Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Ändringar i föredragningslistan

  3.   3

    Informationsärenden

  4.   4

    Antagande av vision för Norrtälje kommun 2025

  5.   5

    Investering och inriktningsbeslut administrativa lokaler

  6.   6

    Beslut om insatser utan behovsprövning utifrån ny socialtjänstlag

  7.   7

    Svar på remiss - Kommunal anslutning till Utbetalningsmyndighetens verksamhet (SOU 2025:20)

  8.   8

    Förbud förenat med vite enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor

  9.   10

    Ombyggnation av in- och utfart Solparksvägen-Vätövägen i Norrtälje

  1. § 45

    Val av justerare

  2. § 46

    Ändringar i föredragningslistan

  3. § 47

    Informationsärenden

  4. Kommunstyrelsen gav kommundirektören i uppdrag i justerad verksamhetsplan, beslutad den 6 maj 2024 §93, att ta dram ett nytt förslag på vision för Norrtälje kommun samt en implementeringsplan för denna. Detta då den nuvarande visionen Global livsstil, lokalt liv inte ansågs ha tillräcklig styrverkan på kommunens utmaningar.

     

    Arbetet med framtagandet av en ny vision delades in etappvis varav den första etappen inkluderade utformandet av en enkät som gick ut till medborgare, näringsliv, besökare och andra forum. Det arrangerades även workshops såväl internt som externt. Totalt svarade 6893 personer.

     

    Efter denna etapp sammanfattades och analyserades insamlade data och lades som grund till det fortsatta visionsarbetet. Tre förslag presenterades men ansågs inte nå upp till det syfte och mål som angavs i uppdraget. En ny etapp inleddes. Efter uppdragets omtag har nuvarande förslag stämts av mot externa varumärkesstrateger, delar av näringslivet samt presenterats för samtliga politiska partier.

    Bilagor

  5. Norrtälje kommun står inför utmaningar gällande behovet av arbetsplatser och lokalanvändning, särskilt med tanke på digitalisering och förändrade arbetsformer. En utredning har kartlagt socialkontorets lokalbehov och föreslår att kommunens administrativa funktioner samlas på en gemensam arbetsplats för att öka effektiviteten och förbättra samarbetet. Projektet har som mål att skapa flexibla och moderna arbetsmiljöer samt en central mötesplats för invånare och näringsliv.

    Det föreslagna alternativet 2 innebär en ombyggnation för att främja flexibilitet och samarbete, vilket förvaltningen bedömer vara den bästa lösningen. Förslaget innefattar mindre kontorslandskap, fler mötesrum och förbättrad akustik för att stödja samarbetet och öka effektiviteten. Bruttofinansieringen sker genom kommunens investeringsbudget och kan delvis finansieras genom omprioriteringar av planerade investeringsobjekt inom fastighetsavdelningens budget. Framtida kapitalkostnaderna beräknas med en avskrivningstid på 25 år, vilket påverkar den framtida hyresnivån enligt kommunens hyresprinciper.

    En fördjupad förstudie är nödvändig för att analysera kostnader, risker och tidsplan inför nästa steg i projektet. Alternativ 2 bedöms som långsiktigt hållbart, men ett noggrant övervägande av de praktiska och ekonomiska konsekvenserna krävs innan genomförandebeslut kan tas 2026. För att möjliggöra detta föreslås att ett investeringsanslag om 5 000 tkr beviljas för att genomföra den fördjupade förstudien av alternativ 2, samt att startbesked för arbetet lämnas. Förstudien ska även omfatta en utvidgad analys av möjligheterna att samlokalisera fler administrativa funktioner inom kommunen och kommunkoncernen, i syfte att minska externa lokalhyror, effektivisera nyttjandet av befintliga lokaler och främja ökad samverkan, helhetssyn och god service inom organisationen.

     

    Bilagor

  6. Socialnämnden har den 20 mars 2025 hemställt kommunfullmäktige besluta om att socialnämnden får bevilja insatser utan behovsprövning och att beslutet ska gälla från och med den 1 juli 2025 under förutsättning att riksdagen beslutar om att anta ny socialtjänstlag.

    Bilagor

  7. Remiss har inkommit från Finansdepartementet avseende SOU 2025:20 Kommunal anslutning till Utbetalningsmyndighetens verksamhet. Kommunen ges möjlighet att avge remissvar. Förslaget kan bidra i kommunens arbete med att stävja felaktiga utbetalningar och välfärdsbrott.

    Bilagor

  8. Räddningstjänsten utfärdade 2023-08-29 föreläggande med diarienummer KS 2023-1391 riktat mot Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län med organisationsnummer 802405-0216. Föreläggandet avser allvarliga brister i brandsäkerheten i en byggnad som används för vandrarhemsverksamhet och personalboende.

     

    Bristerna är av sådan karaktär att de innebär en allvarlig risk för personsäkerheten och äventyrar liv och hälsa för de som övernattar i byggnaden.

     

    Trots en lång rättelsetid, inklusive en beviljad förlängning, har Skärgårdsstiftelsen varken åtgärdat bristerna eller inkommit med någon plan för hur dessa ska avhjälpas.

     

    Förbudet tillsammans med vitet ska förhindra att byggnaden användas för övernattning innan de förelagda bristerna i brandskyddet har åtgärdats.

     

    Bilagor

  9. Den 28 februari 2025 inkom Rely It AB med en ansökan om flaggningstillstånd till Norrtälje kommun. Ansökan angav att tillstånd söktes för flaggning med prideflaggan under tillställningen Roslagen Pride, vecka 32 (4-10 augusti) på följande kommunala platser:

     

    • Rådhuset
    • Norrtälje busstation
    • Societetsparken
    • Hallstavik infart (bron)
    • Rimbo centrumtorg

     

    Norrtälje kommuns flaggningsregler, beslutade 27 juni 2024, gör gällande att tillstånd ska ansökas för flaggning vid tillfällen som inte omfattas av daglig flagg eller flaggning vid särskilda tillfällen. Tillstånd till en sådan övrig flaggning kan ges om det bedöms vara av intresse samt anses lämpligt för kommunen.

     

    Företag, föreningar eller organisationer som önskar flaggning på kommunens flaggstänger ska senast tre månader innan önskat flaggningstillfälle inkomma med en begäran om tillstånd till kommunen.

     

    Ansökan om flaggningstillstånd föreslås beviljas med motiveringen att ansökan följt dessa flaggningsregler (inkommen i tid och bedöms vara av intresse samt lämpligt för kommunen) och därutöver att prideflaggan representerar värderingar som följer Norrtälje kommuns beslutade värdegrund.

    Bilagor

  10. Dagens utformning medför att trafiksäkerheten inte håller en godtagbar nivå. Vidare har, sedan denna utfart projekterades år 2009, trafiken på Vätövägen stadigt ökat vilket ytterligare ger skäl till att trafiksäkerheten på denna plats behöver ses över. Mot bakgrund av detta föreslås en omfördelning inom gatu- och parkenhetens beslutade medel för att genomföra nödvändiga åtgärder mot beskrivna problem och därmed öka trafiksäkerheten för både gångtrafikanter och bilister.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.