Möte 2024-04-08
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
29
Direktiv till stämmoombud inför bolagsstämma i kommunala bolag
-
30
Direktiv till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i Tiohundra AB
-
31
Reviderade bolagsordningar NKAB koncernen
-
34
Val av 3 ledamöter varav en ordförande och 3 ersättare till styrgrupp för finskt förvaltningsområde
-
35
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
36
Meddelanden - anmäls i kommunstyrelsen
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det under året har arbetats utifrån behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Systematisera uppföljningar har utförts och resultaten kommunicerats och förankrats i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderade uppföljning av den dagliga verksamheten, dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt behov av en proaktiv kommunikation och utbildning, för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Årsrapportering för verksamhetsår 2023 innefattar kommunens samtliga nämnder och bolag.
Bilagor
-
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått god ekonomisk hushållning under 2023.
Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 253,0 mnkr efter skatt. År 2022 uppgick resultatet till 576,2 mnkr. Norrtälje kommuns resultat för 2023 uppgår till 288,0 mnkr, vilket motsvarar en positiv avvikelse mot budget med 214,4 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 6,6 procent av skatteintäkter och statsbidrag,
Soliditeten ökar 2023 för både koncern och kommun. Investeringstakten har ökat något jämfört med föregående år både inom koncern och kommun, men ligger lägre än budget.
Av koncernens totala upplåning om 3 910 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncern tillsammans för totalt ca 3 837 mnkr. Kommunens lån uppgår till 39 mnkr jämfört med 337 mnkr föregående år.
Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven. I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Ingen avsättning har gjorts senaste åren och ingen avsättning föreslås i samband med detta bokslut.
Bilagor
-
Investeringen avser reinvestering i form av underhållsåtgärder gällande av belysnings- samt trafiksignalsanläggningar, räckesarbeten samt muddring i Norrtälje. Investeringen är beräknad till en kostnad av 10 000 tkr. Investeringen finansieras inom beslutad investeringsplan för 2024. Kapitalkostnaderna ökar med 473 tkr från och med år 2025 till följd av komponentavskrivningar och ökade räntekostnader. Finansieringen av ökade kapitalkostnader sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under 2024.
Bilagor
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadskontorets gatu- och parkenhet föreslår kommunstyrelsen bevilja anslag för utbyggnad av gång- och cykelvägnätet beviljade av kommunstyrelsen. Investeringen består av antal mindre projekt som syftar till att utöka och förbättra gång- och cykelvägnätet i kommunens tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad om 3,5 mnkr och beräknas genomföras och färdigställas under 2024.
Bilagor
-
§ 61
Slutredovisning av trafikrelaterade anpassningar vid fastigheten Gustavslund 2 i Norrtälje Stad
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 20 januari 2021 att anslå 2 000 tkr i investeringsanslag till trafikrelaterade anpassningar vid fastigheten Gustavslund 2 i Norrtälje Stad. Slutkostnaden för projektet uppgick till 5 450 tkr och redovisar en negativ avvikelse om 3 450 tkr gentemot anslaget. Investeringen färdigställdes under Q4 2023.
Bilagor
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
Återremittering av ärendet för komplettering med redogörelse av konsekvenserna av att projektet inte genomförs. Kommunstyrelsen beslutade den 27 mars 2006 att anslå 4 025 tkr i investeringsanslag för anläggning av dagvattenpark i samband med exploatering av del av Färsna. Slutkostnaden för investeringsprojektet uppgick till 396 tkr och redovisar en positiv avvikelse på 3 629 tkr jämfört med budget. Anledningen är att projektet sattes på paus med ledning av resultatet efter utförda geotekniska utredningar och undersökningar. Analysen är att behovet av en dagvattenanläggning i området kvarstår men att ett nytt förslag till lösning tas fram.
Bilagor
-
§ 63
Slutredovisning av investering 2019-2021 – Verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder 2019-2021
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade avseende år 2019 att anslå 3 850 tkr för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder. Kommunstyrelsen beslutade avseende år 2020 samt avseende år 2021 att anslå 3 500 tkr för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder för respektive år. Av projektets tilldelade medel på totalt 10 850 tkr har 10 301 tkr upparbetats och redovisar en positiv avvikelse på 549 tkr gentemot budget.
Bilagor
-
383kb Ladda ner dokument
-
-
Mark- och exploateringsenheten har för avsikt att förse ungefär 50% av de bilplatser i Rävsnäs hamn som Norrtälje kommun hyr ut, till boende på öarna utanför Rävsnäs och företagare med verksamhet utanför Rävsnäs, med elbilsladdning. Samt förse 9 av båtplatserna vid Södra kajen i Rävsnäs hamn med laddplatser med motorvärmareuttags-funktion. Alla uttag har fjärrdebitering av förbrukad el direkt till kund.
Totalt till en kostnad av ca 1,71 mkr.
Drift- och kapitalkostnader uppgår till 118,6 tkr, vilket finansieras genom intäkter från nyttjarna.
Bilagor
-
År 2016 beviljades mark- och exploateringsenheten 5,9 mkr för upprustning av Rävsnäs hamn. Av dessa fördelades 3,45 mkr på aktiviteterna; iordningställande av trafikytor, flyttning av byggnader och renovering av förrådsbyggnad. 2,45 mkr avsattes för bygge av kaj, ramper och muddring. Kommunen har nu genomfört en upphandling och det har framkommit att det anslagna beloppet inte täcker kostnaderna. Därför ansöks nu om ett tilläggsanslag på 4,3 mkr. Tilläggsanslaget är delvis finansierat genom Mål och budget och delvis finansierat genom omprioriteringar inom beslutad investeringsplan 2024.
Bilagor
-
Detaljplanen för Bålbroskogen antogs av kommunstyrelsen 2020-02-03 och fick laga kraft 2020-04-09. Marköverlåtelseavtal avseende genomförandet, kostnader och ansvarsfördelning för genomförandet av detaljplanen, tecknades mellan exploatörerna; Credentia Bålbroskogen AB och Norrtälje kommun samt mellan Roslagsbostäder AB och Norrtälje kommun och godkändes i kommunfullmäktige 2020-04-27. Credentia önskar nu vid överenskommelse om tillägg till tidigare tecknat marköverlåtelseavtal skjuta på tillträdet till de fyra fastigheterna inom etapp II; Penseln 5 och Penseln 6 samt Rollern 1 och Rollern 2, inom området. Anledningen till detta är främst det rådande världsläget, kraftigt höjda räntor som i förlängningen skapat en minskad efterfrågan på bostäder. Tillägget ger ändå kommunen kostnadstäckning för utgifter under tiden för det förlängda tillträdet, samt tillkommande ränta och dessutom en möjlighet till att fakturera en indexerad köpeskilling vid kommande tillträde.
Bilagor
-
Delar av fastigheterna Skärsta 1:57, 1:63, 1:64 och 1:67, ca 5,1 utgörs av allmän platsmark, park med kommunalt huvudmannaskap enligt stadsplanen för Skärsta södra industriområde, del I, i Edebo socken, i Hallstavik, år 1988, akt 0188- P88/0128. Samtliga delar innehas av Holmens bruk AB. Kommunen har inte löst in området till följd av planens genomförande. Frågan om inlösen har aktualiserats i samband med pågående detaljplanearbete för fastigheten Skärsta 1:189 med flera i Skärsta industriområde, Hallstavik, KS 2020-685. Området utgörs till del av våtmarken vars beskaffenhet gör det till naturlig anläggning för avledning och rening av dagvatten samt skyfallsvatten från planområdet inom det pågående detaljplanarbetet. Kommunens innehav av våtmarken utgör även ett viktigt steg i kommunens arbete med klimatanpassning och på sikt möjliggör utveckling av andra närliggande områden i Hallstavik.
Bilagor
-
470kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Norrtälje kommun antog nya riktlinjer för bostadsförsörjning den 18 december 2023. För att nå de bostadspolitiska målen och för att riktlinjerna ska få verkan har en aktivitetslista tagits fram som ska fungera som en konkret handlingsplan för arbetet med bostadsförsörjning. Planenheten bedömer att aktivitetslistan blir ett viktigt tillägg och att den bör antas som en bilaga till kommunens riktlinjer för bostadsförsörjning.
Bilagor
-
Alla kommuner ska ha en aktuell översiktsplan. Översiktsplanen är ett vägledande handlingsprogram som visar hur kommunen ser på mark- och vattenanvändningen och bebyggelseutvecklingen i orterna, på landsbygden och i skärgården på kort och på lång sikt. Norrtälje kommun har tagit fram ett förslag till ny översiktsplan, Översiktsplan 2050. Efter genomfört samråd under våren 2023 har planförslaget reviderats och ett granskningsförslag har tagits fram. Granskningen kommer att pågå mellan den 17 april och den 17 juni 2024.
Bilagor
-
142mb Ladda ner dokument
-
-
§ 78
Beslut om inrättande av styrgrupp för arbetet enligt lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk
Som ett led i arbetet med att stärka de nationella minoriteternas rättigheter har kommunstyrelsekontoret sett ett behov av att formalisera styrningen av det finska förvaltningsområdet. Därför föreslår styret att en styrgrupp inrättas bestående av 6 ledamöter, varav en ordförande, och 6 ersättare. Av dessa 6 föreslås kommunstyrelsen välja 3 ledamöter och 3 ersättare enligt samma princip som övriga nämnder och styrelser. Resterande 3 ledamöter och ersättare väljs ur den referensgrupp som föreslås inrättas. Denna föreslås bestå av ordföranden för styrgruppen och totalt 12 representanter från de två föreningarna Norrtelje Finskaförening, Norsu och Roslagen Kalevala som väljer 4 representanter var och 4 oberoende representanter. I syfte att möjliggöra arbetet föreslås att båda grupperna ersätts enligt Norrtälje kommuns ersättningsbestämmelser och medel har avsatts i kommunstyrelsens budget för ändamålet.
Bilagor
-
375kb Ladda ner dokument
-
-
§ 79
Yttrande gällande inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037
I juni 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037. Den nationella planen är en viktig del av den statliga planeringen för transportinfrastrukturen. Planen redogör för vilket underhåll samt vilka nyinvesteringar som ska genomföras av den statliga infrastrukturen. Trafikverkets inriktningsplanering utgör det första steget mot en ny nationell plan samt länsplaner och syftar till att ge ett underlag till regeringens infrastrukturproposition.
Till ärendet tillhör ett kommunspecifikt yttrande och ett yttrande från Stockholms Nordost som kommunerna gemensamt står bakom. Stockholm Nordosts yttrande godkändes av nätverkets ledningsgrupp den 1 mars 2024.
Bilagor
-
685kb Ladda ner dokument
-
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun genomfört en granskning med syfte att bedöma kommunstyrelsens, barn- och skolnämndens och socialnämndens systematiska arbetsmiljöarbete.
Syftet med granskningen är att bedöma om kommunstyrelsen, barn- och skolnämnden och socialnämnden bedriver ett ändamålsenligt systematiskt arbetsmiljöarbete med en tillräcklig intern kontroll.
Utifrån genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att Kommunstyrelsen, Barn- och skolnämnden och socialnämnden inte helt bedriver ett ändamålsenligt systematiskt arbetsmiljöarbete med en tillräcklig intern kontroll. Yttrande är utfört av alla nämnder som granskats, barn- och skolnämnden och socialnämndens yttrande bifogas kommunstyrelsens.
Bilagor
-
Nya regler om dygnsvila i kollektivavtalen Allmänna bestämmelser och Bilaga R medför en stor påverkan på Räddningstjänstens förutsättningar att bedriva en effektiv verksamhet. Reglerna innebär minskade möjligheter att schemaförändra personal för att hantera frånvaro och ledigheter.
De centrala arbetsgivar- och arbetstagarparterna har tecknat en överenskommelse om möjlighet till dispens från reglerna. I överenskommelsen nämns särskilt räddningstjänst som en verksamhet som kan behöva dispens. Ett beslut om att begära dispens ska fattas av kommunstyrelsen.
Bilagor
-
770kb Ladda ner dokument
-
-
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Som ägare i bolag företräds kommunen av ett ombud som väljs för en mandatperiod. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ges kommunens stämmoombud, eller den som denne sätter i sitt ställe, i uppdrag att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
§ 83
Direktiv till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i Tiohundra AB
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ger kommunen i uppdrag till Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av revisionens granskningsrapport från hösten 2023 Ägarstyrning av kommunägda aktiebolag har en översyn av Norrtälje kommunhuskoncernens bolagsordningar genomförts. Föreslagna revideringar syftar till att säkerställa att samtliga bolag på ett tydligt sätt är bundna till kommunalrättsliga principer. Översynen innebär också att några justeringar görs för att åstadkomma enhetlighet i bolagsordningarna samt att ett bolag inom Norrtälje Energikoncernen byter namn till Norrtälje Energi Service AB.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanfattningsvis handlar ärendet om en motion att uppdra till kommunstyrelsen att tillsammans med Norrtelje Energi AB och Norrtälje Vatten och Avfall AB utreda möjligheterna att skapa en ny kolsänka genom tillverkning av biokol. Förvaltningens bedömning är att produktion och användande av biokol är en intressant möjlig fortsatt utveckling i syfte att minska kommunens klimatavtryck samt även öka cirkuläritet av energi och näringsämnen i Norrtälje kommun. Förslaget går därmed väl i linje med kommunens strategiska inriktning inom miljö- och klimatområdet. Utredningsarbete kring framställning av biokol från olika typer av organiskt ursprungsmaterial pågår idag inom kommunkoncernen. Med hänvisning till ovanstående anses därmed motionen som besvarad.
Bilagor
-
539kb Ladda ner dokument
-
-
§ 86
Svar på motion från Camilla Rydstrand (MP), Mats Wedberg (MP), Mats Wilzén (MP), Tyra Blum (MP) och Andreas Hagstedt (MP) angående kommunövergripande plattform för samverkan i klimatarbetet
Miljöpartiet i Norrtälje kommun motionerade i november 2020 om att uppdra till kommunstyrelsen att etablera och processleda en plattform för klimatsamverkan och bjuda in kommunens olika företag, offentliga verksamheter, lärosäten och föreningar. I motionen hänvisas till pågående exempel på dylika samarbeten på kommunal nivå i Sverige.
Norrtälje kommun arbetar fortlöpande med klimatrelaterade frågor inom ramen för kommunens Miljö- och klimatstrategi. I strategin anges att kommunen i första hand fokuserar på de områden där kommunen i olika roller (huvudman, fastighetsägare, verksamhetsutövare och myndighet) har möjlighet till direkt positiv miljö- och klimatpåverkan, men också att kommunen ska kunna driva och medverka i samverkansprojekt som syftar till konkreta miljö- och klimatförbättringar.
I samband med att kommunstyrelsen i februari 2024 antagit en koldioxidbudget beslutades om att en åtgärdsplan i syfte att klara utsläppsminskningarna i budgeten ska tas fram. Kommunstyrelsekontoret anser att förslag kring utvecklade arbetssätt för samverkan och etablering av samverkansforum för att på lokal nivå i Norrtälje kommun bemöta klimatutmaningen bör ingå som en integrerad del i arbetet med framtagande av en åtgärdsplan.
Med hänvisning till ovanstående anses motionen vara besvarad.
Bilagor
-
466kb Ladda ner dokument
-