Möte 2020-02-03
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Informationsärenden
-
23
Delegationsbeslut
-
Kommunstyrelsekontoret/VA-avdelningen föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Sammanlagt berör ärendet tre fastigheter vilka har fått anslutning till kommunens allmänna VA-anläggning. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
-
§ 5
Antagande av detaljplan för Bålbroskogen, del av fastigheten Rimbo-Tomta 7:1, i Rimbo församling
Planens syfte är att pröva möjligheten att uppföra cirka 300 bostäder, varav minst en tredjedel hyresrätter för del av fastigheten Rimbo-Tomta 7:1, Bålbroskogen. Bebyggelsen föreslås i huvudsak bli fyra och fem våningar mot skogen som kommer att bilda ett fondmotiv till de nya husen. Mot Rånäsvägen föreslås bebyggelse i två våningar för att möta den befintliga villabebyggelsen väster om vägen. Områdets nordöstra del, där ett antal fornlämningar har påträffats lämnas fritt från bebyggelse. Skogsmarken kommer att fungera som ett närrekreationsområde med möjlighet att ta sig ut till omgivande naturmark. Områdets centrala del (gröning) blir en gemensam bostadsgård med möjlighet till skyddade uteplatser samt lek och rekreation mellan husen. En cirka 16 meter bred zon närmast banvallen bevaras som naturmark för att bebyggelsen inte ska påverka naturupplevelsen på banvallen. I planområdets sydvästra del föreslås en torr översvämningsyta med parkkaraktär. Dagvattenanläggningen utformas så att fördröjnings- och reningskraven uppnås, samtidigt som den ska utgöra en social plats för rekreation. Parkering för boende och besökare ordnas inom fastigheten.
Bilagor
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
I syfte att möjliggöra för restauratörer att hålla uteserveringar öppna vintertid behöver taxan för upplåtelse av offentlig plats justeras. I kolumnen "anmärkningar" för uteserveringar vintersäsong, stryks meningen om att staket/plan inte får förekomma och att stolar och bord ska plockas undan vid stängning. Avgiften höjs också under vintersäsongen till 300 kr i Norrtälje hamn och till 200 kr i övriga Norrtälje. Taxan indexregleras.
Bilagor
-
EU-förordningen ((EU) 2017/625) om offentlig kontroll inom livsmedelskedjan träder i kraft den 14 december 2019. För att säkerställa att kommunerna har möjlighet att ta betalt för sin
livsmedelskontroll fullt ut efter detta behöver taxan för offentlig kontroll inom livsmedels- och foderlagstiftning anpassas till den nya EU-förordningen.Den nuvarande timtaxan som tidigare beslutats av kommunfullmäktige i december 2018 ligger på 1 100 kr för uppföljande kontroll och 1 250 kr för övrig kontroll även tills vidare.
Bilagor
-
I enlighet med Norrtälje kommuns styrprocess skall nämnden lämna sitt underlag till verksamhetsplan för 2020-2022 senast i juni 2019. Kontoret har, utifrån planeringsförutsättningarna
2020-2022 för budget 2020 och plan 2021 samt 2022, arbetat fram förslag till underlag till verksamhetsplan (inklusive taxor). Taxorna är förutsättningar för att verksamheten skall kunna
genomföras enligt plan.Den nu föreslagna taxan innebär tillägg av poster för typen relationshandling och typen avgiftsreducering vid lång handläggningstid (som lagstadgades 1 januari 2019, proposition
2017/18:210). Små skrivfel har rättats till samt förtydligande i text för punkterna 1.35 och 2.35 (tabell 1 och 2).Rabatt på avgiften för utstakning införs när situationsplanen grundar sig på en Nybyggnadskarta enligt ny punkt 16.13 (tabell 16). Små justeringar i uträkningstabellen för Nybyggnadskarta görs, i tabell 15, men påverkar inte genomsnittstiden, dvs uträkningsfaktorn.
Bilagor
-
Mål och budget för Norrtälje kommun för 2020-2022 antogs i kommunfullmäktige i november 2019. På samma sammanträde antogs en ny styrmodell för Norrtälje kommun. Den nya mål- och styrmodellen ska säkerställa att politikens mål och prioriteringar får genomslag i kommunens verksamheter och
möjliggöra uppföljning på ett annat sätt än tidigare. Utifrån dessa beslut har kommunstyrelsekontoret tagit fram ett förslag till verksamhetsplan för kommunstyrelsen för 2020.Bilagor
-
Kommunstyrelsekontoret har behov av investeringsanslag om totalt 7 800 tkr för hyresgästpåkallade verksamhetsanpassningar av kommunala fastigheter. Behov av hyresgästpåkallade investeringar och verksamhetsanpassningar uppstår ofta med kort varsel och föranleds ofta av myndighetsbeslut via t.ex. brandsyn eller annat lagstadgat krav där genomförandet behöver ske omgående.
Investeringarna finansieras inom ramen för kommunstyrelsens anslag för investeringar år 2020. Kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av anpassningen finansieras inom berörda nämnders befintliga ramar.
För Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje och andra externa hyresgäster finansieras kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av anpassningen genom avtalade hyresförpliktelser för den aktuella fastigheten.
Bilagor
-
868kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med verksamhetsplanering (VP) och budgetering inför år 2020 har kommunstyrelsekontoret identifierat att kommunstyrelsen prognostiseras redovisa ett underskott om
23 miljoner kronor för helåret 2020 och ytterligare underskott kommande år, om inga åtgärder vidtas. Kommunstyrelsekontoret har till följd av detta initierat en inventering av möjliga åtgärder i syfte att få en ekonomi i balans. Underskottet var fram till i december 2019 inte känt, varför kommunstyrelsekontoret har identifierat ett behov av att genomlysa kommunens ekonomistyrning. För att genomföra en sådan granskning har kommunstyrelsens ordförande i samråd med de tillförordnade och biträdande kommundirektörerna bedömt att en extern granskare bör anlitas, i syfte att säkerställa opartiskhet och att redovisningen skyndsamt ska kunna föreläggas kommunstyrelsen. Utifrån att en extern granskare måste upphandlas och en uppskattning av den tid som krävs för att göra en granskning, bedömer kommunstyrelsekontoret att en granskningsrapport bör kunna presenteras senast i samband med kommunstyrelsens sammanträde den 27 april 2020.Bilagor
-
677kb Ladda ner dokument
-
-
§ 13
Prolongering av Norrtälje kommuns handlingsprogram för skydd mot olyckor 2016-2019, att gälla även 2020
Kommunfullmäktige prolongerar Norrtälje kommuns handlingsprogram för skydd mot olyckor 2016- 2019 att gälla även under 2020. Det medger analys och hänsynstagande till kommande lagstiftningsförändringar avseende utformningen av handlingsprogrammet samt tillkommande och förändrade uppdrag avseende exempelvis civilt försvar. Det skapar även förutsättningar för det nybildade Kontoret för Räddning och säkerhet att inför ett nytt handlingsprogram värdera dagens organisation och ambitionsnivå utifrån aktuell riskbild och andra förutsättningar i kommunen. Förslag till nytt och utvecklat handlingsprogram för perioden 2021-2023 tas fram för möjligt beslut under hösten 2020.
Bilagor
-
794kb Ladda ner dokument
-
-
Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) anger att det i varje kommun ska finnas en krisledningsnämnd som vid extraordinära händelser ska fullgöra uppgifter och kan ta över verksamhet från andra nämnder.
Då speciella regler för nämndens sammankallande och beslutsfattande gäller för krisledningsnämnden motiverar detta att ett särskilt reglemente antas för krisledningsnämnden. Föreslaget reglemente med regler om nämndens uppgifter och arbetsformer syftar till att klargöra och underlätta krisledningsnämndens arbete i händelse av en extraordinär händelse.
Bilagor
-
623kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun ska ha en god förmåga att hantera kriser och andra samhällsstörningar som påverkar kommunens verksamhet och dess invånare. För detta ändamål antar kommunfullmäktige Norrtälje kommuns styrdokument för krisberedskap 2020. Styrdokumentet inkluderar den krisledningsplan som krävs enligt lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Med en ettårig löptid på styrdokumentet och ett uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram ett utvecklat styrdokument för perioden 2021-2023 medges möjlighet att arbeta in lärdomar från
hanteringen av stormen Alfrida samt slutsatser från genomförd risk- och sårbarhetsanalys och kommande säkerhetsskyddsanalys. Det möjliggör även en utveckling av krisledningsplanen utifrån perspektiven höjd beredskap och krig, en viktig del i pågående uppbyggnad av civilt försvar.Bilagor
-
Inrättandet av ett lokalt trygghets- och säkerhetsråd, tillika brottsförebyggande råd, under kommunstyrelsen skapar förutsättningar för en bred dialog mellan förtroendevalda, tjänstepersoner,
polisen samt andra berörda aktörer avseende arbetet med trygghet och säkerhet i Norrtälje kommun. Trygghets- och säkerhetsrådet ersätter det sedan tidigare vilande brottsförebyggande rådet och är tänkt att utgöra en plattform för dialog, transparens och gemensam lägesbild avseende nuläge, utmaningar och fortsatt arbete inom området. Formella beslut avseende arbetet med trygghet och säkerhet tas i ordinarie nämnds- och tjänstemannaorganisationer.Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram och fastställa en arbetsordning för trygghets- och säkerhetsrådet. Inriktningen är att rådets politiska representation ska bestå av ledamöter i
kommunstyrelsens arbetsutskott samt ordföranden för KSON, samt att kommunstyrelsens ordförande ska utgöra ordförande för rådet. I övrigt föreslås rådets medlemmar bestå av utvalda tjänstepersoner i kommunen inom området trygghet och säkerhet samt representant från polisen, näringslivet och eventuellt frivilligorganisationer.Bilagor
-
686kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av rekommendationer från revisionen samt att arbete med frågor kring samhällsskydd och beredskap visat på behov av översyn föreslås revideringar i kommunstyrelsens reglemente och A-delen i nämndernas gemensamma reglemente. De viktigaste revideringarna som föreslås är tillkomst av beslutsförhetsregler för arbetsutskott och presidium, förtydligande av utbildningsansvar samt justeringar inom området samhällsskydd och beredskap.
Bilagor
-
900kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorernas granskning fyller en viktig funktion i kommunal verksamhet genom uppföljning av politiska beslut, ekonomi, styrning och kontroll. Ett reglemente för revisorernas verksamhet är
viktigt för att tydliggöra och stärka revisionens uppdrag, arbetsformer och resultat. Kommunrevisionens förslag till reglemente utgår från SKR:s (Sveriges Kommuner och Regioner)
underlag till revisionsreglemente och innebär inga stora förändringar jämfört med nuvarande reglemente. Reglementet föreslås träda i kraft omedelbart.Bilagor
-
737kb Ladda ner dokument
-
-
De förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun, har givit PwC i uppdrag att granska och bedöma om kommunstyrelsen har ändamålsenliga och tillförlitliga rutiner för rapportering av pensionsunderlag som säkerställer en tillräcklig intern kontroll och om redovisningen ger en rättvisande bild.
Norrtälje kommun arbetar kontinuerligt med ständiga förbättringar och för att vidareutveckla den interna kontrollen avseende kommunens rutin av pensionsunderlag och redovisning medför granskningens fyra rekommendationer som kommunen en värdefull del i det fortsatta arbetet. De förbättringsområden som framförs när det gäller rutinen av pensionsunderlag har påbörjats och kommer att genomföras till stor del under början av 2020. Det handlar bland annat om att säkerställa att samtliga rekommenderade förbättringar genom att införa en nytecknad tjänst från KPA, Pensionshjälpen- och Politiker Plus, upprätta dokumenterade rutiner och checklistor samt att säkerställa att information och layout i förvaltningsberättelsen följs.
Bilagor
-
§ 20
Ställningstagande gällande rekommendation från SKL till kommunerna om gemensam finansiering av system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat om Rekommendation till kommunerna om gemensam finansiering av ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter. Kommunstyrelsen beslutade under hösten 2019 att anta rekommendationen under förutsättning att finansiering sker inom befintlig medlemsavgift. Efter det har SKR skickat ut information till de kommuner som har svarat att det inte medverkar eller medverkar under förutsättning att finansiering sker inom befintlig medlemsavgift. Där framgår det att kommunen har möjlighet att medverka om nytt beslut meddelas.
Bilagor
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
Förbundet Storsthlm föreslår kommunerna inom Stockholms län att anta en överenskommelse om omhändertagande av avlidna. Överenskommelsen syftar till att tydliggöra kostnadsansvar, ansvarsgränser och skapa en enhetlig hantering inom länet. Då ansvaret för omhändertagande av avlidna åligger kommunen innebär ett antagande av den aktuella överenskommelsen inte några tillkommande kostnader.
Bilagor