Möte 2024-10-07
-
1
Upprop
-
2
Val av justerare
-
3
Ändringar i föredragningslistan
-
4
Informationsärenden
-
7
Internkontrollrapport för Norrtälje kommun och koncern per augusti 2024
-
17
Utökning av verksamhetsområde för allmänna vattentjänster - Gräddö
-
18
Återremiss: Riktlinjer mot korruption och otillåten påverkan för Norrtälje kommun
-
20
Ansökan om medlemskap i Mälardalsrådet
-
22
Beslut gällande firmateckningsrätt för Norrtälje kommun
-
23
Val av ledamot till kommunstyrelsens arbetsutskott efter Lotta Lindblad-Söderman (M)
-
24
Roland Brodin (M) avsägelse av uppdrag som ledamot i kommunstyrelsen samhällsbyggnadsutskott, samt val av ny ledamot
-
25
Val av ersättare till kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott efter Lotta Lindblad-Söderman (M)
-
26
Michael Sjöblom (KD), avsägelse av uppdrag som ordförande i skärgårdsrådet, samt val av ny ordförande
-
27
Michael Sjöblom (KD), avsägelse av uppdrag som vice ordförande i landsbygdsrådet, samt val av ny vice ordförande
-
28
Per Lodenius (C) avsägelse av uppdrag som andre vice ordförande i Landsbygdsrådet, samt val av ny andre vice ordförande
-
29
Olle Jansson (S) avsägelse av uppdrag som andra vice ordförande i Skärgårdsrådet, samt val av ny andre vice ordförande
-
30
Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen
-
Bilagor
-
621kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
KSON:s beslut 2024-09-26 § 99 - Fördjupad analys inom områdena hemsjukvård och hemrehabilitering.pdf903kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
675kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
945kb Ladda ner dokument
-
520kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Rapportering för delår 2 till kommunstyrelsen innefattar två rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret och del av samhällsbyggnadskontoret som presenteras i respektive bilaga.
Kommunstyrelsens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har upprättat delårsrapport per augusti 2024 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdragen och initiativen.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 47,7 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 28,4 mnkr för 2024.
Investeringsutfall och prognos för kommunstyrelsens investeringar i verksamhetsplan 2024 redovisas i ärendet. Större avvikelser mot budget och tidplan kommenteras. I bilaga framgår uppföljning per projekt i en investeringsbilaga.
Totalt är 21 av de 52 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen genomförda och 27 påbörjade. Nio ej slutförda uppdrag avviker från plan varav ett kommer slutföras 2025 enligt tidigare beslut.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav fyra är genomförda och 13 påbörjade. Samtliga som avviker från plan kommer genomföras under året men senare än planerat. Ett nämndinitiativ har tillkommit sedan uppföljningen i juli med avvikande tidplan, initiativet kommer genomföras under 2024 men senare än planerat.
Kommunstyrelsen har 2024 haft ett ökat fokus på målstyrningen utifrån det uppdrag som gavs kommundirektören i verksamhetsberättelsen 2023. Det har resulterat i en förbättrad måluppfyllelse för perioden, där 19 av 21 inriktningsmål bedöms uppfyllas vid årets slut.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
875kb Ladda ner dokument
-
878kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument. Det är av största vikt att systematiska uppföljningar utförs, och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, att dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder.
Inom kommunens och koncernens verksamheter arbetas mer aktivt med att medvetandegöra frågor och kontroller mot välfärdsbrott och stärkt intern kontroll. Analysen visar att större fokus läggs på att identifiera även mindre avvikelser. Därmed höjs ambitionsnivån på att säkerställa att risker anses kontrollerade.
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att utveckla och implementera arbetssättet med internkontroll, och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg samt för att stärka den interna kontrollen.
Verksamheterna fortsätter att utveckla och implementera arbetssättet, stärka den interna kontrollen, och nyttja internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg. Strävan att ständigt förbättra och effektivisera processer och rutiner är en del i det systematiska kvalitetsarbetet.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per augusti 2024. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB med dotterbolag och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per augusti samt helårsprognos för drift och investeringar, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Norrtälje kommunkoncerns resultat per augusti uppgår till 167,1 mnkr och prognosen för 2024 uppgår till 73,1 mnkr vilket är 41,1 mnkr bättre än budget. Kommunkoncernens soliditet uppgår till 32,9 procent och är oförändrad jämfört med årsskiftet 2023.
Kommunens resultat per augusti uppgår 152,5 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 102,6 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 115,6 mnkr, vilket är 51,8 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,5 procent av skatteintäkter och bidrag. Balanskravsresultatet prognostiseras till 115,6 mnkr. Inga reavinster vid försäljning av fastigheter har uppstått per augusti och inga försäljningar planeras före årsskiftet. Nämnderna prognostiserar en positiv avvikelse med totalt 26,6 mnkr.
Kommunfullmäktiges 7 målområden bedöms utifrån analys av indikatorer, genomförande av uppdrag och uppfyllelse av inriktningsmålen. Det som talar för en god ekonomisk hushållning är den goda ekonomin i såväl kommun som Norrtälje kommunhuskoncern och att de flesta målområdena har ett gott utfall. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun ha goda möjligheter att nå en god ekonomisk hushållning under 2024.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Roslagens Sjukhem (ROS) byggdes i början av 1980-talet och består av 5 våningar och inrymmer 15 898 kvm. I dag finns ett flertal tomställda lokaler i ROS i huvudsak på plan 4. Lokalerna på ROS behöver nyttjas bättre för att minska kommunens hyresförluster. Tiohundra AB har ett stort behov av lokaler och ser stora fördelar med att samla psykiatrin och beroendemottagningen på samma ställe. En möjlighet är då att samla verksamheten på plan 4 i ROS.
I detta tjänsteutlåtande föreslås därför att Plan 4 i ROS (A-, B- samt C-vingen) iordningsställs av kommunen som därmed kan hyra ut lokalerna till Tiohunda AB. Norrtälje kommun föreslås, som fastighetsägare, sluta avtal med hyresgäst, Tiohunda AB, vilket tänks löpa 10 år med möjlighet till fem års förlängning.
Investeringsmedel om 3000 tkr söks för utredning och projektering.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Roslagsskolan sporthall uppfördes under 1960-talet i samband med skolbyggnaden. Vid den tidpunkten när aulan uppfördes fanns inga krav på tillgänglighet till scen och loger, för personer med rörelsehinder. Med de åtgärder som tas fram i utredningen kommer sporthallen bli tillgänglig för alla som utövar teater- eller musikaktiviteter. Åtgärder för en förbättrad tillgänglighet till aulans scen och loger planeras vara klar till hösten 2025.
Bilagor
-
Roslagsskolan sporthall uppfördes under 1960-talet i samband med skolbyggnaden. Vid den tidpunkten när sporthallen uppfördes fanns det inga krav på tillgänglighet för personer med rörelsehinder. Sporthallen är idag inte anpassad eller tillgänglig för besökare i rullstol om man vill ta sig till plan 2 i byggnaden. Med de åtgärder som tas fram i utredningen kommer sporthallen bli tillgänglig för alla. Åtgärder för en förbättrad tillgänglighet i sporthallen planeras vara klar till höstterminen 2025.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige ska årligen fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd och partierna som är berättigade till det ska årligen lämna in en redovisning över hur stödet använts. Samtliga partier i fullmäktige har inkommit med redovisning och granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år men stödet till respektive parti har förändrats utifrån valresultatet.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
§ 190
Antagande av detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15, i Frötuna församling
Detaljplanen för Björnö etapp 2 och 3 har tidigare antagits av kommunfullmäktige, 2022-09-26 §149, men överklagades och upphävdes under år2023. Handlingarna har nu uppdaterats och arbetats om och de reviderade handlingarna har varit på förnyad granskning under sommaren 2024. Ett nytt exploateringsavtal har också tagits fram avseende kostnads- och ansvarsfördelning för genomförandet av detaljplanen.
Detaljplanen har kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Detaljplanen har som syfte att möjliggöra byggnation av cirka 600 bostäder, en privat skola (cirka 420 skolplatser) i en samlad småhusbebyggelse med inslag av mindre flerbostadshus. Detaljplanen möjliggör även för mindre centrumverksamhet, ny kommunal badplats med tillhörande servicebyggnad och parkering, kommunal lekplats samt utrymme för nödvändiga kommunala tekniska anläggningar så som dagvattendammar och pumpstationer.
Området kommer att byggas ut etappvis, i 3 etapper, med ett prognosticerat färdigställande år 2041.
Samtliga förändringar som gjorts när planhandlingarna har arbetats om finns i samrådsredogörelsen och i granskningsutlåtandet.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
§ 191
Godkännande av exploateringsavtal i anslutning till detaljplan för Björnö etapp 2 och 3, del av fastigheten Östhamra 1:15, Frötuna församling
Detaljplanen för Björnö etapp 2 och 3 har tidigare antagits av kommunfullmäktige men överklagades och upphävdes under 2023. Handlingarna har nu uppdaterats och arbetats om och ett nytt exploateringsavtal har tagits fram avseende kostnads- och ansvarsfördelning för genomförandet av detaljplanen. Detaljplanen har kommunalt huvudmannaskap. Etappvis utbyggnad fram till 2041.
Detaljplanen möjliggör byggnation av cirka 600 bostäder, en privat skola (cirka 420 skolplatser) i en samlad småhusbebyggelse med inslag av mindre flerbostadshus. Detaljplanen möjliggör även för mindre centrumverksamhet, ny kommunal badplats och parkering, kommunal lekplats samt utrymme för nödvändiga kommunala tekniska anläggningar så som dagvattendammar och pumpstationer.
Exploateringsavtalet innebär bland annat att KB Björnö mark bygger ut allmän plats och överlämnar mark och anläggningar etappvis till kommunen. Detta sker utan uppkommen kostnad för kommunen. De kommunala bolagen tecknar egna genomförandeavtal kopplat till genomförandet av VA, el-, fiber och fjärrvärme.
Kommunen står inga kostnader utöver kommande drifts- och kapitalkostnader vid färdigställda och godkända/överlämnade anläggningar. Anläggningarna kommer på sikt att generera kapitalkostnader, avskrivningar och ränta. Vid färdigställandet av allmän plats kommer anläggningen ha ett bedömt värde om cirka 190 mnkr. Total driftkostnad (kapitalkostnader och teknisk drift) för hela anläggningen (allmän plats, bad och belysning) år 1 är uppskattad till 8,5 mnkr, varav kapitalkostnader om 5,9 mnkr och teknisk drift 2,6 mnkr.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
I Mål & budget 2024-2026 har kommunstyrelsen fått i uppdrag för 2024 att utreda möjligheten för fler ställplatser för husbilar. Exempel förlägga ett antal ställplatser för husbilar i anslutning till Kvisthamrabacken. Detta uppdrag är inom Målområde 7, inriktningsmål 7.2 Skapa förutsättningar för kultur- och fritidsaktiviteter som främjar ökad livskvalitet. Även i Mål & budget 2025-2027 inom samma målområde kvarstår uppdraget med lydelsen ”Kommunen ska verka för ställplatser för husbilar i turistvänliga delar i hela kommunen”. Inom ramen för detta uppdrag har samhällsbyggnadskontoret genom mark- och exploateringsenheten undersökt lämpliga platser och föreslår anläggande av upp till 7 ställplatser inom den kommunägda fastigheten Tälje 4:45 intill OK-Q8 AB:s fastighet Motormannen 2.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
951kb Ladda ner dokument
-
-
Ett uppdrag med formuleringen "Projektera för en breddning av Vätövägen” tilldelades tekniska kontoret i Mål och budget 2022–2024 inom målområdet 5, 5.1 Stärka tryggheten på gator och torg i hela Norrtälje kommun. En förstudie för Vätövägen påbörjades under år 2023 och är under augusti år 2024 i slutskedet och under remiss och förväntas färdigställd under Q4, 2024.
Denna förstudie kommer täcka in de olika punkterna som finns beskrivna i ärendet samt innehålla förprojektering och förslag på etappindelning.
För genomförandet krävs samprojektering med Norrtälje Vatten och Avfall (NVAA) samt ny planläggning av området då cirka 16 detaljplaner i området kommer att påverkas. Detta innebär att angivna årtal i investeringsplanen kan komma att ändras beroende på faktorer utanför gatu- och parkenhetens kontroll. I investeringsplanen finns idag angivet en första etapp år 2025 med efterföljande etapp med större åtgärder mellan åren 2026 till och med 2029.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Räddningstjänsten Norrtälje kommun (vidare benämnd Räddningstjänsten) har utfärdat två förelägganden som vunnit laga kraft utan att överklagas. Åtgärderna i föreläggandena har ej vidtagits. För att säkerställa att åtgärderna vidtas anser Räddningstjänsten att föreläggandet ska förenas med vite.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Rapport om slutförande av uppdrag enligt kommunstyrelsens verksamhetsplan 2024 - 2026 avseende koncernkoncept för kontinuitetshantering. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunstyrelsen att godkänna rapporten.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-