Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Ändringar i föredragningslistan

  4.   4

    Informationsärenden

  5.   7

    Månadsrapport per februari 2025 för kommunstyrelsen

  6.   8

    Månadsrapport per februari 2025 för Norrtälje kommun och bolag

  7.   28

    Valärenden till kommunstyrelsen 2025

  8.   29

    Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen

  1. § 53

    Val av justerare

  2. § 54

    Ändringar i föredragningslistan

  3. Jenny Nordström, tf kommundirektör och Anna Keskitalo, samhällsbyggnadsdirektör, informerar om nulägeskartor för kommunstyrelsekontoret och samhällsbyggnadskontoret.

  4. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått god ekonomisk hushållning under 2024.

    Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 151,5 mnkr. År 2023 uppgick resultatet till 251,7 mnkr. Norrtälje kommuns resultat för 2024 uppgår till 164,4 mnkr vilket ger en positiv avvikelse mot budget med 100,7 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 3,6 procent av skatteintäkter och statsbidrag jämfört med budget 1,4 procent och föregående år 6,6 procent. 

    Soliditeten ökar 2024 för både koncern och kommun. Investeringstakten har sjunkit något jämfört med föregående år både inom koncern och kommun och ligger lägre än budget.

    Koncernens sammantagna externa upplåning uppgick vid årets utgång till totalt 3 807 mnkr jämfört med 3 910 mnkr vid föregående årsskifte, vilket ger en minskad låneskuld med 103 mnkr.

    Av koncernens totala upplåning om 3 807 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncern tillsammans för totalt ca 3 904 mnkr. Kommunens lån för den egna verksamheten har minskat med 170 mnkr från en upplåning om 39 mnkr år 2023 till en tillfällig vidareutlåning till koncernbolagen av egen likviditet med 131 mnkr år 2024.

    Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven (RUR). I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Riksdagen har beslutat att den tidigare möjligheten att reservera medel till en resultatutjämningsreserv (RUR) har tagits bort, där sista reservering möjliggjordes för räkenskapsår 2023. De kommuner som vid ikraftträdandet av de nya reglerna år 2024 hade en RUR får ha kvar och nyttja den till och med räkenskapsår 2033. Nya regelverk finns för en så resultatreserv (RER). Ingen avsättning till RER föreslås 2024.

    Bilagor

  5. Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.

    Arbetet med internkontroll löper enligt plan och avvikelser identifieras och åtgärdas. Sammantaget är det mindre allvarliga avvikelser, vilka bedöms kunna hanteras inom ramen för tjänstemannaorganisationen. Dock finns det en graverande avvikelse att socialnämnden inte håller tidsfristerna enligt lag när det gäller barn- och ungdomsutredningar. Med anledning av avvikelserna avseende utredningstider har en handlingsplan upprättats och antagits i socialnämnden. Kommunens och koncernens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet. Gällande den identifierade, graverande avvikelsen arbetar socialkontoret aktivt med åtgärder för att komma tillrätta med utredningstiderna genom antagen handlingsplan. 

    Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna processer, rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade, vidtagna åtgärder. I vissa delar inom kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt betydande behov av proaktiva insatser inom kommunikation och utbildning. Syftet är att stödja övriga verksamheter i att agera korrekt utifrån centralt beslutade processer och styrdokument. Detta är nödvändigt för att förhindra avvikelser inom kommunstyrelsekontorets verksamhetsområden.

    Rapporten för verksamhetsåret 2024 innefattar samtliga nämnder, bolag och kommunalförbund.

    Bilagor

  6. Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per februari 2025 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdragen och initiativen.

    Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 26,1 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 22,3 mnkr för 2025.

    Av de 37 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är ett slutfört och 28 uppdrag påbörjade. Tre av uppdragen avviker från plan.

    Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav 17 är påbörjade. Två initiativ avviker från plan.

    Bilagor

  7. Kommunens resultat per februari uppgår till 47,2 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +37,5 mnkr. Det är nämnder samt centrala kostnader som står för avvikelsen. Skatteintäkter avviker negativt mot budget per februari.

    Prognosen för helåret uppgår till 112,0 mnkr vilket är 16,1 mnkr bättre än budget. Nämnderna prognostiserar ett resultat som är 20,9 mnkr bättre än budget. Skatteintäkter är lägre än budget, -8,8 mnkr, samtidigt som kostnader för pensioner ligger under budget, +8,8 mnkr.

    Kommunstyrelsen budget för centrala anslag har inte ianspråktagits eller beslutats om per februari.

    Norrtälje kommunhuskoncern visar per februari ett resultat efter finansnetto på 18,7 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 31,2 mnkr, 10,3 mnkr bättre än budget. Samtliga bolag förutom Campus Roslagen AB prognostiserar en positiv avvikelse mot budget för helåret.
    Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje rapporterar ett resultat per februari på

    +14,1 mnkr vilket är 13,4 mnkr bättre än budget. Den kommunala verksamheten har per februari en positiv avvikelse på +8,1 mnkr. Prognosen för helåret är ett underskott med -49,6 mnkr där den kommunal verksamhet visar en ekonomi i balans för 2025.

    Tiohundra AB prognostiserar ett underskott om -50,0 mnkr för 2025 vilket fördelar sig mellan samtliga verksamheter. En detaljerad prognos kommer i samband med delårsrapport 1, januari-april.

    Bilagor

  8. Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Som ägare i bolag företräds kommunen av ett ombud som väljs för en mandatperiod. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ges kommunens stämmoombud, eller den som denne sätter i sitt ställe, i uppdrag att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.

    Bilagor

  9. Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ger kommunen i uppdrag till Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen godkände den 2 december 2024 verksamhetsplan för kommunstyrelsen 2025 inklusive bilagor. I bilagan Kommunstyrelsekontorets verksamhetsplan 2025 ingår uppdraget ”Analys av hur VA-investeringar delvis skulle kunna skattefinansieras och omfattningen kommande 10 år.” Uppdraget ska redovisas i form av en skriftlig rapport till kommunstyrelsen den 7 april 2025 med inlämning till nämndsekretariat senast den 3 mars.

    Uppdraget har lagts på ekonomiavdelningen och ekonomiavdelningen har följt och avvaktat den utredning som Norrtälje Kommunhus AB beställt av VD i moderbolaget. Den utredning som tagits fram av Norrtälje Kommunhus AB utgör i allt väsentligt även slutrapport på det uppdrag som kommunstyrelsen lämnat till kommunstyrelsekontoret i verksamhetsplan för 2025 och med förslag till kompletterande fördjupade utredningar.

    Bilagor

  11. Stockholms Inköpscentral (STIC) bildades 2013 som ett fördjupat, avtalsreglerat regionalt samarbete mellan kommuner i Stockholms län, förvaltat av dåvarande SKL Kommentus Inköpscentral AB. Syftet var att möta medlemskommunernas specifika behov genom att samordna och genomföra upphandlingar samt ta fram regionala ramavtal. Fokus i det nuvarande samarbetsavtalet är samordning av upphandlingar för att skapa besparingar och effektiviseringar.

    Under de senaste 10 åren har upphandlingens roll i offentlig sektor förändrats. Detta innebär bland annat att upphandlingar inte bara ses som enbart inköpsprocesser, utan som en möjlig väg att uppnå specifika samhälls- och politiska mål.  Därför finns det ett behov av att uppdatera STIC:s samarbetsavtal för att bättre möta nuvarande- och framtida utmaningar och utveckling.

    Norrtälje kommun är idag avropsanmälda på nio (9) ramavtal med STIC. Dessa ramavtal arbetas fram av upphandlingsgrupper bestående av representanter från medlemmarna i STIC. Det innebär att Norrtälje kommun har haft representation i flertalet av de STIC-upphandlingar som Norrtälje kommun anmält sig till och därmed har inflytande på upphandlingens identitet.

     

    Bilagor

  12. I kommunstyrelsens verksamhetsplan för 2025–2027 fick kommunstyrelsekontoret i uppdrag att ”Öka antalet sommarjobb för att på sikt möjliggöra en sommarjobbsgaranti”. I detta tjänsteutlåtande föreslås att antalet sommarjobbsplatser fördubblas från 100 platser 2024 till 200 platser 2025. Denna ökning innebär en kostnadsökning om 1 371 784kr.

    Bilagor

  13. Ärendet avser reinvestering av belysningsanläggningar inom Vattenfalls och Hallstaviks elverks koncessionsområde. Belysningsanläggningar måste vara i ett fullgott skick och om dessa eller delar av dess anläggningar har passerat sin tekniska livslängd kan det få till följd att stolpar rasar eller har bristande elsäkerhet och riskerar därmed en så kallad nödsläckning för att inte vara en fara för tredje man. Kapitalkostnaderna ökar totalt med 320 tkr och aktiveras löpande under perioden 2025–2027 på grund av reinvestering av belysningsanläggningar och finansiering sker inom befintlig ram.

    Bilagor

  14. Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB.

    Förslaget till VA-taxa återremitterades av kommunfullmäktige den 16 december 2024 för att kompletteras med en analys av hur det harmoniserar med den nya VA-planen. Efter en genomförd analys av Norrtälje vatten och avfall AB:s (NVAA) finansiella situation föreslås justeringar av avgifterna:

    Brukningsavgiften höjs med 3%.

    Anläggningsavgifterna föreslås justeras:

    - Avgiften för servisledning och förbindelsepunkt sänks med 30%.

    - Avgiften per bostadslägenhet höjs med 8,7%.

    En översyn av taxekonstruktionen pågår inför år 2026, och en långsiktig ekonomisk strategi ska utvecklas genom samarbete mellan NVAA och kommunen.

    Bilagor

  15. VA-plan 2024 består av delplaner, inklusive vattentjänstplan, där VA-planen utgör en sammanhållande kappa till de övriga dokumenten och delplanerna som innehåller fördjupad information.VA-planen beskriver organisation och ansvar för VA-planeringen, koppling till andra styrdokument samt hur VA-frågorna hanteras i samhällsplaneringen. VA-planen är ett viktigt vägledande dokument för kommunens tjänstepersoner och beslutsfattare, men vänder sig även till kommunens invånare och myndigheter.

    VA-planen omfattar både enskilt och allmänt VA. VA-planen ska säkerställa en god hälsa och miljö för kommunens invånare och bidra till att vattenförekomsterna i kommunen uppnår god ekologisk och kemisk status

     

    Bilagor

  16. En VA-policy är ett styrdokument som fastställer ställningstaganden för allmänt och enskilt VA inom kommunen. Den tydliggör hur kommunen och Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA) arbetar för en hållbar VA-försörjning i hela kommunen. VA-policyn ska vara långsiktig.

    I samband med att kommunens VA-plan skulle uppdaterad blev det även aktuellt att uppdatera VA-policyn. Den uppdaterade VA-policyn utgör en del av VA-plan 2024 vilket illustreras i figuren nedan.

    VA-policyn är gemensamt styrdokument som har tagits fram av en arbetsgrupp med representanter från kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt NVAA. En workshop kring VA-policyn med politiker och tjänstemän genomfördes under våren 2024 och underlaget från workshopen har använts i uppdateringen.

     

    Bilagor

  17. Sedan den 1 januari 2023 finns det ett lagkrav att alla kommuner ska ha en vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska visa kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Vattentjänstplanen ska även redogöra för åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.

    För att möta det kravet har Norrtälje kommuns tidigare VA-plan från 2020 arbetats om till delplaner, där vattentjänstplanen är en av dessa delplaner. I arbetet med framtagande av vattentjänstplan har kommunstyrelsekontoret, samhällsbyggnadskontoret samt Norrtälje Vatten och Avfall AB deltagit.

    Norrtälje kommuns vattentjänstplan fokuserar på utbyggnad av de allmänna vattentjänsterna. Planen visar VA-utbyggnadsområden samt VA-utredningsområden med en motivering till prioriteringen. Vattentjänstplanen redogör även för åtgärder som behöver vidtas för att den allmänna anläggningen ska fungera vid skyfall.  

    Vattentjänstplanen var ute på samråd under vårvintern 2024, då fick berörda fastighetsägare och myndigheter tycka till om planen. Utifrån de synpunkter som inkom under samrådstiden bearbetades planen. Under sommaren 2024 ställdes den nya versionen ut för granskning. Utifrån de synpunkter som inkom under granskningstiden genomfördes mindre ändringar i planen och en granskningsutlåtande skrevs.

     

    Bilagor

  18. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB (NKAB) har behandlat ärendet den 5 mars 2025.

    Styrelsen för Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) har den 10 december beslutat att föreslå kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster.

    Ärendet berör sammanlagt tre fastigheter. Fastigheterna bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.

    Bilagor

  19. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärenden den 5 mars 2025.

    Norrtälje Vatten & Avfall (NVAA) föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör en fastighet.

    Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.

    Bilagor

  20. Norrtälje kommun har gett fastighetsenheten i uppdrag att utreda förutsättningarna för fler laddstolpar på kommunal mark. Utbyggnad av laddinfrastruktur är ett viktigt steg i Norrtälje kommun för att möjliggöra omställning till elektrifierade transporter och bli en fossilbränslefri organisation senast år 2030.

    Norrtälje kommuns trafik- och mobilitetsstrategi stipulerar att publik laddning inte ska installeras av kommunen själv utan av externa intressenter.

    Laddplatser ska inte heller etableras på allmän platsmark utan via nyttjanderättsavtal på kommunal kvartersmark.

    Kommunen måste uppfylla lagkrav enligt plan- och byggförordning (2011:338) 3 kap. 20 b § där fastigheter med fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddpunkt. En inventering visar att 23 av kommunens byggnader behöver kompletteras med laddpunkter.

    Publik laddning bör också etableras på kvartersmark vid pendlarparkeringar och besöksparkeringar till kommunala verksamheter. En analys visar att nyttjanderättsavtal är det bästa sättet att möjliggöra detta och samtidigt skapa konkurrens mellan aktörer.

    Kommunen planerar också för fler laddplatser för egna tjänstebilar, eftersom fordonsflottan ska bli fossilfri till år 2030. Kostnaden för publika laddstationer bärs av de externa aktörerna, medan kommunen står för kostnaden för verksamhetsspecifika laddare.

    Bilagor

  21. Val- och demokratinämnden behandlade i november 2024 ett förslag om förändrade ersättningsbestämmelser i syfte att möjliggöra för årsarvoderade uppdrag att få rätt till förlorad arbetsinkomst, restids-, sammanträdes- och förrättningsersättning i likhet med övriga förtroendeuppdrag som inte sker på betydande del av heltid. För att förslaget inte ska bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%. Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid från september 2023–2024. I praktiken bedöms då förslaget bli kostnadsneutralt. Kommunfullmäktige beslutade att återremittera ärendet i februari 2025 med anledning av att en rättelse behöver göras.

    Efter en genomgång av den data som revisionen har rapporterat in har kommunstyrelsekontoret funnit i dialog med val- och demokratinämndens presidium att merparten av den tid som inrapporterats ska ingå i årsarvodet. Därmed föreslås sänkningen av årsarvodet för revisionens presidium sänks med 1%. Vidare har avsnittet gällande hur förrättning ska godkännas förtydligats och det framgår av bestämmelserna att uppgifter förenade med årsarvodet inte ska vara berättigade till förrättningsersättning. Val- och demokratinämnden behandlade ärendet den 11 mars 2025. och ställde sig bakom förslaget till revidering utifrån återremissen med en ändring under punkten sammanträdesersättning som innebär att sammanträdesersättning kan betalas ut för sammanträden som inte är protokollförda men som ingår som en del av uppdraget.

    Bilagor

  22. Utifrån de utmaningar som föreligger kring Norrtälje kommuns tillhandahållande av vatten- och avloppstjänster har Norrtälje Vatten och Avfall AB tillsammans med Norrtälje kommuns politiska ledning tagit fram en skrivelse om behovet av statliga stödåtgärder för att finansiera VA-investeringar i Norrtälje kommun och Sverige. Framställan är avsedd att skickas till landsbygds- och infrastrukturdepartementet för att belysa behovet av statligt stöd på området då regeringen har ett ansvar att säkerställa att landets infrastruktur för vatten och avlopp är hållbar, rättvis och tillförlitlig. Detta i syfte att regeringen skyndsamt inleda en dialog med kommunerna och branschorganisationer för att ta fram konkreta åtgärder och ett nationellt investeringsstöd för VA-infrastruktur. Då frågan är av särskild vikt för Norrtälje kommun vill den politiska ledningen att kommunstyrelsen formellt beslutar att skicka framställan.

    Bilagor

  23. I syfte att stärka Norrtälje kommuns arbete med VA-frågor föreslås en parlamentarisk referensgrupp att inrättas under kommunstyrelsen. I gruppen ska samtliga partier i kommunstyrelsen beredas plats. Kommunstyrelsen väljer sedan 8 ledamöter.

    Målsättningen är att gruppen ska informeras löpande om aktuella frågor inom VA-området samt vara en samarbetsyta för utbyte och dialog. På så sätt ska gruppen bidra till blocköverskridande samsyn av den långsiktiga VA-utvecklingen i Norrtälje kommun.

    För att stödja den parlamentariska gruppens arbete föreslås kommunstyrelsekontoret se över gränsdragningsfrågor, mandat och organisatoriska resurser mellan berörda verksamheter. Uppdraget föreslås att återredovisas till den parlamentariska referensgruppen under kvartal 3 2025.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.