Möte 2024-03-18
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Informationsärenden
-
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
1020kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
6
Månadsrapport per februari 2024 för kommunstyrelsen
-
7
Månadsrapport per februari 2024 för Norrtälje kommun och koncern
-
22
Val av ny ledamot till skärgårdsrådet efter Maria Gerlofson (MP), ny ledamot Bridget Wedberg (MP)
-
23
Val av ny ersättare i skärgårdsrådet efter Bridget Wedberg (MP), ny ersättare Maria Kahlert (MP)
-
Bilagor
-
902kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
25
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det under året har arbetats utifrån behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Systematisera uppföljningar har utförts och resultaten kommunicerats och förankrats i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderade uppföljning av den dagliga verksamheten, dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt behov av en proaktiv kommunikation och utbildning, för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Årsrapportering för 2023 till kommunstyrelsen innefattar tre rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret (mark- och exploateringsavdelningen och planavdelningen) och tekniska kontoret som presenteras i respektive bilaga.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen har upprättat verksamhetsberättelse 2023 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt bedömd måluppfyllelse och status för uppdragen. Ärendet redovisas i form av en verksamhetsberättelse för kommunstyrelsen sammantaget, samt en verksamhetsberättelse för vardera kontor, kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnads-kontoret och tekniska kontoret.
Kommunstyrelsens tre kontor, inklusive den politiska verksamheten, redovisar ett sammantaget överskott om 33,4 mnkr, som fördelar sig med ett överskott om 21,3 mnkr på intäktssidan och 12,1 mnkr på kostnadssidan, varav 10,3 mnkr avser kapitalkostnader. Kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret och kommunfullmäktige redovisar överskott medan tekniska kontoret och kommunstyrelsens politiska organ redovisar underskott.
Av de totalt 39 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 17 uppdrag klara under år 2023 och 22 uppdrag föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 och slutföras under 2024. Kommunstyrelsen arbetar även med 13 nämndinitiativ varav 9 är klara och 4 föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 och slutföras under 2024. Målsättningen är att uppdrag endast i undantagsfall ska flyttas över till nästkommande år, därför blir genomförandet och uppföljningen på kvarvarande uppdrag ytterst angeläget under kommande år.
Bilagor