Möte 2023-04-03
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
7
Årsredovisning för Norrtälje kommun och kommunkoncern 2022
-
30
Revidering av kommunstyrelsens delegationsordning
-
40
Val av vigselförrättare
-
41
Val av 8 ledamöter och 8 ersättare, ordförande, vice ordförande och 2:e vice ordförande till landsbygdsrådet under perioden 2023-2026
-
42
Val av 8 ledamöter och 8 ersättare, ordförande, vice ordförande och 2:e vice ordförande till skärgårdsrådet under perioden 2023-2026
-
43
Val av ledamot i LAG-styrelse efter Torkel Andersson (utvecklingsstrateg) samt ersättare efter Ida-Maria Olofsson
-
44
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
45
Meddelanden - anmäls i Kommunstyrelsen
-
§ 37
Val av justerare
-
§ 38
Ändringar i föredragningslistan
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen redovisar en positiv budgetavvikelse om 37,8 mnkr. Alla tre kontoren inom kommunstyrelsen visar en positiv budgetavvikelse 2022. Det positiva resultatet grundar sig på lägre personalkostnader, ett minskat nyttjande av konsulter, minskade inköp av IT-utrustning samt ett framflyttande av investeringar och därmed lägre kapitalkostnader.
Kommunstyrelsens måluppfyllelse är sammantaget relativt god med 14 av 20 inriktningsmål som bedöms uppfyllda under 2022. Kommunstyrelsens tre kontor arbetade under 2022 med 59 uppdrag varav 40 uppdrag har genomförts, 16 uppdrag kommer slutföras under 2023 och 3 uppdrag har strukits. Se respektive kontor för en mer detaljerad målbedömning.Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
I bifogat rapportunderlag rapporteras endast avvikelser, kontroller som genomförts utan avvikelser i enlighet med beslutade internkontrollplaner rapporteras inte.
Bilagor
-
723kb Ladda ner dokument
-
-
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått en god ekonomisk hushållning under 2022.
God ekonomisk hushållning bedöms utifrån tre aspekter:
1-En sammanvägd bedömning av inriktningsmål 1 en ekonomi i balans.
2-En sammanvägd bedömning av inriktningsmål 2 en effektiv verksamhet.
3-En sammanvägd bedömning av målområde 3-7 med avseende på genomförda uppdrag och uppnådda inriktningsmål.
Aspekterna har bedömts på följande sätt:
· Aspekt 1 bedöms vara uppfyllt
· Aspekt 2 bedöms ej vara uppfylld.
· Aspekt 3 bedöms delvis vara uppfylld.
Dessa tre aspekter ska vägas samman när god ekonomisk hushållning ska bedömas.
· Det som talar starkt för en god ekonomisk hushållning är den goda ekonomin i såväl kommun som koncern och att tre av övriga sex målområden har ett relativt gott utfall.
· Det som drar ner bedömningen är att tre målområden inte kan bedömas som uppfyllda samt att aspekten/inriktningsmålet om effektiv verksamhet inte anses uppfyllt.
· Bedömningen är utifrån detta att utvecklingen fortsätter i positiv riktning inom många områden mot ambitionsnivå 2030, men att ytterligare insatser behövs 2023–2025 för att Norrtälje kommun ska uppfylla samtidiga delar av denna ambition. I och med att detta identifierats kan även åtgärder planeras in i kommande års Mål och budget.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån ovan uppställda aspekter därmed ha uppnått en god ekonomisk hushållning under 2022.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per februari 2023 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdrag och initiativ.
Kommunstyrelsens resultat för perioden januari-februari visar ett överskott om 10 355 tkr och en helårsprognos på ett prognostiserat underskott om -7 218 tkr.
I rapporten redovisas status och prognos för de uppdrag och initiativ som Kommunstyrelsen beslutat verksamhetsplanen för 2023. Av de 39 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 38 påbörjade och samtliga utom ett förväntas genomföras under året. Det uppdrag som avviker från plan är ”Digitalisera mex-arkivet”. Uppdraget kvarstår från 2021 och är påbörjat men flyttas fram till 2024 på grund av avsaknad av resurser samt att andra uppdrag har prioriterats.
Kommunstyrelsen arbetar även med 13 nämndinitiativ som bedöms genomföras enligt plan.
Bilagor
-
Utfallet per februari för kommunen är 78,1 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +81,2 mnkr. Avvikelsen består av överskott på nämnderna med 56,2 mnkr, där 33,6 mnkr består av rekvirerade bidrag till KSON som ännu inte flyttats till kommunalförbundet. Även centrala verksamhetskostnader avviker positivt med 9,3 mnkr samt KS centrala anslag med 15,9 mnkr.
Prognostiserat resultat uppgår till 99,6 mnkr vilket är 26,1 mnkr bättre än budget. Avvikelsen består av en förbättrad skatteprognos samt lägre avskrivningskostnader.
Sammantaget för bolagen Norrtälje Kommunhuskoncern uppgår resultatet för perioden till 7,1 mnkr vilket är 1,1 under budget. Prognostiserat resultat för helåret är 18,0 mnkr vilket är 0,1 mnkr bättre än budget.
Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje rapporterar ett underskott per februari med 3,5 mnkr. Tiohundra AB redovisar ett underskott per februari med -62,4 mnkr. Då ingår en uppbokning av ökade kostnader i pensionssystemet med 76 mnkr. Rensat från dessa pensionskostnader redovisar bolaget en ekonomi i balans per februari. Ingen prognos per februari är gjord.
Prognostiserade avvikelser i jämförelse med helårsbudget 2023 Norrtälje kommun:· Nämnder -0,9 mnkr
· Skatter och bidrag +29,1 mnkr
· Avskrivningar +4,6 mnkr
· Interna intäkter och kapitalkostnader (ränta och avskrivningar) -7,1 mnkr.
· Diverse +0,4 mnkr
Bilagor
-
927kb Ladda ner dokument
-
-
Teknik- och klimatnämnden återrapporterar internkontrollen för verksamhetsåret 2022 i enlighet med gällande internkontrollreglemente och internkontrollplan som är beslutade i teknik- och klimatnämnden. Vid årets slut framkom mindre avvikelser i arbetet med internkontrollen. Brister i systemstöd och på personella resurser har bidragit till att arbetet med internkontrollen inte kunnat fullföljas i sin helhet. Verksamheterna kommer fortsätta att utveckla och implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente för planering, styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi ska nämnder/styrelser upprätta en verksamhetsberättelse för 2022. I verksamhetsberättelsen sker uppföljning av teknik- och klimatnämndens verksamhet och ansvarsområde, mål kopplat till verksamheten, uppdrag från kommunfullmäktige och nämnd, budget per verksamhetsområde samt indikatorer.
Teknik och klimatnämnden bedöms uppfylla 10 av 14 inriktningsmål samt bedöms ha utfört 11 av 25 uppdrag.
Teknik- och klimatnämnden redovisar en positiv avvikelse mot årsbudget om 8 341tkr, främst hänförbar till regleringen av ej utnyttjade anläggningsbidrag till gång- och cykelvägar, samt kapitalkostnader som blev lägre på grund av förseningar med aktivering av investeringar.
Under några år har slutredovisning av avslutade projekt inte genomförts, men arbetet med att genomföra det har under året kommit igång och många kommer att slutredovisas under kommande år. Ett flertal av projekten inom gatu- och parkavdelningen har varit en del av exploateringsområden som inte byggts ut klart och då områden inte är fullt utbyggt så slutförs inte projekten och därmed saknas anslutande arbeten samt att några projekt är beroende av NVAA. Enligt styrmodellen ska projekt äldre än 3 år slutredovisas, vilket kommer ske under 2023.
Vid slutredovisningen kommer en fördjupad redovisning samt förklaringar till eventuella budgetavvikelser.
Enligt rutin kommer stora befarade avvikelser i pågående projekt att lyftas för beslut om hantering.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen anslår totalt 20 200 tkr för investering 2023 i ett nytt höjdfordon, ett släck- & räddningsfordon med initial placering på Rimbo brandstation, fyra personfordon för tillsynsverksamhet och transporter, en pumpvagn och räddningsmateriel. Utgående fordon avyttras, alternativt doneras, efter beslut i Kommunstyrelsen. Det sammanlagda värdet uppskattas till sammanlagt ca 200 tkr. 2 Investeringarna följer Räddningstjänstens långsiktiga investeringsplan, baserad på utbytesbehov, teknikuppgradering och anpassning till riskbild samt nya taktiker och metoder. Finansiering av investering i släck- och räddningsfordon, fyra personfordon, en pumpvagn och räddningsmateriel sker med kommunstyrelsens planerade investeringsram för 2024. Kostnader för personfordon bedöms ha ökat med 600 tkr jämfört med vad som angetts tidigare. Finansiering av höjdfordon sker enligt kommunstyrelsens planerade investeringsram för 2025. Räddningstjänsten bedömer att investeringarna kan kräva en framtida justering av budgetram om 585 tkr från och med 2025 avseende drift- och kapitalkostnader för höjdfordonet. Kapitalkostnader för övriga investeringar i ärendet hanteras inom kommunstyrelsens befintliga och planerade budgetram.
Bilagor
-
646kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har tre kategorier av investeringar för att fortsatt erbjuda god service och kvalitet till invånarna inom sitt verksamhetsområde:
1 Planerade investeringar som finns i kommunens övergripande investeringsplan
2 Mindre investeringar enligt kultur- och fritidsnämndens investeringsplanering
3 Inventarier
Under 2023 uppgår det totala investeringsanslaget i Mål och budget 2023–2025 till 13 000 000 kr. Detta investeringsärende ianspråktar 8 650 000 kronor. Av dessa är 7 400 000 kronor reinvesteringar i befintliga anläggningar där tillkommande kapital- och driftskostnader om 856 000 kronor finansieras inom befintlig ram. Återstående investeringar på 1 250 000 kr är ny kapacitet där ramjustering krävs med 144 000 kronor från och med 2024.
Bilagor
-
774kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska kontorets gatu- och parkverksamhet föreslår att tilldelning ges av anslag för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder beviljade av kommunstyrelsen. Investeringen är beräknad till en kostnad av 1 000 tkr. Behovet för år 2023 hanteras och utförs löpande av gatu- och parkavdelningen. Tillkommande kapital- och driftskostnader ryms inom befintlig ram. Utförda åtgärder och utfall redovisas i verksamhetsberättelsen samt vid slutredovisning av investeringen.
Bilagor
-
340kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen avser reinvestering i form av underhållsåtgärder på gator och gång- och cykelvägar inom Norrtälje kommuns tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad av 10 000 tkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2023. Kapitalkostnaderna ökar med 1 214 tkr från och med år 2024 till följd av komponentavskrivningar och ökade räntekostnader. Finansieringen av ökade kapitalkostnader sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under 2023.
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen avser reinvestering i form av underhållsåtgärder gällande belysnings- samt trafiksignalsanläggningar inom Norrtälje kommuns tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad av 3 000 tkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2023. Kapitalkostnaderna ökar med 175 tkr från och med år 2024 till följd av komponentavskrivningar och ökade räntekostnader. Finansieringen av ökade kapitalkostnader sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under 2023.
Bilagor
-
421kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen avser komponentutbyte i form av underhållsåtgärder utifrån planerade och löpande uppkomna underhållsåtgärder under 2023 likt tidigare år. Investeringen är beräknad till en kostnad av 18 500 tkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar 2023. Komponentutbyte ingår i underhållsplanen där även budgeterade driftmedel finns avsatta. Fördelningen är komponentutbyte om 18 500 tkr och driftmedel om 10 000 tkr. Totalt uppgår underhållskostnader inom kommunens fastighetsbestånd till 28 500 tkr för 2023. Samma kostnad som under 2022.
Bilagor
-
400kb Ladda ner dokument
-
-
På grund av dolda konstruktionsdelar som var underdimensionerade behövdes ytterligare förstärkningar göras. Flertalet missar av konstruktören ledde till att vi tvingades göra extra beställning som vi nu har diskussion med både konstruktören och entreprenören om. Då utgången av förhandlingarna med konstruktör och entreprenör är oviss lyfts ärendet om extra anslag för att inte överskrida beslutad budget.
Bilagor
-
364kb Ladda ner dokument
-
-
Kostnaderna för sopsugprojektet har ökat med anledning av tilläggsbeställningar, men även till stor del på grund av indexförändringar sedan 2015. I investeringsbeslutet för sopsug som togs av kommunfullmäktige 2015, finns ingen möjlighet till ändring av anslutningsavgiften eller justering av denna med hänsyn till indexförändringar över tid. Projektet föreslår därför att höja anslutningsavgiften sopsuganläggning i kommande avtal för kvarvarande kvarter från 140 kr/kvm ljus BTA till 350 kr/kvm ljus BTA samt att anslutningsavgiften ska justeras med hänsyn till KPI (basmånad januari 2023).
Bilagor
-
1023kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2021 beslutades av kommunstyrelsen att kommunen ska investera i ett nytt beslut- och ledningsstödsystem med ett tillhörande investeringsanslag om 3,2 mnkr, att kapital- och driftskostnader inarbetas i mål och budget 2022–2024 samt att tillfälligt utökade driftkostnader beviljades för 2021. Projektet som helhet har hållit sin budget trots att tiden för införandet försköts med ökade konsultkostnader som följdeffekt. Effektmålen kan inte utvärderas slutligt förrän efter utvärdering efter en längre tids användning och ytterligare anpassningar till kommunens processer. Projektet har resulterat i ett redskap som har en potential till betydligt effektivare processer men fortsatt utvecklingsarbete behöver ske.
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje vatten- och avfall (NVAA) har den 22 november 2022 beslutat att föreslå kommunfullmäktige att godkänna slutredovisning av investeringsprojekt avseende VA-utbyggnad till Marö och Gräskö projekt 12025. I programmet för utveckling av kommunalt vatten och avlopp 2010–2030 som antogs av kommunfullmäktige den 26 september 2011 ingick öarna Gräskö och Marö för anslutning till det kommunala VA-nätet. Kommunfullmäktige beviljade anslag på 34 miljoner för att möjliggöra en utbyggnad av VA-nätet (diarienummer KS12-1220 344). Anslutning av öarna skulle ske under 2014. I samband med att örarna anslöts fick även Sjöfartsverket, campingen vid Kapellskär samt ytterligare tre fastigheter kommunalt VA.
Bilagor
-
Kommunstyrelsens beslutade den 5 september 2016 §124 att anslå 4 100 tkr i investeringsanslag för utbyggnad av gång- och cykelvägnätet. Slutkostnaden för projektet uppgick till 11 896 tkr och redovisar ett underskott på 7 796 tkr. Orsak till detta är bland annat ökat prisindex på entreprenad- och materialkostnader, fördyrade projekteringar, kostnader för akuta och nödvändiga tillkommande arbeten. Statliga medfinansieringar på totalt 1 512 tkr har utbetalats vilket minskar underskottet till 6 284 tkr. Godkännande av slutredovisning av investeringsprojektet för utbyggnad av gång- och cykelvägnätet 2016–2017.? Slutredovisning av projektet avviker från ursprunglig tidplan på grund av en längre tids resursbrist på avdelningen. Projektet är av äldre karaktär och följer inte den nuvarande och förbättrade styrmodell för rapportering till nämnderna och krav på äskande av tillskjutande medel till investeringsanslag. Information om överskjutande kostnader har rapporterats löpande från projektets styrgrupp till nämnden.
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje vatten- och avfall (NVAA) har den 14 december 2022 beslutat att föreslå kommunstyrelsen att godkänna slutredovisningen av investeringsprojekt 19050 samt att utredningen för byggande av sjö ledning sjöledning från Pumpstation 2 Kvisthamra (ytterligare en sjöledning) inte påbörjas inom ramen för investeringsprojekt 19050. 2019 beslutades att anslå 4000 tkr för utredning av dels ny sjöledning från Björnö till Lindholmens avloppsreningsverk (ARV), dels ytterligare sjöledning mellan Pumpstation 2 Kvisthamra och Lindholmens ARV. Av dessa medel är 2 608 tkr förbrukade och utredningen avseende sjöledning från Björnö till Lindholmen är avslutad med en förprojektering samt underlag för anmälan respektive ansökan för vattenverksamhet och strandskyddsdispens som resultat. Utredningen för sjöledning mellan Pumpstation 2 och Lindholmen ARV har inte påbörjats till följd av att behovet av denna utredning inte är konstaterat. Utredningen kan startas senare med ett nytt investeringsbeslut när och om behovet uppkommer av en sådan ledning. Därmed kan investeringsprojekt 19050 avslutas och det är 1391 tkr kvar från beviljade medel.
Bilagor
-
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 3 oktober 2018 §139, att anslå 1 050 tkr i investeringsanslag för om-/nybyggnad av gång- och cykelväg i samband med Roslagsbostäders exploatering av fastigheten Rimbo-Vallby 5:91. Slutkostnaden för projektet uppgick till 619 tkr och redovisar ett positivt resultat på 431 tkr jämfört med budget. Anledning, att projektet kalkylerade med en högre kostnad för dagvattenhantering och förstärkning av gång- och cykelvägens överbyggnad än vad som visade sig vara nödvändigt på platsen.
Bilagor
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
§ 60
Slutredovisning av investering 2012 – Nybyggnad av lokalgator, GC-vägar och VA-ledningar i Västertorp NV Rimbo
Kommunstyrelsen beslutade den 3 december 2012 att anslå 10 380 tkr i investeringsanslag för genomförandet nybyggnad av kommunala vägar, elnät samt vatten- och avloppsanläggningar i Västertorp NV, Rimbo (KS § 198). Av det totala investeringsanslaget uppgick 5 960 tkr för nybyggnation av kommunala vägar. Slutkostnaden för dessa anläggningar i projektet uppgick till 5 062 tkr och projektet återlämnar därmed ett överskott på 898 tkr.
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
§ 61
Slutredovisning av investering 2018 - Nybyggnad av parkering till Mullevallens fotbollsplan och ny gång- och cykelväg mellan Nybodavägen och Hästvägen
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 30 maj 2018 §100, att anslå 2 000 tkr i investeringsanslag för nybyggnad av parkering till Mullevallens fotbollsplan och ny gång- och cykelväg mellan Nybodavägen och Hästvägen. Slutkostnaden för projektet uppgick till 1 952 tkr och redovisar ett positivt resultat gentemot budget med 48 tkr.
Bilagor
-
342kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 5 september 2016 §125, att anslå 1 000 tkr i investeringsanslag för ombyggnad av Öströms gränd. Slutkostnaden för projektet uppgick till 2 238 tkr och redovisar ett underskott på 1 238 tkr. Orsak, bland annat mer omfattande kostnad för tätskärm mot brokonstruktion och ledmur samt tillgänglighetsanpassningar mot angränsande fastighet. Projektet är av äldre karaktär och följer inte den nuvarande och förbättrade styrmodell för rapportering till nämnderna och krav på äskande av tillskjutande medel till investeringsanslag. Information om överskjutande kostnader har rapporterats löpande från projektets styrgrupp till nämnden.
Bilagor
-
346kb Ladda ner dokument
-
-
§ 63
Slutredovisning av investering 2019 - Upprustning av del av Stora Brogatan i Norrtälje centrum enligt Stenprogrammet
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 8 maj 2019 §63, att anslå 1 400 tkr i investeringsanslag för upprustning av del av Stora Brogatan i Norrtälje centrum enligt Stenprogrammet. Slutkostnaden för projektet uppgick till 1 107 tkr och redovisar ett positivt resultat gentemot budget på 293 tkr. Anledning, att projektet kunde återanvända mer granitsten än beräknat.
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 29 november 2020 §152 att anslå 2 250 tkr i investeringsanslag för utbyte av Faktoribron i Norrtälje. Investeringen avser en reinvestering av brokonstruktionsbyggnaden Faktoribron i form av träbro inklusive nödvändiga anpassningar av mark kring befintliga brofästen samt slitlager. Slutkostnaden för projektet uppgick till 1 947 tkr och redovisar ett lägre utfall om 303 tkr än anslaget. Investeringen färdigställdes under Q1 2022.
Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunallagens delegationsbestämmelser ger kommunstyrelsen möjlighet att ge organ och befattningshavare formell grund för att fatta beslut å kommunstyrelsens vägnar. Delegeringen av beslutanderätt syftar till att nämndens arbete ska kunna skötas på ett ändamålsenligt sätt genom att skapa kortare beslutsvägar, effektivare hantering och förutsättningar för de politiska organen att kunna fokusera på politiska och ideologiska frågor. Till följd av att teknik- och klimatnämnden avvecklats och nämndens ansvar har överförts till kommunstyrelsen har styrelsens delegationer setts över. I samband med denna översyn har även övriga delegationer granskats och förslaget innebär bland annat att delegationer inom arbetsgivarområdet och mark- och exploatering justeras.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
§ 66
Besvara remiss gällande vägar till ett tryggare samhälle, kraftsamling för barn och unga, SOU 2022:67 från Justitiedepartementet
Norrtälje kommun har blivit remitterade från Justitiedepartementet Trygghetsberedningens delbetänkande Vägar till ett tryggare samhälle, kraftsamling för barn och unga. Delbetänkandet handlar om områdena barn och ungas involvering i gängkriminalitet och våld i barns och ungas nära relationer med förslag till åtgärder för att minska dessa typer av brott. Remisser gör ett antal bedömningar och fem konkreta förslag. Många av frågorna rör den kommunala verksamheten men det är endast ett förslag som rör kommunen direkt nämligen att Regeringen ska låta utreda ett förslag om lokala överenskommelser för brottsförebyggande arbete med där till hörande statsbidrag. Sammantaget ställer sig Norrtälje kommun positiv till förslagen men framhåller att fler konkreta åtgärder måste vidtas.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen beslutade att ge uppdrag till kommunstyrelsekontoret att ta fram en ny fördjupning av översiktsplanen för Rimbo den 4 september 2017, § 178. Den nuvarande fördjupningen av översiktsplanen för Rimbo antogs 2010. Förutsättningar har förändrats och tillsammans med ett ökat intresse att bygga i Rimbo har det resulterat i ett behov av att ta fram en ny fördjupning av översiktsplanen för Rimbo. Förslaget har varit ute på samråd, och har nu reviderats. Planen ställs ut under april – juni 2023.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadskontoret har, i enlighet med uppsiktsplikten, tagit fram en statusrapport per 31 december 2022 inkl. bilaga 5.1–5.5 för Projekt Norrtälje Hamn. Projekt Norrtälje Hamn bedöms ha en fortsatt god status över lag främst grundat på kostnadsavstämning av genomförda och pågående entreprenader, att alla planerade aktiviteter i huvudsak följer sin planering. Samtidigt kommer sannolikt projektet påverkas av högre materialkostnader och en avkyld bostadsmarknad. Högre materialpriser kommer sannolikt att ge effekt på kommande avrop i närtid. Det kommer därför vara viktigt att titta på olika alternativ och avgränsningar för att minska större ekonomiska effekter på projektet i sin helhet. Flera stora entreprenader återstår och även om beredskapen att hantera risker är god går det inte att utesluta avvikelser i ett projekt över 15 års tid eller mer. Projektet arbetar aktivt vidare med de risker som återstår, främst grundläggnings- och saneringskostnader, bevakning av en eventuell påverkan på projektet med anledning av kriget i Ukraina, hög inflation och förhöjda räntor samt risken om ökade materialkostnader.
Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Anders Fransson (ROOP) och Magnus Jegréus (ROOP) har i två separata motioner till kommunfullmäktige föreslagit att kommunen bör avsätta resurser i budgeten för att återuppbygga vänthallen vid Hallstaviks busstation, samt eventuellt inkludera en näringsverksamhet i lokalen och installation av övervakningskameror. Kommunfullmäktige har överlämnat motionen för beredning till kommunstyrelsekontoret. Med hänvisning till verksamhetsplanen 2023 för kommunstyrelsen samt Norrtäljavtalet punkt 11: Hallstavik ska få en permanent lösning för vänthall, anser kommunstyrelsekontoret motionen vara besvarad.
Bilagor
-
Yvonne Svensson (ROOP) och Björn Rudolfsson (ROOP) har den 16 juni 2021 inkommit med en motion till fullmäktige där de yrkar att det som bestämts enligt 2 kap. 36§ i skollagen (2010:800:) även skall följas i Norrtälje kommun. Ett fysiskt skolbibliotek på varje skola i kommunen. Motionen behandlades vid barn- och skolnämndens sammanträde den 4 april 2022, nämnden beslutade att anse motionen besvarad i och med beredningen och framtagande av det som uppdragits barn och utbildningskontoret i Verksamhetsplanen 2022–2024 ”Framtagande av kultur- och biblioteksplan” samt i väntan på implementering av lagstiftning utifrån Utbildningsdepartementets utredning ”Skolbibliotek för bildning och utbildning”.
Kommunstyrelsekontoret konstaterar att sedan barn- och skolnämndens yttrande lämnades in har barn- och skolnämnden antagit en skolbiblioteksplan för Norrtälje kommuns grundskola och grundsärskola. Skolbiblioteken i Norrtälje kommun ska säkerställa elevernas tillgång till såväl tryckt som digital litteratur och medier samt erbjuda litteratur på olika nivåer och i olika format anpassat till den enskildes behov. Utöver en skolbiblioteksplan tilldelas barn och skolnämnden ytterligare medel om 1 000 tkr för en utökad satsning på läromedel och skönlitteratur till kommunens skolor. I och med antagandet av skolbiblioteksplan och utökade satsningar på läromedel och skönlitteratur anser kommunstyrelsekontoret motionen vara besvarad.
Bilagor
-
§ 71
Svar på motion från Hanna Stymne Bratt och Ingrid Markström (S) gällande Lågtröskelboende för de mest utsatta
En motion lämnades in av Socialdemokraterna på kommunfullmäktige den 16 november 2020. Motionen föreslog utredning av möjligheten att öppna ett lågtröskelboende i Norrtälje kommun. Kommunfullmäktige har beslutat att lämna motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsen beslutade den 27 november 2020 att remittera motionen till socialnämnden för yttrande. Socialnämnden behandlade motionen på sitt sammanträde den 18 mars 2021 och beslutade att anse motionen besvarad. Det tillträdda styret har överenskommit om att implementera konceptet ”Bostad först” vilket är ett just nu pågående arbete. Därtill utreder socialkontoret just nu möjligheterna att starta ett akutboende. Därmed anser även kommunstyrelsekontoret att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
763kb Ladda ner dokument
-
-
§ 72
Svar på motion från Britt-Mari Bardon, Ola Nordstrand, Jessica Hilwëyn (V) avseende bostadsförmedling i Norrtälje
Motionen lämnades in på kommunfullmäktige den 21 juni 2021 och föreslår att Norrtälje kommun i dialog med privata hyresvärdar utreder och tar fram en modell för kommunal bostadsförmedling i Norrtälje. I motionen föreslås även att en kommunal bostadsförmedling med ett rättvist och förutsägbart sätt att fördela lediga bostäder inrättas i Norrtälje kommun. Socialkontoret har ett uppdrag i verksamhetsplanen för 2023 att utreda införandet av en kommunal bostadskö och införandet av kommunala hyresgarantier. Därmed anser kommunstyrelsekontoret motionen vara besvarad.
Bilagor
-
536kb Ladda ner dokument
-
-
Motionen lämnades in på kommunfullmäktige den 4 april 2019 och föreslår att Nysättrahemmet öppnas upp som tillfälliga lokaler för ändamålet att husera medborgare med demens och/eller Alzheimers, för att tillgodose närhet för närstående och släktingar. Kommunfullmäktige har beslutat att remittera motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsekontoret överlämnade motionen den 2020-04-08 till Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) för yttrande. Direktionen för KSON beslutade inkomma med ett yttrande den 2020-09-16. KSON ansåg att processen att etablera ett särskilt boende för äldre i Nysättrahemmet är för omfattande för ett behov som är tillfälligt.
Nysättrahemmet är sedan den 29 september 2021 såld via kommunstyrelsekontorets försäljningsgrupp då ingen förvaltning eller TioHundra inom kommunen önskat hyra fastigheten. I dagsläget finns överkapacitet på platser för särskilda boenden i Norrtälje kommun. Därmed anser kommunstyrelsekontoret att motionen ska avslås.
Bilagor
-
779kb Ladda ner dokument
-
-
§ 74
Svar på motion från Marcus Granström (S) gällande återdiplomera Norrtälje kommun som Fairtrade City
Socialdemokraterna har ställt en motion till kommunfullmäktige om att återdiplomera Norrtälje kommun som Fairtrade City. Kommunfullmäktige beslutade 10 oktober 2020 om en miljö- och klimatstrategi med sikte på 2030. Inriktningen bedöms inte ligga på hållbarhetsbegreppets bredaste definition som tar hänsyn till bland annat sociala och ekonomiska aspekter utan i stället läggs tonvikten på kommunens arbete med klimat- och miljöfrågor. Diplomeringen innebär att kommunen lever upp till kriterier för strategiskt arbete, ställer hållbarhetskrav i upphandlingar och har ett aktivt informations- och engagemangsarbete i lokalsamhället. Fairtrade City-engagemanget är ett samarbete mellan kommun, näringsliv och civilsamhälle. En Fairtrade City diplomering kräver även starkt engagemang från det lokala näringslivet, inte minst detaljhandeln, något som i så fall skulle behöva utredas, hur näringslivet ser på certifieringen.
Bilagor
-
277kb Ladda ner dokument
-
-
Åsa Wennerfors har ansökt om att bli förordnad vigselförrättare. Länsstyrelsen i Stockholm utser borgerliga vigselförrättare utifrån det behov som finns i länet efter nominering av kommuner. Då det idag endast finns fyra vigselförrättare i Norrtälje kommun och enbart män ser kommunen positivt på att Åsa Wennerfors förordnas som vigselförrättare.
Bilagor
-
Norrtälje kommun har fattat beslut att för programperioden 2023–2023 fortsatt vara med i Leader Stockholmsbygd. Norrtälje kommun tillhör, tillsammans med kommunerna Österåker, Värmdö, Vaxholm, Haninge, Nynäshamn samt Region Stockholm, Leader Stockholmsbygd. Leader Styrelsen (LAG) består av representanter från offentlig verksamhet, civilsamhälle och näringslivet. I samband med detta beslut gör Norrtälje kommun ett omval av ledamot och ersättare i styrelsen. Val till Leader Stockholmsbygd styrelse kan enbart verkställas vid årsmötet, årsmötet för 2023 äger rum i maj.
Bilagor