Upprop
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Delårsrapport 1 2025 för kommunstyrelsen
Internkontrollrapport 1 per april för kommunstyrelsen 2025
Bilagor
Bilagor
Bilagor
Godkännande av start-PM - Detaljplan för fastigheten Byholma 3:93 och del av fastigheten Byholma 3:5
Bilagor
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
Bilagor
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Kommunens politiska styre (S), (C), (L) och (MP) har tillsammans med (V) lagt fram förslag till Mål och budget 2026-2028 med förslag att fastställa skattesats för 2026.
Mål och budget 2026-2028 redovisas i bilaga. Kommunfullmäktiges presidium lägger fram förslag till budget för revisionen till kommunfullmäktige.
Bilagor
Kommunstyrelsen har upprättat delårsrapport per april 2025 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden, prognos för helåret samt bedömd måluppfyllelse som grundar sig på status för indikatorer, uppdrag och initiativ.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 58,3 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 35,1 mnkr för 2025.
Av de 37 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är tre slutförda och 32 uppdrag påbörjade. Två av uppdragen avviker från plan, varav ett kommer genomföras under året och ett kommer slutföras nästa år.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav två är slutförda och 18 är påbörjade. Två initiativ avviker från plan, men kommer färdigställas under året. Samtliga försenade uppdrag och initiativ har godkänts i månadsrapporten per februari för kommunstyrelsen.
Bilagor
Rapportering per april 2025 till kommunstyrelsen innefattar två rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret och del av samhällsbyggnadskontoret som presenteras i respektive bilaga.
Kommunstyrelsens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per april 2025. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per april samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Helårsprognosen för kommunens resultat uppgår till 141,6 mnkr, vilket är 45,7 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,9 procent av skatteintäkter och bidrag. Nämnderna avviker positivt mot budget med totalt 25,0 mnkr. Kommunens finansnetto har förbättrats med 4,8 mnkr på grund av lägre räntekostnader än budgeterat. Pensionskostnaderna beräknas bli 7,2 mnkr lägre än budget. Kommunstyrelsens centrala medel till förfogande och för oförutsedda kostnader är i prognosen ianspråktagna med 1,4 mnkr efter beslut att utöka antalet sommarjobb inom kommunen. Övriga medel beräknas ianspråktas under året. Nämnder som prognostiserar ett underskott i samband med delåret uppdras att vidta åtgärder för att åter komma i balans.
God ekonomisk hushållning ska utgå från såväl finansiella som verksamhetsmässiga mål. I Norrtälje kommun sker detta genom bedömning av tre aspekter. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån de uppställda aspekterna ha förutsättningar att nå en god ekonomisk hushållning under 2025.
Bilagor
Rapportering per april 2025 till kommunfullmäktige innefattar nämnder, bolag och kommunalförbund och presenteras i sammanställt i bilaga.
Verksamheterna inom Norrtälje kommun och koncern har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet. Dock finns graverande avvikelser hos socialnämnden, vilka omhändertas i enlighet med handlingsplan.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Bilagor
Norrtälje kommun har en aktiv strategi för att främja lokalt förankrat utvecklingsarbete på landsbygden och i skärgården. En del av denna strategi är landsbygds- och skärgårdsutvecklingspengen, vars syfte är att stödja projekt som tillvaratar och stimulerar människors, organisationers och lokalsamhällens utvecklingskraft. Föreningar och andra organisationer inom kommunen kunde ansöka om medel för utvecklingsprojekt mellan den 27 januari och 30 mars 2025. De stödmedel som är budgeterade för i år uppgår till två miljoner kronor.
Det har inkommit totalt 31 ansökningar. Det totala ansökta beloppet uppgår till 2 699 336 kronor. Förslaget är att bevilja stöd för ett belopp som uppgår till 1 304 500 kronor. Resterande medel, 695 500 kronor, utlyses i en ny ansökningsomgång under hösten.
Bilagor
Hela plan 4 på Roslagens sjukhus planeras att renoveras och anpassas för Tiohundra ABs verksamhet. Vilket innebär nytt vatten och avlopp, nya ytskikt på golv och vägg, nya undertak, tillskapande av nya medicinrum, toaletter med mera. I byggnadens A-, B- och C-vinge planeras det att bedrivas psykiatrisk vård i cirka 30 mottagningsrum, 25 kontor, 3 personalrum, läkemedelsrum, expedition och 3 väntrum med mera. Tiohundra AB har skrivit på en avsiktsförklaring om att hyra hela plan 4 (A-, B- och C-vingarna) om totalt 2234 kvm i 10 år med en option på 5 års förlängning.
Tidigare anslag för projektering av projektet finns om 3 000tkr (KS 2024-1316 §186). I detta ärende sökes ytterligare 27 000 tkr för genomförande av projektet i sin helhet. Investeringen som avser plan 4 på Roslagens sjukhus(Tiohundra) finns inte med som prioriterad i mål och budget 2025-2027, men ingår i mål och budget 2026-2028.
Uppkommen ränta år 1 (internränta 2% 2025) är 600 tkr. Total kapitalkostnad, dvs avskrivning kapitalkostnader inklusive ränta år 1 uppgår till 1 703 tkr/år.
Bilagor
Investeringen avser komponentutbyte i form av planerade underhållsåtgärder vid kajen i gästhamnen, enligt omfattning som angivits i projektplanen för projekt ”Socitetsparken åtgärdande av skredrisk och kaj” daterad 2023-09-19.
Investeringen i detta tjänsteutlåtande handlar om gästhamnsverksamheten och angöringen av småbåtar i gästhamnen, som bl.a. omfattar rivning av befintlig angöring (pålar m.m.), samt montage av Y-bommar och anslutningsposter för el och vatten.
Komponentutbytet genererar en tillkommande kapitalkostnad på 223 tkr och kommer att belasta objektets internhyra från och med år 2026.
Bilagor
Renovering av tak och fasad på Wallinska gårdarna är en nödvändig åtgärd för att bevara byggnadernas långsiktiga hållbarhet och funktion. Dessa byggnader hör till de äldsta i Norrtälje stad och är av betydande kulturhistoriskt värde. Det är därför avgörande att renoveringsarbetena utförs varsamt och med respekt för deras historiska karaktär.
Total kostnad, dvs kapitalkostnader inklusive ränta finansieras med en ökad internhyra till kommunstyrelsekontorets näringslivs- och etableringsenhet om 145 tkr/år från år 2027.
Bilagor
Taket på Långsjöskolans hus H är i ett mycket bristfälligt skick med flertalet läckage, vilket har medfört skador på takpanel och takkonstruktion. Det är akut att taket kan åtgärdas och arbetet planeras att genomföras under sommaren 2025.
Långsjöskolan har flera byggnader och det finns många fönster som är i dåligt skick och som behöver bytas ut. Det finns även ett antal skador på fasader som behöver tas omhand.
För reinvesteringar i Långsjöskolan tak, fönster och fasad föreslås beviljas ett anslag om 3 000 tkr. Total kostnad, dvs kapitalkostnader inklusive ränta uppgår till 160 tkr och finansieras genom utökad internhyra från och med 2026 till barn- och utbildningskontoret.
Bilagor
Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB.
I varje kommun måste det finnas en renhållningsordning som ska innehålla två delar, föreskrifter om avfallshantering och en avfallsplan. Föreskrifterna reglerar kommunens och kommuninvånarnas rättigheter och skyldigheter gällande hantering av kommunalt avfall. Föreskrifterna ger riktlinjer och beskriver det ansvar som både kommun, verksamheter och enskilda har i fråga om hantering av avfall. Nuvarande föreskrifter för Norrtälje kommun antogs av kommunfullmäktige den 19 december 2016, §272.
Bilagor
Ett uppdrag med titeln ”Undersök om en temalekpark kan byggas i centrala Norrtälje” har tilldelats gatu- och parkenheten i Mål och budget 2025–2027 under målområde 7.2. Skapa förutsättningar för kultur- och fritidsaktiviteter som främjar ökad livskvalitet.
Utifrån tidigare uppdragsrapportering för ”Lekplatsen i Societetsparken ska utvecklas och området kring "Skeppet" ska inhägnas” med diarienummer KS 2024–644 beslutad av kommunstyrelsen den 3 juni 2024, §136 har gatu- och parkenheten påbörjat arbetet med framtagning av skisser och förslag för att utveckla Societetsparkens lekplats då parkens lekplats har uppnått sin tekniska livslängd och får nedslag i utförda statusbesiktningar.
Förslaget är att arbeta med temat ”Historiska Norrtälje” vid upprustningen av Societetsparkens lekplats. Möjligheter till annan plats för temalekplats finns beskriven som ”stråket öster om busstationen”.
Bilagor
Trafikförvaltningen har översänt föreslag till trafikförändringar inför 2025-26. Trafikförvaltningen utarbetar varje år förslag till trafikförändringar i kollektivtrafikutbudet avseende nya linjer, linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid.
Totalt berörs 4 busslinjer och 3 sjötrafiklinjer av föreslagna förändringar. För busstrafiken föreslås två linjer få utökat turutbud och två linjer föreslås få förändrat trafikeringsupplägg. För sjötrafiken föreslås en linje få minskat turutbud och två linjer föreslås få förändrat trafikeringsupplägg.
Kommunstyrelsekontoret föreslår för kommunstyrelsen i sitt yttrande att Norrtälje kommun ska ställa sig positiv till utökat turutbud och negativ till förändrade trafikeringsupplägg då dessa påverkar tillgängligheten till kollektivtrafik negativt. Med yttrandet vill kommunstyrelsekontoret också förmedla till Trafikförvaltningen om kommunens prioriteringar över hur kollektivtrafiken långsiktigt bör utvecklas för att stärka kommunens regionala tillgänglighet och tillväxt.
Bilagor
Godkännande av start-PM - Detaljplan för fastigheten Byholma 3:93 och del av fastigheten Byholma 3:5
Ärendet avser antagandet av tilläggsartiklarna 31 – 39 i den europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå (CEMR-deklarationen). Artiklarna tillkom år 2022 och behöver antas i kommunens högsta beslutande organ för att säkerställa Norrtälje kommuns efterlevnad av deklarationen i sin helhet. SKR står bakom CEMR-deklarationen och rekommenderar kommuner och regioner att underteckna den.
Bilagor
Den 20 mars 2025 beslutade socialnämnden i Norrtälje kommunen att hemställa att kommunfullmäktige ska revidera socialnämndens reglemente, med anledning av att en ny socialtjänstlag förväntas träda i kraft den 1 juli 2025.
Den 23 januari 2025 beslutade regeringen om propositionen En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter (prop. 2024/25:89). I förslaget förtydligas socialnämndens ansvar för det generella brottsförebyggande arbetet i kommunen och socialnämndens särskilda ansvar för att aktivt förebygga och motverka brottslighet bland barn och unga. Med anledning av detta föreslås revideringar i socialnämndens reglemente.
Bilagor
Arbetet med att se över ägardirektiven har genomförts av Norrtälje Kommunhus AB (NKAB) och kommunstyrelsekontoret i samverkan samt i dialog med bolagen. Norrtälje Kommunhus AB har som en del i kommunens budgetprocess under våren 2025 genomfört budget-/ägardialoger med bolagen med representanter från dotterbolagsstyrelser, VD:ar i dotterbolagen, NKAB:s styrelse och VD samt representanter från kommunstyrelsekontoret där frågeställningar och synpunkter kring de befintliga direktiven diskuterades utifrån både ägarperspektiv och bolagsperspektiv.
Bilagor
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska motionsredovisning göras två gånger per år, en gång i juni och en gång i december. I samband med detta kan kommunfullmäktige också välja att avskriva motioner.
Kommunallag (2017:725) 5 kap. 35 § anger att en motion om möjligt ska beredas på sådant sätt att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väcktes. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid ska detta anmälas till kommunfullmäktige inom ett år.
I dagsläget är det 4 motioner som är under beredning. Varav ingen är äldre än 6 månader.
Bilagor
Kommunstyrelsen har i årets verksamhetsplan uppdragit åt näringslivs- och etableringsenheten att genomföra satsningar på kommunikation vad gäller instruktioner, digitala kanaler och förmedling av information avseende båttömningsstationer. Syftet är att förbättra användarupplevelsen, tillgängligheten och korrekt användning av tömningsstationerna bland fritidsbåtsägare.
Näringslivs- och etableringsenheten har i samarbete med medarbetare på kommunen och Norrtälje Vatten och Avfall AB samt företrädare för karttjänsten hamnkartan.se uppdaterat kommunens webbsida om tömningsstationer och utvecklat QR-koder som sätts upp vid stationerna. Inom ramen för uppdraget tas också instruktionsfilm fram, genomförs kampanjer för att uppmärksamma vikten av att tömma avfallet från fritidsbåtar korrekt.
Dessutom samordnas informationsinsatser med båttömningsstationsägare och representanter för hamnkartan.se för att användarna ska ha tillgång till tydlig, aktuell, relevant och lättillgänglig information om stationernas placering, funktion och status.
Bilagor
Kommunstyrelsen antog i december 2019 Norrtälje kommuns strategiska lokalförsörjningsplan. Kommunstyrelsen har gett kommunstyrelsekontoret i uppdrag att löpande revidera planen och senaste revidering antogs i juni 2024. Kommunstyrelsekontoret föreslår nu att planen revideras i enlighet med bilaga 1 till tjänsteutlåtandet, ”Lokalförsörjning. Strategi, planering och demografi i Norrtälje kommun åren 2025–2034”. ?
Bilagor
Handlingsplanen konkretiserar Norrtälje kommuns näringslivsstrategi för perioden 2025–2030. Den omfattar sex målområden med åtgärder för att stärka företagsklimatet genom förbättrad service, innovation, samhällsplanering, kompetensförsörjning, en attraktiv kommunmiljö samt en strukturerad dialog med näringslivet. Handlingsplanen har tagits fram i nära samverkan över förvaltningsgränserna och med aktivt deltagande från företagarföreningar och enskilda företagare genom riktade workshops.
Bilagor
Kommunallagens delegationsbestämmelser ger kommunstyrelsen möjlighet att ge organ och befattningshavare formell grund för att fatta beslut å kommunstyrelsens vägnar. Delegeringen av beslutanderätt syftar till att nämndens arbete ska kunna skötas på ett ändamålsenligt sätt genom att skapa kortare beslutsvägar, effektivare hantering och förutsättningar för de politiska organen att kunna fokusera på politiska och ideologiska frågor.
Delegationsordningen är ett styrdokument som kontinuerligt behöver ses över med anledning av till exempel förändrad organisation, styrning, arbetssätt eller lagändringar. Under våren 2025 har en bred översyn av kommunstyrelsens delegationer genomförts. Representanter för samtliga avdelningar inom kommunstyrelsekontoret har deltagit i arbetet. Förslaget till reviderad delegationsordning innebär att delegationer inom ett flertal av kommunstyrelsekontorets verksamhetsområden justeras.
Bilagor
Svar på remiss av promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)
Barn- och skolnämnden har genom ett delegationsbeslut den 30 april 2025 yttrat sig över den inom Regeringskansliet framtagna promemorian ”Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet” (Ds 2025:9).
Ett mobilförbud kommer ställa stora krav på den enskilda skolans administrativa processer för att insamling och utlämning. Barn- och skolnämnden önskar därför göra ett medskick till lagstiftaren om ett önskemål om att processen med insamling, utlämning av telefoner samt ansvarsfrågan på bör preciseras innan lagstiftningen träder i kraft.
Bilagor
Livsmedelsverket har lämnat förslag till uppdaterade Nationella riktlinjer för måltider i skolan på remiss till barn- och utbildningsförvaltningen i Norrtälje Kommun. Riktlinjerna är tänkt att ge vägledning och stöd till hur arbetet med skolmåltiderna kan utvecklas för att främja hälsosamma matvanor och skapa matglädje. Barn- och skolnämnden och utbildningsnämnden tillstyrker majoriteten av förslagen men framför synpunkter kring avsnitten ”Trivsamma måltider” och ”Näringsriktiga måltider” som rör organisatoriska svårigheter för skolenheterna avseende schemaplanering och svårigheter för kommunen att följa upp vissa indikatorer i riktlinjerna i brist på adekvat data.
Bilagor
Bilagor