Möte 2023-02-06
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
8
Revidering av bolagsordning för Norrtälje kommunhus AB
-
33
Yttrande över vindkraftsparker Noatun Nord och Noatun Syd – avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivning inför tillståndsansökan
-
34
Val av vice ordförande till kommunstyrelsens utskott
-
35
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
Bilagor
-
224kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
I Mål och budget 2023-2025 har kommunfullmäktige gett kommunstyrelsen 19 uppdrag inom sju målområden med tillhörande inriktningsmål. I verksamhetsplanen för 2023-2025 konkretiserar kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret och tekniska kontoret uppdragens genomförande i form av åtgärder. Kommunfullmäktige har tilldelat kommunstyrelsen en budgetram om 518 420 tkr 2023.
Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning att främja en effektiv ledning av organisationen, hantering av risker, utveckling av verksamheten och utvärdering av verksamhetens resultat - ytterst för att säkerställa att verksamhetens syfte och mål nås.
Skillnaden mot föregående år är att kommunstyrelsens internkontrollplan är uppdelad på tre kontor med verksamhetsutvalda risker. En för kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret och tekniska kontoret som bifogas detta tjänsteutlåtande. Rapportering sker som tidigare till kommunstyrelsen delår 1, 2 och vid verksamhetsårets slutredovisning för nämndens alla riskområden.
Bilagor
-
Ärendet är en tidplan för de ekonomiska uppföljningsrapporterna till kommunstyrelsen under 2023. Delårsrapporter och årsredovisning går även till kommunfullmäktige. Månadsrapporterna är beslutsärenden i kommunstyrelsen och i nämnder. Månadsrapporterna omfattar nämnder, bolag och KSON, och är en ekonomisk uppföljning, samt statusrapportering av nämndernas uppdrag 2023.
Tidplanen för utskick till KS arbetsutskott följer en egen tidplan jämfört med ordinarie utskick enligt bilaga. Detta för att ekonomisystemen stänger för perioden och förvaltningarna, KSON och bolagen behöver viss tid för analys av det ekonomiska utfallet och för att lägga prognos. Alternativet är att kommunstyrelsen får rapporterna vid nästkommande månads sammanträde, vilket ger en mer inaktuell bild av verksamheten och fördröjer beslut om åtgärder vid eventuella avvikelser.
Vid delårsrapporter, som berör hela kommunkoncernen, och omfattar ekonomi och verksamhet, är tidplanen snäv, vilket innebär att information lämnas på KS arbetsutskott, och slutligt rapportutskick till kommunstyrelsen sker efter KS arbetsutskott.
Kommunstyrelsekontorets ekonomiavdelning ger anvisningar till nämnder, bolag och KSON inför rapporteringen.
Bilagor
-
506kb Ladda ner dokument
-
-
Av föreliggande förslag till nytt attestreglemente framgår att nämnd ska utse beslutsattestanter för nämndens ansvarskoder inför varje räkenskapsår. Rätten får endast delegeras till förvaltningsdirektör och för löpande förändringar under året. Detta stärker den interna kontrollen och följer rekommendation från kommunens revisorer.
Bilagor
-
I Norrtälje Kommunhus AB s bolagsordning anges att styrelsens ledamöter och ersättare väljs för en period om två år. Denna reglering överensstämmer inte med den tid, som enligt tradition, styrelsen i bolaget utses för. Kommunstyrelsekontoret föreslår att §8 i bolagsordningen revideras så att styrelsen utses för en tid om fyra år.
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsavdelningen har behov av investeringsanslag om totalt 7 800 tkr för hyresgästpåkallade verksamhetsanpassningar av kommunala fastigheter. Behov av hyresgästpåkallade investeringar och verksamhetsanpassningar uppstår ofta med kort varsel och föranleds ofta av myndighetsbeslut via t.ex. brandsyn eller annat lagstadgat krav där genomförandet behöver ske omgående.
Investeringarna finansieras inom ramen för kommunstyrelsens anslag för investeringar år 2023. Kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av anpassningen finansieras inom berörda nämnders befintliga ramar.
För Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje och andra externa hyresgäster finansieras kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av anpassningen genom avtalade hyresförpliktelser för den aktuella fastigheten.
Bilagor
-
410kb Ladda ner dokument
-
-
Roslagsskolans idrottshall byggdes runt 1965. Omklädningsrummen är originalskick och inga större underhållande åtgärder har gjorts gällande omklädningsrum sedan hallen byggdes. Nu förslås omklädningsrum och duschar att renoveras/byggas om samtidigt som VVS-stammar i golv byts. Omklädningsrummen får egna duschrum med HWC. Ombyggnaden av duschrummen skapar avskilda duschbås och bättre förutsättningar för trivsel och trygghet för eleverna. Total kostnad är 9 300 tkr, kapitalkostnad som uppkommer är 516 tkr år 1.
Bilagor
-
414kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandlingslagstiftningen som bygger på Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU av den 26 februari 2014 om offentlig upphandling ställer krav på att varor och tjänster över fastställda tröskelvärden ska upphandlas. Kostnaden för nuvarande ekonomisystem överstiger direktupphandlingsgränsen, och en ny upphandling måste därmed genomföras. Samtidigt kan uppsättningen anpassas för att stödja de ekonomiska processerna på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Investeringsanslaget om 3 750 tkr ingår i Mål och Budget 2023-2025.
Bilagor
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Energieffektiviseringsåtgärder i kommunala fastigheter avser åtgärder som sänker driftkostnader, sparar el- och energikostnader samt skapar förutsättningar för en hållbar miljö. Ärendet avser bland annat komplettering av värmeproduktionskällor med värmepumpar, ventilationseffektiviseringar, belysningsstyrningar samt ett flertal energieffektiviseringar i kommunens badhus. Ett flertal av anläggningarna kompletteras med solcellsinstallationer för att ytterligare maximera besparingarna och minska vårt behov av inköpt. Ytterligare investeringar inbegriper utbyte av ventilationsaggregat med bristfällig återvinning, kompletteringsisolering av klimatskal samt styr- och regleroptimeringar genom utbyten av uttjänta styrutrustningar som kopplas upp mot kommunens överordnade styr- och övervakningssystem. Investering om 18 000 tkr ingår i beslutat mål- och budget 2023-2025.
Bilagor
-
Kommunstyrelsekontoret bedömer att fastigheterna har ett så strategiskt läge i centrala Norrtälje och på sikt är planen att omvandla området med bostäder och nytt modernt resecentrum. Rådighet över aktuella fastigheter bedöms vara av avgörande betydelse.
Bilagor
-
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 61 127 tkr för byggnation av Hallstaviks badhus, parkering och GC-väg. Slutkostnaden blev 57 784 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 3 343 tkr.
Bilagor
-
802kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om investering i en ny brandstation togs i Kommunfullmäktige 2 novenber 2015 §202 samt ett beslut om tilläggsanslag för byggnation av masttorn i Kommunstyrelsen presidium 8 oktober 2019. Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 110 315 tkr. Slutkostnaden uppgick till 136 027 tkr.
Underskottet om 16 381 tkr beror på ett ökat prisindex på entreprenad- och materialkostnader. Statistiska centralbyråns Entreprenadindex har använts för att räkna fram ett ökat prisindex för projektet från tidpunkt för framtagande av kalkyl till tidpunkt för slutförande av projekt.
Prisindex för hela projektet resulterar i en prisökning om 14,8% vilket motsvarar en kostnadsökning om 16 391 tkr.
Projektet har ett därutöver ett underskott på 9 334 tkr som bland annat uppkommit av ändrad VA-taxa, krav på rening av utgående avloppsvatten, åtgärder som förordats av MSB för ökad robusthet och säkerhet.
Bilagor
-
709kb Ladda ner dokument
-
-
§ 15
Slutredovisning av investering 2018 – Parkering till Bålbroskolan, kulturskola och kulturscen med angränsade idrottshallar
Beslut för en investering för anläggande av parkering vid Bålbroskolan togs av kommunstyrelsenm26 november 2018 §179. Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 9 956 tkr för anläggning av en ny parkering. Slutkostnaden blev 9 728 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 228 tkr.
Bilagor
-
810kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet tilldelades investeringsmedel år 2017 om totalt 2 490 tkr för anordnande av kommunal ledningsplats i Norrtälje för tekniska åtgärder. Kostnaderna för projektet blev 2 013 tkr således ett överskott på 477 tkr. Norrtälje kommun erhöll sedan ett bidrag från MSB som uppgick till 1 388 tkr. Total kostnad för projektet blev 625 tkr.
Bilagor
-
801kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om reinvestering togs i kommunstyrelsen 19 juni 2017 §149. Projektet tilldelades ett reinvesteringsmedel om totalt 6 000 tkr för reinvesteringen. Slutkostnaden slutade på 5 958 tkr och projektet återlämnar ett överskott på 42 tkr.
Bilagor
-
822kb Ladda ner dokument
-
-
§ 18
Slutredovisning av investering 2020 – Ny lokalgata i samband med exploatering av Östhamra 1:56 och 1:57
Kommunstyrelsen beslutade den 8 april 2020 §61, att anslå 3 300 tkr i investeringsanslag för anläggning av ny lokalgata i samband med exploatering av Östhamra 1:56 och 1:57. Slutkostnaden för projektet uppgick till 4 230 tkr och redovisar en merkostnad om 930 tkr. Orsak, bland annat ökat prisindex på entreprenad- och materialkostnader, utökade mängder, felaktigheter i detaljplanen medförde för låg kalkyl, omfattande utökning av exploateringen medförde ökade kostnader för dagvattenhantering. Exploateringsprojektet för Östhamra 1:56 och 1:57 redovisade ett nettoresultat på 11 965 tkr, vilket täcker kostnaden för investeringsprojektet.
Teknik- och klimatnämnden beslutade den 29 november 2022 §106, att hemställa till Kommunstyrelsen att godkänna slutredovisningen av investeringsprojektet för anläggning av ny lokalgata i samband med exploatering av Östhamra 1:56 och 1:57.
Bilagor
-
912kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljö togs av kommunfullmäktige 2019. Förslag till nya föreskrifter har tagits fram då det uppmärksammats ett behov av att införa nya föreskrifter för att stärka skyddet av grundvatten inom Norrtälje kommun, vilket även stödjer det nationella miljömålet Grundvatten av god kvalitet.
Bygg- och miljönämnden behandlade ärendet den 15 december 2022, § 165, och hemställde att kommunfullmäktige antog förslaget till reviderade lokala föreskrifter.
Bilagor
-
Kommunen inrättade ett landsbygdsråd 2019, där beslutspunkt 3 i ärenden §299, KS 2019–1700 uppger: Den politiska representationen ska bestå av 3 kommunalråd och 2 oppositionsråd. Inför en ny mandatperiod i Norrtälje kommun ses ett behov av att revidera detta beslut. Syftet är att förtydliga antalet förtroendevalda som ska väljas till Landsbygdsrådet och möjliggöra för att samtliga partier ska ha rätt att närvara med en representant till Landsbygdsrådet möten. Beslutet föreslås revideras enligt:
Kommunala beslutsfattare i Landsbygdsrådet ska representeras av en ledamot och en ersättare från varje politiskt parti som har mandat i kommunfullmäktige, valfria förtroendevalda med personlig ersättare som endast träder in vid frånvaro av ordinarie ledamot.
Ordförande: Styret
Vice ordf. Styret
2:e vice ordf. Opposition
Bilagor
-
Skärgårdsrådets arbetsordning är senast reviderad 2016-03-21, inför en ny mandatperiod i Norrtälje kommun en ytterligare revidering av arbetsordningen för Norrtälje kommuns skärgårdsråd. Revideringen synliggörs av gulmarkering i bilaga 1. Reviderad arbetsordning för Norrtälje kommuns skärgårdsråd. Revideringen i detta skede avser enbart val av kommunala beslutsfattare.
Bilagor
-
Norrtälje kommun ska till 2030 vara Sveriges mest företagsvänliga kommun, en kommun där människor och entreprenörskap utvecklas. En del i att utveckla näringslivet i Norrtälje kommun är samverkan med kommunens företagsföreningar. Under 2022 inleddes arbetet med att utreda möjligheterna för samverkan mellan Norrtälje kommun och företagarförening på Väddö. I nuvarande mål- och budget 2023–2025 som antogs av kommunfullmäktige 2022-12-19 lämnandes budgetram till näringsliv- och etablering för att inleda ett samarbete med Älmsta företagarförening. I detta tjänsteutlåtande föreslås att Norrtälje kommun ingår ett samarbetsavtal med Väddö köpmannagrupp.
Syftet med samarbetet är skapa förutsättningar för ett utökat samarbete för företagare i Väddöbygden samt att fånga upp Väddöbygdens lokala utvecklingsbehov och omvandla till konkreta aktiviteter där företagare och föreningsliv i samverkan kan påverka och göra skillnad. Avtalet ska gälla under tiden 2023-01-01-2024-12-31 med option för ytterligare två år. Avtalet upphör utan särskild uppsägning 2024-12-31 om partnerna inte senast tre månader innan detta datum kommit överens om förläggning.
Bilagor
-
565kb Ladda ner dokument
-
-
Inför en ny mandatperiod har Norrtäljeavtalet tagits fram mellan styrande politiska partier i Norrtälje kommun, inom ramen för avtalet utökas den lokala utvecklingspengen (punkt 36. Ett landsbygds- och skärgårdsstöd ska införas som är kopplat till Landsbygdsrådet respektive Skärgårdsrådet.). Med utökad ram behöver riktlinjerna revideras. Kommunstyrelsekontoret har tidigare utarbetat förslag till riktlinjer, villkor samt fördelning av hur medel för lokal utvecklingspeng ska fördelas, förslag till förändringar synliggörs gulmarkerat i bilaga 2. Reviderade riktlinjer för lokal landsbygds- och skärgårdsutvecklingspeng.
Bilagor
-
672kb Ladda ner dokument
-
-
§ 24
Föreläggande enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) förenat med vite, Johannesbergs Golf AB
Räddningstjänsten Norrtälje kommun (vidare benämnd Räddningstjänsten) har utfärdat ett föreläggande beträffande brand- och utrymningslarm som vunnit lagakraft utan att överklagas. Angiven åtgärd i föreläggandet, som skulle ha vidtagits senast 2020-03-31, är inte utförd. För att säkerställa att åtgärden vidtas föreslår Räddningstjänsten att föreläggandet ska förenas med vite.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Räddningstjänsten har utfärdat ett föreläggande beträffande installation av boendesprinkler som vunnit lagakraft utan att överklagas men där åtgärderna inte genomförts. För att säkerställa att åtgärden vidtas anser räddningstjänsten att föreläggandet bör förenas med vite.
Bilagor
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
§ 26
Föreläggande enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) förenat med vite, Kajen och Bojen
Räddningstjänsten Norrtälje kommun (vidare benämnd Räddningstjänsten) har utfärdat ett föreläggande beträffande alternativ utrymningsväg som vunnit lagakraft utan att överklagas. Åtgärderna i föreläggandet har ej vidtagits trots förlängd rättelsetid. För att säkerställa att åtgärderna vidtas anser Räddningstjänsten att föreläggandet ska förenas med vite.
Bilagor
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller markanvisningsavtal för kvarter 13A vilket är den kommersiella delen av kvarter 13 Färjan i Norrtälje Hamn. Kvarter 13A blir en 3D fastighet som omfattar huvuddelen av gatuplanet i kvarteret samt 2 garageplan. Avsikten är att gatuplanet ska inrymma en stadsdelsnära livsmedelsbutik samt eventuella andra kompletterande butikslokaler som passar ihop med denna tex apotek och bageri.
Resterande del av kvarter 13 kallat 13B kommer att markanvisas separat för bostäder. Denna markanvisning planeras ske efter en öppen markanvisningstävling, vilken planeras påbörjas under första kvartalet 2023.
Det erbjudna markpriset om 3250 kr/kvm BTA verksamhetslokal bedöms vara marknadsmässigt. Utöver markpriset utgår gatukostnadsersättning om 2500 kr/kvm BTA verksamhetslokal det vill säga totalt 5750 kr/kvm BTA verksamhetslokal. Priset omfattar även ersättning för parkeringsytor i kvarteret. Totalt omfattar markanvisningsavtalet ett markpris på 10 140 000 kronor samt en gatukostnadsersättning om 7 800000 kr baserat på i markanvisningen aktuellt projekt- och bebyggelseförslag.
Bilagor
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
Arbetet med Översiktsplan 2050 inleddes efter beslut i kommunfullmäktige våren 2018 och beslut om finansiering i kommunstyrelsen 2021-02-01. Efter politiska workshops, workshops med referensgrupp, en tidig medborgardialog samt en tidig hållbarhetsbedömning har fem strategier och en utvecklingsinriktning tagits fram som beslutats i kommunstyrelsen i februari 2022 och som ligger till grund för samrådsförslaget.
Samrådet kommer att pågå under drygt två månader under februari till april 2023. Planförslaget för översiktsplanen är digital och finns på kommunens hemsida men finns även som PDF-version för de som inte vill eller har möjlighet att läsa planförslaget digitalt.
Översiktsplanen omfattar hela Norrtälje kommun och tar höjd för en befolkning på 84 000–94 000 invånare år 2050, en årlig ökning på omkring 650 – 1000 invånare. Det medför att det behöver tillkomma cirka 9 000–14 000 bostäder och omfattande ytor för verksamheter. Utveckling av bostäder ska främst ske i centralort, kommundelscentrum och landsbygdsnoder, men även i övriga orter, på landsbygden och i skärgården där platsen så medger. Utvecklingstakten ska balanseras mot behovet av nödvändiga investeringar i tekniska anläggningar och samhällsservice. Känsliga natur- och kulturmiljöer ska värnas för attraktiva livsmiljöer ska kunna fortsätta erbjudas i ett långsiktigt perspektiv. Äldre, nu gällande, fördjupningar av översiktsplanen har arbetats in i den nya översiktsplanen och har legat till grund för vart utveckling pekas ut.
En hållbarhetsbedömning, inklusive en strategisk miljöbedömning, av planförslaget, har genomförts och beskriver både positiva och negativa konsekvenser av planförslaget.
Bilagor
-
88mb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje stad är i en expansiv fas. Det behövs en långsiktig plan som beskriver hur mark och vatten ska användas och allmänna intressen ska hanteras. Ett samrådsförslag till fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad har tagits fram utifrån framtagna underlag och genomförd tidig dialog med allmänheten, förvaltningar och politiska företrädare. Samrådet kommer pågå från mitten av februari till mitten av april. Fem övergripande strategier anges för staden:
1 En stad att leva, studera och verka i genom hela livet
2 Aktiv stad i mänsklig skala
3 Trygg och barnvänlig stad
4 En stad rik på gröna och blå kvaliteter
5 Tillgänglig och nära stad
Bilagor
-
Nuvarande hyresavtal mellan kommunen och Riflex Vårdfastigheter AB löper ut och har omförhandlats. Nytt 15-årigt hyresavtal avses tecknas där flera förbättringsåtgärder utförs av Riflex Vårdfastigheter AB.
Birgittagården är Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) särskilda boende för äldre i Rimbo. Boendet är idag av strategisk vikt för Norrtälje kommuns förmåga att, genom beställaren KSON och utföraren Tiohundra AB, erbjuda särskilt boende i egen regi i kommunens näst största tätort.
Bilagor
-
Teknik- och klimatnämnden gav på sammanträde den 29 november 2022 Tekniska kontoret i uppdrag att inleda en förstudie att anlägga solceller på kommunala fastigheter. Tekniska kontoret har genomfört en förstudie och initialt identifierat sju stycken fastigheter som bedöms ha rätt ekonomiska och tekniska förutsättningar för solceller.
Installation av solceller kommer att minska fastighetens driftkostnader i form av minskad inköpt el. Solcellernas livslängd är ca 25 – 30 år och kräver vanligen ingen service eller underhåll. I förstudien har hänsyn tagit till installerad eleffekt idag, takkonstruktion, taklutning samt rätt väderstreck för placering av solcellsanläggning.
Bilagor
-
§ 32
Yttrande avseende planer för två havsbaserade vindkraftsparker i Ålands marina vatten kallade ”Noatum Nord” och ”Noatum Syd”
Naturvårdsverket har, med anledning av underrättelse från Finland, bjudit in Norrtälje kommun att yttra sig om planer för två havsbaserade vindkraftsparker i de åländska marin vattnet, Noatun Nord och Noatun Syd. Projektens miljökonsekvenser ska utredas i en så kallad miljökonsekvensbeskrivning (MKB) innan tillstånd kan beviljas. Innan en MKB kan tas fram ska ett avgränsningssamråd genomföras, vilket nu sker. Norrtälje kommun anser att vindkraftsprojekten, då främst Noatun Syd, kan antas medföra betydande miljökonsekvenser för Norrtälje kommun, och därmed Sverige. Därav anser Norrtälje kommun att Sverige bör delta i processen med att ta fram en MKB. Norrtälje kommun lyfter i sitt yttrande de aspekter som är viktiga att utreda i kommande MKB.
Bilagor