Val justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Plan- och bygglovstaxa samt geodatataxa för kommunstyrelsens ärenden (2025)
Avgifter för att upplåta mark inom mark- och exploateringsenheten 2025
Gatu- och parkenhet – taxor och avgifter
Räddningstjänsten – Taxor, avgifter och prislista 2025
Investering av lastbil till utbildningsnämnden
Redovisning av uppdrag - Samarbete med ideella organisationer
Beslut om revidering av reglementen för Norrtälje kommuns nämnder
Val justerare
Ändringar i föredragningslistan
I samband med uppstart av detaljplaner upprättas plankostnadsavtal för att ge planenheten möjlighet att ta ut avgift för framtagande av detaljplan. För en del äldre detaljplaner tas avgift i stället ut i samband med att bygglov beviljas, en så kallad planavgift. Därför berörs flera nämnder av taxan som ligger till grund för avgifter avseende detaljplaner.
Plan- och bygglovstaxa samt geodatataxa består dels av bygglov- och geodataärenden vilket hanteras av bygg- och miljönämnden, dels av ärenden för detaljplaner som lyder under kommunstyrelsen.
Bilagor
Fastställande av avgifterna gör att mark- och exploateringsenheten lättare kan behandla kommuninvånare lika, att invånarna tydligt ser vad som gäller för respektive avgiftsform, samt att avgifterna är fastslagna i kommunfullmäktige. Föreslagna avgifter står i proportion till vad det kostar att hantera administrationen av avtal och vad det kostar att underhålla kommunens egna anläggningar, samt vad likartade förenings- och näringslivsverksamheter tar i avgift.
De avgifter som nu finns i bilaga 1 avser gällande avgifter för 2024. Till 2025 ska dessa avgifter räknas upp med KPI för oktober 2024. KPI för oktober kommer publiceras i början av november. Som en jämförelse om KPI för september hade använts, hade avgifterna räknats upp med 1,01 %. Indexering sker för att anpassa grundavgifter till den genomsnittliga kostnadsutvecklingen.
Bilagor
Fastställande av avgifterna för gatu- och parkenheten säkerställer en rättvis och transparent hantering av schakt- och trafikanordningsärenden, upplåtelse av offentlig plats, parkeringsövervakning, samt avgifter för parkering i stadskärnan. Avgifterna står i proportion till kostnaderna för administration, underhåll och trafiksäkerhet, och bidrar till att skapa tydlighet för kommuninvånarna.
De taxor som nu finns i bilaga 2, för upplåtelse av offentlig plats, avser gällande taxor för 2024. Till 2025 ska dessa taxor räknas upp med KPI för januari 2025. Indexering sker för att anpassa grundtaxor till den genomsnittliga kostnadsutvecklingen.
Bilagor
Underlag för godkännande och fastställande av taxor, avgifter och prislista 2025 enligt förslag till beslut och bilagor. Taxor och avgifter har justerats enligt Prisindex för kommunal verksamhet (PKV) avseende oktober som publiceras på Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) webbplats.
Taxor för sotning föreslås byta index från sotningsindex till PKV enligt rekommendation från SKR och och Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund (SSR).
Kommunstyrelsen får för varje kalenderår (avgiftsår) besluta att justera taxor, avgifter och prislista med angiven procentsats för PKV som är publicerad på SKR:s webbplats.
Bilagor
Kultur- och fritidsnämnden behandlade ärendet den 26 september 2024, § 81.
Kommunfullmäktige har i mål och budget 2025–2027 beslutat om en investering av ett nytt kylsystem för Norrtälje Sportcentrums ishall år 2026. Utökade kapitalkostnader är budgeterade till 365 000 kr från och med 2026. Investeringen föreslås tidigareläggas cirka ett år och vara i drift före sommaren 2025 då nuvarande aggregat nått och passerat sin tekniska ålder.
Bilagor
Socialnämndens verksamhet växer till följd av ny och förändrad lagstiftning samt rekrytering av tidigare vakanser. Till följd av socialnämndens organisatoriska tillväxt ökar kraven på befintliga lokaler, vilka redan är högt belastade. För att möta verksamhetens behov och samtidigt säkerställa arbetsmiljön i socialnämndens lokaler har förvaltningen identifierat behov av en utökning av investeringsanslaget för inköp av inventarier under 2024, från 200 tkr till 639 tkr.
Investeringsmedlen planeras att användas för att köpa möbler till arbetsplatser. Inköpen förväntas frigöra utrymme för ytterligare arbetsplatser genom mer effektiv användning av befintliga lokaler.
Kapitalkostnader för det utökade investeringsanslaget hanteras inom nämndens tilldelade budgetram för 2025.
På grund av senarelagda investeringar inom kommunen kan investeringen rymmas inom beslutad investeringsnivå för 2025.
Bilagor
För att upprätthålla en hög utbildningsstandard och möta transportsektorns behov, behöver gymnasieskolans transportprogram en modern lastbil. Denna investering säkerställer att utbildningen förblir konkurrenskraftig och relevant, vilket i sin tur förbättrar elevernas kompetens och förberedelse för arbetsmarknaden. Lastbilen, i kombination med den befintliga digitala utrustningen, möjliggör en högkvalitativ och innovativ utbildning som ökar programmets attraktionskraft.
Investeringen om 3,5 mnkr är enligt beslutad investeringsplan i mål och budget 2025-2027. Investeringen finansieras inom Rodengymnasiets budget för 2025.
Bilagor
Rapporten beträffande uppdraget belyser räddningstjänstverksamhetens reglering, nuläge beträffande samarbeten med ideella organisationer, vilka avgränsningar som behöver göras, etiska och moraliska aspekter samt en inriktning för det fortsatta arbetet.
Tre olika huvudområden för samarbeten identifieras:
· Samarbeten som innebär en snabbare inledande begränsande åtgärd.
· Samarbeten som stärker den enskildes möjlighet att genomföra allmänhetens insats.
· Samarbeten som tillför förmåga till Räddningstjänstens verksamhet.
Därefter redovisas en plan för Räddningstjänstens samarbete med frivilligorganisationer. Denna plan är inte fristående utan utgör underlag till Räddningstjänstens kommande års arbetsplaner, inkluderande två specifika uppdrag för 2025 års arbetsplan. Räddningstjänstens bedömer att bäst effekt uppnås genom att inkludera det aktuella fokusområdet i den ordinarie styrningen av verksamheten.
Bilagor
Bilagor
Kommunfullmäktige föreslås anta reviderade reglementen för flera av kommunens nämnder. De föreslagna ändringarna föranleds bland annat av att Norrtälje kommun har fått ett nytt politiskt styre. Under våren 2024 bildades en ny politisk majoritet i kommunen, bestående av Socialdemokraterna, Centern, Liberalerna och Miljöpartiet, med stöd av Vänsterpartiet. Kommunstyrelsekontoret har fått i uppdrag att se över reglementena för flera av kommunens nämnder, bland annat i syfte att utöka antalet ledamöter och ersättare i vissa nämnder.
Föreslagna ändringar i kommunstyrelsens respektive socialnämndens reglementen föranleds av organisationsförändringar i vissa verksamheter som nämnderna ansvarar för. I socialnämndens reglemente föreslås även ändringar som syftar till att förtydliga socialnämndens ansvar för kommunens krisstöd, tidigare benämnt POSOM. I barn- och skolnämndens reglemente föreslås en ändring som innebär att barn- och utbildningsförvaltningen inte ska organisera öppen förskola utan att ansvaret för verksamheten i sin helhet förs över till kommunalförbundet KSON.
Socialnämndens samt barn- och skolnämndens yttrande över de föreslagna ändringarna i respektive nämnds reglemente inhämtas i särskild ordning.
Bilagor