Upprop
Val av justerare
Informationsärenden
Bilagor
Månadsrapport per februari 2024 för kommunstyrelsen
Månadsrapport per februari 2024 för Norrtälje kommun och koncern
Val av ny ledamot till skärgårdsrådet efter Maria Gerlofson (MP), ny ledamot Bridget Wedberg (MP)
Val av ny ersättare i skärgårdsrådet efter Bridget Wedberg (MP), ny ersättare Maria Kahlert (MP)
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det under året har arbetats utifrån behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Systematisera uppföljningar har utförts och resultaten kommunicerats och förankrats i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderade uppföljning av den dagliga verksamheten, dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt behov av en proaktiv kommunikation och utbildning, för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Årsrapportering för 2023 till kommunstyrelsen innefattar tre rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret (mark- och exploateringsavdelningen och planavdelningen) och tekniska kontoret som presenteras i respektive bilaga.
Bilagor
Kommunstyrelsen har upprättat verksamhetsberättelse 2023 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt bedömd måluppfyllelse och status för uppdragen. Ärendet redovisas i form av en verksamhetsberättelse för kommunstyrelsen sammantaget, samt en verksamhetsberättelse för vardera kontor, kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnads-kontoret och tekniska kontoret.
Kommunstyrelsens tre kontor, inklusive den politiska verksamheten, redovisar ett sammantaget överskott om 33,4 mnkr, som fördelar sig med ett överskott om 21,3 mnkr på intäktssidan och 12,1 mnkr på kostnadssidan, varav 10,3 mnkr avser kapitalkostnader. Kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret och kommunfullmäktige redovisar överskott medan tekniska kontoret och kommunstyrelsens politiska organ redovisar underskott.
Av de totalt 39 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 17 uppdrag klara under år 2023 och 22 uppdrag föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 och slutföras under 2024. Kommunstyrelsen arbetar även med 13 nämndinitiativ varav 9 är klara och 4 föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 och slutföras under 2024. Målsättningen är att uppdrag endast i undantagsfall ska flyttas över till nästkommande år, därför blir genomförandet och uppföljningen på kvarvarande uppdrag ytterst angeläget under kommande år.
Bilagor
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per februari 2024 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdragen och initiativen.
Kommunstyrelsens resultat för perioden januari-februari visar ett överskott om 25 023 tkr och en helårsprognos på ett prognostiserat överskott om 7 591 tkr.
Av de 52 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 44 påbörjade varav 4 uppdrag bedöms vara slutförda, varav två övergår i två andra uppdrag och två slutredovisas vid nästa kommunstyrelse.
Sex uppdrag avviker från plan och kommer genomföras under 2024.
Kommunstyrelsen arbetar även med 18 nämndinitiativ varav 15 planeras genomföras enligt plan.
Tre initiativ kommer genomföras senare än planerat men under 2024.
Bilagor
Kommunens resultat per februari uppgår till 97,1 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +101,4 mnkr. Till följd av byte av ekonomisystem och kodplansbyte så finns det avvikelser i utfallet som kommer att korrigeras till delårsbokslut per april. Prognostiserat resultat för helåret uppgår till 90,9 mnkr vilket är 27,1 mnkr bättre än budget. Nämnderna prognostiserar ett resultat som är 16,5 mnkr bättre än budget. Även skatteintäkter överstiger budget med 23,7 mnkr samtidigt som kostnader för pensioner överstiger budget med 19,3 mnkr.
Norrtälje kommunhuskoncern visar per februari ett resultat efter finansnetto på 13,4 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 28,3 mnkr, 2,3 mnkr över budget men betydligt under resultatet år 2023 på 40,8 mnkr. Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg Norrtälje rapporterar i prognosen för helåret ett underskott med -108,9 mnkr varav kommunal verksamhet står för -68,5 mnkr. Detta är något bättre än underskottet på -89,7 mnkr som redovisades för den kommunal verksamheten i budgeten. Förbättringen består främst av att man prognostiserar att ianspråkta kommunens volymreserv samt erhålla statsbidrag via Norrtälje kommun. Tiohundra AB redovisar ett underskott per februari med
-20,7 mnkr vilket är 15,8 mnkr sämre än periodiserad budget. Av underskottet kan cirka 11 mnkr hänföras till kommunal verksamhet. Ingen prognos för helåret har lämnats.
Bilagor
Räddningstjänsten har utfärdat ett föreläggande som vunnit laga kraft utan att överklagas. Angiven åtgärd i föreläggandet, som skulle ha vidtagits senast den 31 november 2022, är inte fullständigt utförd. För att säkerställa att åtgärden vidtas föreslår Räddningstjänsten att föreläggandet ska förenas med vite.
Bilagor
Samhällsbyggnadskontorets gatu- och parkverksamhet föreslår att tilldelning ges av anslag för verksamhetsförändringar och trygghetshöjande åtgärder beviljade av kommunstyrelsen.
Investeringen är beräknad till en kostnad av 5 000 tkr. Behovet för år 2024 hanteras och utförs löpande av gatu- och parkenheten. Tillkommande kapital- och driftskostnader ryms inom befintlig ram. Utförda åtgärder och utfall redovisas i verksamhetsberättelsen samt vid slutredovisning av investeringen.
Bilagor
För att kunna genomföra effektiva räddningsinsatser behöver Räddningstjänstens utryckande personal utbildas och övas regelbundet. Räddningstjänsten behöver tillgång till en utbildningsanläggning inom Norrtälje tätorts beredskapsområde för att möjliggöra övning och utbildning av personal under beredskap. Ärendet innebär ett anslag om 2 000 tkr för att genomföra utredning och projektering av en utbildningsanläggning i Norrtälje.
Bilagor
Omklädningsrummen i Roslagsskolans idrottshall är totalrenoverade och ombyggda så att varje omklädningsrum har tillgång till ett eget duschrum med separata duschbås. Alla avloppsstammar och brunnar har bytts ut i samband med ombyggnaden.
Omklädningsrum och duschrum har nu fått en mera ombonad miljö som ger förutsättningar för ökad trivsel och trygghet oavsett kön eller könsidentitet bland annat genom avskärmade duschbås.
Projektet hade genom beslut KS §9, 6 februari 2023, ett totalt anslag om 9 800 tkr. Slutkostnaden blev 9 250 tkr och projektet redovisar ett överskott om 550 tkr vilket återlämnas till kommunstyrelsen.
Bilagor
Under sommaren 2022 byttes 90 stycken fönster och under 2023 byttes 7 stycken takfönster och 16 befintliga fönster renoverades.
Beslut om Vätö skola fönster togs 10 april 2017 i KS § 73. Projektet tilldelades då reinvesteringsmedel om 1 500 tkr. Slutkostnaden blev 1 175 tkr och projektet redovisar ett överskott på 325 tkr.
Bilagor
Beslut för en lokalanpassning av Roslagens sjukhus plan 5 samt hantering av befintlig besöksparkering togs den 20 september 2021 i kommunfullmäktige §180. Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 31 800 tkr. Slutkostnaden blev 32 900 tkr och projektet redovisar ett underskott på 1 100 tkr.
Bilagor
Boverket förslag till föreskrifter för regionplan reglerar hur innehållet i regionplanen ska identifieras digitalt. Norrtälje kommun tillstyrker i huvudsak förslaget samt delar Boverkets syn vad gäller fördelarna med en enhetlig och effektiv digital samhällsbyggnadsprocess. Norrtälje kommun noterar att det finns stora skillnader i Boverkets föreslagna föreskrifter gällande hur mark- och vattenanvändningen ska identifieras i översiktsplan jämfört med regionplan. Kommunen ser positivt på att regionerna ges frihet i detta samtidigt som det kan innebära att jämförelser mellan planeringsnivåer trots ambitionerna med föreskrifterna kan bli svårt. Norrtälje kommun anser att regionplanen behöver överensstämma med kommunernas syn på utveckling och ta hänsyn till kommunernas översiktsplanering när grunddrag för användningen av mark- och vattenområden beskrivs.
Bilagor
Ärendet redogör för ett flerårigt samarbete arbete kring psykisk hälsa, suicidprevention och välbefinnande mellan Norrtälje kommun och Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON). En avsiktsförklaring för fortsatt och fördjupat samarbeta inom områden psykisk hälsa, suicidprevention och Agenda välbefinnande mellan Norrtälje kommun och KSON och föreslås för planeringsperioden 2024-2027.
Vidare att få i uppdrag att ta fram en gemensam plan för fortsatt arbete - i syfte att bibehålla och utveckla förmågan att möta komplexa samhällsutmaningar inom välfärden. Förslag på avsiktsförklaring sker i samband med att genomförandet av förvaltningsgemensam handlingsplan för psykisk hälsa avslutas (KS 2021-502).
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har i uppdrag att göra en översyn av kommunens resepolicy för att stimulera till en ökad andel fossilfria tjänsteresor. Utöver översyn av aktuell resepolicy har tillhörande riktlinjerna setts över. Riktlinjerna för tjänsteresor är dokument som är i behov av att kunna revideras tätare då de styr resorna för Norrtälje kommuns medarbetare. Förslaget är därför att Riktlinjerna för tjänsteresor upphävs av kommunstyrelsen och att det delegeras till Kommundirektören eller HR-direktör att fatta erforderliga beslut om riktlinjerna kopplat till Resepolicyn.
Bilagor
Det gällande gång- och cykelprogrammet från år 2017 var i behov av att revideras. Nio sträckor har utgått från gällande program med anledning av att sträckorna har anlagts, utretts men blivit nedlagda eller utgått för att behovet inte längre består. Med ett reviderat gång- och cykelprogram vill kommunstyrelsen särskilt prioritera barns trafiksäkerhet och att barn självmant kan ta sig till skola och andra fritidsaktiviteter. Gång- och cykelvägar mellan ortstrukturer och skolor är därför högt prioriterade. Vägar med höga trafikflöden eller skolor med ett större elevantal prioriteras högst.
Bilagor
Utbildningsnämnden har behandlat ärendet den 21 februari 2024.
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun genomfört en granskning med syfte att bedöma om utbildningsnämnden har säkerställt att eleverna får tillgång till utbildning enligt skollagen samt stöd och stimulans för att hantera flera års utbildning med begränsningar på grund av pandemin.
PwCs samlade bedömning är att utbildningsnämnden i allt väsentligt säkerställer att eleverna får tillgång till utbildning enligt skollagen samt stöd och stimulans för att hantera flera års utbildning med begränsningar på grund av pandemin.
Revisorerna har uppmanat utbildningsnämnden att utveckla verksamheten inom området. En sådan utveckling kommer ske inom ramen för barn- och utbildningskontorets systematiska kvalitetsarbete och utvecklade granskning av regelstyrning.
Bilagor
Återremiss: Svar på motion från Camilla Rydstrand (MP) gällande användning av B-skum inom räddningstjänsten
Kommunstyrelsen beslutade att återremittera motionssvaret den 6 november 2023 för skyndsam komplettering genom remiss till bygg- och miljönämnden med en redogörelse för kunskapsläge kring, och statusen för, förekomst av PFAS i kommunens vattenförekomster.
Bygg och miljönämnden har yttrat sig i ärendet den 25 januari 2024.
Resultaten av kommunens reviderade recipientkontrollprogram (miljöbalkens krav på provtagning av miljöeffekter av utsläpp och föroreningar, tex. vid kommunala avloppsreningsverk) och kommunala miljöövervakning kommer att redovisas i en sammanställd rapport (i juni eller augusti). I samband med att rapporten är färdigställd kommer information ske vid ett seminarium där politik, förvaltning och invånare kan delta. Efter detta tillfälle kan frågan om kunskapsläge kring, och statusen för, förekomst av PFAS i kommunens vattenförekomster redovisas tydligare då exakt data idag saknas.
Räddningstjänsten har genomfört kunskapshöjande åtgärder och tagit fram anvisningar för användande av skum inom räddningstjänstverksamheten.
Mot bakgrund av denna redovisning anses motionen besvarad.
Bilagor
Svar på motion från Tommy Lundqvist (C) och Anna Eneroth (C) gällande sänk hastigheten i Norrtälje kommuns tätorter Norrtälje, Rimbo och Hallstavik
Det saknas legala förutsättningar för kommunen att föreskriva om sänkt bashastighet till 40 km/tim enligt motionens förslag. Genomförda hastighetsmätningar visar dessutom att medelhastigheten på de vägar som motionen avser är så låg att en generell begränsning av den högsta tillåtna hastigheten till 40 km/tim skulle få en mycket begränsad effekt. Utmärkningen av de nya hastighetsgränserna skulle bli omfattande till en kostnad av uppskattningsvis 2,3 Mkr. Ett överklagande av beslut om ändrad hastighet enligt motionens förslag skulle också med mycket stor sannolikhet bifallas av överprövande instanser. Vilket skulle innebära omfattande konsekvenser för kommunen i dels att införa hastighetsbegränsningen 40 km/tim för att sedan återställa till 50 km/tim i både administrativa och fysiska kostnader. Behov att ändra den högsta tillåtna hastigheten för en specifik väg eller område bör prövas i särskild ordning med utgångspunkt från lokala förhållanden.
Förvaltningen föreslår därför att motionen ska avslås.
Bilagor
Bilagor