Möte 2023-05-24
-
1
Val av justerare
-
2
Ändringar i föredragningslistan
-
3
Informationsärenden
-
4
Internkontrollrapport kommunstyrelsen per april 2023
-
5
Delårsrapport 1 per april 2023 för kommunstyrelsen
-
6
Internkontrollrapport för Norrtälje kommun och koncern per april 2023
-
7
Delårsrapport 1 per april 2023 för Norrtälje kommun och koncern
-
8
Fastställande av kommunstyrelsens beslutsattestanter och ersättare 2023
-
9
Investering 2023 – Införande av digitalt ärendeflöde
-
10
Fördelning av landsbygds- och skärgårdsutvecklingspeng
-
11
Beviljande av medel från Trygghetsfonden år 2023
-
13
Yttrande gällande Samrådsremiss anläggning av väg 77 delen Eknäs-trafikplats Ledinge i Norrtälje kommun, Stockholms län
-
14
Yttrande över remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2023/2024 (T24)
-
15
Motionsredovisning 2023
-
16
Revidering av reglemente för Kommunala pensionärsrådet
-
17
Revidering av reglemente för Rådet för funktionshinder
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse. Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar internkontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt att systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå och säkerställa löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och uppföljning av dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Rapportering för delår 1 till kommunstyrelsen innefattar tre rapporterande kontor; kommunstyrelsekontoret, del av samhällsbyggnadskontoret och tekniska kontoret som presenteras i respektive bilaga.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har upprättat Delårsrapport 1 per april 2023 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden samt prognos för helåret, bedömd måluppfyllelse samt status för uppdragen.
Kommunstyrelsens resultat för perioden januari-april visar ett överskott om 22 201 tkr och en helårsprognos utan avvikelse mot budget.
Av de 39 uppdragen som kommunstyrelsen arbetar med under 2023 planeras 34 att gå enligt plan samt två som avviker från plan men slutförs under 2023.
Uppdraget ”Utöka antalet pendlarparkering” planerades slutföras under 2023 avviker nu från plan vilket medför att uppdraget inte slutförs förrän 2024 till följd av omprioriteringar.
Kommunstyrelsen arbetar även med 13 nämndinitiativ varav två är klara och övriga planeras genomföras enligt plan.
Investeringarna inom samhällsbyggnadskontoret och tekniska kontoret har negativa avvikelser mot beslutad budget sammantaget om 67,0 mnkr. Lommarstranden 1 står för ca 24,0 mnkr och analys pågår kring det befarade prognosunderskottet gällande Lommarstranden 1. Kommunstyrelsekontorets investeringar har en positiv avvikelse mot beslutad budget om cirka 2,5 mnkr.
Bilagor
-
Den interna styrningen och kontrollen är en del av kommunens styrsystem och ett redskap för
kommunens ledning. Syftet är att främja en effektiv ledning av organisationen, hantera risker, skapa underlag för utveckling av verksamheten, utvärdera av verksamhetens resultat och säkra långsiktig måluppfyllelse.
Verksamheterna fortsätter att implementera arbetssättet med internkontroll och nyttjar intern-kontrollens potential som ett kvalitetshöjande verktyg.
Analysen visar att det finns fortsatt behov av att säkerställa redan framtagna rutiner, policys och styrdokument samt systematiska uppföljningar utförs och att resultaten kommuniceras och förankras i verksamheterna för att uppnå löpande förbättringar. Arbetet inkluderar uppföljning i den dagliga verksamheten, dokumentera avvikelser och att följa upp dokumenterade vidtagna åtgärder. Inom delar av kommunstyrelsens verksamheter identifieras ett fortsatt stort behov av en proaktiv kommunikation och utbildning för att stötta övriga verksamheter att agera på ett korrekt sätt.
Bilagor
-
572kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsekontoret har upprättat delårsrapport per april 2023. Underlag har hämtats från nämnder, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Norrtälje kommunhus AB och TioHundra AB. I delårsrapporten redovisas utfall per april samt helårsprognos, uppföljning av mål och uppdrag samt uppföljning av god ekonomisk hushållning.
Helårsprognosen uppgår till 107,1 mnkr, vilket är 33,5 mnkr bättre än budget och motsvarar 2,5 procent av skatteintäkter och bidrag. Nämnder avviker negativt med totalt -4,0 mnkr medan skatter och bidrag avviker positivt med totalt 43,9 mnkr. Kommunens finansnetto har försämrats med 7,4 mnkr på grund av det höjda ränteläget. Prognosen för 2023 är att en ekonomi i balans uppnås för kommunen som helhet, dock ej i samtliga nämnder eller för nämnderna som helhet. Nämnd/nämnder som prognostiserar ett underskott i samband med delåret föreslås uppdras att vidta åtgärder för att åter komma i balans.
God ekonomisk hushållning ska utgå från såväl finansiella som verksamhetsmässiga mål. I Norrtälje kommun sker detta genom bedömning av tre aspekter. Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån de uppställda aspekterna ha förutsättningar att nå en god ekonomisk hushållning under 2023. Dock krävs åtgärder för att stärka måluppfyllelsen inom de målområden där måluppfyllelsen bedöms svag.
Sammantaget bedöms Norrtälje kommun utifrån uppställda aspekter ha goda förutsättningar att nå god ekonomisk hushållning under 2023.Bilagor
-
Kommunfullmäktige har beslutat om ett nytt attestreglemente den 20 februari. Enligt detta framgår att nämnd ska utse beslutsattestanter för nämndens ansvarskoder inför varje räkenskapsår. Nämnden kan därefter delegera till förvaltningsdirektör att besluta om löpande förändringar under året, men förvaltningsdirektören får inte längre vidaredelegera beslut att utse nya beslutsattestanter. Syftet är att stärka den interna kontrollen och följa rekommendation från kommunens revisorer.
Bilagor
-
527kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden fattade 2023-04-26 § 64 beslut om att föreslå kommunstyrelsens arbetsutskott att anslå investeringsmedel om 3 250 tkr för införandet av digitalt ärendeflöde inom Socialnämndens verksamhet samt besluta att finansiering sker med kommunstyrelsens anslag för investeringar för 2023 samt att drifts- och kapitalkostnader om 689 tkr arbetas in i Mål och budget 2024-2026.
Tillgångar som anskaffas bör redovisas som en investering om tillgångens ekonomiska livslängd överstiger tre år. Delprojekt 3 bedöms ha en livslängd understigande tre år och hanteras inom socialnämndens driftbudget.
Genom ordförandebeslut Dnr SN23-466 inom socialnämnden ändrades socialnämndens beslut 2023-04-26 § 64 på så sätt att delprojekt 3, Anpassning av socialnämndens verksamhetssystem utgår. Genom att återkalla delprojekt 3 minskar det totala investeringsbeloppet med 1 450 tkr, från 3 250 tkr till 1 800 tkr.
Bilagor
-
Norrtälje kommun har en aktiv strategi för att främja lokalt förankrat utvecklingsarbete på landsbygden och i skärgården. En del av denna strategi är landsbygds- och skärgårdsutvecklingspengen, som syftar till att stödja lokala projekt som kan förbättra livskraften och självständigheten i mindre samhällen. Pengarna kan användas för olika typer av projekt inom områden som turism, kultur, miljö, samhällstjänster och lokalt näringsliv. Föreningar och organisationer kunde ansöka om medel fram till den 3 april 2023 för olika åtgärder, och det har inkommit totalt 59 ansökningar. Maximala beloppet för varje kategori varierar, med ett engångsbelopp på 10 000 kronor för start av grupp eller framtagande av utvecklingsplan, ett maximalt belopp på 200 000 kronor för platsutveckling och ett maximalt bidrag på 30 000 kronor för förstudier. Riktlinjerna för landsbygds- och skärgårdsutvecklingspengen utökades också för år 2023 med en ny kategori för bryggrelaterade åtgärder. Kvarstående medel att fördela: 153 500 kr.
Bilagor
-
922kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtälje kommuns trygghetsfond finns till för de föreningar som vill bidra till att Norrtälje är Sveriges tryggaste kommun senast år 2030. Totalt finns 1 mkr avsatta för trygghetsfonden år 2023. Sju ansökningar om medel från trygghetsfonden har inkommit. Av dessa föreslås beviljande av medel till sex av ansökningarna. Baserat på ansökningarnas underlag och riktlinjerna för Trygghetsfonden föreslås att medel beviljas till sex av ansökningarna, totalt 169 692 kronor.
Bilagor
-
400kb Ladda ner dokument
-
-
§ 68
Yttrande över remissen ”Från delar till helhet - Tvångsvården som en del av en sammanhållen och personcentrerad vårdkedja, SOU 2023:5”
Remissen Från delar till helhet - Tvångsvården som en del av en sammanhållen och personcentrerad vårdkedja är samsjuklighetsutredningens slutbetänkande. Socialdepartementet har skickat utredningen på remiss till Norrtälje kommun. Kommunstyrelsen ska avge yttrande för kommunen och socialnämnden samt Kommunalförbundet Sjukvård- och Omsorg i Norrtälje har inom ramen för beredningen av ärendet givits möjlighet att inkomma med yttrande. Socialnämnden har den 20 april inkommit med ett yttrande som kommunstyrelsekontoret till stora delar baserar sitt yttrande på.
Bilagor
-
§ 69
Yttrande gällande Samrådsremiss anläggning av väg 77 delen Eknäs-trafikplats Ledinge i Norrtälje kommun, Stockholms län
Under 2019 lämnade Trafikverket förslag att delen Eknäs-Salmunge skulle placeras söder om Rimbo. Norrtälje kommun ställningstagande var att korridoren måste justeras ca 500 meter söderut för att inte komma i konflikt med Rimbos utvecklingsmöjligheter, till den så kallade LRF-korridoren.
Trafikverket gjorde under år 2020 ett omtag av lokaliseringsutredningen söder om Rimbo och lämnade enbart förslag på en korridor mot Ledinge. Andra möjliga korridorer avfärdades med motivering att de inte leder till Ledinge. LRF-korridoren har inte utretts.
Föreliggande samrådsremiss innehåller endast underlag om påverkan på exempelvis natur, kulturminne, geotekniska förutsättningar för Ledingekorridoren. Trafikverket har inte bemött kommunens tidigare synpunkter om att underlaget behöver förtydligas vad gäller trafiknyttan mellan olika korridorer. Med föreliggande yttrandet föreslår kommunstyrelsekontoret att Norrtälje kommun står fast vid och fortsatt förordar LRF-korridoren mot trafikplats Rösa samt återigen tar upp behovet av att Trafikverket behöver presentera nödvändiga analyser mellan olika korridorer för att det ska vara möjligt att bedöma trafiknyttan mellan olika alternativ. LRF-Korridoren ger kortast sträcka och störst restidsvinst för delregional trafik och långväga tung trafik. Med Ledingekorridoren finns stor risk att den delregionala trafiken, som har ärenden utmed vägen och dess omland, ligger kvar på befintlig väg och inte får tillgång en ny och säkrare väg eftersom Ledingekorridoren ligger för långt bort och ger för liten restidsvinst.
Bilagor
-
349kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikförvaltningen har översänt föreslag till trafikförändringar inför 2023/24. Trafikförvaltningen utarbetar varje år förslag till trafikförändringar i kollektivtrafikutbudet avseende nya linjer, linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid.
Totalt berörs en busslinje och två sjötrafiklinjer av föreslagna förändringar. Busslinje 676 förelås få ett glesare turutbud. För sjötrafiken föreslås en översyn av Bromskärs brygga som tidigare föreslagits att upphöra trafikeras vintertid och linje 31 Räfsnäs-Tjockö-Fejan föreslås få ökat turutbud.
Kommunstyrelsekontoret föreslår för kommunstyrelsen att efterfråga mer underlag för att ta ställning till turutbudet på busslinje 676 och positiv till utökat turutbud på sjötrafiklinje 31. Med yttrandet vill kommunstyrelsekontoret även framföra att det angeläget att påbörja utvärdera och vidta förändringar för anropsstyrd trafik och för servicelinjen i Norrtälje stad samt påbörja planering för en ny linje Norrtälje-Rimbo-Arlanda.
Bilagor
-
589kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska motionsredovisning göras två gånger per år, en gång i juni och en gång i december. I samband med detta kan kommunfullmäktige också välja att avskriva motioner. I dagsläget är det 27 motioner som är under beredning. Den äldsta motionen är från 2018 och merparten är från åren 2019—2021. 23 motioner är äldre än 12 månader. Merparten av motionerna är under beredning hos kommunstyrelsekontoret. Enligt den tidsplan som utarbetats ska samtliga motioner vara besvarade inom året 2023.
Bilagor
-
306kb Ladda ner dokument
-
-
I den nuvarande skrivningen av reglemente för Kommunala pensionärsrådet framgår att teknik- och klimatnämnden skall ha en ordinarie och en ersättare representerade i rådet. Med anledning av nedläggning av teknik- och klimatnämnden enligt beslut i kommunfullmäktige den 19 december 2022, §308, har ett behov av revidering av reglementet för Kommunala pensionärsrådet uppkommit. Vidare har ett behov av att socialnämnden ska finnas representerad i rådet uppmärksammats. Kommunstyrelsekontoret föreslår därmed att ersätta teknik- och klimatnämndens ordinarie och ersättare med en ordinarie och en ersättare från socialnämnden.
Bilagor
-
372kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
390kb Ladda ner dokument
-