Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Förvärv av fastigheter
Valärenden till kommunstyrelsen 2025
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
Bilagor
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Anders Ahlström, räddningschef, informerar om förbud förenat med vite enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Ärendet föreslår att kommunfullmäktige godkänner att Roslagsbostäder AB köper två fastigheter med totalt 39 lägenheter i Hallstavik. Fastighetsaffären är ekonomiskt fördelaktigt för bolaget. Att köpa befintliga hyresrätter är ett effektivt sätt att utöka beståndet och stärka ägarens närvaro på orten.
Det ger ett positivt signalvärde att Roslagsbostäder AB satsar på orten Hallstavik och vill utveckla sin verksamhet där. Bolaget har redan befintlig förvaltningspersonal på plats med kapacitet att ta sig an fastigheterna vilket ger en stor fördel gentemot andra potentiella investerare.
Fastigheterna är i gott skick, samtliga lägenheter är uthyrda och husen ligger i ett lugnt och attraktivt bostadsområde precis intill Roslagsbostäder AB:s befintliga bostäder. Roslagsbostäder AB har idag 371 lägenheter i Hallstavik, samtliga är uthyrda. Ett eventuellt köp skulle utöka beståndet med ca 10 procent vilket bolaget ser som mycket positivt.
Styrelsen för Roslagsbostäder AB har behandlat ärendet den 10 februari 2025. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärendet den 30 april 2025.
Bilagor
För att nya företag och verksamheter ska kunna etablera sig i Mellingeholms verksamhetsområde behöver infrastrukturen vara utbyggd. Detta för området ska ses som ett attraktivt område att etablera olika verksamheter i, stora som små.
Det föreslagna beslutet innefattar 8 500 tkr till detaljprojektering av hela verksamhetsområdet. Detaljprojekteringen kommer sedan ligga till grund för utbyggnad av infrastrukturen i verksamhetsområdet. Uppkomna kostnader för detaljprojektering kommer att inarbetas i kommande investeringsärende om genomförande. Projekteringskostnad för VA och ledningssamordning beräknas till 2,8 miljoner och kommer läggas på exploateringsprojektet, den summan innefattas inte i denna föreslagna investering.
Projektgruppen har med hjälp av värderare beräknat att kvartersmarken som kommer att säljas uppskattas till 37,7 hektar med ett snittpris på 900 kr/kvm = 340 mnkr (värderingen av kvartersmark är uppdaterad 2025).
Bilagor
Nyponfältets park och lekplats är i behov av upprustning för att öka parkens lekvärden. Detta görs genom anläggande av en temalekplats på temat lekotop där man binder samman lek och landskap med en naturbaserad gestaltning. Investeringen omfattar även att säkerställa en hållbar hantering av skyfalls- och dagvatten inom parkområdet då investeringen ska hantera vattenflöden från skyfall från avrinningsområde omfattande Karljohansvampen 1 samt del av fastigheten Tälje 3:1. Investeringen omfattar även att ge parken en ökad biodiversitet för att säkerställa möjligheten till lek i skugga under soliga dagar, årstidsvariation och blomsterprakt genom plantering av växter med olika kvalitet och karaktär i parken. Kapitalkostnaderna ökar totalt med 490 tkr från 2027 för reinvestering av Nyponfältets lekplats i Norrtälje och finansiering av drift och kapitalkostnader sker inom befintlig ram.
Bilagor
Norrtälje kommun står inför utmaningar gällande behovet av arbetsplatser och lokalanvändning, särskilt med tanke på digitalisering och förändrade arbetsformer. En utredning har kartlagt socialkontorets lokalbehov och föreslår att kommunens administrativa funktioner samlas på en gemensam arbetsplats för att öka effektiviteten och förbättra samarbetet. Projektet har som mål att skapa flexibla och moderna arbetsmiljöer samt en central mötesplats för invånare och näringsliv.
Det föreslagna alternativet 2 innebär en ombyggnation för att främja flexibilitet och samarbete, vilket förvaltningen bedömer vara den bästa lösningen. Förslaget innefattar mindre kontorslandskap, fler mötesrum och förbättrad akustik för att stödja samarbetet och öka effektiviteten. Bruttofinansieringen sker genom kommunens investeringsbudget och kan delvis finansieras genom omprioriteringar av planerade investeringsobjekt inom fastighetsavdelningens budget. Framtida kapitalkostnaderna beräknas med en avskrivningstid på 25 år, vilket påverkar den framtida hyresnivån enligt kommunens hyresprinciper.
En fördjupad förstudie är nödvändig för att analysera kostnader, risker och tidsplan inför nästa steg i projektet. Alternativ 2 bedöms som långsiktigt hållbart, men ett noggrant övervägande av de praktiska och ekonomiska konsekvenserna krävs innan genomförandebeslut kan tas 2026. För att möjliggöra detta föreslås att ett investeringsanslag om 5 000 tkr beviljas för att genomföra den fördjupade förstudien av alternativ 2, samt att startbesked för arbetet lämnas. Förstudien ska även omfatta en utvidgad analys av möjligheterna att samlokalisera fler administrativa funktioner inom kommunen och kommunkoncernen, i syfte att minska externa lokalhyror, effektivisera nyttjandet av befintliga lokaler och främja ökad samverkan, helhetssyn och god service inom organisationen.
Bilagor
Godkännande av Tillägg III till markanvisningsavtal för projektet Västertorpsskogen del av Rimbo-Tomta 7:1
Mark- och exploateringsenheten under samhällsbyggnadskontoret, har upprättat förslag till Tillägg III av markanvisningsavtal med Tranvik Projekt AB. Tilläggsavtalet har tagits fram främst med anledning av att tiden för tidigare tecknat tilläggsavtal håller på att gå ut och detaljplanen kommer inte hinna antas innan avtalet går ut. Ett nytt tilläggsavtal tecknas även för att göra mindre förändringar i vad som ska regleras i kommande marköverlåtelseavtal. Det som föreslås förändras är att gatukostnadsersättningen ersätts med exploateringsbidrag, projektets preliminära tidplan uppdateras, samt att det tydligare definieras vad som avses med ljus BTA.
Bilagor
Föreslagen detaljplan avser ändra markanvändningen inom del av fastigheten Mora 3:55 från parkmark till förskola. Det kommer att tillskapa möjligheter för 80 nya förskoleplatser i Bergshamra. Planförslaget möjliggör en två våningar hög förskola med plats för tekniska system på vinden. För att ansluta till omkringliggande bebyggelse utförs fasaderna i trä, vilket också bidrar till att såväl huvudbyggnaden som kompletterande byggnader ges möjlighet att smälta in i miljön.
Bilagor
Kommunstyrelsen gav kommundirektören i uppdrag i justerad verksamhetsplan, beslutad den 6 maj 2024 §93, att ta dram ett nytt förslag på vision för Norrtälje kommun samt en implementeringsplan för denna. Detta då den nuvarande visionen Global livsstil, lokalt liv inte ansågs ha tillräcklig styrverkan på kommunens utmaningar.
Arbetet med framtagandet av en ny vision delades in etappvis varav den första etappen inkluderade utformandet av en enkät som gick ut till medborgare, näringsliv, besökare och andra forum. Det arrangerades även workshops såväl internt som externt. Totalt svarade 6893 personer.
Efter denna etapp sammanfattades och analyserades insamlade data och lades som grund till det fortsatta visionsarbetet. Tre förslag presenterades men ansågs inte nå upp till det syfte och mål som angavs i uppdraget. En ny etapp inleddes. Efter uppdragets omtag har nuvarande förslag stämts av mot externa varumärkesstrateger, delar av näringslivet samt presenterats för samtliga politiska partier.
Bilagor
Klimathandlingsplanen syftar till att ständigt förbättra kommunens förmåga att minska utsläpp av koldioxid, inklusive andra växthusgaser. Arbetet med att motverka klimatförändringen förväntas pågå kontinuerligt och integreras i kommunkoncernens ordinarie verksamhet i linje med kommunens styrmodell, samt i samverkan med övriga intressenter i samhället. Insatser som bidrar till minskade utsläpp av koldioxid bör ses som en naturlig del av arbetet med Agenda 2030, miljömålen och andra nationella och internationella mål.
Klimathandlingsplanen är ett styrande dokument för kommunala verksamheter och nämnder, kommunala bolag, samt de aktörer som utför verksamhet på uppdrag av Norrtäljes kommun.
Klimathandlingsplanen som helhet består av flera dokument:
Klimathandlingsplanen tar första steget mot en mer omfattande klimatomställningsplan.
Bilagor
Socialnämnden har den 20 mars 2025 hemställt kommunfullmäktige besluta om att socialnämnden får bevilja insatser utan behovsprövning och att beslutet ska gälla från och med den 1 juli 2025 under förutsättning att riksdagen beslutar om att anta ny socialtjänstlag.
Bilagor
Remiss har inkommit från Finansdepartementet avseende SOU 2025:20 Kommunal anslutning till Utbetalningsmyndighetens verksamhet. Kommunen ges möjlighet att avge remissvar. Förslaget kan bidra i kommunens arbete med att stävja felaktiga utbetalningar och välfärdsbrott.
Bilagor
Räddningstjänsten utfärdade 2023-08-29 föreläggande med diarienummer KS 2023-1391 riktat mot Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län med organisationsnummer 802405-0216. Föreläggandet avser allvarliga brister i brandsäkerheten i en byggnad som används för vandrarhemsverksamhet och personalboende.
Bristerna är av sådan karaktär att de innebär en allvarlig risk för personsäkerheten och äventyrar liv och hälsa för de som övernattar i byggnaden.
Trots en lång rättelsetid, inklusive en beviljad förlängning, har Skärgårdsstiftelsen varken åtgärdat bristerna eller inkommit med någon plan för hur dessa ska avhjälpas.
Förbudet tillsammans med vitet ska förhindra att byggnaden användas för övernattning innan de förelagda bristerna i brandskyddet har åtgärdats.
HRM Affärsutveckling AB har fått i uppdrag att genomföra rekryteringsförfarandet inför anställning av kommundirektör. Efter genomförd process har ett antal slutkandidater presenterats för kommunstyrelsens presidium. Av dessa föreslås Rickard Sundbom bli ny kommundirektör.
MBL-förhandling har skett med samtliga berörda fackliga organisationer vid Norrtälje kommun. Inga förbund motsätter sig arbetsgivarens förslag att anställa Rickard Sundbom som kommundirektör.
Bilagor
Bilagor