Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Månadsrapport per juli 2025 för kommunstyrelsen
Månadsrapport per juli 2025 för Norrtälje kommun och koncern
Slutrapport Genomförande av vändplats på fastighet del av Tälje 3:1 (tillhörande detaljplan Karljohansvampen 1 och del av Tälje 3:1)
Fördelning av medel från Trygghetsfonden, våren 2025
Lokalt kollektivavtal om vissa ersättningar för räddningspersonal i beredskap (RiB25)
Beslut om firmateckning
Utredning - Förutsättningar för en gemensam bostadskö med privata fastighetsägare för att möta socialtjänstens behov av bostäder
Utredning - Införande av kommunala hyresgarantier
Uppdragsrapportering - Kommunens utbildning- och övningsplan ska kompletteras med att minst två övningar på temat civil beredskap ska genomföras årligen
Redovisning av nämndinitiativ – Verka för att förvaltningarna bedriver kontinuitetshantering
Svar på motion från Andrea Kronvall (SD) och Karl-Göran Edberg (SD) Systematisk inventering och tillsyn av enskilda avloppslösningar i Norrtälje kommun – för bättre hälsa, miljö och för att förebygga LAV 6
Bilagor
Val av justerare
Ändringar i föredragningslistan
Informationsärenden
Kommunstyrelsen har upprättat månadsrapport per juli 2025 enligt kommunens styrmodell. I ärendet redovisas uppföljning av ekonomiskt utfall för perioden, prognos för helåret samt status för uppdrag och initiativ.
Kommunstyrelsen redovisar för perioden en positiv budgetavvikelse om 99,1 mnkr och prognostiserar en positiv avvikelse om 39,8 mnkr för 2025.
Av de 37 beslutade uppdragen inom kommunstyrelsen är sju slutförda, 28 uppdrag påbörjade och två är ännu inte påbörjade. Tre av de ej slutförda uppdragen avviker från plan, varav två kommer genomföras under året och ett kommer slutföras nästa år.
Kommunstyrelsen arbetar även med 22 nämndinitiativ varav fem är slutförda, 16 är påbörjade och ett är ännu inte påbörjat. Totalt fyra ej slutförda initiativ avviker från plan, men kommer färdigställas under året.
Tre initiativ har tillkommit med avvikelse från plan sedan delårsrapporten per april och redovisas i tabell A nedan. Ett uppdrag ”Utveckla ett arkitekturprogram för Norrtälje kommun” har försenats ytterligare och kommer slutföras 2026 och finns med i tabell A. Övriga uppdrag och initiativ som avviker från plan har tidigare godkänts i månadsrapporten per februari för kommunstyrelsen.
Bilagor
Kommunens utfall per juli uppgår till 134,5 mnkr vilket motsvarar en avvikelse mot budget med +99,1 mnkr. Nämnder avviker positivt med 136,3 mnkr och centrala kostnader avviker negativt med -52,9 mnkr. Centrala medel till förfogande avviker positivt med 34,5 mnkr per juli.
Prognosen för helårsresultatet uppgår till 116,0 mnkr vilket är en positiv avvikelse mot budget med 20,2 mnkr. Skatteprognosen per augusti 2025 är försämrad mot budget med 32,9 mnkr.
Nämnderna prognostiserar ett resultat som är 43,7 mnkr bättre än budget. Detta är en förbättring mot prognos i delår 1 med 18,7 mnkr.
Kommunstyrelsen budget för centrala anslag har ianspråktagits eller beslutats med 2,4 mnkr per juli. Samtliga medel prognostiseras ianspråktas under året.
Norrtälje kommunkoncerns (NKAB) resultat efter finansnetto per juli uppgår till 64,1 mnkr mot bolagens periodiserade budget per juli på 6,7 mnkr. Alla bolagen visar en positiv avvikelse mot periodiserad budget per juli. Helårsprognosen för koncernen på 47,1 mnkr ligger 26,2 mnkr över budget men lägre än föregående års resultat på 62,6 mnkr.
Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje rapporterar ett resultat per juli på -32,6 mnkr vilket är 33,6 mnkr sämre än budget. Prognosen för helåret är ett underskott med -77,2 mnkr där den regionfinansierade verksamheten står för hela underskottet. Kommunal verksamhet prognostiserar en ekonomi i balans för 2025.
Tiohundra AB prognostiserar ett underskott om -70,0 mnkr för 2025 vilket fördelar sig mellan samtliga verksamheter. Utfallet per juli är ett underskott på -60,4 mnkr.
Bilagor
Socialtjänsten, särskilt inom individ- och familjeomsorgen, präglas av hög administrativ belastning, där dokumentation är särskilt tidskrävande. Avsaknaden av integrerat tekniskt stöd påverkar verksamhetens effektivitet och kvalitet negativt.
Införande av lösningar som ”Tal till text” förväntas effektivisera dokumentationsprocessen, frigöra tid för klientarbete och förbättra arbetsmiljön. Detta kan i sin tur leda till minskad stress, sjukskrivningar och personalomsättning, samt stärka kommunen i strävan att vara en attraktiv arbetsgivare.
Andra kommuners positiva erfarenheter av liknande verktyg ger värdefulla insikter för en kostnadseffektiv implementering. I ljuset av utmaningar som kompetensbrist och ekonomisk press är tekniskt stöd en strategiskt viktig åtgärd för en hållbar socialtjänst.
Bilagor
Slutrapport Genomförande av vändplats på fastighet del av Tälje 3:1 (tillhörande detaljplan Karljohansvampen 1 och del av Tälje 3:1)
I samband med att detaljplanen gjordes för fastighet Karljohansvampen 1 lades det till att genomföra en vändplats på allmän platsmark (del av Tälje 3:1). Målet med vändplatsen var dels att renhållningsfordon skulle kunna vända på ett säkert sätt, dels att lämning och hämtning till och från förskolan mitt emot fastigheten skulle kunna genomföras på ett säkert sätt.
Investeringsanslaget blev beviljat på 1 600 tkr (KS 2023-900). Kostnaden för anläggandet av vändplatsen uppgick till 1 052 tkr, genomförandet bekostades till viss del av exploateringsbidraget (exploateringsavtal KS 2019-1272) på 632 tkr, resterande av genomförandet bekostades av kommunala medel.
Vändplatsen är slutbesiktigad och överlämnad till kommunens driftorganisation.
Bilagor
Norrtälje kommuns trygghetsfond finns till för de föreningar som vill bidra till att Norrtälje ska vara Sveriges tryggaste kommun senast år 2035. Totalt finns en miljon kronor avsatta för trygghetsfonden år 2025.
Åtta ansökningar om medel från trygghetsfonden har inkommit under aktuell ansökningsperiod. Medel föreslås att beviljas till sex av ansökningarna baserat på dess underlag och riktlinjerna för trygghetsfonden, om totalt 189 547 kronor. 810 453 kronor återstår av årets avsatta medel.
Slutredovisning ska ske senast den 31 mars 2026. Slutredovisning ska innehålla ekonomisk redovisning för hur medlen använts samt dokumentation på att sökt åtgärd har genomförts.
Bilagor
Förslaget innebär ett nytt lokalt kollektivavtal för räddningspersonal i beredskap. Det lokala kollektivavtalet är ett led i att stärka och säkra kompetensförsörjningen vid deltidsbrandstationer. Det nya lokala kollektivavtalet ersätter det tidigare vilket löpte ut i samband med att det centrala kollektivavtalet löpte ut den 30 april 2025 och har samma innehåll. Det lokala kollektivavtalet är en förutsättning för att kommunen ska vara en konkurrenskraftig arbetsgivare och är i linje med dels normerande centrala avtal, dels med närliggande kommuner. Det nya lokala kollektivavtalet medför inga ökade kostnader för kommunen.
Bilagor
Inför de allmänna valen 2026 har val- och demokratinämnden tagit fram ett förslag till förändrade valdistrikt i Norrtälje kommun. Formellt ska förslaget antas av kommunfullmäktige för fastställande av Länsstyrelsen i Stockholms län. Kommunstyrelsekontoret har låtit genomföra en större översyn av gällande indelning i syfte att få till en mer effektiv valadministration. I korthet innebär förslaget att det totala antalet valdistrikt behålls oförändrat samtidigt som två nya valdistrikt tillkommer. Dels delas valdistriktet Rådmansö i två, dels bildas ett valdistrikt kallat Norrtälje Östra som inkluderar området kring Solbacka gård, Hårnacka och Långgarn i Norrtälje stads östra ytterområde. De distrikt som föreslås tas bort är Norrtälje – Fågelsången och Edebo-Ununge. Vidare har en rad justering gjorts av framför allt den norra kommundelen och Rimbo men dessa kommer påverka väljarna i marginell utsträckning.
Bilagor
I samband med att bl.a. avtal och överenskommelser tecknas mellan Norrtälje kommun och annan part förekommer det att underskrift av kommunens firmatecknare efterfrågas. Ofta begärs också att kommunen ska kunna visa ett beslut om att vederbörande person har blivit utsedd till firmatecknare.
Kommunens firma tecknas i förening av en förtroendevald samt en tjänsteperson. Med anledning av att en ny kommundirektör tillträder i kommunen finns behov att justera personkretsen av behöriga firmatecknare.
Bilagor
Utredningen visar att förutsättningarna för en kommunal gemensam bostadsförmedling med privata fastighetsägare i Norrtälje kommun är begränsade. Privata aktörer bedömer att befintliga förmedlingssystem fungerar tillfredsställande och ser inte tillräckliga incitament att ansluta sig till en kommunal lösning. En sådan förmedling skulle dessutom innebära ökad administration utan att förväntas leda till fler sociala kontrakt.
I stället föreslås att kommunen etablerar en digital bostadsportal på sin webbplats som samlar information om hyresvärdar och deras kösystem. För att stärka arbetet med sociala kontrakt, särskilt för våldsutsatta, rekommenderas även att riktlinjer tas fram för hur sådana kontrakt kan konverteras till permanenta hyresavtal. Förslagen är förenliga med gällande lagstiftning och bedöms kunna genomföras inom befintliga organisatoriska och budgetära ramar. Kommunstyrelsen föreslås därmed godkänna utredningen och uppdra åt berörda kontor att genomföra de föreslagna insatserna.
Bilagor
Kommunstyrelsekontoret har, i samarbete med konsult, utrett förutsättningarna för införande av kommunala hyresgarantier i Norrtälje kommun. Syftet med garantin är att underlätta för hushåll med tillräcklig betalningsförmåga, men som inte uppfyller hyresvärdars krav på exempelvis fast inkomst, avsaknad av betalningsanmärkningar eller godkända boendereferenser, att få ett förstahandskontrakt på bostadsmarknaden.
Utredningen visar att det finns ett potentiellt behov och ett positivt intresse från både allmännyttan och privata hyresvärdar för en sådan modell. Införandet bedöms kunna bidra till en tryggare och mer långsiktig bostadssituation för ett tiotal hushåll årligen, med störst nytta för exempelvis barnfamiljer, unga vuxna och personer med tidsbegränsade anställningar. Kostnaden för kommunen bedöms som marginell och det finns möjlighet att söka statligt bidrag om 5 000 kronor per garanti. Erfarenheter från andra kommuner visar att modellen kan implementeras med låg risk för kommunen och med tydlig nytta för individen.
Bilagor
Uppdragsrapportering - Kommunens utbildning- och övningsplan ska kompletteras med att minst två övningar på temat civil beredskap ska genomföras årligen
Kommunstyrelsekontorets verksamhetsplan 2025–2027 tilldelar enheten trygghet och säkerhet uppdraget ”Kommunens utbildnings- och övningsplan ska kompletteras med att minst två övningar på temat civil beredskap ska genomföras årligen”.
Från mars 2025 har tf. kommundirektör fastställt en reviderad utbildnings och övningsplan för civil beredskap 2024–2026. Den reviderade utbildnings- och övningsplan anger, i enlighet med givet uppdrag, att minst två övningar per år ska genomföras på temat civil beredskap.
Under 2025 planeras en ledningsövning relaterat till hantering av kärnteknisk händelse samt en operativ trygghetspunktsövning.
Båda övningarna ska genomföras under den nationella Beredskapsveckan vecka 39.
Bilagor
Det säkerhetspolitiska läget och utvecklingen i närområdet skapar stora utmaningar beträffande utvecklingen av området civil beredskap. Civil beredskap är samlingsbegreppet för krisberedskap och civilt försvar.
Kommunfullmäktige beslutat ”Plan för Norrtälje kommuns arbete med civil beredskap 2024–2026”, §227, 2023-12-18. Planen anger att kommunkoncernens verksamheter ska säkerställa att arbetet kan bedrivas tryggt, säkert och störningsfritt i enlighet med gällande lagstiftning och politiska beslut även under samhällsstörningar. Verksamheternas kontinuitetssäkerhet i vardagen ska utgöra grunden för kommunkoncernens civila beredskap.
För detta krävs ett systematiskt och koordinerat arbete med kontinuitetshantering, verksamhetsplanering och risk- och sårbarhetsanalys i kommunkoncernens verksamheter.
Enheten för trygghet och säkerhet har under 2025 utvecklat kommunens koncept för kontinuitetshantering. Metodstödet har gjorts mer användarvänligt och omfattar nu också verksamheternas åtaganden under höjd beredskap. Vidare bistår enheten med kompetens i verksamheternas arbete med kontinuitetshantering och genomförande av workshops.
Enheten deltar i det regionala samarbetet för utveckling av krigsorganisation på kommunal nivå under ledning av Länsstyrelsen Stockholm.
För att arbetet med kontinuitetshantering enligt ”Plan för Norrtälje kommuns arbete med civil beredskap 2024–2026”, §227, 2023-12-18 ska prioriteras behöver kommunkoncernens verksamheter tilldelas uppdraget.
Bilagor
Svar på motion från Andrea Kronvall (SD) och Karl-Göran Edberg (SD) om systematisk inventering och tillsyn av enskilda avloppslösningar i Norrtälje kommun – för bättre hälsa, miljö och för att förebygga LAV 6§
Sverigedemokraternas företrädare Andrea Kronvall samt Karl-Göran Edberg lämnade vid kommunfullmäktiges sammanträde den 17 februari 2025 in en motion angående systematisk inventering och tillsyn av enskilda avloppslösningar i Norrtälje kommun. De föreslår i motionen att Norrtälje kommun utreder kostnaden och genomförandet av en systematisk, områdesvis tillsyn och inventering av enskilda avlopp, samt hur detta arbete kan integreras i kommunens befintliga VA-planer. Då motionen behandlar ett ämne som ligger inom en annan nämnds/styrelses ansvarsområde har motionen remitterats för yttrande till bygg- och miljönämnden samt Norrtälje vatten och avfall AB (NVAA), vars yttranden återfinns i bilaga 2 och 3. Kommunstyrelsekontorets bedömning är att motionen ska anses besvarad då det i dagsläget pågår arbete som uppfyller intentionerna bakom motionens förslag.
Bilagor