Möte 2022-10-10
-
1
Val av justerare
-
2
Förändringar i föredragningslistan
-
3
Delårsrapport 2 per augusti, 2022 för kommunen och bolagen
-
5
Internkontrollrapport delår 2 per augusti för Norrtälje kommun och koncern 2022
-
18
Krav på lokaler för användning som trygghets- och informationspunkter
-
25
Granskning av likvärdig skola med fokus på insatser för stöd och stimulans
-
26
Fastställande av skattesats 2023
-
27
Start -PM för tillståndsansökan för nytt reningsverk i Norrtälje stad
-
Bilagor
-
60kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
§ 162
Val av justerare
-
§ 163
Förändringar i föredragningslistan
-
Kommunfullmäktige har beslutat att avsätta 12 miljoner för att starta utredningar för ett nytt avloppsreningsverk. Till detta kommer bedömda kostnader under åren 2023-2025 om 7 miljoner till en ny detaljplan inkl nödvändiga utredningar inför detaljplanens antagande och syftar till att vara ett komplement för att kunna ta beslut om ett nytt verk enligt genomförd förstudie. Finansieringen om 7 mnkr under åren 2023-2025 förslås beaktas i kommande mål och budgetarbete. Etablering av ett nytt avloppsreningsverk ska förberedas så att det kan stå klart i god tid före behovet överstiger 50.000 personekvivalenter i Norrtälje. Kapacitetsutredningen visar att det är viktigt att komma i gång med samtliga utredningar så snart som möjligt för att inte slå stopp för önskvärda anslutningar på avloppsidan. Det nya verket föreslås byggas i minst två etapper.
Bilagor
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per augusti 2022. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB med dotterbolag och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per augusti samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Resultatet per augusti för Norrtälje kommun uppgår till 421,4 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 351,3 mnkr. Resultatet innehåller en positiv periodiseringsavvikelse för semesterlöneskuld med ca 51 mnkr samtidigt som centrala anslag visar överskott per augusti med 83,1 mnkr. Avvikelsen återfinns bland nämnder med +124,6 mnkr samt skatteintäkter och generella statsbidrag med +114,9 mnkr. Balanskravsresultatet per augusti uppgår till 403,4 mnkr.
Årets resultat prognostiseras till 339,8 mnkr eller 8,1 procent av skatteintäkter och bidrag. Balanskravsresultatet prognostiseras till 321,8 mnkr efter att reavinster vi försäljning av fastigheter och inventarier med 18,0 mnkr frånräknats. Exploateringsintäkter budgeteras inte och en samlad bild av intäkter och kostnader kommer att resultatföras i samband med årsredovisningen Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter nå god ekonomisk hushållning under 2022.
Bilagor
-
Kommunstyrelsens ekonomi är god med ett starkt utfall och en positiv prognos. Den positiva budgetavvikelsen per augusti uppgår till 29,8 mnkr och i helårsprognosen prognostiseras en positiv budgetavvikelse till 20,6 mnkr. Alla tre kontoren inom kommunstyrelsen innehar en positiv budgetavvikelse per augusti samt en positiv avvikelse i helårsprognosen. Det positiva resultatet per augusti och prognosen grundar sig i nuläget på lägre personalkostnader, ett minskat nyttjande av konsulter samt ett framflyttande av investeringar.
Den sammanlagda bedömningen per augusti avseende måluppfyllelsen för 2022 för kommunstyrelsen är god med endast få inriktningsmål som inte bedöms uppnås under året. Målen kring en ekonomi i balans och en effektiv verksamhet bedöms båda som uppfyllda för kommunstyrelsen totalt. De två målen 2.1 Minska användningen av fossila bränslen och 6.2 Aktivt verka för att förbättra transportinfrastrukturen och påskynda bredbandsutbyggnaden i kommunen bedöms inte uppnås under 2022.De beslutade uppdragen inom kommunen kommer till största del att uppfyllas inom givna tidsramar vilket också bidrar till den totala måluppfyllelsen på kommunstyrelsen. Fördjupad analys återfinns i respektive kontors delårsrapport.
Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar intern-kontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa att redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett större behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
§ 169
Godkännande av investeringsärende för Kungsängsliljan 1 samt del av Tälje 2:195, inom stadsutvecklingsprojektet för Övre Bryggårdsgärdet
Samhällsbyggnadskontoret föreslår beviljande av investeringsärendet, avseende kommunens åtagande för allmän plats, i anslutning till detaljplanen för Kungsängsliljan 1 samt del av Tälje 2:195. Åtagandet ingår i etapp 2a samt omkringliggande gator i stadsomvandlingsprojekt Övre Bryggårdsgärdet i Norrtälje Stad.
Genom det godkända marköverlåtelseavtal, i kommunfullmäktige, beslut 2021-11-15, §250, har Famera Skola 1 AB erlagt köpeskilling om totalt 33,8 mnkr. I detta ingår en överenskommen del om 2 mnkr i exploateringsbidrag för gemensamma nyttor för Övre Bryggårdsgärdet, exempelvis skyfallshantering. Utöver exploateringsbidraget innefattar en del av den totala köpeskillingen utbyggnadskostnader av allmän plats inom detaljplanen.
En del av investeringsärendet innefattar även utbyggnad av gång- och cykelbana längs Sandgatan för en mer trafiksäker lösning för våra invånare. Denna del finansieras i ett senare skede vid exploateringen av Magasinet 19.
För aktuellt investeringsärende uppgår de totala kostnaderna till 15,1 mnkr och kommunen får således full kostnadstäckning för genomförande av detaljplanen
Bilagor
-
Tekniska kontoret avser att byta ut ventilationsanläggningen på Gottsta förskola på grund av uppnådd teknisk livslängd och ej godkänd obligatorisk ventilationskontroll. Det är låga luftflöden, dålig värmeåtervinning, otäta kanaler och mycket svåråtkomliga aggregat vid service.
Föreslagen åtgärd är nödvändig för att nuvarande förskoleverksamhet ska kunna bedrivas enligt gällande myndighetskrav.
Teknik- och Klimatnämnden behandlade ärendet den 30 augusti och beslutade i enlighet med förslaget.
Investeringen ingår i prioriterade investeringar i Mål och budget 2022—2024 med totalt 2 000 tkr.
Bilagor
-
798kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsutskottet beslutade i januari 2021 att kv 9AB ska anvisas för bostäder samt hotell mm. Kommunen bjöd i maj 2021 in till en öppen markanvisningstävling för kvarter 9A och 9B invid Hamnplan i Norrtälje Hamn.
Anbudet enligt gällande projekt- och bebyggelseförslag medför en intäkt för kommunen om cirka 272,7 mnkr (köpeskilling + gatukostnadsersättning), Det ger 123 bostadslägenheter (1 rok – till >5 rok), ett destinationshotell om ca 135 rum, konferens- och evenemangslokaler, Co-working-ytor, huvudsakligen verksamhetslokaler i båda kvarterens bottenplan inklusive restauranger mot Hamnplan med mera.
Markanvisningen bedöms komma att medföra stor positiv påverkan på Norrtälje som destination och besöksmål och bidra till levande stadsliv. Bebyggelsen bedöms ha mycket hög kvalitet gällande gestaltning och hållbarhet och komma att medföra en stor intäkt för kommunen.
Bilagor
-
176mb Ladda ner dokument
-
-
Inför revidering av havsplaner bjuder Havs- och vattenmyndigheten (HaV) in till ett avgränsningssamråd inför strategisk miljöbedömning för att fånga upp perspektiv på hur den strategiska miljöbedömningen ska genomföras och vilka frågor och miljöaspekter som ska belysas i MKB. HaV ber samtliga kustkommuner, länsstyrelser och andra parter att yttra sig över avgränsningen. Avgränsningen handlar om vilka faktorer som ska beaktas inför kommande miljöbedömning. Samhällsbyggnadskontoret anser att den föreslagna avgränsningen är väl utformad för att täcka in relevanta perspektiv i havsplanering.
Bilagor
-
1011kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommun avser att teckna ett 25-årigt lägenhetsarrende med Prästlönetillgångarna i Uppsala stift, för att tillförsäkra sig en fortsatt drift av Mälbybadet.
Bilagor
-
Styrelsen för Norrtälje Vatten & Avfall har på sitt sammanträde, 7 september 2022, §63, beslutat föreslå kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör sammanlagt 104 fastigheter.
Fastigheterna planeras att få anslutning till kommunens allmänna VA-anläggning under sommaren 2023.
Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
-
Styrelsen för Norrtälje Vatten & Avfall har på sitt sammanträde, 7 september 2022, §62, föreslagit kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör sammanlagt en fastighet.
Fastigheten har en färdig anslutning till kommunens allmänna VA-anläggning och ligger omedelbar närhet till befintligt verksamhetsområde.
Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt § 6 lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för den berörda fastigheten.
Bilagor
-
Enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) ska kommunen anta handlingsprogram för förebyggande verksamhet och räddningstjänst. Innan kommunen antar handlingsprogrammet ska den samråda med de myndigheter som särskilt berörs. Förändringar i LSO innebär att strukturen för handlingsprogrammet styrs av nya föreskrifter. Målet är att öka styrningen och möjliggöra nationella jämförelser. Förslaget skiljer sig därför från tidigare handlingsprograms struktur. Fyra verksamhetsmål föreslås för programtiden.
Förslaget till nytt handlingsprogram har reviderats utifrån remissinstansers synpunkter, beskrivna övergripande nedan, samt utifrån den omorganisation av Trygghets- och säkerhetskontoret som beslutats gälla från och med den 1 oktober
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
§ 177
Fastställande av sammanträdesdagar 2023 för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott
Kommunstyrelsekontorets kansli har tagit fram ett förslag till sammanträdesschema för kommunstyrelsen och dess utskott samt för kommunfullmäktige för år 2023. Förslaget regleras av kommunallagens bestämmelser om sista datum för budget och årsredovisning samt av kommunfullmäktiges arbetsordning. Förslaget har tagits fram i samråd med ekonomiavdelningen med hänsyn till Norrtälje kommuns styrprocess som reglerar ekonomiska rapporter.
Bilagor
-
455kb Ladda ner dokument
-
-
§ 178
Slutredovisning av investeringsprojekt 17042 Byte av PC-manager till Cactus Eye, Lindholmen Avloppsreningsverk
Norrtälje vatten och avfalls styrelsen beslutade den 7 september 2022, §59, att föreslå Kommunfullmäktige att godkänna slutredovisning av investeringsprojekt 17042, Byte av PC-manager till Cactus Eye, Lindholmen avloppsreningsverk.
Enligt beslut KF 2017-06-12 §128 skulle tre akuta projekt genomföras på Lindholmen för att säkerställa en god driftsäkerhet innan slutligen Lindholmen 50.000 PE skulle stå färdigt. För dessa tre projekt äskades totalt 25 mkr.
Projektet pågick sommaren 2017 till hösten 2018. Under denna tid dök det upp en hel del oförutsett där man bland annat fick bygga om pumpstationer ute på nätet bara för att få loss reservdelar som behövdes inne på verket. Kostnaderna för byte av styrskåp i pumpstationer kunde dock överföras till annat projekt varför slutkostnaden för detta projekt blev 2,745 mkr.
Projektet har sedan avslutandet hösten 2018 inväntat färdigställandet av de andra 2 akuta projekten, men väljer nu att avsluta detta delprojekt för sig.
Bilagor
-
Styrelsen för Norrtälje vatten och avfall har den 7 september, §60 beslutat att föreslå Kommunfullmäktige att godkänna slutredovisning av investeringsprojekt 15050, Grisslehamns avloppsreningsverk om- och tillbyggnad.
En förnyelse har skett av avloppsreningsverket samtidigt som kapaciteten utökats till att klara en belastning motsvarande 1900 pe. Projektet är ett av de fyra projekt som Kommunfullmäktige beslöt att genomföra 2 nov 2015 § 201 för att möjliggöra en anslutning av ca 60 nya fastigheter i norra delen av Grisslehamns samhälle samt utreda möjligheterna att ta emot spillvatten från Eckerölinjen.
Budgeten för projektet har inklusive tilläggsanslag varit 14 706 tkr, och kostnaden för att genomföra projektet har varit 14 669 tkr, ett positivt resultat på +37 tkr.
Bilagor
-
Nationella, regionala och lokala erfarenheter från inträffade samhällsstörningar pekar på behov av att kunna erbjuda bemannade trygghets- och informationspunkter på i förväg kända platser dit människor kan vända sig för att få stöd och information.
De lokaler som ska kunna användas som trygghets- och informationspunkter behöver uppfylla vissa minimikrav för att både vara robusta och kunna erbjuda det minimistöd som anges i de regionala riktlinjerna från Länsstyrelsen i Stockholms län.
Kraven på lokalerna för användning som trygghets- och informationspunkter kan delas in i två nivåer beroende på behoven av information och stöd samt hur långvarigt detta förväntas bli. I de flesta fall bör det vara tillräckligt att erbjuda vissa grundläggande funktioner, vilka kan tillgodoses i lokaler som planerats som primära trygghets- och informationspunkter. För att kunna tillgodose större stödbehov på grund av störningars omfattning eller tidsutdräkt behöver det finnas tillgång till förberedda sekundära trygghets- och informationspunkter vilka motsvarar utökade lokalkrav.
Trygghets- och informationspunkterna ska kunna öppnas upp snabbt och deras lokaliseringar ska vara kända och tillgängliga så att behövande vet vart de kan vända sig för stöd och information.
Upprättande och drift av trygghets- och informationspunkter sker inom kommunens geografiska områdesansvar. Kommunen har enligt (2 kap 1§ SoL) det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp de behöver.
Trygghets- och informationspunkterna ska vara utformade så att de ska kunna användas vid samhällsstörningar i fredstid och under höjd beredskap. De behöver därför vara så robusta att de kan upprätthållas även då påfrestningarna är mycket stora. Den kravställning som Trygghets- och säkerhetskontoret tagit fram anger miniminivå för detta.
Bilagor
-
§ 181
Ställningstagande gällande rekommendation från SKR till kommunerna om förlängd gemensam finansiering av system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter till och med 2024
Kommunstyrelsen fattade 2020-02-03 (KS § 20, dnr KS 2019-620) beslut om att anta SKL:s rekommendation om gemensam finansiering av ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter. I SKR:s arbete med att ta fram ett underlag för beslut om det gemensamma arbetet efter 2023, har slutsatsen blivit att det är bättre att förlänga nuvarande rekommendation till och med 2024 så att SKR:s tillträdande styrelse kan fatta beslut om kommande långsiktigt arbetssätt. Ytterligare ett skäl till förslag om förlängning av nuvarande rekommendation är att konsekvenserna av en ny socialtjänstlag kan tas med som utgångspunkt för det långsiktiga arbetssättet samt till fördjupade diskussioner med staten om deras långsiktiga bidrag till kunskapsstyrningen i socialtjänsten. Socialnämnden behandlade ärendet den 18 augusti 2022, §90, och beslutade att föreslå kommunstyrelsen att anta SKR:s rekommendation om förlängning av den finansieringen av system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter till och med 2024. Kommunstyrelsekontoret instämmer i socialnämndens bedömning.
Bilagor
-
Stiftelsen Norrtälje Finsk-Svenskt Företagscentrum (nedan ”Stiftelsen”) har genom styrelsebeslut, den 8 september 2022, beslutat att upplösa Stiftelsen. I enlighet med Stiftelsens stadgar och angivet styrelsebeslut ska samtliga medel från Stiftelsen tillfalla Norrtälje kommun (nedan ”Kommunen”) för att därefter användas för samma ändamål som anges i Stiftelsens stadgar. Med anledning härav, har Stiftelsen föreslagit att Kommunen ska överlåta samtliga medel till Nyföretagarcentrum i Norrtälje.
Kommunstyrelsekontoret föreslår att Styrelsens förslag antas samt att Kommunstyrelsekontoret får i uppdrag att upprätta ett avtal om överlåtelse av medel till Nyföretagarcentrum i Norrtälje.
Bilagor
-
408kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 2 000 tkr för trygghetsskapande åtgärder år 2018. Slutkostnaden blev 3 110 tkr och projektet fick därmed ett underskott på 1 110 tkr. Underskottet berodde framför allt på de ej kända konstruktionsdetaljer som framkom under byggnationen.
Bilagor
-
656kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet tilldelades reinvesteringsmedel om totalt 2 650 tkr för åtgärdande av inomhusmiljöproblem. Slutkostnaden blev 1 622 tkr och projektet fick ett överskott på 1 110 tkr. Anledningen till överskottet var att skadorna var mindre omfattande än vad man hade befarat.
Teknik- och Klimatnämnden behandlade ärendet den 30 augusti och beslutade i enlighet med förslaget.
Bilagor
-
739kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 6000 tkr för energibesparande åtgärder 2018. Slutkostnaden blev 5855 tkr och projektet fick ett överskott på 145 tkr.
Teknik- och Klimatnämnden behandlade ärendet den 30 augusti och beslutade i enlighet med förslaget.
Bilagor
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet tilldelades investeringsmedel om totalt 12 000 tkr för energibesparande åtgärder år 2019. Slutkostnaden blev 12 258 tkr och projektet fick ett underskott på 258 tkr.
Teknik- och Klimatnämnden behandlade ärendet den 30 augusti och beslutade i enlighet med förslaget.
Bilagor
-
697kb Ladda ner dokument
-
-
De förtroendevalda revisorerna i Norrtälje kommun, har givit PwC i uppdrag att granska Barn- och skolnämnden avseende av likvärdig skola med fokus på insatser för stöd och stimulans. Granskningens syfte är att bedöma om barn- och skolnämnden säkerställer en ändamålsenlig utbildning vad gäller likvärdighet i grundskolan. Det innebär att nämnden ska säkerställa att det inte finns skillnader mellan skolorna och eleverna.
Utifrån genomförd granskning är revisonens samlade bedömning att barn- och skolnämnden inte helt har säkerställt en ändamålsenlig utbildning vad gäller likvärdighet i grundskolan, samt att detta inte helt sker med tillräcklig intern kontroll.Bilagor
-
Enligt kommunallagen ska beslut om skattesats fastställas av kommunfullmäktige före november månads utgång. Förslag till mål och budget 2023—2025 kommer att tas fram för behandling i kommunstyrelsen i december och beslut i kommunfullmäktige i december. I särskilt ärende behandlas skattesatsen för 2023.
Skattesatsen föreslås lämnas oförändrad, och fortsatt uppgå till 19,72 per skattekrona.
Bilagor
-
285kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
60kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Ordföranden tackar kommunstyrelsens ledamöter och ersättare för den gångna mandatperioden samt kommunstyrelsekontorets kansli.