Möte 2024-06-03
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Informationsärenden
-
5
Mål och budget 2025
-
12
Ställningstagande gällande rekommendation från SKR till kommunerna om förlängd gemensam finansiering av system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter 2025-2028
-
22
Uppdragsrapportering - Föreslå lämplig placering av fler kolonilotter i syfte att främja lokalodlade och lokalproducerade livsmedel och för att säkerställa egenförsörjning av livsmedel
-
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
1021kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
539kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
38
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
39
Meddelanden
-
Kommunens politiska ledning (M), (SD), (L) och (KD) har framlagt förslag till Mål och budget 2025-2027 med förslag att fastställa skattesats för 2025. Mål och budget 2025-2027 redovisas i bilaga.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Rapportering för delår 1 till kommunstyrelsen innefattar två rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret och del av samhällsbyggnadskontoret som presenteras i respektive bilaga.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
840kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har upprättat delårsrapport per april 2024 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdragen och initiativen.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 31,1 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 24,3 mnkr för 2024.
Investeringsutfall och prognos för kommunstyrelsens investeringar i verksamhetsplan 2024 redovisas i ärendet. Större avvikelser mot budget och tidplan kommenteras samt i en investeringsbilaga.
Totalt är 47 av de 52 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen påbörjade varav fem uppdrag är genomförda. Nio uppdrag avviker från plan och åtta kommer genomföras under 2024 och ett 2025.
Kommunstyrelsen arbetar även med 21 nämndinitiativ varav 16 planeras genomföras enligt plan och fem kommer genomföras senare än planerat men under året.
Kommunstyrelsen har inför 2024 ökat fokuset på målstyrningen utifrån det uppdrag som gavs kommundirektören i verksamhetsberättelsen 2023. Det har resulterat i en förbättrad måluppfyllelse för perioden, där 18 av 21 inriktningsmål bedöms uppfyllas vid årets slut. Två bedöms i sin helhet i delårsrapport per augusti och ett inriktningsmål bedöms ej nå målet.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Det är av största vikt att systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, att dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder.
Inom kommunens och koncernens verksamheter arbetas mer aktivt med att medvetandegöra frågor och kontroller mot välfärdsbrott och stärkt intern kontroll. Analysen visar att större fokus läggs på att identifiera även mindre avvikelser. Därmed höjs ambitionsnivån på att säkerställa att risker anses kontrollerade.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att utveckla och implementera arbetssättet med internkontroll, och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg samt för att stärka den interna kontrollen. Strävan att ständigt förbättra och effektivisera processer och rutiner är en del i det systematiska kvalitetsarbetet.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per april 2024. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per april samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Helårsprognosen uppgår till 85,5 mnkr, vilket är 21,7 mnkr bättre än budget och motsvarar 1,9 procent av skatteintäkter och bidrag. Nämnder avviker positivt med totalt 15,9 mnkr medan skatter och bidrag avviker positivt med totalt 30,2 mnkr. Kommunens finansnetto har förbättrats med 6,6 mnkr grund av ökade ränteintäkter. Pensionskostnader beräknas öka med 24,3 mnkr på grund av fortsatt höga pris- och inkomstbasbelopp.
Nämnder som prognostiserar ett underskott i samband med delåret föreslås uppdras att vidta åtgärder för att åter komma i balans.
God ekonomisk hushållning ska utgå från såväl finansiella som verksamhetsmässiga mål. I Norrtälje kommun sker detta genom bedömning av tre aspekter. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån de uppställda aspekterna ha förutsättningar att nå en god ekonomisk hushållning under 2024. Dock krävs åtgärder för att stärka måluppfyllelsen inom de målområden där måluppfyllelsen bedöms svag.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha goda förutsättningar att nå god ekonomisk hushållning under 2024.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till ny kravpolicy ersätter tidigare Instruktion för Norrtälje kommuns fakturering och kravverksamhet från 2008 samt tillägg från 2014. Förändringarna innebär främst en anpassning till gällande lagstiftning och ska säkerställa att alla kunder hanteras likvärdigt. Därtill en effektiv kravprocess som säkerställer kommunens intäktsflöden.
Kravpolicyn ska reglera kravverksamheten övergripande och avse Norrtälje kommun och dess koncernföretag samt Kommunalförbundet vård och omsorg i Norrtälje (KSON).
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare Finanspolicy revideras med avseende på ägarlån till kommunalförbundet Norrvatten. Kommunfullmäktige godkände den 19 februari 2024, Dnr KS 2023-2077, för Norrtälje kommuns del, Kommunalförbundet Norrvattens hemställan till medlemskommunerna om att medge en utökad låneram från nuvarande 2 100 mnkr till 3 200 mnkr, samt att medlemskommunerna godkänner ägarlån för finansiering av investeringar för kommunalförbundet Norrvatten. Anledningen var att Norrvatten planerar omfattande investeringar dels i en etappvis utbyggnad för ökad kapacitet av dricksvattenproduktion, dels en upprustning av befintligt Görvelnverk och ledningsnät samt åtgärder för utökad rening.
Kommunfullmäktige godkände därmed kommunalförbundet Norrvattens hemställan om att medlemskommunerna godkänner ägarlån för finansiering förbundets investeringar utifrån ägarandel. Det innebär att medlemskommunerna lånar upp och lånar ut kapital till Norrvatten med marginalpåslag och utifrån ägarandel, både nya lån och vid förfall av förbundets befintliga lån.
Kommunfullmäktige beslutade den 19 februari 2024, Dnr KS 2023-2077 även att uppdra till kommunstyrelsen att återkomma med en reviderad Finanspolicy som beaktar ägarlån till Norrvatten.
I detta ärende revideras Finanspolicyn med utlåningsmöjlighet i form av ägarlån till kommunalförbundet Norrvatten.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
§ 122
Ställningstagande gällande rekommendation från SKR till kommunerna om förlängd gemensam finansiering av system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter 2025-2028
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) arbetar sedan 2020 på kommunernas uppdrag och inom ramen för en rekommendation om ”Gemensam finansiering för en långsiktig kunskapsstyrning inom socialtjänstens verksamheter (18/00295 och 22/00731) för att stödja utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst.” Kommunstyrelsen fattade 10 oktober 2022 beslut om att förlänga den dåvarande gemensamma finansieringen till och med 2024 samt att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en finansieringsmodell för 2024. För att SKR ska kunna fortsätta arbetet 2025-2028 behöver kommunerna göra ett nytt ställningstagande. SKR rekommenderar kommunerna att årligen till SKR gemensamt tilläggsfinansiera viktiga förutsättningar för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård om sammanlagt 19,5 mnkr per år (dvs. max 1,95 kr per invånare) under åren 2025-2028. För Norrtälje motsvarar detta en kostnad på cirka 130 tkr för 2025. Kostnaden föreslås delas lika mellan socialnämnden och KSON.
Norrtälje kommuns beslut meddelas SKR senast den 30 juni 2024.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
I Mål och budget 2024 -2026 har kommunstyrelsen fått ett uppdrag av kommunfullmäktige att
”Utreda regelverk för överlämning av objekt till lokalbanken”. I kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 har kommunstyrelsekontorets ekonomiavdelning tilldelats detta uppdrag.Detta ärende är en slutredovisning av detta uppdrag med förslag till Riktlinjer för Lokalbanken.
Riktlinjer för Lokalbanken är ett komplement till internhyresmodellen och regelverk för internhyra.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun har en aktiv strategi för att främja lokalt förankrat utvecklingsarbete på landsbygden och i skärgården. En del av denna strategi är landsbygds- och skärgårdsutvecklingspengen, vars syfte är att stödja lokala projekt som tillvaratar och stimulerar människors, organisationers och lokalsamhällens utvecklingskraft. Föreningar och andra organisationer inom kommunen kunde ansöka om medel för utvecklingsprojekt mellan den 29 januari och 25 mars 2024.
Det har inkommit totalt 42 ansökningar. Det totala ansökta beloppet uppgår till 3 170 410 kronor. Förslaget är att bevilja stöd för ett belopp som uppgår till totalt 1 559 805 kronor. Kvarstående medel blir då 440 195 kronor.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen avser komponentutbyte i form av underhållsåtgärder utifrån planerade arbeten från underhållsplan och löpande uppkomna underhållsåtgärder under 2024 likt tidigare år. Investeringen är beräknad till en kostnad av 18 500 tkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2024.
Komponentutbyte ingår i underhållsplanen där även budgeterade driftmedel finns avsatta.
Fördelningen är komponentutbyte om 18 500 tkr och driftmedel om 10 000 tkr. Totalt uppgår
underhållskostnader inom kommunens fastighetsbestånd till 28 500 tkr för 2024. Samma kostnad som under 2023.
Kapitalkostnader ökar med 1 295 tkr från och med år 2025 och belastar de objekt där komponentutbytet utförs vilket påverkar objektets internhyra.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Gatu- och parkenheten har av Kommunstyrelsen den 25 maj 2020 §107 fått beviljat 7 mnkr för utbyggnad av gång- och cykelvägnätet 2020–21 och ansöker om ytterligare 12,8 mnkr för att kunna slutföra projektet.
Anledningen är ökade kostnader för ett av delprojekten som krävde en oförutsedd och omfattande ombyggnation av hela vägsektionen. Investeringen finansieras genom en omfördelning inom beslutad investeringsram 2024. Tillkommande kapitalkostnader om 366 tkr från och med 2025 inarbetas i Mål- och budget 2026–2028. Projektet beräknas färdigställas senast sommaren 2024.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärendet den 22 maj 2024.
Styrelsen för Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) har behandlat ärendet den 6 maj 2024.
NVAA föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör sammanlagt en fastighet.
Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
§ 128
Övre Bryggårdsgärdet - begäran om tilläggsanslag för fortsatt exploatering inom etapp 1a, 1c och 2a
Samhällsbyggnadskontoret föreslår kommunfullmäktige att bevilja begäran om kompletterande medel för de tre inledande etapperna i Övre Bryggårdsgärdet; deletapp 1a Kv. Handelsmannen 1, 1c Kv. Niord 1 samt 2a Kv. Kungsängsliljan 1, i syfte att möjliggöra färdigställandet av etappernas infrastruktur.
Ett beslut skulle innebära att projektet får ramar att fortsätta genomförandet av allmän plats i de inledande etapperna, i enlighet med projektets vision, beslutade styrdokument samt tidigare beslutad omfattning. Utfallet av investeringarna kommer resultera i väl genomtänkt och välplanerad stadsdel, robust för att klara klimatpåverkan och tekniska krav.
De tillkommande investeringskostnaderna avseende färdigställande av allmän platsmark uppgår till 48,1 mnkr; fördelat på etapp 1a Kv Handelsmannen 1; 23,8 mnkr, 1c Kv Niord 1; 9,1 mnkr och 2a Kv Kungsängsliljan 1; 15,2 mnkr. De möjliggör för kommunen att fullfölja de ursprungliga intentionerna och åtagandena i de tre inledande etapperna av Övre Bryggårdsgärdet (beslut etapp 1a; KF 2019-12-16 §289, etapp 1c; KS 2020-11-30 §216, etapp 2a; KF 2021-11-15 §250).
Kommunen bedöms få full kostnadstäckning för genomförande åtgärderna vid projektets slut vid kommande markförsäljningar av kommunägda kvarter, förutsatt att bostadsmarknaden återhämtar sig på nivåer som exploateringskalkylen baseras på.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
§ 129
Antagande av detaljplan för Mellingeholms verksamhetsområde, del av fastighet med flera, i Frötuna församling
Syftet med detaljplanen för Mellingeholms verksamhetsområde är att möjliggöra verksamheter och industrier söder om det befintliga industriområdet Görla. En ny in- och utfart anordnas mot väg 276 och nya gator anläggs. Ytor avsätts även för parkering, tekniska anläggningar, flygtrafik samt naturområden inklusive dagvattendammar. Byggnadshöjder och markanvändning anpassas för att inte förhindra flygtrafik på Roslagens flygplats.
Länsstyrelsen hade synpunkter på geotekniska risker i granskningsskedet vilket föranlett att planbeskrivningen förtydligats på denna punkt till antagandet. I plankartan har högsta tillåtna totalhöjd justerats inom vissa kvarter i anslutning till flygplatsen för att tydligare förhålla sig till den hinderfria zonen, vilken påverkas av att asfaltbanans höjd över nollplanet varierar.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun har arbetat fram en planeringsstrategi för att möta det nya lagkravet i 3 kap. 23§ plan- och bygglagen (2010:900), PBL. Under 2017 gjordes en aktualitetsprövning av Översiktsplan 2040 inklusive alla antagna fördjupningar och tillägg. Aktualitetsprövningen visade att förutsättningarna ändrats så pass mycket sedan antagande att en ny kommunomfattande översiktsplan bör tas fram. Kommunen befinner sig därför i en planeringsprocess med Översiktsplan 2050 och med en ny fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer gällande utemiljö för förskolor och grundskolor fungerar som ett planeringsstöd för att säkerställa att barns bästa kommer i främsta rummet i ett långsiktigt perspektiv i samhällsplaneringen. Riktlinjen ska säkerställa att tillräckligt stora friytor avsätts för lek och lärande, för fysisk aktivitet och återhämtning, i den miljö som barn och unga vistas i dagligen. Riktlinjen ställer även krav på gårdskvalitéer och skapar förutsättningarna för likvärdiga skolgårdar inom hela kommunen.
Riktlinjerna för friyta ska också bidra till att skapa en effektivare plan- och bygglovsprocess med smidigare hantering vid detaljplaner och bygglov som rör förskolor och grundskolor. Riktlinjen ska ge stöd och vägledning i den fysiska planeringen i varje projekt som omfattar förskola och/eller grundskola.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
§ 132
Uppdragsrapportering - Föreslå lämplig placering av fler kolonilotter i syfte att främja lokalodlade och lokalproducerade livsmedel och för att säkerställa egenförsörjning av livsmedel
Planenheten tilldelades i Mål och budget 2024-2026 uppdrag att ”Föreslå lämplig placering av fler kolonilotter i syfte att främja lokalodlade och lokalproducerade livsmedel och för att säkerställa egenförsörjning av livsmedel”. Planenheten har arbetat fram kriterier för lämpliga placeringar och föreslagit platser i anslutning till Norrtälje kommuns tre största tätorter, Norrtälje stad, Rimbo och Hallstavik.
Förslagen skapar förutsättningar för främjandet av lokalodlade och lokalproducerade livsmedel och tillgodoser invånarnas möjligheter till ökad egenförsörjning av livsmedel.
Inom uppdraget har det genomförts en omvärldspaning som identifierat kommuner som kommit långt i sitt strategiska arbete med att öka odlingsmöjligheterna i stadsmiljö. I rapporten beskrivs även möjliga upplägg av gemensamma småskaliga odlingsområden kortfattat.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsenheten har blivit tilldelad ett uppdrag från mål och budget 2024–2026 med titeln ”Utreda förutsättningen för en utbyggnad och upprustning av Länna skola”.
Arbetet har genomförts i samverkan med barn och utbildningskontoret.
Detaljplanen tillåter en utbyggnad, men om det genomförs kommer friytan att bli för liten. Om skolans ventilation åtgärdas ökar möjligheterna att ta emot fler barn i nuvarande lokaler vilket skulle göra en utbyggnad överflödig.
Närområdets kapacitet av grundskoleplatser bedöms av barn- och utbildningskontoret som väl avvägd mot områdets behov under prognosperioden.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
I Mål och budget 2024-2026 har kommunstyrelsekontoret getts i uppdrag att utöka antalet pendlarparkeringar. Beläggningsgraderna på kommunens pendlarparkeringar börjar återhämta sig efter pandemins nedgång och närmar sig nivåer om 90% beläggningsgrad. Kommunstyrelsekontoret föreslår att planering av fler pendlarparkeringsplatser ska påbörjas bland annat i Norrtälje, i Rimbo och i Gottröra. Kommunstyrelsekontoret föreslår att samhällsbyggnadskontoret återkommer med separata investeringsärenden.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
I Mål och budget 2024-2026 har kultur- och fritidsnämnden getts i uppdrag att anlägga en gång- och cykelväg mellan Norrtälje och Lundabadet. Sträckan är indelad i två etapper på grund av markägoförhållanden. Etapp 1 byggdes på kommunal mark mellan Långgarnsvägen och Hasselidsvägen. Etapp 2 mellan Hasselidsvägen-Upplunda vägskäl måste byggas inom Trafikverkets vägområde, för vilket det krävs en vägplan. I dagsläget är det inte möjligt för kommunen att få besked om när i tid en vägplan kan tas fram. Uppdraget att anlägga en gång- och cykelväg mellan Norrtälje-Lundabadet avslutas härmed. När det är möjligt att påbörja en vägplan för etapp 2 kan projektet påbörjas som ett nytt projekt.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Ett uppdrag har tilldelats tekniska kontoret i Mål och budget 2024–2026 - Målområde 3.1. Stärka tryggheten i hela Norrtälje kommun med formuleringen ”Lekplatsen i Societetsparken ska utvecklas och området kring "Skeppet" ska inhägnas”.
Lekplatsen har nått sin tekniska livslängd och har flertalet gånger fått nedslag i utförda statusbesiktningar och en ombyggnation och upprustning planeras att utföras under 2025–2026 och färdigställas till sommaren 2026.
Att i dagsläget inhägna hela lekområdet innebär en kostnad på kort sikt för stängsel och dess beståndsdelar under tiden fram till den planerade upprustningen av lekplatsen i Societetsparken. Gatu- och parkenheten föreslår att ett gestaltningsmässigt och till ytan passande nytt staket installeras i samband med den fullskaliga ombyggnaden i stället för att nu hantera instängsling som sedan inom kort kommer behöva bytas ut.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Ett uppdrag under Målområde 3.1. Stärka tryggheten i hela Norrtälje kommun med formuleringen ”Framtagande av en belysningsplan samt implementering av beslutad belysningsplan för internt och externt bruk samt att säkerställa att planen följs” tilldelades tekniska kontoret i Mål och budget 2024–2026.
En belysningsplan har tagits fram samt samverkats med olika remissinstanser och blev klar under hösten 2023 och ger förutsättningar att skapa en helhetssyn avseende den offentliga belysningen och är ett viktigt steg i ledet för att öka tryggheten i Norrtälje kommun.
Belysningsplanen kommer främja aktivitet, rörelsefrihet, trafiksäkerhet och trygghet under hela dygnet och därmed minimera platser som upplevs som otrygga. Belysningsplan med guider kommer publiceras när den godkänts.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan om att en olaglig reklamskylt med budskapet ”Hornbach” fanns uppsatt på fastigheten Rö-Eke 3:2 inkom till kommunen 2020.
Kommunstyrelsen beslutade 2023-12-04 att förelägga fastighetsägaren till Rö-Eke 3:2 med vite ta bort reklamskylten. Fastighetsägaren har 2024-01-04 överklagat kommunstyrelsens beslut med hänvisning till att platsen där reklamskylten finns uppsatt är utarrenderad till företaget Släpvagnsreklam AB. På begäran har fastighetsägaren uppvisat hyresavtal med Släpvagnsreklam AB.
Enligt uppgift från Länsstyrelsen finns inget tillstånd för reklamskylt inom Rö-Eke 3:2. Gatu- och parkenheten beslutade därmed genom delegation 2024-02-13 om föreläggande om borttagande av reklamskylten.
Beslutet skickades med förenklad delgivning. Vid platsbesök 17 april 2024 konstaterades att reklamskylten inte tagits ner. Nästa steg från kommunen sida blir därmed att utnyttja bemyndigandet i 12 § Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS) om att i enskilt fall besluta om föreläggande och medföljande vite för att lagen ska efterlevas.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikförvaltningen har översänt föreslag till trafikförändringar inför 2024/25. Trafikförvaltningen utarbetar varje år förslag till trafikförändringar i kollektivtrafikutbudet avseende nya linjer, linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid.
Totalt berörs 10 busslinjer och två sjötrafiklinjer av föreslagna förändringar. För busstrafiken förelås fyra linjer få utökat turutbud, två linjer föreslås få minskat turutbud, fler X-turer föreslås på busslinje 676 Norrtälje-Stockholm och två linjer föreslås få indragna hållplatser. För sjötrafiken föreslås Nord-Sydlinjen att upphöra att trafikera Norrtälje hamn.
Kommunstyrelsekontoret föreslår för kommunstyrelsen att kommunen ska ställa sig positiv till utökat turutbud och negativ till en av de föreslagna nedskärningarna respektive indragen hållplats, samt att kommunen ska erbjuda marknadsföringsåtgärder för att öka resandet med Nord-Sydlinjen för att bevara linjens trafikering av Norrtälje hamn. Med yttrandet vill kommunstyrelsekontoret även framföra att det angeläget att påbörja utvärdering och att vidta förändringar för anropsstyrd trafik och för servicelinjen i Norrtälje stad samt påbörja planering för en ny linje Norrtälje-Rimbo-Arlanda.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
I de lokala ordningsföreskrifterna för Norrtälje kommun finns bestämmelser om hur den allmänna ordningen på offentlig plats ska upprätthållas. Ordningsföreskrifterna kompletteras med en bestämmelse om tillståndsplikt för passiv pengainsamling (tiggeri) inom vissa avgränsade områden. Syftet med regleringen är att upprätthålla ordningen på offentlig plats samt införa ett trygghetsskapande verktyg. Polismyndigheten handlägger ansökningar om tillstånd och äger rätt att ta ut en avgift för de tillstånd som myndigheten utfärdar.
En hänvisning till kommunens föreskrifter för torghandel utgår ur de lokala ordningsföreskrifterna.
Kultur och fritidsnämnden beslutade den 25 april 2024 att föreslå en revidering av 20 § i ordningsföreskrifterna, för att förtydliga att det under vintertid endast är tillåtet att vistas i motionsspår, som har iordningställts för skidåkning, med skidor på fötterna. Syftet med ändringen är att minska risken för att konflikter uppstår mellan invånare som vill använda motionsspåren på olika sätt under vintern.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen antog i december 2019 Norrtälje kommuns strategiska lokalförsörjningsplan. Kommunstyrelsen har gett kommunstyrelsekontoret i uppdrag att löpande revidera planen och senaste revidering antogs i december 2022. Kommunstyrelsekontoret föreslår nu att planen revideras i enlighet med bilaga 1 till tjänsteutlåtandet, ”Lokalförsörjning. Strategi, planering och demografi i Norrtälje kommun åren 2024–2033”, samt att uppdrag lämnas till samhällsbyggnadskontoret att leda och skyndsamt samordna arbetet med att tillgodose KSON:s behov av verksamhetslokaler och boenden och löpande återrapportera till Kommunstyrelsen och KSON i kommande månads- och delårsrapporter.
Bilagor
-
§ 143
Lägesbild inklusive åtgärdsplan för Norrtälje kommun 2024–2026. Utifrån lagen om kommuners ansvar för det brottsförebyggande arbetet
Från och med den 1 juli 2023 har kommunen ett brottsförebyggande ansvar enligt Lag (2023:196). Syftet med lagen är att säkerställa att kommunen utifrån ett kunskapsbaserat arbetssätt tar ställning till behovet av brottsförebyggande åtgärder och skapar förutsättningar för samordning av det brottsförebyggande arbetet inom kommunen.
Kommunen ska bland annat ta fram en lägesbild. Enligt lagen ska lägesbilden innehålla en kartläggning av brottsligheten, dess omfattning och konsekvenser, annan information av betydelse samt en analys av kartläggningen och informationen. Utifrån lägesbilden ska kommunen ta ställning till behovet av åtgärder för att förebygga brott och formulera detta i en åtgärdsplan. Åtgärdsplanen ska enligt lagen vara beslutad den 1 juli 2024.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
I verksamhetsplanen för Norrtälje kommun 2024 utformades av kommunstyrelsen ett uppdrag till näringsliv- och etableringsenheten: ta fram förslag på hur landsbygd- och skärgårdsperspektiv kan införas som obligatorisk del i kommunens tjänsteutlåtanden. Detta uppdrag syftar till att integrera landsbygds- och skärgårdsperspektivet på ett mer systematiskt sätt i kommunens beslutsprocesser och verksamheter för att främja en mer hållbar och inkluderande utveckling i alla delar av kommunen.
Uppdraget utgår ifrån målområde 2 i Norrtälje kommuns mål- och budget för 2024–2026 som säger att ”Norrtälje kommun ska vara en landsbygdsvänlig och serviceinriktad kommun – som sätter invånaren först”.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
-
§ 145
Återrapportering av uppdrag att se över regelverket för att ta betalt för utlämnande av allmänna handlingar
Kommunstyrelsekontoret har i mål och budget år 2024 fått i uppdrag att se över regelverket för att ta betalt för utlämnande av allmänna handlingar. Kommunstyrelsekontoret har tolkat uppdraget som att regelverket för debitering av hantering och utlämnande av kopior av allmänna handlingar, både i fysisk och digital form, ska utredas. Utredningen ska även besvara om tiden för framtagande av allmänna handlingar kan debiteras kund.
Kommunstyrelsekontoret bedömer att kommunen kan ta ut avgifter för att framställa och distribuera kopior av allmänna handlingar, både i pappersform och i elektronisk/digital form. Avgifterna kan omfatta kostnader för kopiering, material och expediering. För att kommunen ska kunna ta ut avgifter för kopior i elektronisk/digital form behöver en taxa fastställas, där grunderna för beräkning av avgifterna framgår. Det saknas rättsligt stöd för att ta ut avgifter för den tid det tar att ta fram och sekretesspröva allmänna handlingar, som kommunen är skyldig att lämna ut enligt offentlighetsprincipen.
Kommunstyrelsekontorets sammantagna bedömning är att förutsättningarna att ta betalt för tiden för framtagande av allmänna handlingar är begränsade och delvis komplexa att bedöma i det löpande arbetet. Snarare än att i större utsträckning ta betalt för kopior av allmänna handlingar bör kommunen eftersträva en mer enhetlig hantering av utlämnanden. Kommunstyrelsekontoret bör ges i uppdrag att ta fram gemensamma förhållningsregler för digitala utlämnanden samt se över möjligheten att utveckla kontorets stöd till övriga verksamheter i frågor som rör betalning för utlämnande av kopior av allmänna handlingar.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska motionsredovisning göras två gånger per år, en gång i juni och en gång i december. I samband med detta kan kommunfullmäktige också välja att avskriva motioner. I dagsläget är det 7 motioner som är under beredning. Varav ingen är äldre än 12 månader.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Ulrika Falk (S) lämnade in en motion vid kommunfullmäktiges sammanträde 24 april 2023 gällande att göra Norrtälje kommun till en barnrättskommun utifrån att FN:s barnkonvention blivit svensk lag. Kommunstyrelsekontoret har två utbildade barnrättsstrateger sedan hösten 2023 och ett arbete pågår för att ta fram en handlingsplan. Motionären föreslog vidare att kommunstyrelsen skulle ingå samarbete med UNICEF Sverige för att inleda processen med att bli en diplomerad barnrättskommun. Då UNICEF inte längre avser diplomera kommuner är det dock inte möjligt. Med hänvisning till ovanstående anses motionen vara besvarad.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-