Möte 2024-08-28
-
1
Val av justerare
-
2
Ändringar i föredragningslistan
-
3
Information från kommundirektör
-
4
Månadsrapport per juli 2024 för kommunstyrelsen
-
5
Månadsrapport per juli 2024 för Norrtälje kommun och kommunkoncern
-
7
Beviljande av medel från Trygghetsfonden år 2024, del ett
-
8
Återrapportering av uppdrag hur arbetet med kommunens tjänstegarantier ska utformas i syfte att öka servicen och tydliggöra effekterna för kommunens invånare
-
9
Policy mot korruption och otillåten påverkan för Norrtälje kommun
-
10
Riktlinjer mot korruption och otillåten påverkan för Norrtälje kommun
-
11
Yttrande över remiss av delbetänkandet Ett inkluderandejämställdhetspolitiskt delmål mot våld (SOU 2024:21)
-
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
958kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
539kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
13
Fastställande av sammanträdesdagar 2025 för utskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
-
14
Företagsbesöksplan 2024
-
§ 80
Val av justerare
-
§ 81
Ändringar i föredragningslistan
-
- Anette Madsen, kommundirektör, informerar om arbetet som pågår med den nya visionen.
- Germund Jonsson, ekonomidirektör, informerar om ett ärende angående, Fördelning av tillfällig förstärkning till skolväsendet 2024, som ska upp på kommunstyrelsen den 9 september.
-
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per juli 2024 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret samt status för uppdragen och initiativen.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 41,3 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 25,4 mnkr för 2024.
Av de 52 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är 18 slutförda och 28 uppdrag pågående. Utav de 28 pågående uppdragen, avviker 11 från plan varav ett kommer slutföras 2025.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav 17 planeras genomföras enligt plan och fem kommer genomföras senare än planerat men under året.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens resultat per juli uppgår till 83,9 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +45,2 mnkr. Prognostiserat resultat för helåret uppgår till 85,3 mnkr vilket är 21,4 mnkr bättre än budget och i linje med prognosen i delårsrapport 1 per april. Nämnderna prognostiserar ett resultat som är 16,5 mnkr bättre än budget. Tre nämnder prognostiserar underskott; Val- och demokratinämnd med 1,0 mnkr, Bygg- och miljönämnd med 1,0 mnkr samt Socialnämnden som prognostiserar ett underskott med 17,6 mnkr. Skatteintäkter överstiger budget med 30,2 mnkr samtidigt som kostnader för pensioner överstiger budget med 24,9 mnkr.
Norrtälje kommunhuskoncern visar per juli ett resultat efter finansnetto på 53,0 mnkr. Helårsprognosen uppgår till 25,7 mnkr, 0,3 mnkr lägre än budget, vilket även är lägre än resultatet år 2023 på 40,8 mnkr.
Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg Norrtälje rapporterar ett underskott per juli med -98,3 mnkr varav 50,1 mnkr avser kommunal verksamhet. Prognosen för helåret redovisar ett underskott med
-114,7 mnkr varav kommunal verksamhet står för -68,5 mnkr. Prognosen är inte uppdaterad efter delårsrapport 1 per april så ingen hänsyn är tagen till kommunens beslutade satsning på LSS med 40 mnkr.Tiohundra AB redovisar ett underskott per juli med -31,9 mnkr vilket är 35,8 mnkr sämre än periodiserad budget. Prognosen för helår 2024 tyder på ett underskott med cirka 64 mnkr.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har tre kategorier av investeringar för att fortsatt erbjuda god service och kvalitet till invånarna inom sitt verksamhetsområde: 1. Planerade investeringar som finns i kommunens långsiktiga investeringsplan. 2. Mindre investeringar enligt kultur- och fritidsnämndens investeringsplanering. 3. Inventarier. Under 2024 uppgår det totala investeringsanslaget i Mål och budget 2024–2026 till 12 400 tkr. Detta investeringsärende ianspråktar 3 440 tkr. Av dessa är 1 240 tkr reinvesteringar i befintliga anläggningar och verksamheter där tillkommande kapital- och driftskostnader om 222 800 kr finansieras inom befintlig ram. Återstående investeringar på 2 200 tkr är ny kapacitet där ramjustering med 80 000 kr från och med 2025 är inarbetad i Mål och budget 2025-2027
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommuns trygghetsfond finns till för de föreningar som vill bidra till att Norrtälje ska vara Sveriges tryggaste kommun senast år 2030. Totalt finns en miljon kronor avsatta för trygghetsfonden år 2024.
Fjorton ansökningar om medel från trygghetsfonden har inkommit under aktuell ansökningsperiod. Medel föreslås att beviljas till tolv av ansökningarna baserat på dess underlag och riktlinjerna för trygghetsfonden, om totalt 414 896 kronor. 585 104 kronor återstår.
Trygghetsfonden bidrar till investering av hjärtstartare. Det är föreningens ansvar att förankra med fastighetsägare/markägare innan installation av hjärtstartare. Föreningen ansvarar även för att aktuella uppgifter finns i hjärtstartarregistret samt att hjärtstartare underhålls och är funktionsduglig.
Slutredovisning ska ske senast den 31 mars 2025. Slutredovisning ska innehålla ekonomisk redovisning för hur medlen använts samt dokumentation på att sökt åtgärd har genomförts.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
§ 87
Återrapportering av uppdrag hur arbetet med kommunens tjänstegarantier ska utformas i syfte att öka servicen och tydliggöra effekterna för kommunens invånare
En utredning avseende kommunens arbete med tjänstegarantier har genomförts utifrån ett uppdrag i kommunstyrelsens verksamhetsplan för 2024.
Kommunens verksamheter som tillhandahåller tjänster till invånare/företag har tillsammans med respektive nämnd berett tjänstegarantier utifrån det uppdrag som beslutades i kommunfullmäktige 2019 att införa tjänstegarantier för myndighetsutövning. Tjänstegarantier förväntades tydliggöra för invånaren/företagaren vad kommunen utlovar för leverans av verksamheten/myndighetsutövningen, samt eventuella motkrav som måste uppfyllas för att tjänstegarantin ska kunna uppfyllas. Tjänstegarantier följs upp och återrapporteras till nämnderna och fullmäktige i enlighet med kommunens och koncernens styrmodell för rapportering.Behov finns av översyn och förtydligande gällande leveranstutlovande, mätetal och konsekvens, tillsammans med uppföljningsrapportering, för att uppnå en likställdhet och säkerställande att en garanti kan tillämpas med samma regelverk inom hela kommunen. Analysen utifrån resultatet i denna utredning visar på att det finns två alternativ utifrån beslutet om att införa tjänstegarantier som ett kvalitetsmått för att öka servicen och tydliggöra effekterna för kommunens invånare:
Alternativ 1: att avveckla tjänstegarantierna mot ett mer strategiskt och resurseffektivt arbetssätt, för att synliggöra leverans och servicenivå till invånare/ företag i Norrtälje kommun
Alternativ 2: att inventera och uppdatera kommunens tjänstegarantier tillsammans med förvaltningarna.
Kommunstyrelsekontorets sammantagna bedömning visar på ett behov av en strategisk utvecklingssamordning utifrån ett övergripande kommunkoncernperspektiv, att synliggöra en förväntad leverans och servicenivå, tillsammans med kvalitetshöjande arbete till invånare/företag i Norrtälje kommun. Detta skulle medföra ett rekommenderat arbetssätt att frångå från tjänstegarantier med dess nuvarande berednings-, besluts- och uppföljningsförfarande, till att synliggöra kommunens och koncernens planerade och förväntade leverans och resultat till kommunens invånare/företag utifrån ett resurseffektivt och hållbart perspektiv.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Under senare år har välfärdsbrott och otillåten påverkan uppmärksammats stort. Kommuners utsatthet har uppmärksammats i rapporter från bland annat Brottsförebyggande rådet (Brå) och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Tydliga styrdokument inom området korruption och otillåten påverkan kan fungera som ett stöd i arbetet med att förebygga och förhindra välfärdsbrott.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Under senare år har välfärdsbrott och otillåten påverkan uppmärksammats stort. Kommuners utsatthet har uppmärksammats i rapporter från bland annat Brottsförebyggande rådet (Brå) och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Tydliga styrdokument inom området korruption och otillåten påverkan kan fungera som ett stöd i arbetet med att förebygga och förhindra välfärdsbrott.
Norrtälje kommun har en policy, med tillhörande riktlinjer, mot mutor. Området korruption omfattar mer än bara mutor, vilket bland annat statskontoret har uppmärksammat. Vikten av att kommuner har riktlinjer och rutiner för att hantera otillåten påverkan har påtalats av bland annat SKR. Mot den bakgrunden finns det behov av att ta fram nya styrdokument inom området korruption och otillåten påverkan.
Kommunstyrelsekontoret har tagit fram ett förslag till riktlinjer mot korruption och otillåten påverkan, som är avsedda att komplettera kommunens policy mot korruption och otillåten påverkan. Riktlinjerna blir gällande under förutsättning att kommunfullmäktige fastställer kommunstyrelsekontorets förslag till policy mot korruption och otillåten påverkan.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
§ 90
Yttrande över remiss av delbetänkandet Ett inkluderandejämställdhetspolitiskt delmål mot våld (SOU 2024:21)
Norrtälje kommun beslutar att yttra sig i ärendet och instämmer delvis i förslaget om ett nytt jämställdhetspolitiskt delmål avseende våld i nära relation och mäns våld mot kvinnor. Norrtälje kommun anser att det bör finnas ett sjunde jämställdhetspolitiskt delmål avseende hedersrelaterat våld och förtryck då problematiken bör synliggöras som ett särskilt samhällsproblem.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
I de lokala ordningsföreskrifterna för Norrtälje kommun finns bestämmelser om hur den allmänna ordningen på offentlig plats ska upprätthållas. Ordningsföreskrifterna kompletteras med en bestämmelse om tillståndsplikt för passiv pengainsamling (tiggeri) inom vissa avgränsade områden. Syftet med regleringen är att upprätthålla ordningen på offentlig plats samt införa ett trygghetsskapande verktyg. Polismyndigheten handlägger ansökningar om tillstånd och äger rätt att ta ut en avgift för de tillstånd som myndigheten utfärdar.
En hänvisning till kommunens föreskrifter för torghandel utgår ur de lokala ordningsföreskrifterna.
Kultur och fritidsnämnden beslutade den 25 april 2024 att föreslå en revidering av 20 § i ordningsföreskrifterna, för att förtydliga att det under vintertid endast är tillåtet att vistas i motionsspår, som har iordningställts för skidåkning, med skidor på fötterna. Syftet med ändringen är att minska risken för att konflikter uppstår mellan invånare som vill använda motionsspåren på olika sätt under vintern.
Kommunfullmäktige beslutade den 17 juni 2024 att återremittera ärendet till kommunstyrelsen för att kompletteras med bland annat ett tillägg till förbudet mot alkoholförtäring att inkludera även förbud mot bruk av andra substanser i berusningssyfte (så som exempelvis lustgas) samt en konsekvens-beskrivning av föreslagen ändring om förbud mot ridning i parker för att säkerställa att det ska vara möjligt att anordna ponnyridning vid evenemang.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontorets nämndsekretariat har tagit fram ett förslag till sammanträdesschema för kommunstyrelsen och dess utskott samt för kommunfullmäktige för år 2025. Förslaget regleras av kommunallagens bestämmelser om sista datum för budget och årsredovisning samt av kommunfullmäktiges arbetsordning. Förslaget har tagits fram i samråd med ekonomiavdelningen med hänsyn till Norrtälje kommuns styrprocess som reglerar ekonomiska rapporter.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
I verksamhetsplanen för 2024–2026 fick näringsliv- och etableringsenheten i uppdrag att arbeta fram ett årshjul för företagsbesök med start i januari 2024. Syftet med företagsbesöken är att främja en god dialog mellan Norrtälje kommun och det lokala näringslivet, samt att få en djupare förståelse för företagens verksamhet och utmaningar. Näringsliv- och etableringsenheten har utarbetat en företagsbesöksplan för 2024, som inkluderar en tidplan och en fördelning av besök mellan olika branscher och orter i kommunen.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
§ 94
Nämndinitiativ - Återkallande av presidieuppdrag samt val av nya presidier i nämnder och styrelser
Ulrika Falk informerar om nämndinitiativet som kommer att väckas på kommunstyrelsen den 9 september.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-