Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Ändringar i föredragningslistan

  3.   3

    Informationsärenden

  4.   4

    Verksamhetsberättelse 2024 för kommunstyrelsen

  5.   5

    Internkontrollrapport för kommunstyrelsen per 31 december 2024

  6.   6

    Medlemskap i Föreningen Sveriges Räddningstjänster

  1. § 21

    Val av justerare

  2. § 22

    Ändringar i föredragningslistan

    • Jenny Nordström, tf. kommundirektör, informerar om att arbetet med mål och budget har påbörjats. 
  3. Kommunstyrelsen har upprättat verksamhetsberättelse 2024 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt bedömd måluppfyllelse och status för uppdragen. Ärendet redovisas i form av en verksamhetsberättelse för kommunstyrelsen sammantaget, samt en verksamhetsberättelse för vardera kontor, kommunstyrelsekontoret och samhällsbyggnadskontoret.

    Kommunstyrelsens båda kontor, inklusive den politiska verksamheten, redovisar ett sammantaget överskott om 60,0 mnkr, som fördelar sig med ett överskott om 2,7 mnkr på intäktssidan och 57,3 mnkr på kostnadssidan, varav 32,0 mnkr avser kapitalkostnader.

    Av de totalt 52 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 42 uppdrag klara under år 2024 och 10 uppdrag föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2025. Fyra av de tio uppdragen har ett slutdatum 2025 eller senare och går enligt plan, sex av dem har haft slutdatum 2024 och har försenats. Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav 17 är klara och 4 föreslås överföras till kommunstyrelsens verksamhetsplan 2025 och slutföras under 2025. Ett initiativ är struket. Målsättningen är att uppdrag endast i undantagsfall ska flyttas över till nästkommande år, därför blir genomförandet och uppföljningen på kvarvarande uppdrag ytterst angeläget under kommande år.

     

    Bilagor

  4. Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.

    Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom vissa delar av kommunstyrelsens verksamheter har ett fortsatt betydande behov av proaktiv kommunikation och utbildning identifierats, i syfte att stödja övriga verksamheter i att agera korrekt utifrån centralt beslutade processer och styrdokument. Detta är nödvändigt för att förhindra avvikelser inom kommunstyrelsekontorets verksamhetsområden.

    Rapportering per den 31 december till kommunstyrelsen innefattar två rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret och del av samhällsbyggnadskontoret som presenteras i respektive bilaga.

    Kommunstyrelsens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet.

     

    Bilagor

  5. Den 29 januari 2025 bildades Föreningen Sveriges Räddningstjänster, FSR. Arbetet med för­beredelserna inför bildandet påbörjades år 2023 och har omfattat en gedigen utredning samt ett antal informations- och dialogmöten med företrädare för kommunal räddningstjänst i Sverige.

    Bakgrunden till skapandet av FSR är att några av de viktigare nationella konferenser som samlat tjänstepersoner och förtroendevalda inom svensk räddningstjänst inte längre genom­förs och att vidare­utbildning inom området räddningstjänst i stora delar saknas.

    Föreningen ska enligt sina stadgar bana väg för utveckling av räddningstjänst­organisationernas ansvars­områden, vara en stark röst som kan driva opinion och skapa medial uppmärksamhet, och vara ett forum för kunskapsutveckling i ett brett perspektiv. Beträffande opinionsarbete bedömer FSR:s styrelse att sådant inte kommer att genomföras innan FSR:s årsmöte beslutat om ett åsikts­program eller mot­svarande.

    FSR arbetar just nu med att organisera föreningens praktiska arbete, med att ta fram under­lag till det första årsmötet den 14 maj 2025 samt att bidra till konferensen Räddningstjänst 2025 i Helsingborg som föreningen är med och skapar.

    Räddningstjänsten bedömer att FSR kan bidra till såväl mötesplatser som utveckling och vidare­utbildningar inom räddningstjänstområdet och att Norrtälje kommun därför bör söka medlemskap i Föreningen Sveriges Räddningstjänster.

    Medlemsavgiften för FSR år 2025 är 5 000 kronor för varje påbörjat 50 000 invånare inom räddnings­tjänstorganisationens geografiska ansvarsområde. För Norrtälje kommun innebär det således 10 000 kronor och medlemsavgiften till FSR hanteras inom Räddningstjänstens ram.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.