Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per juli 2025 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden, prognos för helåret samt status för uppdrag och initiativ.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 99,1 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 39,8 mnkr för 2025.
Av de 37 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är sju slutförda, 28 uppdrag påbörjade och två är ännu inte påbörjade. Tre av de ej slutförda uppdragen avviker från plan, varav två kommer genomföras under året och ett kommer slutföras nästa år.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav fem är slutförda, 16 är påbörjade och ett är ännu inte påbörjat. Totalt fyra ej slutförda initiativ avviker från plan, men kommer färdigställas under året.
Tre initiativ har tillkommit med avvikelse från plan sedan delårsrapporten per april och redovisas i tabell A nedan. Ett uppdrag ”Utveckla ett arkitekturprogram för Norrtälje kommun” har försenats ytterligare och kommer slutföras 2026 och finns med i tabell A. Övriga uppdrag och initiativ som avviker från plan har tidigare godkänts i månadsrapporten per februari för kommunstyrelsen.
Bilagor
Kommunens utfall per juli uppgår till 134,5 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +99,1 mnkr. Nämnder avviker positivt med 136,3 mnkr och centrala kostnader avviker negativt med -52,9 mnkr. Centrala medel till förfogande avviker positivt med 34,5 mnkr per juli.
Prognosen för helårsresultatet uppgår till 116,0 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 20,2 mnkr. Skatteprognosen per augusti 2025 är försämrad mot budget med 32,9 mnkr.
Nämnderna prognostiserar ett resultat som är 43,7 mnkr bättre än budget. Detta är en förbättring mot prognos i delår 1 med 18,7 mnkr.
Kommunstyrelsen budget för centrala anslag har ianspråktagits eller beslutats med 2,4 mnkr per juli. Samtliga medel prognostiseras ianspråktas under året.
Norrtälje kommunkoncerns (NKAB) resultat efter finansnetto per juli uppgår till 64,1 mnkr mot bolagens periodiserade budget per juli på 6,7 mnkr. Alla bolagen visar en positiv avvikelse mot periodiserad budget per juli. Helårsprognosen för koncernen på 47,1 mnkr ligger 26,2 mnkr över budget men lägre än föregående års resultat på 62,6 mnkr.
Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje rapporterar ett resultat per juli på -32,6 mnkr vilket är 33,6 mnkr sämre än budget. Prognosen för helåret är ett underskott med -77,2 mnkr där den regionfinansierade verksamheten står för hela underskottet. Kommunal verksamhet prognostiserar en ekonomi i balans för 2025.
Tiohundra AB prognostiserar ett underskott om -70,0 mnkr för 2025 vilket fördelar sig mellan samtliga verksamheter. Utfallet per juli är ett underskott på -60,4 mnkr.
Bilagor
Norrtälje kommuns trygghetsfond finns till för de föreningar som vill bidra till att Norrtälje ska vara Sveriges tryggaste kommun senast år 2035. Totalt finns en miljon kronor avsatta för trygghetsfonden år 2025.
Åtta ansökningar om medel från trygghetsfonden har inkommit under aktuell ansökningsperiod. Medel föreslås att beviljas till sex av ansökningarna baserat på dess underlag och riktlinjerna för trygghetsfonden, om totalt 189 547 kronor. 810 453 kronor återstår av årets avsatta medel.
Slutredovisning ska ske senast den 31 mars 2026. Slutredovisning ska innehålla ekonomisk redovisning för hur medlen använts samt dokumentation på att sökt åtgärd har genomförts.
Bilagor
Uppdragsrapportering och investering - kommunen ska verka för ställplatser för husbilar i turistvänliga delar i hela kommunen
I Mål och budget 2025–2027 har kommunstyrelsen fått i uppdrag för 2025 att verka för ställplatser för husbilar i turistvänliga delar i hela kommunen. Inom ramen för detta uppdrag har mark- och exploateringsenheten undersökt lämpliga platser och föreslår att anslå
1 655 500 kr inom investeringsplanen för 2026 för anläggande av 25 ställplatser. Dessa är fördelade på kommunägda fastigheterna Älmsta 15:1, Finsta 1:101, Balder 5 och Oxhalsö 1:125. Drift- och kapitalkostnader om 215 000 kr finansieras genom utökad budgetram. Inom mark- och exploateringsenhetens driftbudget har det under våren 2025 etablerats 12 ställplatser till en kostnad om cirka 140 000 kr. Dessa 12 är utöver de 25 föreslagna. Enheten har även tagit fram och publicerat en checklista på Norrtälje kommuns officiella webbplats som ger information och vägledning till externa aktörer som vill anlägga ställplatser.
Bilagor
Fastighetsenheten har tidigare fått i uppdrag att utreda hur Mullevallen i Rimbo kan upprustas med omklädningsrum och tillhörande faciliteter. Beslut togs i kommunstyrelsen den 12 februari 2024 §255 att uppdra till fastighetsenheten att skriva fram en investeringsärende, för medel att genomföra en byggnation av omklädningsrum och tillhörande faciliteter på Mullevallen. Efter fastställt behov och utformning tillsammans med kultur- och fritidsförvaltningen och fastighetenheten av byggnaden utfördes en kalkyl. Kalkylen resulterade i en bedömd byggkostnad på 6 000tkr.
Investeringen medför en kostnad om 344 tkr/år, som finansieras med ökad internhyra till kultur- och fritidskontoret från år 2026.
För att kommunstyrelsen ska kunna fatta ett beslut krävs att kultur- och fritidsnämnden den 28 augusti 2025 (KFN 2025-163) först beslutar om en utökad budgetram.
Bilagor
Investeringen avser den sista av Södra bergens tre etapper och denna etapp 3 avser arbetet med omhändertagande av dagvatten och skyfall där området som avses går från Södra bergets högpunkt och ned till Lennart Torstenssons väg samt Galles gränd inklusive Verkstadsgatan. Hela Verkstadsgatan saknar idag ett kommunalt omhändertagande för dagvatten vilket ställer till problem vid kraftig nederbörd. Investeringen om 4 200 tkr för genomförandet inför förbättrat omhändertagande av dagvatten samt skyfallshantering. Även kapitalkostnader för de 1 000 tkr som tidigare beslutats av kommunstyrelsen, se beslut i bilaga 1, finns medräknade i kapitalkostnaderna. Kapitalkostnaderna ökar totalt med 292 tkr från år 2028 och ramkompensation för ökade kapitalkostnader inarbetas i Mål och budget 2028–2030. Investeringen kommer färdigställas under år 2027.
Bilagor
Peter Rågdahl och Viktor Israelsson föredrar ärendet för samhällsbyggnadsutskottet. Vederbörande redogör för projektets nuläge, planerade tillgänglighetsanpassningar, genomförd medborgarenkät samt dispositionsplan. Kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott ställer frågor om inhängning med grindar.
Lekplatsen i Societetsparken har nått sin tekniska livslängd och har flertalet gånger fått nedslag i utförda statusbesiktningar och en ombyggnation och upprustning planeras att utföras under 2025–2026.
I samband med ombyggnaden till temalekplats tillförs lekplatsen ett tema med koppling till Norrtälje stad och kommer även anpassas för olika åldersgrupper samt för ökad tillgänglighet utifrån olika funktionsvariationers behov.
Ombyggnaden är beräknas till en kostnad om 11 mnkr. Drifts- och kapitalkostnader ökar totalt med 948 tkr från 2027 för en total ombyggnad av Societetsparkens lekplats i Norrtälje och ramkompensation för ökade kapitalkostnader om 689 tkr samt för ökade driftskostnader om 75 tkr för nya anläggningsdelar inarbetas i Mål och budget 2027–2029, för drifts- och kapitalkostnader om 184 tkr för reinvestering av lekutrustning sker finansiering inom ram.
Bilagor
Investeringen avser färdigställande av slitlager i Sika industriområde. Investeringen är beräknad till en kostnad om 7 500 tkr och genomförs under år 2025. Ramkompensation för ökade kapitalkostnader om 669 tkr från och med år 2026 har inarbetats i Mål och budget 2026–2028. Investeringen innebär inga ökade driftkostnader.
Bilagor
Samhällsbyggnadskontorets fastighetsenhet har mellan år 2017 och år 2020 genomfört utredningar av Rådmansö sporthalls takkonstruktion, då man upptäckt läckage och sprickor i pelare. Utredningarna har visat att hela konstruktionen är för klent dimensionerad och att den därför rör sig för mycket. Konstruktionen har även visat sig så klent dimensionerad att den inte klarat full snö- och vindlast. Dessa påvisade briser var så alvarliga att hallen tvingats hållas stängd vid flertalet tillfällen då rasrisk förelegat.
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 16 150 tkr. Slutkostnaden för projektet blev 15 932 tkr och projektet redovisar ett överskott på 218 tkr.
Under år 2022 har hallen förstärkts både i tak och väggkonstruktionen, samt fått ett nytt tak med godkänd taksäkerhet.
Bilagor
Godkännande av marköverlåtelseavtal till detaljplan för Västertorpsskogen, fastigheten Rimbo-Tomta 3:31 och del av fastigheten Rimbo-Tomta 7:1, i Rimbo församling
Samhällsbyggnadskontoret föreslår godkännande av marköverlåtelseavtalet för markområdet inom detaljplanen för Västertorpsskogen, fastigheten Rimbo-Tomta 3:31 och del av Rimbo-Tomta 7:1, i Rimbo församling. Avtalet är ett led i genomförandet av antagandet av detaljplan för området samt tidigare beviljat markanvisningsavtal med tillhörande tilläggsavtal. Avtalet innebär att kvartersmarken i detaljplanen för Västertorpsskogen överlåts till Tranvik Projekt AB för uppförande av flerbostadshus bostadsrätter, hyresrätter och en förskola. Exploatören ska ersätta kommunen för den faktiska kostnaden för utbyggnaden av allmän plats.
Bilagor
Antagande av detaljplan för Västertorpsskogen, fastigheten Rimbo- Tomta 3:31 och del av fastigheten Rimbo- Tomta 7:1, i Rimbo församling
Föreslagen detaljplan avser ändra markanvändningen i Västertorpsskogen från naturmark till ett nytt bostadsområde med bostäder, förskola, park, och bostäder med särskild vård och service så kallade vård- eller gruppboenden. Planen möjliggör även för att sammanlänka en huvudgata, Västertorpsvägen, vilket öppnar upp möjligheten att kollektivtrafikförsörja den norra delen av Rimbo.
Bilagor
Beslut om antagande - Upphävande av del av tomtindelning för kvarteret Håsta Ändring av detaljplan för kv. Tågmästaren m.fl. inom Håstaområdet i Rimbo
Planändringen syftar till att upphäva den del av tomtindelningen för kvarteret Håsta som gäller för fastigheterna Håsta 10 och Håsta 11. Efter det kan en fastighetsbildning ske som gör det möjligt att stycka av de två fastigheterna till åtta fastigheter.
Bilagor
Yttrande över samråd gällande tematiskt tillägg till översiktsplanen för Östhammars kommun - energiproduktion och eldistribution
Östhammars kommun har tagit fram ett tematiskt tillägg till översiktsplan med fokus på energiproduktion och eldistribution. Projektet genomförs inom ramen för Naturvårdsverkets pilotprojekt för att utveckla arbetssätt för att möjliggöra effektiva plan- och tillståndsprocesser för etablering av kärnenergianläggningar. Planförslaget föreslår ny energiproduktion i tätorten Hargshamn som i ligger i närheten av Norrtälje kommun. Ett förslag till yttrande är framtaget av samhällsbyggnadskontoret. Yttrandet framför att planförslaget innehåller brister sett till tydlighet och beskrivning av konsekvenser för Norrtälje kommun.
Bilagor
Inför de allmänna valen 2026 har val- och demokratinämnden tagit fram ett förslag till förändrade valdistrikt i Norrtälje kommun. Formellt ska förslaget antas av kommunfullmäktige för fastställande av Länsstyrelsen i Stockholms län. Kommunstyrelsekontoret har låtit genomföra en större översyn av gällande indelning i syfte att få till en mer effektiv valadministration. I korthet innebär förslaget att det totala antalet valdistrikt behålls oförändrat samtidigt som två nya valdistrikt tillkommer. Dels delas valdistriktet Rådmansö i två, dels bildas ett valdistrikt kallat Norrtälje Östra som inkluderar området kring Solbacka gård, Hårnacka och Långgarn i Norrtälje stads östra ytterområde. De distrikt som föreslås tas bort är Norrtälje – Fågelsången och Edebo-Ununge. Vidare har en rad justering gjorts av framför allt den norra kommundelen och Rimbo men dessa kommer påverka väljarna i marginell utsträckning.
Bilagor
I samband med att bl.a. avtal och överenskommelser tecknas mellan Norrtälje kommun och annan part förekommer det att underskrift av kommunens firmatecknare efterfrågas. Ofta begärs också att kommunen ska kunna visa ett beslut om att vederbörande person har blivit utsedd till firmatecknare.
Kommunens firma tecknas i förening av en förtroendevald samt en tjänsteperson. Med anledning av att en ny kommundirektör tillträder i kommunen finns behov att justera personkretsen av behöriga firmatecknare.
Bilagor
Utredningen visar att förutsättningarna för en kommunal gemensam bostadsförmedling med privata fastighetsägare i Norrtälje kommun är begränsade. Privata aktörer bedömer att befintliga förmedlingssystem fungerar tillfredsställande och ser inte tillräckliga incitament att ansluta sig till en kommunal lösning. En sådan förmedling skulle dessutom innebära ökad administration utan att förväntas leda till fler sociala kontrakt.
I stället föreslås att kommunen etablerar en digital bostadsportal på sin webbplats som samlar information om hyresvärdar och deras kösystem. För att stärka arbetet med sociala kontrakt, särskilt för våldsutsatta, rekommenderas även att riktlinjer tas fram för hur sådana kontrakt kan konverteras till permanenta hyresavtal. Förslagen är förenliga med gällande lagstiftning och bedöms kunna genomföras inom befintliga organisatoriska och budgetära ramar. Kommunstyrelsen föreslås därmed godkänna utredningen och uppdra åt berörda kontor att genomföra de föreslagna insatserna.
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har, i samarbete med konsult, utrett förutsättningarna för införande av kommunala hyresgarantier i Norrtälje kommun. Syftet med garantin är att underlätta för hushåll med tillräcklig betalningsförmåga, men som inte uppfyller hyresvärdars krav på exempelvis fast inkomst, avsaknad av betalningsanmärkningar eller godkända boendereferenser, att få ett förstahandskontrakt på bostadsmarknaden.
Utredningen visar att det finns ett potentiellt behov och ett positivt intresse från både allmännyttan och privata hyresvärdar för en sådan modell. Införandet bedöms kunna bidra till en tryggare och mer långsiktig bostadssituation för ett tiotal hushåll årligen, med störst nytta för exempelvis barnfamiljer, unga vuxna och personer med tidsbegränsade anställningar. Kostnaden för kommunen bedöms som marginell och det finns möjlighet att söka statligt bidrag om 5 000 kronor per garanti. Erfarenheter från andra kommuner visar att modellen kan implementeras med låg risk för kommunen och med tydlig nytta för individen.
Bilagor
Det säkerhetspolitiska läget och utvecklingen i närområdet skapar stora utmaningar beträffande utvecklingen av området civil beredskap. Civil beredskap är samlingsbegreppet för krisberedskap och civilt försvar.
Kommunfullmäktige beslutat ”Plan för Norrtälje kommuns arbete med civil beredskap 2024–2026”, §227, 2023-12-18. Planen anger att kommunkoncernens verksamheter ska säkerställa att arbetet kan bedrivas tryggt, säkert och störningsfritt i enlighet med gällande lagstiftning och politiska beslut även under samhällsstörningar. Verksamheternas kontinuitetssäkerhet i vardagen ska utgöra grunden för kommunkoncernens civila beredskap.
För detta krävs ett systematiskt och koordinerat arbete med kontinuitetshantering, verksamhetsplanering och risk- och sårbarhetsanalys i kommunkoncernens verksamheter.
Enheten för trygghet och säkerhet har under 2025 utvecklat kommunens koncept för kontinuitetshantering. Metodstödet har gjorts mer användarvänligt och omfattar nu också verksamheternas åtaganden under höjd beredskap. Vidare bistår enheten med kompetens i verksamheternas arbete med kontinuitetshantering och genomförande av workshops.
Enheten deltar i det regionala samarbetet för utveckling av krigsorganisation på kommunal nivå under ledning av Länsstyrelsen Stockholm.
För att arbetet med kontinuitetshantering enligt ”Plan för Norrtälje kommuns arbete med civil beredskap 2024–2026”, §227, 2023-12-18 ska prioriteras behöver kommunkoncernens verksamheter tilldelas uppdraget.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Kommunens utbildning- och övningsplan ska kompletteras med att minst två övningar på temat civil beredskap ska genomföras årligen
Kommunstyrelsekontorets verksamhetsplan 2025–2027 tilldelar enheten trygghet och säkerhet uppdraget ”Kommunens utbildnings- och övningsplan ska kompletteras med att minst två övningar på temat civil beredskap ska genomföras årligen”.
Från mars 2025 har tf. kommundirektör fastställt en reviderad utbildnings och övningsplan för civil beredskap 2024–2026. Den reviderade utbildnings- och övningsplan anger, i enlighet med givet uppdrag, att minst två övningar per år ska genomföras på temat civil beredskap.
Under 2025 planeras en ledningsövning relaterat till hantering av kärnteknisk händelse samt en operativ trygghetspunktsövning.
Båda övningarna ska genomföras under den nationella Beredskapsveckan vecka 39.
Bilagor
Svar på motion från Andrea Kronvall (SD) och Karl-Göran Edberg (SD) om systematisk inventering och tillsyn av enskilda avloppslösningar i Norrtälje kommun – för bättre hälsa, miljö och för at
Sverigedemokraternas företrädare Andrea Kronvall samt Karl-Göran Edberg lämnade vid kommunfullmäktiges sammanträde den 17 februari 2025 in en motion angående systematisk inventering och tillsyn av enskilda avloppslösningar i Norrtälje kommun. De föreslår i motionen att Norrtälje kommun utreder kostnaden och genomförandet av en systematisk, områdesvis tillsyn och inventering av enskilda avlopp, samt hur detta arbete kan integreras i kommunens befintliga VA-planer. Då motionen behandlar ett ämne som ligger inom en annan nämnds/styrelses ansvarsområde har motionen remitterats för yttrande till bygg- och miljönämnden samt Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA), vars yttranden återfinns i bilaga 2 och 3. Kommunstyrelsekontorets bedömning är att motionen ska anses besvarad då det i dagsläget pågår arbete som uppfyller intentionerna bakom motionens förslag.
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
Bilagor