Möte 2025-01-22
-
1
Val av justerare
-
2
Ändringar i föredragningslistan
-
3
Informationsärenden
-
6
Tidplan för ekonomiska rapporter 2025 till kommunstyrelsen
-
7
Fastställande av kommunstyrelsens beslutsattestanter och ersättare 2025
-
8
Godkännande av köpekontrakt gällande fastigheten Vaktmästaren 4 i projekt Övre Bryggårdsgärdet
-
9
Investering 2025 – Förstudie Hallstavik sporthall
-
10
Investering 2025 - Bryggor till friluftsbad
-
11
Investering 2025 – Spontanidrottsplats Grind
-
13
Investering 2025 - nytt snökanonsystem i Kvisthamrabacken
-
14
Avyttring av räddningsfordon och materiel
-
15
Investering 2025 - räddningsfordon och materiel
-
16
Revidering av nu gällande bestämmelser om ersättning till kommunala förtroendevalda i Norrtälje kommun
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
947kb Ladda ner dokument
-
-
17
Gallring av handlingar kopplade till begäran om allmän handling
-
§ 1
Val av justerare
-
§ 2
Ändringar i föredragningslistan
-
- Jenny Nordström, tf. kommundirektör, informerar om att det kommer bokas in ett separat möte för att gå igenom arbetet med den nya visionen.
-
Direktionen för Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje beslutade 2024-11-21 att ställa ut en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB om högst 100 mnkr, till och med den 31 maj 2027 för att säkerställa att bolaget Tiohundra AB:s egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet, under förutsättning att förbundsmedlemmarna förbinder sig att lämna motsvarande tillskott till förbundet. Den kapitaltäckningsgaranti som tidigare beslutats löper ut den 30 april 2025 har godkänts av Region Stockholm och Norrtälje kommun.
Fullmäktige i Norrtälje kommun och Region Stockholm föreslås godkänna Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtäljes utställande av en oåterkallelig kapitaltäckningsgaranti till Tiohundra AB om högst 100 mnkr till och med den 31 maj 2027, för att säkerställa att bolagets egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet. Norrtälje kommun förbinder sig att vid anfordran lämna extra medlemsbidrag till KSON motsvarande Norrtälje kommuns andel av det belopp som Tiohundra AB från tid till annan avropar från KSON enligt gällande kapitaltäckningsgaranti, under förutsättning att regionfullmäktige i Region Stockholm har godkänt kapitaltäckningsgarantin.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Storsthlms styrelse fick av Förbundsmötet den 23 mars 2023 i uppdrag att ta fram ett förslag till utvecklad avgiftsmodell, samt lämna förslag på ändring av §24 i Storsthlms stadgar där avgiften regleras. Styrelsen uppdrog åt Storsthlms kansli att genomföra en utredning. Utredningen pekar på fem olika modeller varav modell fyra förespråkas som på bästa sätt svarar upp emot uppsatta principer/ kriterier utan att leda till mer omfattande förändringar i avgift för medlemskommunerna.
Kommunstyrelser i Stockholms län ombeds ta ställning till alternativ avgiftsmodell för Storsthlm senast den 1 mars 2025.
Bilagor
-
827kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet är en tidplan för de ekonomiska rapporterna till kommunstyrelsen under 2025. Tidplanen ger kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar, bolag och kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) förutsägbarhet och planeringsmöjlighet inför rapporteringen 2025. Delårsrapporter och årsredovisning går även till kommunfullmäktige.
Månadsrapporterna är beslutsärenden i kommunstyrelsen och i nämnder. Månadsrapporterna till kommunstyrelsen är dels en månadsrapport som omfattar kommunstyrelsens egen verksamhet och avser en ekonomisk uppföljning av kommunstyrelsens verksamheter samt statusrapportering av kommunstyrelsens uppdrag och initiativ 2025, dels en månadsrapport för kommun och koncern som är en del i uppsiktsplikten och omfattar nämnder, bolag och KSON och avser ekonomisk uppföljning samt statusrapportering av fullmäktiges alla uppdrag 2025.
Tidplanen för utskick av ekonomiska rapporter till KS arbetsutskott följer en egen tidplan jämfört med ordinarie utskick enligt redovisat i bilaga. Detta för att ekonomisystemen stänger för perioden och förvaltningarna, KSON och bolagen behöver viss tid för analys av det ekonomiska utfallet och för att lägga prognos.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt rutin som tagits fram av kommunstyrelsekontorets ekonomiavdelning ska nämnden årligen besluta om attestbehörighet, beslut om tjänstepersoner med rätt att beslutsattestera fakturor samt beloppsgränser för attesträtten. Det föreslås att kommunstyrelsen godkänner attestbehörigheter enligt bifogad attestlista samt att controller har generell attesträtt för uppbokningar och rättelser av kostnader och intäkter genom bokförningsorder.
Vidare föreslås att kommunstyrelsen delegerar till kommundirektör att löpande besluta om attesträtt för nya chefer samt att besluta om ersättare för attestant fram till att nästa beslut om attestbehörigheter som beslutas i kommunstyrelsen.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Projekt Övre Bryggårdsgärdet har en pågående detaljplan som planlägger en större del av projektområdet. Kvarter 12, fastigheten Vaktmästaren 4, är idag privatägd och fastighetsägaren vill inte utveckla fastigheten som bostäder, vilket är inriktningen för kvarteret enligt projektets masterplan. Kommunen ser inte att det ska vara något annat ändamål på kvarteret än bostäder. I och med detta har parterna kommit överens om att kommunen får köpa fastigheten Vaktmästaren 4 till en köpeskilling om 9 mnkr. Till detta tillkommer en stämpelskatt om 135 tkr. Ett köp av fastigheten innebär att kommunen får full rådighet över kvarteret och kan anpassa kvarteret efter projektets ambitioner och kvalitéer.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 2 december 2024, §256, att ge samhällsbyggnadskontoret i uppdrag att ta fram en förstudie gällande ny sporthall på fastigheten Hallsta 36:1 och ny inriktning på Hallsta 2:163 efter rivning av den gamla sporthallen. Förstudien kommer att genomföras under år 2025 och ett planbesked för Hallsta 36:1 planeras att sökas under hösten 2025 för att påbörjas under Q1-Q2 2026.
För att kunna genomföra en förstudie behöver ett beslut om investeringsmedel tas om 3000 tkr.
Finansiering sker inom beslutad investeringsplan i mål och budget 2025–2027.
Uppkomna kostnader belastar kommande investering eller kommunens resultat. Fastighetsenheten kommer att genomföra förstudien i samarbete med kultur- och fritidsförvaltningen samt barn- och utbildningsförvaltningen.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden ansvar för förvaltning och investeringar gällande kommunens friluftsobjekt. Under 2025 beräknas objektens investeringskostnader till 670 000 kronor och innefattar bryggdelar till 5 av kommunens 31 friluftsbad. Investeringens tillkommande kapitaltjänstkostnader är budgeterad i kultur- och fritidsnämndens befintliga ram.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
En planerad spontanidrottsplats anges i kultur- och fritidsnämndens planerade investeringar som finns i kommunens investeringsplan för 2025 med 1 000 000 kronor. Kultur- och fritidsförvaltningen föreslår att investeringen används för att byta ut befintlig multiarena vid Grinds spontanidrottsplats som anlades 2014. Den nuvarande multiarenan är i mycket dåligt skick vilket innebär en skaderisk för användarna. Byte till ny multiarena uppgår till en kostnad av 1 200 000 kronor.Befintlig arena utrangeras och restvärdet om 500 000 kronor belastar kommunens resultat 2025. Uppkomna drift- och kapitalkostnader hanteras inom befintlig ram.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har i investeringsplanen i mål och budget 2025–2027 beslutat om ombyggnation av omklädningsrum och toaletter på Lundabadet. Kostnad för ombyggnationen beräknas till 1 550 000 kr.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
I mål och budget 2024-2026 så fick kultur- och fritidsförvaltningen i uppdrag att:
Utreda snökanonsystem vid Kvisthamrabacken, inklusive anläggning av längdskidspår.
I utredningen så föreslår kultur- och fritidsförvaltningen två olika alternativ för att gå vidare.
Förslaget från kultur- och fritidsförvaltningen är att alternativ ett genomförs, vilket innebär att Norrtälje kommun investerar i nytt snökanonsystem och att det systemet består av effektiva snölansar.
Förslaget innebär att Norrtälje kommun investerar 13 200 000 kronor vilket är 3 200 000 kronor över den beslutade investeringsplanen i mål och budget 2025-2027. Investeringen finansieras genom omprioritering inom beslutad investeringsplan i Mål- och budget 2025-2027. Investeringen medför ökade kapitalkostnader för kultur- och fritidsnämnden med 1 584 000 kronor som finansieras genom utökad ram från och med 2026 och inarbetas i mål och budget 2026-2028.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
En donation till Ukraina av ett släck- & räddningsfordon, ett lastväxlarfordon med tankmodul samt visst räddningsmateriel föreslås.
Det praktiska genomförandet uppdras åt Räddningstjänsten att hantera.
Räddningstjänsten får återkomma till kommunstyrelsen i det fall kostnaden för genomförandet inte ryms inom Räddningstjänstens ekonomiska ram för år 2025.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Räddningstjänsten föreslår att kommunstyrelsen anslår medel för investeringar i räddningsfordon och
-materiel.Tre investeringar är planerade till planeringsperioden 2026-2027 men behöver två av dessa behöver upphandlas under år 2025 för att det ska vara möjligt att få leverans år 2026. Den tredje som har planerad leverans år 2027 bör av praktiska skäl upphandlas samtidigt med den ena av de två investeringarna planerade till år 2026.
I beredningen av Mål och budget 2025-2027 har en föreslagen ramförändring för Räddningstjänsten år 2026 med anledning av förändrade kapitalkostnader, motsvarande plan för år 2026 i Mål och budget 2024-2026, inte omhändertagits. Då behovet av investeringarna är stort bör beslut om investeringarna ändå fattas och vidare ramförändringar hanteras i ordinarie Mål och budgetprocess.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Revidering av nu gällande bestämmelser om ersättning till kommunala förtroendevalda i Norrtälje kommun
Val- och demokratinämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige gällande en förändring av Norrtälje kommuns nuvarande ersättningsbestämmelser (ERS 18) som kommunstyrelsen behöver bereda inför att förslaget ska behandlas av kommunfullmäktige. Förändringen är föranledd av att nuvarande bestämmelser står i strid med Högsta Förvaltningsdomstolens domslut gällande rätten till förlorad arbetsinkomst för uppdrag som inte sker på betydande del av heltid eller mer.
I praktiken innebär det att ersättningsbestämmelsernas regler för årsarvode måste förändras så att alla uppdrag förutom kommunalråden har rätt sammanträdes- och förrättningsersättning samt förlorad arbetsinkomst och restidsersättning. För att förslaget inte ska bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%. Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
947kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget till beslut avser gallring av handlingstyper i hanteringsanvisningarna för kommunstyrelsen kopplade till begäran om allmän handling; process 2.4.4 Tillhandahålla allmänna handlingar, i syfte att inte i onödan spara på kopior av utlämnade handlingar och andra handlingar som uppkommer i samband med begäran om allmän handling, främst av integritetsskäl för individen.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Storsthlms styrelse har föreslagit att medlemskommunerna ska upphäva sitt tidigare beslut gällande regionala principer för digital samverkan. Norrtälje kommun beslutade 2018 att följa dessa principer varför nu kommunstyrelsen behöver upphäva sitt tidigare beslut.
Bilagor
-
337kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Sfx är en regional utbildning med svenska för invandrare (sfi), svenska som andraspråk grund (sva grund) eller svenska som andraspråk (sva) för immigranter som har akademisk utbildning inom någon av de erbjudna yrkesinriktningarna. En grundtanke med Sfx är att kommunerna samarbetar och att de studerande med samma yrkesbakgrund kan samlas hos en anordnare.
Barn- och utbildningsförvaltningen ser positivt på den reviderade samverkan inom Storsthlm och föreslår därmed utbildningsnämnden att rekommendera kommunstyrelsen att anta det reviderade avtalet.
Bilagor
-
224kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Storsthlms styrelse beslutade vid sammanträdet den 24 oktober 2024 att rekommendera kommunerna i länet att anta det primära samverkansavtalet för gymnasiet och därmed ingå i gymnasieregionens primära samverkansområde.
Förslaget på ett nytt primärt samverkansavtal är därför likt det nuvarande i allt väsentligt. Huvudsyftet med det nya avtalet är detsamma som med det nuvarande; att erbjuda eleverna inom Storsthlms gymnasieregion ett brett utbud av utbildningar av hög kvalitet.
Storsthlm är den naturliga regionen för Norrtälje kommun att samverka med kring gymnasieutbildning, och Norrtälje kommun är del av detta redan idag. Barn- och utbildningsförvaltningen föreslår därför att utbildningsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att anta det nya avtalet.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-