöer för servrar. Reinvesteringen omfattar även central nätverk- och kommunikationsutrustning som utgör en del av den nya lagringslösningen.
Syftet är att skapa och säkerställa en modern och robust och säker IT- drift med en hög service level agreement (SLA) och tillgänglighet till kommunens verksamheter. Reinvesteringen ersätter nuvarande teknisk lösning som har end of life (EOL) och inte längre är supporterad av leverantör. Nuvarande lösning är dessutom kostnadsdrivande att ha i bruk och behöver skyndsamt ersättas. Summan avser hela reinvesteringen över hela avtalsperioden på ca 5 år. Förslagsvis om möjligt tecknas ytterligare SLA- avtal på två stycken förlängningar på ett år vardera så att reinvesteringen kan nyttjas i 7 år.
Reinvesteringen omfattar ny central datalagring om 3.100.000 kr, ny nätverk- och kommunikationsutrustning om 1.200.000 kr, samt implementationsstöd om ca 200.000 kr.
Tillhörande licenskostnader ingår inte i reinvesteringen, dessa förlängs inom befintligt licensförsörjningsavtal. Totalt uppgår reinvesteringen till 4.500.000 kr exklusive licenser.
Den nya lagringslösningen beräknas utgöra en kostnadsbesparing på ca 2.500.000 kr på 5 år i jämförelse mot nuvarande och befintlig lösning, avser både hårdvara och licenser.
Bilagor
Modernisering av lås-, larm- och passeranläggningar är en central del i det skadeförebyggande arbetet i Norrtälje kommun. Det stärker tryggheten för brukare, personal och hyresgäster samtidigt som framtida underhållskostnader minskar. Kommunen har som mål att bli Sveriges tryggaste kommun 2030, och uppgraderingen av säkerhetssystemen är ett viktigt steg för att nå dit. Genom att byta ut konventionella lås mot programmerbara nycklar och digitala passersystem förenklas driften och kostnaderna för externa entreprenörer vid borttappade nycklar undviks.
Brandlarm spelar en avgörande roll för säkerheten i kommunala byggnader, särskilt där barn, äldre eller personer med särskilda behov vistas. Moderna system bidrar både till ökad trygghet och till snabbare insatser vid brand. Fastighetsenheten föreslår därför en successiv uppgradering, med prioritet på äldreboenden och förskolor där behoven är störst. Särskilt viktiga åtgärder är utbyte av osäkra låssystem, uppgradering av inbrottslarm i utsatta lokaler och installation av elektronisk loggning i skolor. Dessutom ska brandlarm moderniseras enligt MSB:s riktlinjer i äldreboenden. På så sätt kan kommunen möta försäkringsbolaget SRF:s krav och höja säkerheten i de mest utsatta fastigheterna.
Bilagor
Sedan 2018 hyr Norrtälje kommun (”Kommunen”) två våningsplan i fastigheten Grindskolan 2 i Norrtälje. Hyresavtalen löper till den 31 december 2032, med verksamhetsändamål vård- och omsorgsboende. Kommunen har inte utfört de verksamhetsanpassningar i lokalerna som Kommunen är skyldig att vidta enligt hyresavtalen. Kommunens behov av vård- och omsorgsboenden i lokalerna har ändrats sen ingåendet av hyresavtalen, men nya avtal om annat verksamhetsändamål har inte ingåtts mellan parterna, eftersom det saknats samsyn om förutsättningarna. Nuvarande förslag innebär därmed ett förtida upphörande av hyresavtalen, innebärandes att hyresavtalen upphör per den 31 mars 2026 mot att Kommunen betalar ett engångsbelopp om 20 miljoner kronor exklusive moms till hyresvärden. Förslaget medför att samtliga mellanhavanden mellan parterna avseende fastigheten Grindskolan 2 anses slutligt reglerade.
Bilagor
Ärendet berör sammanlagt två stycken fastigheter. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
Återremiss: Beslut om antagande av aktivitetslista för Riktlinjer för bostadsförsörjning Norrtälje kommun
Kommunen ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun antog nya riktlinjer för bostadsförsörjning den 18 december 2023. För att nå de bostadspolitiska målen och för att riktlinjerna ska få verkan har en aktivitetslista tagits fram som ska fungera som en konkret handlingsplan för arbetet med bostadsförsörjning. Aktivitetslistan togs ursprungligen fram under 2023, tillsammans med de nu antagna Riktlinjer för bostadsförsörjning. Aktivitetslistan återremitterades dock av kommunfullmäktige i april 2024 varför en översyn har gjorts under våren 2025.
Bilagor
Svar på remiss - Granskning av förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen, RS 2025-0095
Norrtälje kommun har blivit inbjuden av Region Stockholm att lämna synpunkter på granskningsförslaget till den nya regionala utvecklingsplanen. Samhällsbyggnadskontoret har tagit fram ett yttrande som bygger på tidigare samrådsyttrande. Det nya planförslaget visar förbättringar, bland annat kring besöksnäringens roll, möjligheten att ersätta Furusund med Östernäs som replipunkt, samt en översyn av den regionala grönstrukturen. Trots detta kvarstår flera tidigare synpunkter, exempelvis att kommunen måste inkluderas i den regionala cykelplaneringen på ett bättre sätt och att Norrtälje stad bör pekas ut som regional stadskärna.
Bilagor
Förslag till yttrande på regeringens remiss SOU 2025-67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet
Regeringen har utrett åtgärder för att öka kapaciteten och tillgängligheten till Arlanda för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Förslagen omfattar bland annat fler körfält på E4:an, stärkt stambana och nya busslinjer, där busslinjen Norrtälje-Rimbo-Arlanda föreslås inrättas. Kommunstyrelsekontoret har deltagit i utredningen och vill med föreslaget yttrande informera regeringen om att kommunen delar utredarens förslag. Kommunstyrelsekontoret menar att en sådan bussförbindelse skulle stärka både arbetsmarknadstillgången och resmöjligheterna för invånare i Norrtälje, Rimbo och omlandet runt väg 77.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Kommunalförbundet sjukvård och omsorgs verksamhetslokaler ska analyseras och behoven tillgodoses, inte minst behoven av lagen om stöd och service (LSS) och trygghetsboen
Samhällsbyggnadskontoret fick ett uppdrag i Mål och budget 2025-2027 med titeln ”KSONs behov av verksamhetslokaler ska analyseras och behovet tillgodoses, inte minst behovet av lagen om stöd och service (LSS) och trygghetsboenden”. I samarbete med enheten för strategisk analys och utredning på kommunstyrelsekontoret upphandlades konsulter för att arbeta med flera uppdrag kopplat till boende för utsatta grupper. Genom analys av demografiska data och djupintervjuer med både interna och externa aktörer, exempelvis privata bolag inom fastighetsbranschen, tog konsulterna fram en uppdragsrapport för detta uppdrag. Den innehåller bland annat goda exempel från andra kommuner, rekommendationer och slutsatser. Det finns flera styrdokument som kopplar till dessa frågor, exempelvis kommunens lokalförsörjningsplan, riktlinjer för bostadsförsörjning och KSON:s strategiska plan för boende för äldre. Ett förslag på framtida arbetssätt är att inkludera styrningen av bostadsfrågor i lokalstyrgruppen som består av chefer och nyckelfunktioner från berörda verksamheter inom kommunkoncernen.
Förvaltningen föreslår vidare arbete genom att se över ägardirektiv till Roslagsbostäder AB avseende ej biståndsbedömda trygghetsboenden i kommunen. Sådant arbete bör samordnas av kommunstyrelsekontoret och hanteras separat från detta ärende.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Genomföra en kostnadsanalys för att förbättra ventilationen på Länna skola och för att möjliggöra en ökad kapacitet att ta emot fler elever
Länna skola består av sex sammanbyggda byggnader med en total area om drygt 5000 kvadratmeter. Det finns 25-30 klassrum, men flertalet har begränsade luftflöden som begränsar elevantalet. Ventilationssystemen är i behov av uppgradering för att kunna höja flödena och i sin tur elevantalen. Aggregatet som betjänar hus A och B behöver en ombyggnation av nuvarande aggregat för 1 250 tkr. Ventilationsaggregatet i hus C behöver en ombyggnation för 750 tkr. I hus F behöver hela systemet inklusive kanalisation ersättas av ett större. Teknikrummet behöver byggas ut i samband med detta och därför är den estimerade kostnaden på 3 000 tkr. Utöver utökade personantal medför ombyggnationerna energibesparingar som ej är medtagna i den ekonomiska analysen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har i verksamhetsplanen 2025 gett näringslivs- och etableringsenheten i uppdrag att göra en översyn av grovsophämtningen i skärgården. I rapporten kartläggs fem insamlingsformer – storsäck, kollihämtning, återvinningsfärja, mobil återvinning och egen lämning till återvinningscentral – i relation till 168 öar utan fast förbindelse, 3 329 bostadsbyggnader och 272 folkbokförda invånare.
Översynen visar att ingen enskild metod täcker alla behov. Insamlingslösningarna skiljer sig åt vad gäller tillgänglighet, kapacitet, finansieringsmodell och klimatpåverkan. Tjänsterna finansieras antingen via individuella avgifter eller genom grundavgiften. Transporterna står för merparten av grovsophanteringens klimatpåverkan. En fungerande och kostnadseffektiv service förutsätter både robusthet och flexibilitet.
Bilagor
Räddningstjänstens har undersökt objektinnehavares uppfattning beträffande verksamheten brandskyddskontroll. Underlagets begränsade omfattning gör att resultatet ska hanteras med viss försiktighet. Dock antyder undersökningen vissa positiva resultat och visar på ett antal utvecklingsområden. För dessa utvecklingsområden redovisas de initiala åtgärder som Räddningstjänsten avser genomföra.
Bilagor
I verksamhetsplan 2025–2027 kommunstyrelsekontoret fick näringsliv och etableringsenheten i uppdrag att ”uppdraget för företagslotsen ska utökas för att möjliggöra för fler att ta del av tjänsten i hela kommunen”. Då lotsen redan är tillgänglig för alla företag har insatserna inriktats på att öka kännedomen om tjänsten. Arbetet har främst bestått av informationsinsatser för att tydliggöra nyttan med företagslotsen och göra den mer synlig. Genomförda åtgärder omfattar interna informationsmöten och uppdaterad information på kommunens webbplats samt planering av riktade informationskampanjer.
Bilagor
Annika Svärd har ansökt om att bli förordnad som vigselförrättare. Länsstyrelsen i Stockholm utser borgerliga vigselförrättare utifrån det behov som finns i länet efter nominering av kommuner. Kommunen ser positivt på att Annika Svärd förordnas som vigselförrättare med anledning av kommunens behov och vederbörandes lämplighet.
Bilagor
Svar på motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående utökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun
Kamerabevakning är idag en del av kommunens systematiska trygghets- och säkerhetsarbete. Trots att tillståndsplikten för kamerabevakning slopades i april 2025 (proposition 2024/25:93), kvarstår krav på integritet och lagstiftning. Vilket medför att varje kamera som sätts upp måste ha ett identifierat behov, uppfyller kraven avseende integritet samt är i enlighet med gällande lagstiftning. Förvaltningen arbetar med att se över redan existerande kamerabevakning samt eventuella behov av utökning som en del av linjeverksamhetens vardagliga arbete.
Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige därmed anser motionen besvarad med hänvisning till redan pågående arbete.
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
Bilagor
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Benjamin Råd Vaher, näringsliv- och etableringschef och Gustav Broms, landsbygds- och skärgårdsutvecklare, informerar om uppdragsrapportering - Översyn av grovsophämtning i skärgården.
Rapportering per augusti 2025 till kommunstyrelsen innefattar två rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret och del av samhällsbyggnadskontoret som presenteras i respektive bilaga.
Kommunstyrelsens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet.
Syftet med internkontrollen är att vara en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Detta för att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
Kommunstyrelsen har upprättat delårsrapport per augusti 2025 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden, prognos för helåret samt bedömd måluppfyllelse som grundar sig på status för indikatorer, uppdrag och initiativ.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 104,0 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 45,6 mnkr för 2025.
Av de 37 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är sju slutförda, 29 uppdrag påbörjade och ett ej påbörjat. Fyra av uppdragen avviker från plan, varav tre kommer genomföras under året och ett kommer slutföras nästa år.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav fem är slutförda, 16 är påbörjade och ett ej påbörjat. Totalt nio initiativ avviker från plan, ett är genomfört men senare än planerat och övriga åtta kommer färdigställas under året.
Ett uppdrag och fyra initiativ har tillkommit med avvikelse från plan sedan månadsrapporten per juli och redovisas i tabell A nedan. Övriga uppdrag och initiativ som avviker från plan har tidigare godkänts i tidigare månadsrapporter för kommunstyrelsen.
Bilagor
Rapportering per augusti 2025 till kommunfullmäktige innefattar nämnder, bolag och kommunalförbund och presenteras i sammanställt i bilaga.
Verksamheterna inom Norrtälje kommun och koncern har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet.
Dock har graverande avvikelser identifierats inom socialnämndens internkontroll, vilka hanteras bland annat genom att nämnden uppdragit till socialkontoret att ta fram en sammanhållen handlingsplan, som presenteras för socialnämnden den 27 november 2025 och kommer att utgöra grund för det fortsatta arbetet.
Med anledning av den identifierade avvikelsen för socialnämnden, rättssäker myndighetsutövning samt risken för att socialnämnden inte uppfyller de lagstadgade tidsramarna för utredning och verkställighet av beslutade insatser gällande barn och unga, avser kommunstyrelsen att utöva sin uppsiktsplikt genom att begära att socialnämnden återrapporterar den handlingsplan och tillhörande tidplan beslutas i socialnämnden den
27 november 2025 rörande hur bristerna gällande utredningstider för barn och unga ska åtgärdas.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per augusti 2025. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB med dotterbolag, TioHundra AB samt Kommunalförbundet Norrvatten. I delårsrapporten redovisas utfall per augusti samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Kommunens resultat per augusti uppgår 281,2 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 221,8 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 130,1 mnkr, vilket är 34,3 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,7 procent av skatteintäkter och bidrag. Balanskravsresultatet prognostiseras uppgå till 129,7 mnkr. Nämnder prognostiserar en positiv avvikelse mot budget med totalt 56,5 mnkr. Skatter och bidrag avviker negativt mot budget per augusti med totalt -22,7 mnkr och prognostiseras för helåret ge en negativ avvikelse mot budget med -32,9 mnkr enligt SKR’s skatteprognos per 2025-08-21.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun ha förutsättningar att nå god ekonomisk hushållning under 2025. Dock finns fortfarande utmaningar kring vissa inriktningsmål främst under målområde 4 och 7.
Norrtälje kommunhuskoncerns (NKAB) resultat per augusti uppgår till 82,5 mnkr och prognosen för 2025 uppgår till 57,3 mnkr vilket är 36,3 mnkr bättre än budget.
Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) rapporterar ett underskott per augusti om -14,1 mnkr varav kommunal verksamhet -7,2 mnkr. TioHundra AB visar per augusti ett resultat på -47,6 mnkr och en helårsprognos på -70,0 mnkr, varav kommunal verksamhet drygt -30 mnkr.
Kommunalförbundet Norrvattens resultat uppgår per augusti till 16,3 mnkr och helårsprognosen visar ett resultat på 5,5 mnkr. Norrtälje kommuns andel av förbundet uppgår till 0,82 procent.
Bilagor
Kommunfullmäktige ska varje år fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd i enlighet med Norrtälje kommuns lokala regler för partistöd och avveckingsbidrag som antogs i kommunfullmäktige den 15 december 2014 § 198. Vidare ska mottagare av stödet årligen enligt kommunallagen lämna in en redovisning över hur föregående års erhållna partistöd använts.
I Norrtälje kommuns lokala regler för kommunalt partistöd fastställs partistödets storlek och reglerna kring det. De lokala reglerna bygger på vad som fastslås i kommunallagen (2017:725) 4 kap. 29–32§§. Beslutet gällande fastställande av partistödet avser de utbetalningar som ska göras nästkommande år. Enligt kommunfullmäktiges beslut, § 227 den 6 november 2017, ska partistödet för nästkommande år fastställas under tredje kvartalet innevarande år.
I de lokala reglerna stipuleras att partistödet innefattar ett grundstöd tillsammans med mandatbundet stöd. För att vara berättigad till utbetalning av stöd ska partiet vara representerat i fullmäktige, detta innebär att partiet ska ha fått mandat i fullmäktige för vilket en vald ledamot är fastställd enligt 14 kap. vallagen (2005:837).
Ytterligare ska partier som erhållit partistöd, för att vara kvalificerade till utbetalning av partistöd, inkomma med redovisning av erhållet partistöd vilken visar på att stödet använts för de ändamål 4 kap. §29 KL (2017:725) anger inom reglerad tidsram. Det lagstadgade syftet med partistödet är att stärka partiernas ställning i den kommunala demokratin. Det innebär att det är ett stöd till politisk verksamhet och det politiska arbetet med anknytning till den utbetalande kommunen.
Vid tillämpning av kommunens regelverk för fastställande av partistödets storlek föreslås fördelning av partistödet 2026 enligt bilaga 1 till detta tjänsteutlåtande.
Samtliga partier i kommunfullmäktige har inkommit med redovisning med tillhörande granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år med skillnaden av den årliga indexuppräkningen av prisbasbelopp.
Bilagor
Reinvestering av kommunens primära och centrala infrastruktur för datalagring och virtualiseringsmiljöer för servrar. Reinvesteringen omfattar även central nätverk- och kommunikationsutrustning som utgör en del av den nya lagringslösningen.
Syftet är att skapa och säkerställa en modern och robust och säker IT- drift med en hög service level agreement (SLA) och tillgänglighet till kommunens verksamheter. Reinvesteringen ersätter nuvarande teknisk lösning som har end of life (EOL) och inte längre är supporterad av leverantör. Nuvarande lösning är dessutom kostnadsdrivande att ha i bruk och behöver skyndsamt ersättas. Summan avser hela reinvesteringen över hela avtalsperioden på ca 5 år. Förslagsvis om möjligt tecknas ytterligare SLA- avtal på två stycken förlängningar på ett år vardera så att reinvesteringen kan nyttjas i 7 år.
Reinvesteringen omfattar ny central datalagring om 3.100.000 kr, ny nätverk- och kommunikationsutrustning om 1.200.000 kr, samt implementationsstöd om ca 200.000 kr.
Tillhörande licenskostnader ingår inte i reinvesteringen, dessa förlängs inom befintligt licensförsörjningsavtal. Totalt uppgår reinvesteringen till 4.500.000 kr exklusive licenser.
Den nya lagringslösningen beräknas utgöra en kostnadsbesparing på ca 2.500.000 kr på 5 år i jämförelse mot nuvarande och befintlig lösning, avser både hårdvara och licenser.
Bilagor
Modernisering av lås-, larm- och passeranläggningar är en central del i det skadeförebyggande arbetet i Norrtälje kommun. Det stärker tryggheten för brukare, personal och hyresgäster samtidigt som framtida underhållskostnader minskar. Kommunen har som mål att bli Sveriges tryggaste kommun 2030, och uppgraderingen av säkerhetssystemen är ett viktigt steg för att nå dit. Genom att byta ut konventionella lås mot programmerbara nycklar och digitala passersystem förenklas driften och kostnaderna för externa entreprenörer vid borttappade nycklar undviks.
Brandlarm spelar en avgörande roll för säkerheten i kommunala byggnader, särskilt där barn, äldre eller personer med särskilda behov vistas. Moderna system bidrar både till ökad trygghet och till snabbare insatser vid brand. Fastighetsenheten föreslår därför en successiv uppgradering, med prioritet på äldreboenden och förskolor där behoven är störst. Särskilt viktiga åtgärder är utbyte av osäkra låssystem, uppgradering av inbrottslarm i utsatta lokaler och installation av elektronisk loggning i skolor. Dessutom ska brandlarm moderniseras enligt MSB:s riktlinjer i äldreboenden. På så sätt kan kommunen möta försäkringsbolaget SRF:s krav och höja säkerheten i de mest utsatta fastigheterna.
Bilagor
Sedan 2018 hyr Norrtälje kommun (”Kommunen”) två våningsplan i fastigheten Grindskolan 2 i Norrtälje. Hyresavtalen löper till den 31 december 2032, med verksamhetsändamål vård- och omsorgsboende. Kommunen har inte utfört de verksamhetsanpassningar i lokalerna som Kommunen är skyldig att vidta enligt hyresavtalen. Kommunens behov av vård- och omsorgsboenden i lokalerna har ändrats sen ingåendet av hyresavtalen, men nya avtal om annat verksamhetsändamål har inte ingåtts mellan parterna, eftersom det saknats samsyn om förutsättningarna. Nuvarande förslag innebär därmed ett förtida upphörande av hyresavtalen, innebärandes att hyresavtalen upphör per den 31 mars 2026 mot att Kommunen betalar ett engångsbelopp om 20 miljoner kronor exklusive moms till hyresvärden. Förslaget medför att samtliga mellanhavanden mellan parterna avseende fastigheten Grindskolan 2 anses slutligt reglerade.
Bilagor
Ärendet berör sammanlagt två stycken fastigheter. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
Återremiss: Beslut om antagande av aktivitetslista för Riktlinjer för bostadsförsörjning Norrtälje kommun
Kommunen ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun antog nya riktlinjer för bostadsförsörjning den 18 december 2023. För att nå de bostadspolitiska målen och för att riktlinjerna ska få verkan har en aktivitetslista tagits fram som ska fungera som en konkret handlingsplan för arbetet med bostadsförsörjning. Aktivitetslistan togs ursprungligen fram under 2023, tillsammans med de nu antagna Riktlinjer för bostadsförsörjning. Aktivitetslistan återremitterades dock av kommunfullmäktige i april 2024 varför en översyn har gjorts under våren 2025.
Bilagor
Svar på remiss - Granskning av förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen, RS 2025-0095
Norrtälje kommun har blivit inbjuden av Region Stockholm att lämna synpunkter på granskningsförslaget till den nya regionala utvecklingsplanen. Samhällsbyggnadskontoret har tagit fram ett yttrande som bygger på tidigare samrådsyttrande. Det nya planförslaget visar förbättringar, bland annat kring besöksnäringens roll, möjligheten att ersätta Furusund med Östernäs som replipunkt, samt en översyn av den regionala grönstrukturen. Trots detta kvarstår flera tidigare synpunkter, exempelvis att kommunen måste inkluderas i den regionala cykelplaneringen på ett bättre sätt och att Norrtälje stad bör pekas ut som regional stadskärna.
Bilagor
Förslag till yttrande på regeringens remiss SOU 2025-67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet
Regeringen har utrett åtgärder för att öka kapaciteten och tillgängligheten till Arlanda för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Förslagen omfattar bland annat fler körfält på E4:an, stärkt stambana och nya busslinjer, där busslinjen Norrtälje-Rimbo-Arlanda föreslås inrättas. Kommunstyrelsekontoret har deltagit i utredningen och vill med föreslaget yttrande informera regeringen om att kommunen delar utredarens förslag. Kommunstyrelsekontoret menar att en sådan bussförbindelse skulle stärka både arbetsmarknadstillgången och resmöjligheterna för invånare i Norrtälje, Rimbo och omlandet runt väg 77.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Kommunalförbundet sjukvård och omsorgs verksamhetslokaler ska analyseras och behoven tillgodoses, inte minst behoven av lagen om stöd och service (LSS) och trygghetsboende
Samhällsbyggnadskontoret fick ett uppdrag i Mål och budget 2025-2027 med titeln ”KSONs behov av verksamhetslokaler ska analyseras och behovet tillgodoses, inte minst behovet av lagen om stöd och service (LSS) och trygghetsboenden”. I samarbete med enheten för strategisk analys och utredning på kommunstyrelsekontoret upphandlades konsulter för att arbeta med flera uppdrag kopplat till boende för utsatta grupper. Genom analys av demografiska data och djupintervjuer med både interna och externa aktörer, exempelvis privata bolag inom fastighetsbranschen, tog konsulterna fram en uppdragsrapport för detta uppdrag. Den innehåller bland annat goda exempel från andra kommuner, rekommendationer och slutsatser. Det finns flera styrdokument som kopplar till dessa frågor, exempelvis kommunens lokalförsörjningsplan, riktlinjer för bostadsförsörjning och KSON:s strategiska plan för boende för äldre. Ett förslag på framtida arbetssätt är att inkludera styrningen av bostadsfrågor i lokalstyrgruppen som består av chefer och nyckelfunktioner från berörda verksamheter inom kommunkoncernen.
Förvaltningen föreslår vidare arbete genom att se över ägardirektiv till Roslagsbostäder AB avseende ej biståndsbedömda trygghetsboenden i kommunen. Sådant arbete bör samordnas av kommunstyrelsekontoret och hanteras separat från detta ärende.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Genomföra en kostnadsanalys för att förbättra ventilationen på Länna skola och för att möjliggöra en ökad kapacitet att ta emot fler elever
Länna skola består av sex sammanbyggda byggnader med en total area om drygt 5000 kvadratmeter. Det finns 25-30 klassrum, men flertalet har begränsade luftflöden som begränsar elevantalet. Ventilationssystemen är i behov av uppgradering för att kunna höja flödena och i sin tur elevantalen. Aggregatet som betjänar hus A och B behöver en ombyggnation av nuvarande aggregat för 1 250 tkr. Ventilationsaggregatet i hus C behöver en ombyggnation för 750 tkr. I hus F behöver hela systemet inklusive kanalisation ersättas av ett större. Teknikrummet behöver byggas ut i samband med detta och därför är den estimerade kostnaden på 3 000 tkr. Utöver utökade personantal medför ombyggnationerna energibesparingar som ej är medtagna i den ekonomiska analysen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har i verksamhetsplanen 2025 gett näringslivs- och etableringsenheten i uppdrag att göra en översyn av grovsophämtningen i skärgården. I rapporten kartläggs fem insamlingsformer – storsäck, kollihämtning, återvinningsfärja, mobil återvinning och egen lämning till återvinningscentral – i relation till 168 öar utan fast förbindelse, 3 329 bostadsbyggnader och 272 folkbokförda invånare.
Översynen visar att ingen enskild metod täcker alla behov. Insamlingslösningarna skiljer sig åt vad gäller tillgänglighet, kapacitet, finansieringsmodell och klimatpåverkan. Tjänsterna finansieras antingen via individuella avgifter eller genom grundavgiften. Transporterna står för merparten av grovsophanteringens klimatpåverkan. En fungerande och kostnadseffektiv service förutsätter både robusthet och flexibilitet.
Bilagor
Uppdragsrapportering – Undersöka objektinnehavares uppfattning beträffande brandskyddskontroll
Räddningstjänstens har undersökt objektinnehavares uppfattning beträffande verksamheten brandskyddskontroll. Underlagets begränsade omfattning gör att resultatet ska hanteras med viss försiktighet. Dock antyder undersökningen vissa positiva resultat och visar på ett antal utvecklingsområden. För dessa utvecklingsområden redovisas de initiala åtgärder som Räddningstjänsten avser genomföra.
Bilagor
I verksamhetsplan 2025–2027 kommunstyrelsekontoret fick näringsliv och etableringsenheten i uppdrag att ”uppdraget för företagslotsen ska utökas för att möjliggöra för fler att ta del av tjänsten i hela kommunen”. Då lotsen redan är tillgänglig för alla företag har insatserna inriktats på att öka kännedomen om tjänsten. Arbetet har främst bestått av informationsinsatser för att tydliggöra nyttan med företagslotsen och göra den mer synlig. Genomförda åtgärder omfattar interna informationsmöten och uppdaterad information på kommunens webbplats samt planering av riktade informationskampanjer.
Bilagor
Annika Svärd har ansökt om att bli förordnad som vigselförrättare. Länsstyrelsen i Stockholm utser borgerliga vigselförrättare utifrån det behov som finns i länet efter nominering av kommuner. Kommunen ser positivt på att Annika Svärd förordnas som vigselförrättare med anledning av kommunens behov och vederbörandes lämplighet.
Bilagor
Svar på motion från Andrea Kronvall (SD) m.fl. angående utökad trygghetsskapande kamerabevakning i Norrtälje kommun
Kamerabevakning är idag en del av kommunens systematiska trygghets- och säkerhetsarbete. Trots att tillståndsplikten för kamerabevakning slopades i april 2025 (proposition 2024/25:93), kvarstår krav på integritet och lagstiftning. Vilket medför att varje kamera som sätts upp måste ha ett identifierat behov, uppfyller kraven avseende integritet samt är i enlighet med gällande lagstiftning. Förvaltningen arbetar med att se över redan existerande kamerabevakning samt eventuella behov av utökning som en del av linjeverksamhetens vardagliga arbete.
Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige därmed anser motionen besvarad med hänvisning till redan pågående arbete.
Bilagor