Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Ändringar i föredragningslistan

  4.   4

    Informationsärenden

  5.   9

    Investering 2025 – Förpackningsinsamling – implementering av fastighetsnära insamling av förpackningar för småbostadshus

  6.   28

    Beslut om delegation

  7.   29

    Valärenden till kommunstyrelsen 2025

  8.   30

    Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen

  9. Bilagor

  1. § 1

    Val av justerare

  2. § 2

    Ändringar i föredragningslistan

    • Jenny Nordström, tf. kommundirektör, informerar om visionsarbetet och vägen framåt. 
  3. Direktionen för Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje beslutade 2024-11-21 att ställa ut en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB om högst 100 mnkr, till och med den 31 maj 2027 för att säkerställa att bolaget Tiohundra AB:s egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet, under förutsättning att förbundsmedlemmarna förbinder sig att lämna motsvarande tillskott till förbundet. Den kapitaltäckningsgaranti som tidigare beslutats löper ut den 30 april 2025 har godkänts av Region Stockholm och Norrtälje kommun.

     

    Fullmäktige i Norrtälje kommun och Region Stockholm föreslås godkänna Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtäljes utställande av en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB om högst 100 mnkr till och med den 31 maj 2027, för att säkerställa att bolagets egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet. Norrtälje kommun förbinder sig att vid anfordran lämna extra medlemsbidrag till KSON motsvarande Norrtälje kommuns andel av det belopp som Tiohundra AB från tid till annan avropar från KSON enligt gällande kapitaltäckningsgaranti, under förutsättning att regionfullmäktige i Region Stockholm har godkänt kapitaltäckningsgarantin.

    Bilagor

  4. Storsthlms styrelse fick av Förbundsmötet den 23 mars 2023 i uppdrag att ta fram ett förslag till utvecklad avgiftsmodell, samt lämna förslag på ändring av §24 i Storsthlms stadgar där avgiften regleras. Styrelsen uppdrog åt Storsthlms kansli att genomföra en utredning. Utredningen pekar på fem olika modeller varav modell fyra förespråkas som på bästa sätt svarar upp emot uppsatta principer/ kriterier utan att leda till mer omfattande förändringar i avgift för medlemskommunerna.

     

    Kommunstyrelser i Stockholms län ombeds ta ställning till alternativ avgiftsmodell för Storsthlm senast den 1 mars 2025.

    Bilagor

  5. Ärendet är en tidplan för de ekonomiska rapporterna till kommunstyrelsen under 2025. Tidplanen ger kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar, bolag och kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) förutsägbarhet och planeringsmöjlighet inför rapporteringen 2025. Delårsrapporter och årsredovisning går även till kommunfullmäktige.

     

    Månadsrapporterna är beslutsärenden i kommunstyrelsen och i nämnder. Månadsrapporterna till kommunstyrelsen är dels en månadsrapport som omfattar kommunstyrelsens egen verksamhet och avser en ekonomisk uppföljning av kommunstyrelsens verksamheter samt statusrapportering av kommunstyrelsens uppdrag och initiativ 2025, dels en månadsrapport för kommun och koncern som är en del i uppsiktsplikten och omfattar nämnder, bolag och KSON och avser ekonomisk uppföljning samt statusrapportering av fullmäktiges alla uppdrag 2025.

     

    Tidplanen för utskick av ekonomiska rapporter till KS arbetsutskott följer en egen tidplan jämfört med ordinarie utskick enligt redovisat i bilaga. Detta för att ekonomisystemen stänger för perioden och förvaltningarna, KSON och bolagen behöver viss tid för analys av det ekonomiska utfallet och för att lägga prognos.

     

    Bilagor

  6. Enligt rutin som tagits fram av kommunstyrelsekontorets ekonomiavdelning ska nämnden årligen besluta om attestbehörighet, beslut om tjänstepersoner med rätt att beslutsattestera fakturor samt beloppsgränser för attesträtten. Det föreslås att kommunstyrelsen godkänner attestbehörigheter enligt bifogad attestlista samt att controller har generell attesträtt för uppbokningar och rättelser av kostnader och intäkter genom bokförningsorder.

     

    Vidare föreslås att kommunstyrelsen delegerar till kommundirektör att löpande besluta om attesträtt för nya chefer samt att besluta om ersättare för attestant fram till att nästa beslut om attestbehörigheter som beslutas i kommunstyrelsen.

    Bilagor

  7. Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärendet den 29 januari 2025.

    Styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA) har behandlat ärendet den 10 december 2024.

    För investeringar över 20 mnkr krävs enligt ägardirektiven ett beslut av kommunfullmäktige.

    I enlighet med förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar ska fastighetsnära insamling (FNI) vara införd i Norrtälje kommun senast den 1 januari 2027. Beslut om insamlingssystem för småbostadshus fattades av Norrtälje Kommunhus AB den 28 augusti 2024 (dnr NKAB 2024-21 och NVAA 2024-186). För att genomföra detta krävs inköp av cirka 44 000 kärl och påhängsbehållare för metall samt utplacering av dessa. Investeringen är beräknad till 85 300 tkr varav 68 600 tkr är kostnad för inköp av kärl.

    Bilagor

  8. I mål och budget 2024-2026 så fick kultur- och fritidsförvaltningen i uppdrag att:

    Utreda snökanonsystem vid Kvisthamrabacken, inklusive anläggning av längdskidspår.

    I utredningen så föreslår kultur- och fritidsförvaltningen två olika alternativ för att gå vidare.

    Förslaget från kultur- och fritidsförvaltningen är att alternativ ett genomförs, vilket innebär att Norrtälje kommun investerar i nytt snökanonsystem och att det systemet består av effektiva snölansar.

    Förslaget innebär att Norrtälje kommun investerar 13 200 000 kronor vilket är 3 200 000 kronor över den beslutade investeringsplanen i mål och budget 2025-2027. Investeringen finansieras genom omprioritering inom beslutad investeringsplan i Mål- och budget 2025-2027. Investeringen medför ökade kapitalkostnader för kultur- och fritidsnämnden med 1 584 000 kronor som finansieras genom utökad ram från och med 2026 och inarbetas i mål och budget 2026-2028.

    Bilagor

  9. En donation till Ukraina av ett släck- & räddningsfordon, ett lastväxlarfordon med tankmodul samt visst räddnings­materiel föreslås.

     

    Det praktiska genomförandet uppdras åt Räddningstjänsten att hantera.

     

    Räddningstjänsten får återkomma till kommunstyrelsen i det fall kostnaden för genom­förandet inte ryms inom Räddningstjänstens ekonomiska ram för år 2025.

    Bilagor

  10. Räddningstjänsten föreslår att kommunstyrelsen anslår medel för investeringar i räddningsfordon och
    -materiel.

     

    Tre investeringar är planerade till planeringsperioden 2026-2027 men behöver två av dessa behöver upphandlas under år 2025 för att det ska vara möjligt att få leverans år 2026. Den tredje som har planerad leverans år 2027 bör av praktiska skäl upphandlas samtidigt med den ena av de två investeringarna planerade till år 2026.

     

    I beredningen av Mål och budget 2025-2027 har en föreslagen ramförändring för Räddnings­tjänsten år 2026 med anledning av förändrade kapitalkostnader, mot­svarande plan för år 2026 i Mål och budget 2024-2026, inte omhändertagits. Då behovet av investeringarna är stort bör beslut om investeringarna ändå fattas och vidare ramförändringar hanteras i ordinarie Mål och budgetprocess. 

    Bilagor

  11. Investeringen avser komponentbyte i form av underhållsåtgärder utifrån planerade arbeten från underhållsplanen och löpande uppkomna underhållsåtgärder under år 2025, likt tidigare år. Investeringen är beräknad till en kostnad av 18 500 Tkr. Investeringen finansieras med kommunstyrelsens anslag för investeringar år 2025.

    Kapitalkostnaderna ökar med 1 295 Tkr från och med år 2026 och belastar de objekt där komponentbytet utförs, vilket i sin tur påverkar det berörda objektets internhyra.

    Bilagor

  12. Fastighetsenheten har behov av investeringsanslag om totalt 7 800 Tkr/år för hyresgästpåkallade verksamhetsanpassningar av kommunala fastigheter. Behovet av hyresgästpåkallade investeringar och verksamhetsanpassningar uppstår ofta med kort varsel och föranleds ofta av myndighetsbeslut via t.ex. brandsyn, eller annat lagstadgat krav där genomförandet behöver ske utan dröjsmål.

    Investeringarna finansieras inom ramen för kommunstyrelsens anslag för investeringar 2025. Kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av en anpassning finansieras inom berörda nämnders befintliga ramar.

    För KSON finansieras uppkomna kapitalkostnader och utökade driftkostnader som uppstår till följd av anpassningen genom avtalade hyresförpliktelser för den aktuella fastigheten.

    Bilagor

  13. Kultur- och fritidsnämnden har från och med den 1 januari 2024 tagit över förvaltningen av kommunens drygt 50 friluftsobjekt. För att möjliggöra detta behövs ett förråd med carport byggas på Norrtälje sportcentrum, bredvid det befintliga förrådet för bandybanans och friidrottsfältets maskiner och material. Investeringen uppgår till totalt 6 000 tkr och finansieras genom utökad internhyra till kultur- och fritidsförvaltningen från och med år 2026. Investeringen på 6 000 tkr överstiger budgeterad investering med 2 000 tkr vilket hanteras genom omprioritering inom beslutad investeringsplan i Mål och budget 2025-2027. Total kapitalkostnad som uppkommer, uppgår till 498 tkr/år (år 1). Ärendet har tidigare beretts i kultur- och fritidsnämnden den 31 augusti 2024.

    Bilagor

  14. Investeringen avser underhållsåtgärder gällande beläggning (slitlager) på gator och gång- och cykelvägar inom Norrtälje kommuns tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad av 15 000 tkr och finansieringen av ökade kapitalkostnader om 2 540 tkr från år 2026 sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under år 2025. 

    Bilagor

  15. Investeringen avser utbyggnad av gång- och cykelvägnätet 2025. Investeringen består av ett antal mindre delprojekt som syftar till att utöka och förbättra gång- och cykelvägnätet i kommunens tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad om 5 000 tkr och genomförs under år 2025. Tillkommande kapital- och driftskostnader om 187 tkr från och med år 2025 inarbetas i mål- och budget 2026-2028.

    Bilagor

  16. Investeringen avser mindre investeringar och trafiksäkerhetsåtgärder för år 2025 och är beräknad till en kostnad om 7 500 tkr. Åtgärderna hanteras och utförs löpande av gatu- och parkenheten utifrån prioriteringar, behov samt möjligheter till ekonomiskt genomförande inom investeringsanslaget. Tillkommande kapital- och driftskostnader ryms inom befintlig ram. Utförda åtgärder och utfall redovisas vid slutredovisning av investeringen.

    Bilagor

  17. Investeringen avser underhållsåtgärder för trafiksignalsanläggningar, konstruktionsbyggnader och parkytor inom Norrtälje kommuns tätorter. Investeringen är beräknad till en kostnad av 11 000 tkr och finansieringen av ökade kapitalkostnader om 914 tkr från år 2026 sker inom befintlig ram. Investeringen genomförs under år 2025. 

    Bilagor

  18. Alla kommuner ska ha en aktuell översiktsplan. Norrtälje kommun har tagit fram en ny översiktsplan, Översiktsplan 2050. Översiktsplanen följer Boverkets ÖP-modell och består av en utvecklingsinriktning, en mark- och vattenanvändningskarta samt ställningstaganden om allmänna intressen. Översiktsplanen tar sikte på år 2050 och omfattar hela Norrtälje kommun. Planen syftar till att ge vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas och hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Den beskriver hur Norrtälje kommun ska utvecklas hållbart och säkerställa att höga värden bevaras och stärks samtidigt som utvecklingen bidrar till att nyttja Norrtälje kommuns potential. Översiktsplanen är digital och finns tillgänglig i sin helhet på kommunens webbsida, både i digitalt format och i PDF-form för utskrift eller nedladdning. Översiktsplan 2050 ersätter Översiktsplan 2040 Norrtälje kommun när planen vunnit laga kraft. Vidare ersätter planen följande fördjupningar av översiktsplanen; Fördjupning av översiktsplanen för Älmsta samhälle (2006), Fördjupad översiktsplan för skärgården (2005), Fördjupning av översiktsplanen för Hallstavik (1999), Fördjupad översiktsplan för Edsbro (1995) samt Fördjupad översiktsplan för Svanberga (1993).  

    Bilagor

  19. Norrtälje stad ska utvecklas till en stad där möjligheterna i en växande småstad förverkligas utan bekostnad på stadens attraktivitet och unika charm. En stad i tillväxt ger förutsättningar för mervärden utifrån ekonomiska, sociala och ekologiska aspekter, men ogenomtänkt tillväxt kan skada de värden som ligger till grund för stadens dragningskraft och stadsbornas välstånd. Därför behövs en långsiktig plan som ger vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas, hur den byggda miljön ska användas utvecklas och bevaras samt hur allmänna intressen ska hanteras. Ett förslag till fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad föreslås nu antas. Ett förslag till fördjupningen av översiktsplanen ställdes ut på samråd under våren 2023. Efter revideringar ställdes ett förslag ut för granskning under vår-sommar 2024. Efter ytterligare revideringar av ringa karaktär finns nu ett planförslag för antagande. Fördjupningen av översiktsplanen tar sikte på år 2050 och hanterar de allmänna intressen som bedöms vara de som är särskilt viktiga för utvecklingen av Norrtälje stad. Fördjupningen av översiktsplanen är digital och kommer finnas tillgänglig i sin helhet på kommunens webbsida, både i digitalt format och i PDF-form för utskrift eller nedladdning.

    Bilagor

  20. I Mål & Budget 2024–2026 anges att ett av kommunstyrelsens uppdrag under år 2024 är att ta fram en strategi för hur jordbruksmarkens värden ska beaktas i planering och utveckling. Ett förslag till sådan strategi, så kallad Jordbruksmarksstrategi, är nu framtaget. Syftet med strategin är att skydda brukningsvärd jordbruksmark från exploatering, vilket i sin tur skapar förutsättningar för en högre självförsörjningsgrad, livsmedelsberedskap och en mer motståndskraftig livsmedelsförsörjning. Strategin innehåller en kartläggning av jordbruksmarkens brukningsvärde och en vägledning för hur jordbruksmark ska hanteras i översiktlig planering, detaljplanering och bygglovsärenden. Genom det skydd av jordbruksmarken som strategin syftar till att åstadkomma skapas förutsättningar för att långsiktigt skydda framtida tillgång till nödvändiga livsmedel, bibehålla och utveckla arbetstillfällen på landsbygden, bevara kommunens attraktiva landsbygds- och skärgårdsmiljöer samt värna om landsbygdens och skärgårdens ekosystem.

    Bilagor

  21. Val- och demokratinämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige gällande en förändring av Norrtälje kommuns nuvarande ersättningsbestämmelser (ERS 18) som kommunstyrelsen behöver bereda inför att förslaget ska behandlas av kommunfullmäktige. Förändringen är föranledd av att nuvarande bestämmelser står i strid med Högsta Förvaltningsdomstolens domslut gällande rätten till förlorad arbetsinkomst för uppdrag som inte sker på betydande del av heltid eller mer.

     

    I praktiken innebär det att ersättningsbestämmelsernas regler för årsarvode måste förändras så att alla uppdrag förutom kommunalråden har rätt sammanträdes- och förrättningsersättning samt förlorad arbetsinkomst och restidsersättning. För att förslaget inte ska bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%. Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid.

    Bilagor

  22. Förslaget till beslut avser gallring av handlingstyper i hanteringsanvisningarna för kommunstyrelsen kopplade till begäran om allmän handling; process 2.4.4 Tillhandahålla allmänna handlingar, i syfte att inte i onödan spara på kopior av utlämnade handlingar och andra handlingar som uppkommer i samband med begäran om allmän handling, främst av integritetsskäl för individen.

     

    Bilagor

  23. Sfx är en regional utbildning med svenska för invandrare (sfi), svenska som andraspråk grund (sva grund) eller svenska som andraspråk (sva) för immigranter som har akademisk utbildning inom någon av de erbjudna yrkesinriktningarna. En grundtanke med Sfx är att kommunerna samarbetar och att de studerande med samma yrkesbakgrund kan samlas hos en anordnare.

     

    Barn- och utbildningsförvaltningen ser positivt på den reviderade samverkan inom Storsthlm och föreslår därmed utbildningsnämnden att rekommendera kommunstyrelsen att anta det reviderade avtalet.

    Bilagor

  24. Storsthlms styrelse beslutade vid sammanträdet den 24 oktober 2024 att rekommendera kommunerna i länet att anta det primära samverkansavtalet för gymnasiet och därmed ingå i gymnasieregionens primära samverkansområde.

     

    Förslaget på ett nytt primärt samverkansavtal är därför likt det nuvarande i allt väsentligt. Huvudsyftet med det nya avtalet är detsamma som med det nuvarande; att erbjuda eleverna inom Storsthlms gymnasieregion ett brett utbud av utbildningar av hög kvalitet.

     

    Storsthlm är den naturliga regionen för Norrtälje kommun att samverka med kring gymnasieutbildning, och Norrtälje kommun är del av detta redan idag. Barn- och utbildningsförvaltningen föreslår därför att utbildningsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att anta det nya avtalet.

    Bilagor

  25. I tvist mellan å ena sidan Arwidsro Fastighets AB och Fastighets AB Bryggårdsgärdet 2 samt å andra sidan Norrtälje kommun föreslås kommunstyrelsens presidie ges mandat att besluta om förlikning i de mellan parterna utestående och tvistiga frågor i exploateringen av fastigheten Förrådet 2. Inför förhandlingar mellan parterna behöver kommunstyrelsen fatta beslut om att delegera rätten att besluta om förlikning i utestående och tvistiga frågor.

  26. § 28

    Aleksandar Srndovic (S) avsägelse av uppdrag som ersättare i kommunstyrelsens arbetsutskott, samt val av ny ersättare

  27. § 29

    Aleksandar Srndovic (S) avsägelse av uppdrag som ersättare i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott, samt val av ny ersättare

  28. § 30

    Thomas Imeryd (KD), avsägelse av uppdrag som ledamot och ordförande samt val av ny ledamot och ordförande till styrgruppen för finskt förvaltningsområde

  29. § 31

    Anmälan av delegationsbeslut till kommunstyrelsen

  30. Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.