Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Årsredovisning för Norrtälje kommun och kommunkoncern 2024
Internkontrollrapport för Norrtälje kommun och koncern för verksamhetsåret 2024
Direktiv till stämmoombud inför bolagsstämma i kommunala bolag
Direktiv till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i Tiohundra AB
Återremiss: VA-taxa för Norrtälje kommun
Slutredovisning av uppdrag - Analys av hur VA-investeringar delvis skulle kunna skattefinansieras och omfattningen kommande 10 år
Beslut om godkännande av nytt samarbetsavtal med Adda Inköpscentral AB om regionalt inköpssamarbete, Stockholms inköpscentral (STIC)
Ökning av antalet sommarjobb 2025
Investering och inriktningsbeslut administrativa lokaler
Utökning av verksamhetsområde för allmänna vattentjänster, Rådmansö - Östernäs
Utökning av verksamhetsområde för allmänna vattentjänster - Underskog
Återremiss: Revidering av nu gällande bestämmelser om ersättning till kommunala förtroendevalda i Norrtälje kommun
Svar på remiss av SOU 2024:87 - Ökat uppgiftsutbyte i det brottsförebyggande arbetet - skolans och socialtjänstens behov
Skrivelse till regeringen angående behovet av statliga stödåtgärder för att finansiera VA-investeringar i Norrtälje kommun och Sverige
Inrättande av en parlamentarisk referensgrupp för VA-frågor
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha uppnått god ekonomisk hushållning under 2024.
Årets resultat i kommunkoncernen uppgår till 151,5 mnkr. År 2023 uppgick resultatet till 251,7 mnkr. Norrtälje kommuns resultat för 2024 uppgår till 164,4 mnkr vilket ger en positiv avvikelse mot budget med 100,7 mnkr. Resultatet motsvarar ett överskott på 3,6 procent av skatteintäkter och statsbidrag jämfört med budget 1,4 procent och föregående år 6,6 procent.
Soliditeten ökar 2024 för både koncern och kommun. Investeringstakten har sjunkit något jämfört med föregående år både inom koncern och kommun och ligger lägre än budget.
Av koncernens totala upplåning om 3 807 mnkr står Norrtälje Kommunhuskoncern tillsammans för totalt ca 3 904 mnkr. Kommunens lån för den egna verksamheten har minskat med 170 mnkr från en upplåning om 39 mnkr år 2023 till en tillfällig vidareutlåning till koncernbolagen av egen likviditet med 131 mnkr år 2024.
Kommunfullmäktige beslutade år 2013 om hantering av resultatutjämningsreserven (RUR). I dagsläget uppgår kommunens resultatutjämningsreserv till 94 mnkr. Riksdagen har beslutat att den tidigare möjligheten att reservera medel till en resultatutjämningsreserv (RUR) har tagits bort, där sista reservering möjliggjordes för räkenskapsår 2023. De kommuner som vid ikraftträdandet av de nya reglerna år 2024 hade en RUR får ha kvar och nyttja den till och med räkenskapsår 2033. Nya regelverk finns för en så resultatreserv (RER). Ingen avsättning till RER föreslås 2024.
Bilagor
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Arbetet med internkontroll löper enligt plan och avvikelser identifieras och åtgärdas. Sammantaget är det mindre allvarliga avvikelser, vilka bedöms kunna hanteras inom ramen för tjänstemannaorganisationen. Dock finns det en graverande avvikelse att socialnämnden inte håller tidsfristerna enligt lag när det gäller barn- och ungdomsutredningar. Med anledning av avvikelserna avseende utredningstider har en handlingsplan upprättats och antagits i socialnämnden. Kommunens och koncernens verksamheter har identifierat ett antal mindre (icke graverade) avvikelser, och löpande åtgärdat dessa avvikelser samt säkerställt processen för kvalitetsarbetet. Gällande den identifierade, graverande avvikelsen arbetar socialkontoret aktivt med åtgärder för att komma tillrätta med utredningstiderna genom antagen handlingsplan.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna processer, rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs. Vidare att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna, för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentering av avvikelser och uppföljning av dokumenterade, vidtagna åtgärder. I vissa delar inom kommunstyrelsens verksamheter har identifierats ett fortsatt betydande behov av proaktiva insatser inom kommunikation och utbildning. Syftet är att stödja övriga verksamheter i att agera korrekt utifrån centralt beslutade processer och styrdokument. Detta är nödvändigt för att förhindra avvikelser inom kommunstyrelsekontorets verksamhetsområden.
Rapporten för verksamhetsåret 2024 innefattar samtliga nämnder, bolag och kommunalförbund.
Bilagor
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Som ägare i bolag företräds kommunen av ett ombud som väljs för en mandatperiod. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ges kommunens stämmoombud, eller den som denne sätter i sitt ställe, i uppdrag att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
Direktiv till kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje inför bolagsstämma i Tiohundra AB
Aktieägares rätt att besluta i den juridiska personens angelägenheter utövas vid bolagsstämma. Vid ordinarie bolagsstämma (årsstämma) ger kommunen i uppdrag till Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) att rösta i de ärenden som enligt bolagsordning ska behandlas vid årsstämma.
Bilagor
Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB.
Förslaget till VA-taxa återremitterades av kommunfullmäktige den 16 december 2024 för att kompletteras med en analys av hur det harmoniserar med den nya VA-planen. Efter en genomförd analys av Norrtälje vatten och avfall AB:s (NVAA) finansiella situation föreslås justeringar av avgifterna:
Brukningsavgiften höjs med 3%.
Anläggningsavgifterna föreslås justeras:
- Avgiften för servisledning och förbindelsepunkt sänks med 30%.
- Avgiften per bostadslägenhet höjs med 8,7%.
En översyn av taxekonstruktionen pågår inför år 2026, och en långsiktig ekonomisk strategi ska utvecklas genom samarbete mellan NVAA och kommunen.
Bilagor
Slutredovisning av uppdrag - Analys av hur VA-investeringar delvis skulle kunna skattefinansieras och omfattningen kommande 10 år
Kommunstyrelsen godkände den 2 december 2024 verksamhetsplan för kommunstyrelsen 2025 inklusive bilagor. I bilagan Kommunstyrelsekontorets verksamhetsplan 2025 ingår uppdraget ”Analys av hur VA-investeringar delvis skulle kunna skattefinansieras och omfattningen kommande 10 år.” Uppdraget ska redovisas i form av en skriftlig rapport till kommunstyrelsen den 7 april 2025 med inlämning till nämndsekretariat senast den 3 mars.
Uppdraget har lagts på ekonomiavdelningen och ekonomiavdelningen har följt och avvaktat den utredning som Norrtälje Kommunhus AB beställt av VD i moderbolaget. Den utredning som tagits fram av Norrtälje Kommunhus AB utgör i allt väsentligt även slutrapport på det uppdrag som kommunstyrelsen lämnat till kommunstyrelsekontoret i verksamhetsplan för 2025 och med förslag till kompletterande fördjupade utredningar.
Bilagor
Beslut om godkännande av nytt samarbetsavtal med Adda Inköpscentral AB om regionalt inköpssamarbete, Stockholms inköpscentral (STIC)
Under de senaste 10 åren har upphandlingens roll i offentlig sektor förändrats. Detta innebär bland annat att upphandlingar inte bara ses som enbart inköpsprocesser, utan som en möjlig väg att uppnå specifika samhälls- och politiska mål. Därför finns det ett behov av att uppdatera STIC:s samarbetsavtal för att bättre möta nuvarande- och framtida utmaningar och utveckling.
Norrtälje kommun är idag avropsanmälda på nio (9) ramavtal med STIC. Dessa ramavtal arbetas fram av upphandlingsgrupper bestående av representanter från medlemmarna i STIC. Det innebär att Norrtälje kommun har haft representation i flertalet av de STIC-upphandlingar som Norrtälje kommun anmält sig till och därmed har inflytande på upphandlingens identitet.
Bilagor
I kommunstyrelsens verksamhetsplan för 2025–2027 fick kommunstyrelsekontoret i uppdrag att ”Öka antalet sommarjobb för att på sikt möjliggöra en sommarjobbsgaranti”. I detta tjänsteutlåtande föreslås att antalet sommarjobbsplatser fördubblas från 100 platser 2024 till 200 platser 2025. Denna ökning innebär en kostnadsökning om 1 371 784kr.
Bilagor
Norrtälje kommun står inför utmaningar gällande behovet av arbetsplatser och lokalanvändning, särskilt med tanke på digitalisering och förändrade arbetsformer. En utredning har kartlagt socialkontorets lokalbehov och föreslår att kommunens administrativa funktioner samlas på en gemensam arbetsplats för att öka effektiviteten och förbättra samarbetet. Projektet har som mål att skapa flexibla och moderna arbetsmiljöer samt en central mötesplats för invånare och näringsliv.
Det föreslagna alternativet 2 innebär en ombyggnation för att främja flexibilitet och samarbete, vilket förvaltningen bedömer vara den bästa lösningen. Förslaget innefattar mindre kontorslandskap, fler mötesrum och förbättrad akustik för att stödja samarbetet och öka effektiviteten. De ekonomiska konsekvenserna måste övervägas noggrant, och den uppskattade investeringskostnaden för genomförandet är cirka 100 miljoner kronor. Bruttofinansieringen sker genom kommunens investeringsbudget och kan delvis finansieras genom omprioriteringar av planerade investeringsobjekt inom fastighetsavdelningens budget. Kapitalkostnaderna beräknas med en avskrivningstid på 25 år, vilket påverkar den framtida hyresnivån enligt kommunens hyresprinciper.
En fördjupad förstudie är nödvändig för att analysera kostnader, risker och tidsplan inför nästa steg i projektet. Alternativ 2 bedöms som långsiktigt hållbart, men ett noggrant övervägande av de praktiska och ekonomiska konsekvenserna krävs innan genomförandebeslut kan tas 2026.
Bilagor
Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB (NKAB) har behandlat ärendet den 5 mars 2025.
Styrelsen för Norrtälje Vatten och Avfall AB (NVAA) har den 10 december beslutat att föreslå kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster.
Ärendet berör sammanlagt tre fastigheter. Fastigheterna bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för berörd fastighet.
Bilagor
Styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB har behandlat ärenden den 5 mars 2025.
Norrtälje Vatten & Avfall (NVAA) föreslår kommunfullmäktige att utöka verksamhetsområdet för allmänna vattentjänster. Ärendet berör en fastighet.
Fastigheten bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.
Bilagor
Återremiss: Revidering av nu gällande bestämmelser om ersättning till kommunala förtroendevalda i Norrtälje kommun
Val- och demokratinämnden behandlade i november 2024 ett förslag om förändrade ersättningsbestämmelser i syfte att möjliggöra för årsarvoderade uppdrag att få rätt till förlorad arbetsinkomst, restids-, sammanträdes- och förrättningsersättning i likhet med övriga förtroendeuppdrag som inte sker på betydande del av heltid. För att förslaget inte ska bli kostnadsdrivande har merparten av alla årsarvoderade uppdrag sänkts med 1–2%. Sänkningen har baserats på instansens faktiska mötestid från september 2023–2024. I praktiken bedöms då förslaget bli kostnadsneutralt. Kommunfullmäktige beslutade att återremittera ärendet i februari 2025 med anledning av att en rättelse behöver göras.
Efter en genomgång av den data som revisionen har rapporterat in har kommunstyrelsekontoret funnit i dialog med val- och demokratinämndens presidium att merparten av den tid som inrapporterats ska ingå i årsarvodet. Därmed föreslås sänkningen av årsarvodet för revisionens presidium sänks med 1%. Vidare har avsnittet gällande hur förrättning ska godkännas förtydligats och det framgår av bestämmelserna att uppgifter förenade med årsarvodet inte ska vara berättigade till förrättningsersättning. Val- och demokratinämnden behandlade ärendet den 11 mars 2025. och ställde sig bakom förslaget till revidering utifrån återremissen med en ändring under punkten sammanträdesersättning som innebär att sammanträdesersättning kan betalas ut för sammanträden som inte är protokollförda men som ingår som en del av uppdraget.
Bilagor
Svar på remiss av SOU 2024:87 - Ökat uppgiftsutbyte i det brottsförebyggande arbetet - skolans och socialtjänstens behov
Norrtälje kommun yttrar sig enligt följande:
- Socialnämnden tillstyrker utredningens förslag med synpunkter avseende enskilda delarna 5.2 och 7.2.7.
- Barn och skolnämnden har synpunkter avseende enskilda delarna 7.2.6 och 1.2
- Barn och skolnämnden tillstyrker utredningens förslag avseende 6.1.3.
- Barn- och skolnämnden avstår yttrande avseende 6.1.4 och 6.2.6
Bilagor
Skrivelse till regeringen angående behovet av statliga stödåtgärder för att finansiera VA-investeringar i Norrtälje kommun och Sverige
Utifrån de utmaningar som föreligger kring Norrtälje kommuns tillhandahållande av vatten- och avloppstjänster har Norrtälje Vatten och Avfall AB tillsammans med Norrtälje kommuns politiska ledning tagit fram en skrivelse om behovet av statliga stödåtgärder för att finansiera VA-investeringar i Norrtälje kommun och Sverige. Framställan är avsedd att skickas till landsbygds- och infrastrukturdepartementet för att belysa behovet av statligt stöd på området då regeringen har ett ansvar att säkerställa att landets infrastruktur för vatten och avlopp är hållbar, rättvis och tillförlitlig. Detta i syfte att regeringen skyndsamt inleda en dialog med kommunerna och branschorganisationer för att ta fram konkreta åtgärder och ett nationellt investeringsstöd för VA-infrastruktur. Då frågan är av särskild vikt för Norrtälje kommun vill den politiska ledningen att kommunstyrelsen formellt beslutar att skicka framställan.
Bilagor
I syfte att stärka Norrtälje kommuns arbete med VA-frågor föreslås en parlamentarisk referensgrupp att inrättas under kommunstyrelsen. I gruppen ska samtliga partier i kommunstyrelsen beredas plats. Kommunstyrelsen väljer sedan y ledamöter.
Målsättningen är att gruppen ska informeras löpande om aktuella frågor inom VA-området samt vara en samarbetsyta för utbyte och dialog. På så sätt ska gruppen bidra till blocköverskridande samsyn av den långsiktiga VA-utvecklingen i Norrtälje kommun.
För att stödja den parlamentariska gruppens arbete föreslås kommunstyrelsekontoret se över gränsdragningsfrågor, mandat och organisatoriska resurser mellan berörda verksamheter. Uppdraget föreslås att återredovisas till den parlamentariska referensgruppen under kvartal 3 2025.
Bilagor