Möte 2024-05-06
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
20
Val av 8 ledamöter, varav en ordförande, en vice ordförande och en andre vice ordförande samt 8 ersättare till brottsförebyggande rådet (BRÅ)
-
21
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
689kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade om en tilläggsbudget den 18 december 2023 där bland annat kommunstyrelsen tillfördes 0,8 mnkr, tillskottet gäller för budgetåret 2024. Under 2023 färdigställdes inte 22 uppdrag och fyra nämndinitiativ och flyttas då över till 2024. Dessa uppdrag och nämndinitiativ flyttas över till justerad verksamhetsplan. Fyra nämndinitiativ som inte fanns med i den ursprungliga verksamhetsplanen har tillkommit för år 2024, dessa är ”Ta fram förslag på ny vision för Norrtälje kommun samt en implementeringsplan för införande”, ” Uppdra till näringsliv- och etablering att revidera näringslivsstrategin för Norrtälje kommun”, ” Säkerhet och beredskap ska erbjuda samtliga förvaltningar och bolag möjlighet till workshops som dokumenteras för uppstart av deras kontinuitetshantering” och ”Ta fram åtgärdsplan för att inte överskrida den beslutade koldioxidbudgeten”.
Bilagor
-
Kommunstyrelsekontoret har granskat kommunens alla nämnders justerade verksamhetsplaner för åren 2024–2026. Den 18 december 2023 beslutade kommunfullmäktige om en tilläggsbudget där flera nämnder fick tillskjutande medel, vilket ska korrigeras in i den justerade verksamhetsplanen. De uppdrag och nämndinitiativ som ej färdigställts under 2023 ska också föras över till 2024 och korrigeras in i den justerade verksamhetsplanen.
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
-
§ 94
Slutredovisning av uppdrag: Genomlysning av lagstadgade och frivilliga kostnader i kommunen inklusive politiska satsningar
Kommunfullmäktige har i Mål och budget 2024–2026 beslutat om uppdraget ”Genomlysning av lagstadgade och frivilliga kostnader i kommunen inklusive politiska satsningar” till kommunstyrelsen. Kommunstyrelsekontoret har berett en rapport för att utföra uppdraget.
Bilagor
-
§ 95
Uppdrag: Utreda hur arbetet med att nyttja statsbidrag, EU-bidrag och andra externa delfinansieringsmöjligheter, kan utvecklas
Kommunfullmäktige har i Mål och budget 2024–2026 beslutat om uppdraget till kommunstyrelsekontoret. Kommunstyrelsekontoret har berett en rapport för att utföra uppdraget. Rapporten redogör för kommunens aktuella läge avseende extern finansiering och utvecklingsmöjligheter. Rapportens två bilagor redovisar vilka finansieringsmöjligheter som finns tillgängliga under år 2024.
Bilagor
-
Norrtälje kommun förvärvade bolaget 2014 som en del av samhällsutvecklingen inom kommunen. Bolaget äger och förvaltar fastigheten Smeden 1 i hamnområdet vilket ingår i Norrtälje hamn ut- och ombyggnad. I bokslut 2023 har bolaget 130 tkr i likvida medel, fordringar om 68 tkr och en skuld till Norrtälje vatten och avfall AB för anslutningsavgift för VA på 329 tkr och övriga skulder om 198 tkr. För att betala fakturorna behöver bolaget tillskott av likvida medel. En kalkyl visar på kostnader från bokslut 2023 fram till och med år 2025 på cirka 160 tkr per år vilket ger ett likviditetsbehov ytterligare om drygt 300 tkr för åren 2024 och 2025. Ytterligare kostnader kan tillkomma.
När försäljning av bolaget/fastigheten Smeden 1 Norrtälje AB kan ske är osäkert. Planerad försäljning är år 2024-2025. Vid försäljningen återfås återstående likvida medel via försäljningspriset.
Ett aktieägartillskott på 1,5 mnkr ger bolaget likvida medel för kommande års drift samt säkerställer en nivå på det egna kapitalet som uppskattas hålla fram till och med år 2026.
Bilagor
-
477kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje beslutade den 15 februari 2024 att ställa ut en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB för räkenskapsåret 2024 om högst 100 000 000 kronor, dock längst till och med den 30 april 2025, för att säkerställa att bolaget Tiohundra AB:s egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet, under förutsättning att förbundsmedlemmarna förbinder sig att lämna motsvarande tillskott till förbundet.
Kommunfullmäktige föreslås godkänna Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtäljes utställande av en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB för räkenskapsåret 2024 om högst 100 000 000 kr, dock längst till och med den 30 april 2025, för att säkerställa att bolagets egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet.
I beslutsunderlagen från kommunalförbundet saknas en fördjupad analys av den ekonomiska situationen i Tiohundra AB. Kommunalförbundet uppmanas därför att genomföra en fördjupad analys av den kommunala delen av verksamhet och ekonomi i det av förbundet helägda bolaget Tiohundra AB.
Bilagor
-
493kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare beslutad investering i höjdfordon, KS § 47 2023-04-03, utökas med 3,5 mnkr till 12,5 mnkr med anledning av en kraftigt förändrad prisbild jämfört med när ärendet skrevs fram vid årsskiftet 2022/2023.
Investeringen följer Räddningstjänstens långsiktiga investeringsplan, baserad på utbytesbehov, teknikuppgradering och anpassning till riskbild samt nya taktiker och metoder.
Räddningstjänsten bedömer att tillkommande drift- och kapitalkostnader om 245 tkr år 1 för det utökade investeringsanslaget om 3,5 mnkr hanteras inom befintlig ram vid aktivering under år 2026.
Bilagor
-
515kb Ladda ner dokument
-
-
I dagsläget finns ett framtaget förfrågningsunderlag för brand- och ventilationsåtgärder som uppfyller alla myndighetskrav för projektet gällande brandskyddsåtgärder på Kristinagårdens äldreboende.
De brandåtgärder som nu genomförs kommer att markant öka säkerheten både för de boende och för fastigheten i stort. Projektet behöver ett tilläggsanslag på 7 000 tkr för att kunna genomföras som planerat.
Total kostnad är 21 700 tkr. Total kapitalkostnad som uppkommer är 1302 tkr (år 1) 2025.
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
-
Den 26 januari 2021 ingick kommunenen ett marköverlåtelseavtal med exploatörerna till exploateringsprojektet Lommarstranden etapp 1. Preliminärt enligt det avtalet skulle exploatörerna tillträda kvarteren 3,4,6,7,8,9 2022-10-01 och resterande kvarter 2023-05-01. Till följd av flera omständigheter bland annat kriget i Ukraina, ökad inflation och osäkerheter på marknaden har Exploatörerna framställt ett önskemål om att tillträdena till Fastigheterna ska senareläggas, samt att betalning av återstående köpeskilling därmed också ska senareläggas. Parterna har fört diskussioner och förhandlingar om hur detta ska kunna åstadkommas under 2022–2023. Tilläggsavtalet syftar till att reglera förutsättningarna för senareläggandet samt att reglera Parternas åtaganden i detta avseende.
Bilagor
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
Edsbro masugn är ett förorenat område i Norrtälje kommun med riskklass 1 på en fyrgradig skala (1, en mycket stor risk för människors hälsa och miljö – 4, en liten risk) enligt Naturvårdsverkets ”Metodik för inventering av förorenade områden” (MIFO). Enligt Länsstyrelsens ansvarsutredning bedöms det inte finnas någon verksamhetsutövare kvar, varför objekten av Länsstyrelsen ses som bidragsprojektlistas bland vederbörandes topp 15 prioriterade objekt.
När det inte finns någon ansvarig som kan bekosta utredningar och åtgärder av nationellt prioriterade förorenade områden finns möjligheten att de bekostas av staten genom Naturvårdsverket. För att kunna söka och få bidrag för undersökningar eller saneringsåtgärder från Naturvårdsverket måste det finnas någon som tar på sig att genomföra dessa – en huvudman. Det är bara en kommun, eller annan myndighet som kan vara huvudman.
Länsstyrelsen var huvudman för undersökningar av det förorenade området vid Edsbro masugn i initieringsskede (2018-2019). År 2019 övertogs huvudmannaskapet av kommunen genom Tekniska kontoret, fastighetsavdelningen, som slutförde huvudstudien för Skebo bruk och Edsbro masugn finansierad av bidragsmedel.
Åtgärdsförberedande undersökningar och utredningar är nästa skede i efterbehandlingsprojektet som kan få finansiering av statligt bidrag. Kommunstyrelsekontoret tillsammans med samhällsbyggnadskontoret föreslår att kommunen åtar sig huvudmannarollen för det förorenade området vid Edsbro masugn samt ansöker om statligt bidrag för att genomföra åtgärdsförberedelser.
Bilagor
-
Detta är en statusrapport för projekt Norrtälje Hamn. Den avser att beskriva, utifrån bästa möjliga kunskap, ett nuläge i projektet och prognoser framåt i så stor omfattning som möjligt.
Statusrapporterna utgör rapportering till kommunstyrelsen i syfte att upprätthålla dess uppsiktsplikt. Detta sker avseende rapporterna med brytdatum per 31 december och 31 augusti årligen. Det är beslutat (§129 Dnr 2015-000421 042, dat 2015-09-14) att status, ekonomi, avvikelser, tider och risk ska följas upp.
Samhällsbyggnadskontoret har, i enlighet med uppsiktsplikten, tagit fram en statusrapport per 31 december 2023 inkl. bilaga 5.1-5.4 för Projekt Norrtälje Hamn.
Bilagor
-
§ 103
Uppdragsrapportering – Utreda förutsättningarna inklusive placering för en inomhusfotbollshall
Fastighetsenheten har tilldelats två uppdrag gällande utredningar för en inomhusfotbollshall:
- Uppdrag från mål och budget 2023-2025 med titeln ”Utred placering för en inomhusfotbollshall”
- Uppdrag från mål och budget 2024-2026 med titeln ”Utred förutsättningarna för en inomhusfotbollshall”
Uppdragen har utförts i samverkan mellan fastighetsenheten och kultur- och fritidskontoret. En arbetsgrupp skapades och denna besökte inomhusfotbollshallar i Upplands Väsby, Upplands-Bro och Sollentuna.
Arbetsgruppen har också sett över fem möjliga områden för en inomhusfotbollhall i Norrtälje, tillsammans med analys om förutsättning och kostnadsindikatorer.
Utifrån förutsättningarna kopplat till detaljplan och negativa/positiva konsekvenser anser Fastighetsenheten och Kultur- och fritidskontoret att följande placeringar är intressanta att arbeta vidare med:- Lindholmen
- Figur 1 på Sportcentrumområdet (befintlig bandyplan)
- Figur 1 på Campusområdet
Bilagor
- Uppdrag från mål och budget 2023-2025 med titeln ”Utred placering för en inomhusfotbollshall”
-
Motionen föreslår att övergångsställen anläggs i Färsna bostadsområde då många barn dagligen behöver korsa Balders båge och Färsnagatan för att ta sig till skolan i området och avsaknaden av övergångsställen utgör en uppenbar risk för barnen. I Färsna har gatu- och parkenheten genomfört flera trafikmätningar under årens lopp och trafikflödena är för låga för att motivera övergångsställen. Risken med att inrätta övergångsställen på lågtrafikerade vägar där det ej behövs ur framkomlighetssynpunkt är att det skapar en falsk trygghet som bidrar till fler olyckor, då den gående ej vidtar samma försiktighet som vid korsande av en gata utan övergångsställe. Motionen föreslås därmed att avslås.
Bilagor
-
613kb Ladda ner dokument
-
-
§ 105
Svar på motion från Anders Lidén (S), Conny Andersson (S) och Sverker Nyman (S) gällande kretsloppspark i Norrtälje
Socialdemokraterna föreslår i motionen från den 20 oktober 2023 att kommunfullmäktige uppdrar till kommunstyrelsen/Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) att utreda möjligheterna att etablera en modern kretsloppspark i Norrtälje i enlighet med de ambitioner som uttrycks i kommunens avfallsplan från oktober 2018. NVAA har i sitt yttrande återgett det pågående arbetet som genomförs rörande utvecklingen av kommunens återvinningscentraler. Arbetet befinner sig fortfarande i ett idéstadie och, i nära samarbete med NVAA:s styrelse, går projektet in i ett detaljstadie där en av fokuspunkterna är att främja återbruket. Främst Görla återvinningscentral, men även Salmunge och Häverös avfallsanläggningar ska via projektet lyfta fram återbruket i högre grad. Därutöver anser NVAA att fler samarbeten med externa aktörer skulle ha en positiv inverkan på projektets effekt och omfattning.
Bilagor
-
648kb Ladda ner dokument
-
-
§ 106
Svar på motion från Britt-Mari Bardon (V), Ola Nordstrand (V), Jessica Hilwëyn (V) gällande inga marknadshyror i allmännyttan
I motionen, som lämnades in på kommunfullmäktige den 21 juni 2021, föreslår Vänsterpartiet att kommunen vid kommande revidering av ägardirektiv för Roslagsbostäder AB skriver in att nuvarande principer för hyressättning ska gälla oavsett om lagstiftningen förändras eller ej. Frågan om hur hyreslägenheter ska prissättas, med andra ord vilket system för hyressättning som ska användas, har varit föremål för ekonomisk debatt under lång tid. En statlig utredning lämnade den 4 juni 2021 förslag till fri hyressättning vid nyproduktion, se SOU 2021:50. Remissen återkallades den 15 juli 2021, efter att debatten kring förslaget gett upphov till en regeringskris. Utredningsförslaget får mot denna bakgrund betraktas som vilande.
Kommunstyrelsekontoret ser inte att det finns skäl att närmare reglera hur hyressättning ska ske i de specifika direktiven för Roslagsbostäder AB. Det finns för närvarande inga aktuella förslag på förändringar i lagstiftningen och det finns inte heller några andra omständigheter som talar för att förutsättningarna för hyressättning på den svenska bostadsmarknaden kommer förändras på något avgörande sätt i närtid. Med hänvisning till ovan föreslås att motionen avslås.
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
-
§ 107
Svar på motion från Per Lodenius (C) och Tommy Lundqvist (C) gällande industrimark i Hallstavik
Den inlämnade motionen föreslår att kommunen snarast tar fram planer för industrimark i Hallstavik. Motionen lämnades in på kommunfullmäktige den 13 oktober 2023 och föreslår åtgärder för att möta upp klimatomställningen och öka industriverksamheten i Hallstavik. Kommunfullmäktige har beslutat att remittera motionen till kommunstyrelsen för beredning, och kommunstyrelsekontoret överlämnade motionen den 25 mars 2024 till kommunstyrelsen för yttrande.
Bilagor
-
653kb Ladda ner dokument
-